Eventyrlig mannskap på skuta!! Grimm Audio!

tweakMan

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Innlegg
6.222
Antall liker
124
http://www.grimmaudio.com/whoiswho.htm
Å fy.... flate!!!
Look at this!!!

Dette var nytt for meg. Bare det å ha en av disse kara i en båt er jo ganske.. bra, men, alle 4 på ett sted :eek: Wow!
Dette er å regne for CTC builders mk II and then some!!! Dette er intet annet enn... jeg har ikke ord!!!!

Hva er ikke potensiale for ett slik team, jeg bare spør... Klarer disse gutta virkelig å jobbe ilag effektiv, da tror
jeg det er fint lite de ikke kommer til å få til!!
Og hva har de gjordt sålangt? F.eks:
Grimm CC1, en reklokker.

Hifi World testen: Shown in our analysis
is a more realistic 200pS of jitter at
1kHz fed into the Grimm clock (green
trace). Output of the clock in the yellow
trace shows the jitter element has
been completely eliminated, showing
that reclocking via AES is effective.

No shit? :eek: No shit?

mvh (Jeg er konstruktørofil også, ikke bare audiofil!!! )
 

Bols

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
23.05.2007
Innlegg
326
Antall liker
15
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
1
Imperial skrev:
http://www.grimmaudio.com/whoiswho.htm
Å fy.... flate!!!
Look at this!!!

Dette var nytt for meg. Bare det å ha en av disse kara i en båt er jo ganske.. bra, men, alle 4 på ett sted :eek: Wow!
Dette er å regne for CTC builders mk II and then some!!! Dette er intet annet enn... jeg har ikke ord!!!!

Hva er ikke potensiale for ett slik team, jeg bare spør... Klarer disse gutta virkelig å jobbe ilag effektiv, da tror
jeg det er fint lite de ikke kommer til å få til!!
Og hva har de gjordt sålangt? F.eks:
Grimm CC1, en reklokker.

Hifi World testen: Shown in our analysis
is a more realistic 200pS of jitter at
1kHz fed into the Grimm clock (green
trace). Output of the clock in the yellow
trace shows the jitter element has
been completely eliminated, showing
that reclocking via AES is effective.

No shit? :eek: No shit?

mvh (Jeg er konstruktørofil også, ikke bare audiofil!!! )
jøss, så glad du er da ;D
Gjenstår å se om det er priset høyt nok til å bli tatt seriøst
 

Moiz Audio

Bransjeaktør
Ble medlem
06.08.2007
Innlegg
4.101
Antall liker
742
Sted
Oslo
Torget vurderinger
122
Grimm audio er absolutt high end pro audio selskap. Bruno Putzey er blant annet med i prosjektet, DSD konverteren skal være skremmende lik analog lyd...men uten hiss da ;D
 

tweakMan

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Innlegg
6.222
Antall liker
124
Ja...

Vidar Bol, du lurte på hvorfor jeg er iferd med å miste konseptene helt her...
...

Ardsync, Antelope, Pacific Microsonics, Apogee, "Esoteric, tar de med i lista jeg.." , DCS, og nå Grimm Audio... Pro verdenen med sin kjærlighet
til klokkesyncing er iferd med å innta pc basert audioavspilling.

For 2 år siden kosta dette 200 tusen!!!
For ett år siden kosta dette ca 100 tusen!
Man trenger ganske rått oppsett, så det koster nok mer (rett fra pc er det enda komplekst så det holder...)... men det begynner å bli kjøpbart for mannen i gata nå!
En Grimm CC1 koster 2250 pund!

mvh
 

Moiz Audio

Bransjeaktør
Ble medlem
06.08.2007
Innlegg
4.101
Antall liker
742
Sted
Oslo
Torget vurderinger
122
Pacific Microsonics er vel den beste pcm konverteren produsert noensinne
 

tweakMan

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Innlegg
6.222
Antall liker
124
Vel... jo ja, de sier så... Men det er convertere nå.. Theta VIII Serie 2 f.eks som er hakket vassere for å si det slik.
Alon Wolf (Magico bruker Pacific M processoren.. eller den nye til teamet bak den, Berkeley..))

Eksempel på oppsett... etter hodet nå..
PC + DCS U-Clock + Weiss Vesta + Grimm CC1 + Theta Digital VIII Series 2 + amp + høyttaler... Da snakker vi "insane stuff!"
Overnevntes koblingsmetodikk er ikke nødvendigvis i rekkefølgen det er skrevet... det blir mer komplekst enn som så...
( Drivverk CD/SACD ) + Grimm osv..

Og... jeg er ganske sikker på at ett drivverk utnytter Grimm'en bedre foreløpig...
Nå tror jeg cd/Sacd drivverka Eller cd/SACD spillere med word sync får seg en oppsving jeg! Nå ble det plutselig ikke så dyrt å helle høyoktan i blodet på dem!

