Facebook PAGE for FM - mot DAB, bli med nå

Eivind E

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
14.10.2007
Innlegg
295
Antall liker
3

Eivind E

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
14.10.2007
Innlegg
295
Antall liker
3
Facebook gruppe for FM - mot DAB, bli med nå

Hrm.. er det noen som vet hvordan man kan tillate alle å bli med i en sånn gruppe, uten at man må godkjenne alle..?
 

mteinum

Æresmedlem
Ble medlem
29.05.2007
Innlegg
10.119
Antall liker
3.889
Sted
Øya
Torget vurderinger
1
Facebook gruppe for FM - mot DAB, bli med nå

Goodie! Anbefaler deg å sette wallen til å vise "Bevar FM-nettet - NEI til DAB-radio og andre" ellers blir det fort enveis/monolog, og det er nok ikke hensikten.
 

Eivind E

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
14.10.2007
Innlegg
295
Antall liker
3
Facebook gruppe for FM - mot DAB, bli med nå

Fint om noen kan spre dette slik at så mange som mulig klikker liker.
Også fint om noen kan konkretisere teknisk informasjon osv. Bidra litt.
 

lovemusikk

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2009
Innlegg
9.577
Antall liker
2.935
Torget vurderinger
8
Sendte videre til mine venner, ser det nå er økt med ca15-20 på en halvtime,så det hjalp. Spre budskapet folkens, send videre! :)
 

Rune.U

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.10.2006
Innlegg
1.054
Antall liker
15
Jeg ser overhodet ikke poenget med DAB radio,men om det er informasjon du trenger,så er det å finne på Wikipedia.
En balansert artikkel,som begge sider i debatten har trykket til sitt bryst. Som nevnt,så er det alt etter hva man vektlegger med DAB kontra FM,som avgjør hvilken side som veier tyngst.
I digitalverdenen,som er som hundeår å regne,er DAB et ca 300 år gammelt system,i mot FM,som fortsatt kun er 50-60..
;D
Mvh Rune ;)
 

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Innlegg
13.100
Antall liker
4.944
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
28
Jeg gidder ikke å se på facebook, men har et par spørsmål.
Det første først:
Hvorfor vil noen med alle midler bevare FM båndet slik det er i dag?
 

Eivind E

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
14.10.2007
Innlegg
295
Antall liker
3
ottone skrev:
Eivind E skrev:
Jeg tror ikke saken tjener noe på at FRP bruker den til å profilere seg. De hiver seg på hva som helst som går imot statlige initiativ. Den er jeg ikke med på.
Jeg bryr meg ærlig talt ikke om slike teorier om at noen profilerer seg på ditten og datten.

Det som er viktig for meg er at DAB-galskapen blir stoppet. Da er det helt uvesentlig for meg hvem som stopper det, bare NOEN gjør det.
 

Eivind E

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
14.10.2007
Innlegg
295
Antall liker
3
Audiomix skrev:
Hvorfor vil noen med alle midler bevare FM båndet slik det er i dag?
Hovedsaken er å ikke bli påtvunget DAB, som er en utdatert teknologi.
Det er rett og slett noen som desperat prøver å sminke bruden her.
Hvorfor skal man i 2017 satse på DAB, når det allerede i dag er bedre alternativer for digital radio?
Sakens kjerne er at NRK har pøst flere hundre millioner inn i DAB, og de ønsker ikke å avskrive disse kostnadene. De nekter også å oppgi tallet for hvor mye penger de har brukt på DAB så langt.
Hele Europa har gått vekk fra DAB, også Sverige.
Hvorfor skal da Norge satse på en egen standard? Når vi da kjører bil til Sverige skal vi altså miste radiomottak når vi krysser grensa? Det henger jo ikke på greip.
Politikerne får værsågod følge med i tiden, legge saken på is og adoptere en vent-og-se-holdning.
Før eller senere vil et alternativt format for digitalsendinger etablere seg som standard i Europa, dette vil da være den korrekte standarden å satse på - inntil det skjer bør vi ikke satse på å være et annerledesland i radiosammenheng.

