F5 på budsjett

A

audiosan

Gjest
Da var det på tide med et nytt forsterker prosjekt. denne gangen blir det en klone av firstwatt F5
dette er en push-pull klasse A forsterker fra Nelson Pass.

jeg bestemte meg brått i går kveld for å sette igang:) så da ble det meste av deler bestilt.
alle 0.5W og 1W motstander ble carbon kompositt fra HIFI collective, MosFet'er ble bestilt fra DIYtech (irfp240/irfp9240).
3W motstander ble vishey fra mouser. bestilte også resterende av delene jeg trengte der(med unntak av trafo).
printkortene jeg bruker er F5cV20e fra DIYaudio store. og aleph PSU print fra Chipamp.com.
J-fet'ene fikk jeg heldigvis tak i tidligere i vinter/høst fra fetstore.
så fårvi nå se da, om dette blir et BUDSJETT bygg ;D
jeg har heldigvis kjøleribber fra før :)
 
A

audiosan

Gjest
fikk bestilt PSU kort i dag. så får en håpe chipamp får de fort av gårde:) resten avdelene annkommer vel innen en uke:)
så gjenstår trafo da.
 

Milenko

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2003
Innlegg
5.833
Antall liker
1.415
Sted
Steinkjer
Hvor vanskelige er disse pass kitene å bygge for en nybegynner?
Kribler litt i fingrene og trenger strengt tatt ikke mange watt...
 
A

audiosan

Gjest
ikke så vanskelig i grunn. det er enkle kretser med få komponenter. men grunnet store kjølebehov og høyt strømtrekk, så koster det litt å bygge. enkleste er aleph serien. der er det ingen justeringer av bias og DC ofsett.
 

VegardW

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.02.2007
Innlegg
4.046
Antall liker
2.797
Sted
Kolsås
Torget vurderinger
4
Milenko
Til dine Onken modern ?
Hvilken z out er de beregnet for ?
på tide å forlate sandkassa ?!
 

Milenko

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2003
Innlegg
5.833
Antall liker
1.415
Sted
Steinkjer
Moderne Onken drives fint av Muse model 160 den, Z out blir ikke noe stort tema når man bruker aktivt delefilter...

Var mer tenkt på til horntoppen, klør litt i fingrene for å fortsette å viderutvikle hobbyen/lære/prøve mer...
Har ikke lest meg helt opp på de forskjellige variantene, men lav watt klasse a sak skulle nok passe bra...
Nelson Pass har vel et par alternativer muligens, liker tanken med ferdige printkort, hvertfall til første bygg...
 
A

audiosan

Gjest
det er mye å velge i:) både firstwatt og passlabs. samt burning amp.
 

Milenko

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2003
Innlegg
5.833
Antall liker
1.415
Sted
Steinkjer
Takker for tipsene, hadde jo vært kult å bygd noe selv...
Frem til lotto rekka går inn og jeg kan slå til med air tight og slikt :)
 
A

audiosan

Gjest
hvis det er til horn, så se på firstwatt. og hør med peter daniels på DIYaudio:)
 
A

audiosan

Gjest
nå har det kommet litt videre her. har nå fått det meste av deler. mangler utgangs transistorer(bestilt)
trafoer 2stk 225VA(bestilt) PSU kretskort(bestilt).
bygger også en JLH 10W klasse A samtidig, som jeg også bestilte trafo til i samme slengen.
godt jeg har mengder med kjøleribber liggende ;D
 
A

audiosan

Gjest
nå har dette prosjektet kommet litt lengre. har nå fått alle delene og og loddet alt. har også fått gjort en del med kabinettet.
i går ble ene kanalen fyrt opp og justert inn. endte opp på 1.72A bias og DC ofsett mellom -0.4mV og +0.4mV.
dette lover godt :)
 
A

audiosan

Gjest
takker cool:) korrekt ;D er bare boligene som blir for små ;D
 
A

audiosan

Gjest
bias på 0.408V på ene kanalen og 0.409V på andre, bør for søtta være nære nok ;D
 

andreas

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.10.2003
Innlegg
2.366
Antall liker
146
Hvis det er "R11" og "R12" du måler bias over og får verdier på 0,4 så betyr det at du bare har 10W i klasse A. Hvorfor så lav klasse A på en F5? Den er god for det doble, minst!!
 