Og, orda til Fosse ringer i huet mitt nå så jeg legger til...
Not the world according to Garp, but,... Mine innlegg er "The world according to tweakMan... og jeg ser verden på min egen måte... ;D)
Altså, ikke les det jeg skriver her på sentralen som om det er den eneste veien... selv om jeg ser ut til å mene så.. ::)


mvh
 

tweakMan

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Innlegg
6.222
Antall liker
124
Når jeg tenker etter så kan man ved å bruke Weiss Minerva i Firewire modus koble til en ekstern klokke via enten xlr eller spdif.
Så Firewire PC (korreksjon: Isochronous modus funker bare fra Mac..) + Weiss Minerva (klokket med Grimm CC1) + da pre-power-speakers blir bortimot det mest kompakte oppsettet jeg kan tenke på akkurat i øyeblikket. Joda, nå begynner det å hjelpe!
Akkurat ett slikt oppsett tror jeg ingen har prøvd enda, men nå har jeg iallefall skissert det da.


Og i øyeblikket er dette den første post av sitt slag, på nettet... ;D
I got there first!!!

mvh (Nå er vel denne tråden strengt tatt en beboer av datahjørnet, men det er sikkert ikke så nøye egentlig da...)
 

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Innlegg
10.084
Antall liker
2.621
Steve Hoffman (mastering mann) bruker nå Grimm DSD converter for mastering av SACD plater.

Hoffman hadde for en stund siden en tråd om hvilke formater som låt tettest opp mot originale studiomasterbånd. Konklusjonen var da at selv om DSD/SACD hadde klart mer "resolution" enn CD, så merket han en svak endring av det tonale aspektet i lyden ved DSD, kontra CD, som var mer tonalt riktig, ifølge Hoffman.
Men Hoffman sa nylig i en tråd på forumet at Grimm konverteren er mye bedre enn den han brukte før og at utfallet i sammenligningstesten mot originale studimasterbånd nok ville ha blitt annerledes i dag hvis han hadde brukt Grimm konverteren.
 

tweakMan

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Innlegg
6.222
Antall liker
124
Det blir jo bare bedre og bedre dette! :eek: The Grimm audio Blog, av Sander Van der Heide. En Grimm Audio "intern"..
Jada, vet den er på Nederlandsk, men kan du Tysk så leser du Nederlandsk på null komma nix, no sweat!
Her hører man den i aksjon! http://www.myspace.com/bl3nder (En Nederlandsk Hi hop/Jazz act). Er det Mp3? Å... Jeg blir dårlig!
:eek: Hvordan er dette mulig? Jeg har aldri hørt Mp3 låte slik før, NEVER!!!! Den Cd'n skal jeg ha! Nuh!
mvh
 

Moiz Audio

Bransjeaktør
Ble medlem
06.08.2007
Innlegg
4.101
Antall liker
742
Sted
Oslo
Torget vurderinger
122
har selv en dsd opptaker..og kan love deg at impulse responsen slår 1" båndmaskin! ingen hiss!!
 

R.S.

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.03.2002
Innlegg
3.476
Antall liker
12
Det begynner vel å nærme seg lyden jeg fant i den gamle 3560`en ;)




Mvh. RS
 

Barbaresco

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.03.2006
Innlegg
2.915
Antall liker
575
NEVATON skrev:
Grimm audio er absolutt high end pro audio selskap. Bruno Putzey er blant annet med i prosjektet, DSD konverteren skal være skremmende lik analog lyd...men uten hiss da ;D
Og det er den samme Putzey som jobber i Hypex. Regner med at Hypex også kan regnes som stuerent, selv om det koster rent for lite ;D ;D ;D
 

tweakMan

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Innlegg
6.222
Antall liker
124
Barbaresco skrev:
NEVATON skrev:
Grimm audio er absolutt high end pro audio selskap. Bruno Putzey er blant annet med i prosjektet, DSD konverteren skal være skremmende lik analog lyd...men uten hiss da ;D
Og det er den samme Putzey som jobber i Hypex. Regner med at Hypex også kan regnes som stuerent, selv om det koster rent for lite ;D ;D ;D
Putzey har akkura avslørt at han har oppdatert UCD teknologien. Det er mer i vente tror jeg fra den kanten...
Skulle jeg tippe, ville jeg tippa at Frederic Beudot står å hopper opp og ned forran pc'n sin og snakker varme franske gloser til den!
mvh
 

tweakMan

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Innlegg
6.222
Antall liker
124
Cobra2 skrev:
Og re-klokkeren er delvis utviklet av Guido Tent, http://www.tentlabs.com/

Arne K
Og Bart van der Laan (Tent labs), som enda er student, er nå ansatt av Grimm audio. Gutta er som EU vettu, fri flyt av arbeidskraft dem imellom! Jeg teller over 20 folk alt i alt her! Delt opp i mange fagfelt!

mvh
 

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Innlegg
15.824
Antall liker
8.799
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
Hva koster moroa...?

Mvh
OMF
 

tweakMan

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Innlegg
6.222
Antall liker
124
OMF skrev:
Hva koster moroa...?

