Alt til hus og bolig Fått dårlige råd fra firma, hvilke rettigheter har vi

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Innlegg
11.400
Antall liker
1.135
Torget vurderinger
4
I forbindelse med et fremtidig boligprosjekt har vi vært i kontakt med et par firmaer. Det ene firmaet førte opp et hus ved siden av vårt og vi var i dialog med de for de var på hugget med tanke på å få føre opp vårt hus.

Under den tiden hvor vi hadde en dialog med de fikk jeg en telefon hvor jeg ble spurt om vi ville ha noen kubikk med stein som "vi uansett trengte" til vårt prosjekt. Noen kubikk viste seg også å være mange. Vi har valgt et annet firma til å bygge og pga regler med tanke på rullestolvennlighet må vi senke tomta vår og jeg ser det at vi har blitt "lurt". Det firmaet som vi fikk stenen av eier de fleste tomtene rundt min.

Har jeg noen rettigheter som privatperson med tanke på at jeg har mottatt dårlige/villedende råd fra en profesjonell aktør? Jeg kjente ikke til TEK10 kravet med maksimal stigning inn til inngangsparti på 1/12 og av den grunn lot jeg meg overbevise.

Jeg har ikke snakket med firmaet enda, tenkte jeg skulle lufte saken her først.

Edit: Kan det hende forbrukerkjøpsloven paragraf 15 og 16 støtter meg?
http://www.lovdata.no/all/tl-20020621-034-004.html#16
 
Sist redigert:
N

nb

Gjest
Jeg har lest innlegget ditt flere ganger og skjønner fortsatt ikke helt hva saken egentlig dreier seg om.

Er saken at du har fått dumpet atskillige kubikkmeter sten på din tomt som du ikke trenger siden du må senke tomten, ikke heve den?
 

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Innlegg
11.400
Antall liker
1.135
Torget vurderinger
4
Ja, det er saken. Tomten må senkes for å passe til Tek10 krav og av den grunn så føler jeg at informasjonen har vært villedende.
 
T

Tittentei

Gjest
Det kan se ut som om forbrukerkjøpsloven kommer til anvendelse all den tid det ikke er snakk om at den aktuelle aktøren skal oppføre bygget. Det virker i alle fall slik i følge virkeområdet til bustadoppføringslova.

§ 1. Verkeområde Lova gjeld avtalar mellom entreprenør og ein forbrukar om oppføring av ny eigarbustad. Dette omfattar
a.avtale om oppføring av bygning til bustadføremål og avtale om arbeid som vert utført direkte som ledd i slik oppføring, og
b.avtale om rett til fast eigedom med ny eigarbustad når arbeid som entreprenøren står for, enno ikkje er fullført på avtaletida. Likt med dette skal reknast avtale om vidaresal av slik rett.
Kapittel IX gjeld avtalar mellom ein konsulent og ein forbrukar om planlegging av oppføring av bygning til bustadføremål eller planlegging av arbeid som vert utført direkte som ledd i slik oppføring.
Oppføring av ny eigarbustad omfattar her i lova òg oppføring av fritidshus. Eigarseksjon vert rekna som eigarbustad. Full ombygging skal reknast likt med oppføring.
Jeg ville luftet dette med aktøren og henvist til de paragrafene du brukte tidligere. Hvis de nekter kan du eventuelt gå til en advokat for å høre der, og hvis de nevnte paragrafene er feil, så vil uansett rettigheter som er hjemlet i andre lover eller paragrafer kunne brukes. Du mister altså ikke rettigheter ved å bruke gal lovanvendelse på egenhånd først.
 

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Innlegg
19.029
Antall liker
9.309
Tja, du har vel blitt spurt om du vil ha litt stein, og det har du sagt ja til. Kan ikke skjønne at du har noe krav mot giveren da. Saken stiller seg selvfølgelig annerledes hvis det er en entrepenørjobb i forbindelse med et spesifikt prosjekt det er snakk om, men slik jeg forstår deg så har firmaet fått lov til å dumpe overskuddsmasse på din tomt.
 