Sekundært er det også slik at det finnes anslagsvis fem til syv MILLIONER fm-mottakere i Norge. Dette er beskjedne anslag. Til sammenligning er det 130.000 DAB mottakere.
Hvilke miljøkonsekvenser får det om man kasserer syv millioner mottakere, uten god grunn?
Her kommer den andre interessegruppen i DAB-lobbyen inn.
Elektrokjedene ønsker selvfølgelig å tjene millioner av kroner på å selge DAB-mottakere.

DAB-lobbyen har gjort en meget god jobb med å hjernevaske og lobbyere for DAB.
Dessverre for de finnes det enda folk som tenker selv, og som faktisk er i stand til å påpeke det faktum at DAB er en underlegen og utdatert teknologi som ikke bør være vårt førstevalg dersom vi ønsker å gå over til digital radio.
 

bolso_93

Medlem
Ble medlem
27.07.2003
Innlegg
16
Antall liker
0
ta,i mot,fremtiden.det samme gnålet kom når digital tv signal,ble gjennomført.
nå har vi hdtv,med kjempe bilder.lenge leve fremskrittet.
men det må selvfølgelig være dab++.vanlig dab er komprimerte filer(altså dårligere lyd enn fm båndet)mp lyd
 

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Innlegg
13.100
Antall liker
4.944
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
28
Eivind E skrev:
Audiomix skrev:
Hvorfor vil noen med alle midler bevare FM båndet slik det er i dag?
Sekundært er det også slik at det finnes anslagsvis fem til syv MILLIONER fm-mottakere i Norge. Dette er beskjedne anslag. Til sammenligning er det 130.000 DAB mottakere.
Hvilke miljøkonsekvenser får det om man kasserer syv millioner mottakere, uten god grunn?
Jeg spurte hvorfor det er så viktig å bevare FM båndet / FM kringastingen.
I et langt svar finner jeg kun en begrunnelse: Miljøet.
Kom igjen! Hva er det som gjør FM kringkasting i området 88-108 MHZ så spesielt og eventuelt så bra at det må bevares?
 

HoJ

En glad amatør.
Ble medlem
11.11.2006
Innlegg
19.168
Antall liker
34.552
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
2
Audiomix skrev:
Eivind E skrev:
Audiomix skrev:
Hvorfor vil noen med alle midler bevare FM båndet slik det er i dag?
Sekundært er det også slik at det finnes anslagsvis fem til syv MILLIONER fm-mottakere i Norge. Dette er beskjedne anslag. Til sammenligning er det 130.000 DAB mottakere.
Hvilke miljøkonsekvenser får det om man kasserer syv millioner mottakere, uten god grunn?
Jeg spurte hvorfor det er så viktig å bevare FM båndet / FM kringastingen.
I et langt svar finner jeg kun en begrunnelse: Miljøet.
Kom igjen! Hva er det som gjør FM kringkasting i området 88-108 MHZ så spesielt og eventuelt så bra at det må bevares?
+1
 

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Innlegg
16.745
Antall liker
271
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Uten tanke på hvor mange millioner FM-radioer som kastes, apparater med år for ikke å si årtier av potensiell tjeneste foran seg; og hvor mange nye dab-tilsvarende som må produseres selvsagt.
 

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Innlegg
13.100
Antall liker
4.944
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
28
Min oppfatning av diskusjonen:
DAB er en ubrukelig teknologi og må med alle midler bekjempes. Har jeg oppfattet riktig?
FM er en fantastisk måte å kringkaste på og må bevares.
Har jeg misforstått eller?
 

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Innlegg
16.745
Antall liker
271
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
DAB er iallefall et lavkvalitets format som er på tur ut overalt ellers, for å bli erstattet av DAB+ eller liknende formater. Dermed er vel DAB mer eller mindre ubrukelig for fremtiden ja, så det er nok rett oppfattet.

