Får ikke lyd fra min Almarro A205A

Hennessy

Medlem
Ble medlem
04.10.2006
Innlegg
13
Antall liker
0
Hei,

Jeg har en Almarro A205A. Denne har fungert fint nå i flere måneder, men etter at jeg flyttet den nå i helgen får jeg ikke noe lyd ut. Jeg hører en svak lyd fra selve ampen, men ikke noe i høytalerene. Har kontrollert at alt sitter som det skal. Har fått noe lyd ut fra den ene høytaleren, men når jeg skrudde opp volumet forsvant lyden igjen.

Da dette er min første amp med rør vet jeg ikke hvor jeg skal begynne å feilsøke dette. Noen tips? Kan det være at rørene er døde?


Takk for hjelp.
 

KHH

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.03.2005
Innlegg
2.805
Antall liker
18
Dette er en SEP EL84 amp med 12AX7, stort enklere kan det vel nesten ikke gjøres, skikkelig lekker er den i tillegg ;)
Det går brukbart med strøm i en rør amp, så jeg anbefaler deg å la de som vet hva de holder på med, ta en titt på denne for deg..

 

Erland

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.04.2003
Innlegg
3.238
Antall liker
6
Hennessy skrev:
Da dette er min første amp med rør vet jeg ikke hvor jeg skal begynne å feilsøke dette. Noen tips? Kan det være at rørene er døde?


Takk for hjelp.
Jeg regner med at rørene gløder når du slår den på?

Hvis ja, må vi tro at sikringene er hele, men noen har faktisk separate sikringer som beskytter dedikerte kretser.

Ta av lokket; (bunnplata)

La oss ta utgangspunkt i at du har verifisert alle sikringer hele, og rørene gløder!

Av med klokka - finn deg en tynn gjenstand av tre (spisepinne etc.) - skrutrekker etc er å be om trøbbel.

Sjekk om noe har løsnet.
Sjekk løse ledninger eller koblinger.

Har du multimeter så kan du jo måle litt og se om det er forskjeller fra mellom de to kanalene.

Dersom du ikke har noen erfaring med DIY eller elektronikk, vil jeg nok ikke anbefale deg å gå videre.
Da er det på tide å få ampen din til et verksted.

Lykke til!
 

Hennessy

Medlem
Ble medlem
04.10.2006
Innlegg
13
Antall liker
0
At det skulle være enkelt er godt mulig. At den er lekker og har, inntil nå, gjort en utrolig god jobb er det ingen tvil om :)

Rørene gløder når jeg skrur den på, ja. Har også sjekket sikringen på baksiden. Åpnet den, og så langt jeg kan se sitter alle kabler som de skal og det er ingen løse ledninger.

Når det gjelder å få noen til og se på den, finnes det noen i Oslo som er å anbefale til dette?
 

Erland

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.04.2003
Innlegg
3.238
Antall liker
6
Standard svaret er vel Norsk Audio Teknikk(NAT).

Har ikke personlig erfaring, men alle snakker veldig godt om Morten som driver NAT.
 

Dr.No

Overivrig entusiast
Ble medlem
24.07.2006
Innlegg
884
Antall liker
3
Torget vurderinger
15
Er det ikke ganske mye som peker mot 12AX7 røret, siden det er kluss med begge kanaler? Hvis det er en noenlunde billig sak, ville jeg prøvd å bytte det før jeg leverte inn hele greia til rep. No
 

Hennessy

Medlem
Ble medlem
04.10.2006
Innlegg
13
Antall liker
0
Jeg trodde først det kunne være røret. Har også tidligere hatt noen ulyder som jeg også antar rørene kan være skyld i. Skader jo ikke å bytte de da disse rørene er svært rimlige. Finnes det gode forhandlere av rør i Norge, eller må jeg se utenlands.

Noterer meg forøvrig Norsk Audio Teknikk.
 

Erland

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.04.2003
Innlegg
3.238
Antall liker
6
Motron på Vestfossen
telefon 32752150
epost: bryn@motron.no

Veldig god service, masse kunnskap og sannsynligvis et av markedets største utvalg på rør.
 

Miles

Bransjeaktør
Ble medlem
10.02.2002
Innlegg
1.174
Antall liker
291
Sted
Fredrikstad
Torget vurderinger
3
Hei !

Vi selger Almarro her i Norge.
Service avtale har vi med Motron.

Mvh Ketil
Nordic Sound Design
 
Topp Bunn