T

Tittentei

Gjest
Tja, du har vel blitt spurt om du vil ha litt stein, og det har du sagt ja til. Kan ikke skjønne at du har noe krav mot giveren da. Saken stiller seg selvfølgelig annerledes hvis det er en entrepenørjobb i forbindelse med et spesifikt prosjekt det er snakk om, men slik jeg forstår deg så har firmaet fått lov til å dumpe overskuddsmasse på din tomt.
Påstanden er at når de er en profesjonell aktør, så skal de vite hvilke krav som stilles til eiendommen og de skal da ikke foreslå ting som strider mot kravene (for å påvirke deg til å gjøre en handel). Når du går til en forhandler og forteller hva du skal gjøre og de anbefaler et produkt/en handling som viser seg å ikke være egnet, så har du faktisk krav til at de skal rette feilen/heve kjøpet. Det skal trygge at vi skal kunne gå til en forhandler og være trygg på at vi ikke rundlures.
 

Bx

Bransjeaktør
Ble medlem
04.08.2005
Innlegg
8.852
Antall liker
4.281
For å bygge en sak så må du i hvert fall kontakte de og be dem hente steinen.
 

Griffenfeldt

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.12.2008
Innlegg
8.013
Antall liker
4.128
Sted
I en kjeller
Torget vurderinger
17
Du skriver ingenting om størrelsen på steinen eller hva som er gjort på tomten før steinen ble lesset av. Stein trenger du uansett om tomten skal senkes eller heves. De støper ikke sålen på jord eller evt fyller på med stedlige masser hvis du trenger fyllmasse v bygging av grunnmur.
Hvis du kan ta et bilde eller legge ut kartverk og utsnitt av tomten så hjelper det litt.
 

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Innlegg
11.400
Antall liker
1.135
Torget vurderinger
4
Toppdekket er ca 1 meter og det består av jord og småstein. Under det er det fjell.
Her er terrengprofil.
terrengprofil.jpg
 

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Innlegg
11.400
Antall liker
1.135
Torget vurderinger
4
For å bygge en sak så må du i hvert fall kontakte de og be dem hente steinen.
Jeg skal gjøre det men jeg vil gjerne ha noe håndfast i bakhånd.
 

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Innlegg
11.400
Antall liker
1.135
Torget vurderinger
4
Det er typisk sprengstein jeg har fått, sånn som det her:
sprengstein.jpg
 

Griffenfeldt

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.12.2008
Innlegg
8.013
Antall liker
4.128
Sted
I en kjeller
Torget vurderinger
17
Det tviler jeg på at du har behov for, men har du spurt gravefirmaet du skal bruke?
Hvis du ikke trenger det så BØR gravefirmaet som lempet det der fjerne det. Hvis jeg har forstått ting riktig skal du fjerne ca 150m3 med masse selv og kjøre på med pukk for å rette opp da du treffer fjell 1 meter under jorden.

Det er litt vanskelig sak hvis du har takket ja til steinen fordi du ikke kjente til husplanene dine eller utformingen av tomten.
Men sprengsteinen de har lempet som fyllmasse er blitt til din overskuddsmasse og problem.
 

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Innlegg
11.400
Antall liker
1.135
Torget vurderinger
4
Har nylig fått situasjonsplan så jeg har pr dags dato ikke fått sendt arbeidet ut på anbud.

Jeg kjente ikke til at maksimalt krav til stigning på vei er 1/12 etter TEK10 og hadde jeg visst at huset må senkes såpass mye såhadde jeg ikke sagt ja og jeg ble også fortalt at jeg uansett måtte ha den steinen.

Men en annen av nabotomtene mine er fortsatt ubygd og eid av samme firma så jeg har tenkt å foreslå at steinen flyttes dit, da vil kostnaden for flytting av masse bli relativt lav og på den tomten kan det også hende at de har bruk for massene.
 

aNvA

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
30.05.2009
Innlegg
152
Antall liker
47
Spiller mindre rolle om de sa at du trengte den, det kan i beste fall kalles dårlig rådgivning.
Du aksepterte at de dumpet massen på din tomt, case closed.

Universell utforming er ikke ett ufravikelig krav til nye boliger, derfor kan du ikke spille det kortet mot de som dumpet massen.
 

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Innlegg
11.400
Antall liker
1.135
Torget vurderinger
4
Jeg kjente ikke til kravet om universell utforming av innkjørsel da jeg aksepterte men det forutsetter at de som bygger hus til daglig kjenner regelverket. Derfor synes jeg ikke at det er like svart/hvitt som det du synes.