Det betyr ikke at FM er så fantastisk, men at det iallefall ikke bør byttes ut før man i det minste er i stand til å tilby noe bedre, og noe mer fremtidsrettet enn et utgående format. Digitale formater er fremtiden, men man får sørge for at man ikke velger et som hører til fortiden. Imo.
 

Eivind E

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
14.10.2007
Innlegg
295
Antall liker
3
Audiomix skrev:
Min oppfatning av diskusjonen:
DAB er en ubrukelig teknologi og må med alle midler bekjempes. Har jeg oppfattet riktig?
FM er en fantastisk måte å kringkaste på og må bevares.
Har jeg misforstått eller?
Da har du misforstått. La oss dele opp påstandene dine i to her:
Påstand 1: DAB er en utdatert teknologi og må bekjempes - dette er korrekt
Påstand 2: FM er fantastisk - ikke korrekt oppfattelse av situasjonen, FM har sine begrensninger - men likevel vesentlig bedre enn DAB.

DAB er en utdatert teknologi og representerer ikke noe forbedring for forbrukeren.
Dersom man skal gå over til digital radio må man såfall gå for et digitalt format som representerer en vesentlig forbedring overfor FM.
DAB gir i stedet dårligere lyd enn FM.

Jeg registrerer at noen bringer inn digital TV i diskusjonen.
Igjen, digital TV ga en vesentlig forbedring for kunden, det ble bedre bilde etc.
Dette er det stikk motsatte av hva man vil få med DAB, hvor man får komprimert ulyd.

Hovedpoenget her er at NRK ønsker å satse på DAB fordi de har pøst anslagsvis 500~1000 millioner inn i DAB. NRK nekter å opplyse hvor mye de har brukt på sin DAB-satsing. I Sverige er tallet 500 millioner kroner. Jeg tror nok at i oljesjeik-landet Norge har vi brukt minst like mye som i Sverige. Svenskene har likevel valgt bort DAB, siden tiden for lengst har gått fra DAB.

Min mening er at dersom man skal gå over til digital radio må man såfall gå over til et format som gruser FM ned i støvleskaftene for å si det sånn, det kan ikke være noe poeng i å gå over til et format som er utdatert og ikke tilbyr noen forbedring i forhold til FM. Da må man såfall beholde FM nettet, dersom DAB er eneste alternativ.
Innen 2017 vil det for lengst ha kommet frem vesentlig bedre alternativer enn DAB.

DAB+ finnes jo allerede. Noen tror dette er vesentlig bedre enn DAB, men er det egentlig slik?
DAB+ har i realiteten lite til felles med DAB da de bruker forskjellige codecer for komprimering.
Her er en bra redegjørelse for dette: http://blogg.uio.no/mn/ifi/innovasjonsteknologi/content/dab-kontra-dab
Hvis du leser denne bloggen vil du få et meget bra inntrykk av begrensningene for både DAB og DAB+.

Det fremgår ganske klart følgende essensielle informasjon:
-Absolutte maksimums bitrate ser ut til å være rundt 192kbps
-I radio går det bort noe pga den innlagte beskyttelsen mot feil. Det gjør at DAB+ mister 11-12% av sin kapasitet så ved f.eks 128 kbps brukes 113.3 kbps for musikk.
-sending på 128 kbit/s betyr at en god del diskant kuttes, alt over 14-15 kHz
-p3 sender alltid i nevnte kvalitet
-kvalitetsreduksjonen kan både høres og måles ref http://heim.ifi.uio.no/~sverre/DAB2.shtml

Dersom noen etter å ha tatt til seg denne informasjonen fortsatt ikke forstår hvorfor DAB er dårligere enn FM-tilbudet vi har i dag, så anbefaler jeg de å lese informasjonen en gang til.
For det fremgår klart og tydelig hvorfor DAB og DAB+ ikke er bra nok.

I tillegg har du dette aspektet med at det allerede finnes MILLIONER av FM mottakere.
Hvorfor skal vi gjøre disse avleggs, bare for å tilfredsstille DAB-lobbyen, enda DAB utelukkende medfører ULEMPER for forbrukeren!?!??
 
Topp Bunn