A

audiosan

Gjest
hmmm. hvordan kommer du frem til 10W?
ja det er over R11/R12.
husk det er 2 sett utganger her. ikke 1 sett.
0.4V over hver = 0.4V / 0.47ohm =0.85A per transistor.
2 transistorer pr halvdel = 1.7A x 24.4V driftspenning.
så her er det nok 33% høyere bias enn den orginale.
 

andreas

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.10.2003
Innlegg
2.366
Antall liker
146
0,4A/0,47R=0,85A
(0,85A+0,85A)*(0,85*0,85)*8Ohm= 23,12Watt i peakeffekt. For å få ekte klasse A watt tar man halvparten. Formlene finner du i F5 manualen Nelson Pass skreiv orginalt. Etter dette regnestykket har du ca 11,55 watt klasse A og opp til 50 - 60 Watt i klasse AB.

Med to utgangstransistorer per havlperiode slik som du har er jeg ikke sikker på hvordan man regner ut biasstrømmen.
 

andreas

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.10.2003
Innlegg
2.366
Antall liker
146
Sjekket skjema til den varianten som har utgangstransistorene står i parallell. Hvis det er slik at du måler 0,4V bias over hver av de fire sourceresistorene du har per kanal så er du oppe i 46,2watt ekte klasse A og 92,4Watt peak.

Men dette er om du har 0,47R sourceresistorer. Har du endret verdi til 0,68Ohm slik NP også anbefaler så er du på 22Watt ekte klasse A.
 
A

audiosan

Gjest
skal vi se. 0.4V x 0.68ohm = 0.59A
0.59A x 2 transistorer = 1.17A bias.
1.17 x 2 = 2.35A x 2.35A x 8 = 44.noe W delt på 2. sa ja. da hadde det vært ca 22W :)
 
A

audiosan

Gjest
ulempen dog med 0.68ohm motstand er, om du skal opprettholde bias. så bli det mye varmgang.
med dobble utganger som jeg har, så vil 5W motstand være tilstrekkelig.
men den hadde blitt vanskeligere å justere, da potmeteret bli veldig følsomt når du kommer opp på så høy spenning.
 

andreas

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.10.2003
Innlegg
2.366
Antall liker
146
Eller for å se det på en annen måte: Det er akkurat når du parallellkobler utgangstransistorer at det blir enklere å oppjustere sourceresistorene for da fordeler du biasstrømmen over flere resistorer. Over mine 3W/0,47E går det 1,2A. Det holder hele veien hjem like vel. Ingen problemer nå etter ett år med flittig bruk.
 
A

audiosan

Gjest
så var det budjettet da :)

det jeg har kjøpt:

trafoer 600,-
PCB forsterker/PSU 200,-
karbon motstander 160,-
div komponenter(mouser) 800,-
frontplate ca500,-
J-fet's 80,-
mos-fets 300,-
sum...............................2640,-

det jeg hadde:
softstart 575,-
kjøleribber 600,- + 4-500,- i frakt
aluplater 200,-
skruer/muttere/kabel 2-300,-
nettbrønn/terminaler 100,-
sum...............................2175,-

totalt.............................4815,-
sånn ca :D
 
A

audiosan

Gjest
Andreas skrev:
Eller for å se det på en annen måte: Det er akkurat når du parallellkobler utgangstransistorer at det blir enklere å oppjustere sourceresistorene for da fordeler du biasstrømmen over flere resistorer. Over mine 3W/0,47E går det 1,2A. Det holder hele veien hjem like vel. Ingen problemer nå etter ett år med flittig bruk.
jeg tenkte på ved å bytte 0.47ohm mot 0.68ohm jeg:)
men ja. de er lettere over flere transistorer. så lenge ikke biasen skal propesjonelt høy med antal transistorer. da e det akkurat samme.
 
A

audiosan

Gjest
og allerede er deler til neste prosjekt begynt å ry inn :)
denne gangen blir det F5 turbo v3 ;D
 

kenneth1979

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
10.11.2010
Innlegg
113
Antall liker
2
Leste akkurat at Papa legger ut planene til F6 og, så snart de 10 første og eneste blir produsert :)
 
A

audiosan

Gjest
jøss. blitt papa har blitt rene fabrikken nå :) har ventet en stund på den nå :)
kanskje en fin fin pre amp til firstwatt produktene blir neste ;D
 

kenneth1979

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
10.11.2010
Innlegg
113
Antall liker
2
audiosan skrev:
jøss. blitt papa har blitt rene fabrikken nå :) har ventet en stund på den nå :)
kanskje en fin fin pre amp til firstwatt produktene blir neste ;D
Hadde gjort seg med noe B1 aktig med gain.
 
Topp Bunn