Uansett så dropper jeg ikke saken, satser på at vi finner en minnelig løsning som at jeg f. eks får fraktet massen på min regning til en annen tomt som de eier med felles grense mot min.
 

aNvA

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
30.05.2009
Innlegg
152
Antall liker
47
Jeg kjente ikke til kravet om universell utforming av innkjørsel da jeg aksepterte men det forutsetter at de som bygger hus til daglig kjenner regelverket. Derfor synes jeg ikke at det er like svart/hvitt som det du synes.
Mulig du misforstod hva jeg mente?
Universiell utforming er ikke et krav til alle boliger. Derfor kan du ikke skylde på at de burde visst at du tilrettelegger din bolig for slikt.
 
T

Tittentei

Gjest
Jeg kjente ikke til kravet om universell utforming av innkjørsel da jeg aksepterte men det forutsetter at de som bygger hus til daglig kjenner regelverket. Derfor synes jeg ikke at det er like svart/hvitt som det du synes.
Mulig du misforstod hva jeg mente?
Universiell utforming er ikke et krav til alle boliger. Derfor kan du ikke skylde på at de burde visst at du tilrettelegger din bolig for slikt.
Hvis dette ikke er standarder som er frivillig, så bør de som profesjonell aktør kjenne til at slike krav kan forekomme, og de burde derfor forsikret seg om dette var et tilfellet før de anbefalte kunden dumpingen. Det er jo dette som er grunnen til at man kalles profesjonell - man vet hvordan ting fungerer, eller skal i alle fall det. :)

Anonym, du burde kanskje bare lufte hva du mener om saken og se hva de svarer. Kanskje uten å nevne en eneste lov før de gir deg et svar. Hvis de er tverre, så kan du begynne å argumentere med forbrukerkjøpsloven osv.
 

Evelen

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
23.07.2009
Innlegg
399
Antall liker
68
Sted
Vest-Agder/Søgne
Torget vurderinger
2
Ellers gjelder vel ikke forbrukerkjøpsloven ved ting man får gratis?

TS bør være glad, mange betaler mye for stein.
 

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Innlegg
11.400
Antall liker
1.135
Torget vurderinger
4
Man betaler for transport og ikke for steinen. Sprengstein koster ca 70 kroner pr tonn.
 

Ingeniøren

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.11.2007
Innlegg
4.255
Antall liker
1.158
Sted
Tranby
Torget vurderinger
7
Hva betyr noen kubikk med stein til og fra når man skal bygge et helt hus - at på til som det er sagt ja til ? Ikke rart vi krangler med nabo'n her i landet....
 

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Innlegg
11.400
Antall liker
1.135
Torget vurderinger
4
Nå har det ingenting med naboen å gjøre, det har med en profesjonell eiendomsutvikler som i beste fall har gitt meg dårlige råd. Hadde det vært snakk om naboen min hadde det vært en annen sak.

Har enda ikke fått noen tilbakemelding fra firmaet men jeg får se hvordan det går, pr dags dato føler jeg meg lurt og er lettere irritert.
 

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Innlegg
11.400
Antall liker
1.135
Torget vurderinger
4
Nå er halvparten av steinen borte og resten forsvinner i løpet av uka. Eiendomsutvikleren kjøpte tomten på nedsiden av meg og de har fått gratis lagring av steinen men så lenge jeg ikke har hatt noen kostnad så ser jeg på det som en lærepenge.
halv steinhaug.jpg

Siden vi begge bruker samme entrepenør så vil grunnarbeidene til mitt hus også begynne nå så jeg har allerede begynt å se frem til nytt lytterom våren 2013 (elementhus).
 

Ingeniøren

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.11.2007
Innlegg
4.255
Antall liker
1.158
Sted
Tranby
Torget vurderinger
7
Nå er halvparten av steinen borte og resten forsvinner i løpet av uka. Eiendomsutvikleren kjøpte tomten på nedsiden av meg og de har fått gratis lagring av steinen men så lenge jeg ikke har hatt noen kostnad så ser jeg på det som en lærepenge.


Siden vi begge bruker samme entrepenør så vil grunnarbeidene til mitt hus også begynne nå så jeg har allerede begynt å se frem til nytt lytterom våren 2013 (elementhus).
Så litt værre ut og litt flere kubikk en jeg trodde - forstår problemet nå ..
 
V

vredensgnag

Gjest
Godt det ordnet seg. Kan være planen om å kjøre litt stein over til deg tok av, og de brukte tomten din som fyllplass mer enn planlagt.

Sørg for at de legger igjen akkurat nok ...
 
Topp Bunn