Mvh
OMF
Eh... Grimm CC1? 2250 pund ser jeg den priset til. hva blir det? 25 til 28 lapper eller noe sånt?
det er jo IKKE billig, men er dette virkelig noe av det bedre akkurat nå, så er det jo ikke akkurat dyrt heller!
http://www.idealaudio.be/DigitalClocking/DigitalClocking.html ... "in addition to an AES/EBU reclocker for cleaning the digital feed to your DA converter"... den vettu!!!!

mvh
 

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Innlegg
10.084
Antall liker
2.621
Imperial skrev:
Cobra2 skrev:
Og re-klokkeren er delvis utviklet av Guido Tent, http://www.tentlabs.com/

Arne K
Og Bart van der Laan (Tent labs), som enda er student, er nå ansatt av Grimm audio. Gutta er som EU vettu, fri flyt av arbeidskraft dem imellom! Jeg teller over 20 folk alt i alt her! Delt opp i mange fagfelt!

mvh
Jeg har nylig sendt SACD spilleren min til Vacuumstate i Sveits for ytterligere oppgraderinger. Blant annet skal det lages nye jordingspunkter på hovedkortet og settes inn en Terra Firma LITE-clock i spilleren. Og her er er et klokkekrystall fra Tent Labs brukt. Men det er ikke klokkekrystallet som er selve pointet med Terra Firma, det er den ultrastøysvake, jitterfrie strømforsyninga som er langt mer støyfri enn et batteri.
Denne modden er jeg svært spent på!
 

nma

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.12.2003
Innlegg
4.696
Antall liker
518
Torget vurderinger
1
Det er tydeligvis mange meninger innenfor jitter-feltet. Men svært få kan dokumentere ensifrete ps-verdier. (og tosifrete for den saks skyld)
Stereophile har btw. fått oppgradert måleutstyret sitt og hadde i den anledning en liten feature ang. jitter i diverse spillere. Det gamle måleutstyret deres fra 1997 kom ikke under 120ps engang. Fin lesning, den featuretten. Og samtidig er det småfascinerende å generelt følge med på jitterverdier av nye komponenter. For første gang så kan man si at målingene i stor grad er reelle, og da er det lett å skille klinten fra hveten..
 

Valentino

JB rünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Innlegg
28.395
Antall liker
20.825
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Den lille artikkelen til Atkinson fikk meg til å smile litt, ja.
 

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Innlegg
15.824
Antall liker
8.799
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
I hvilket nummer var det....?

DAD ax24 oppgir
The AX24 will generate a synchronising signal with the same frequency used for the A/D or D/D conversion
with a precision better than 10 ppm.


Mvh
OMF
 

kjoenik

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.09.2005
Innlegg
4.284
Antall liker
2.288
Torget vurderinger
4
Imperial skrev:
Ja...

Vidar Bol, du lurte på hvorfor jeg er iferd med å miste konseptene helt her...
...

mvh
Man mister ikke konseptene, men det hender at man går fra dem... ;)
Virker som starten på et eventyr dette her ;D
 

Valentino

JB rünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Innlegg
28.395
Antall liker
20.825
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
...og Krell 505 og Cary 306 er gode nok til CD, men ikke mer.
 
N

nb

Gjest
Valentino skrev:
...og Krell 505 og Cary 306 er gode nok til CD, men ikke mer.
Kanskje jitterytelse ikke var så viktig alikevel da. Det blir jo dratt fram i alle mulige anledninger for å forklare hvorfor det er viktig å bruke mye penger på en digital avleser.

Ellers ser jeg at Bryston scorer meget bra. Kanskje det har noe for seg å ansette ingeniører som kan bygge ting fremfor folk som kan Den Virkelig Store Gangetabellen når man beregner hva ting skal koste. Greit at Bryston-saker koster det også, men det er i det minste befriende fritt for Hi-Fi-BS i infoen fra de.
 

wizard

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.04.2002
Innlegg
3.726
Antall liker
3.321
Ja CC1 er et wow produkt!

Har den koblet imellom Boulder 1021 og Vekian dac'en, bruker AES kontaktene.

Den beste lydoppgraderingen på lenge - nå er lydbildet enda sortere enn før.
Det lille som var av digitale feil er nå ryddet opp i.

 

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Innlegg
11.093
Antall liker
4.197
Torget vurderinger
1
OMF skrev:
...
DAD ax24 oppgir
The AX24 will generate a synchronising signal with the same frequency used for the A/D or D/D conversion
with a precision better than 10 ppm.


Mvh
OMF
o.t.

Jeg tipper det refererer til en variasjon over «word clock» og/eller «bit clock» på som mater AD/DA siden - først og fremst mht tolleransen i klokkesignalet (over tid), ppm er «parts per million» - dvs 10 ppm er 0,001% eller -100 dB. Det er ingen direkte sammenheng med jitter slik det framkommer i det analoge signalet ut av DA eller hvordan jitter påvirker AD. Det er noen momenter vedr. selve designet av bl.a. AD/DA-chiper og omkringlignede kretsutlegg som også påvirker «regnestykket» mht jitter, foruten ulike avskygginger av elektromagnetisk støy og inferens inne i boksen. En liten «akademisk» pussighet er at mange krystaller/-ocilatorer har bedre spec for tolleranse (måles som regel over «lang tid» - spec. ofte omkring 20-30 ppm), enn for stabilitet (måles over «kort tid» - spec. ofte omkring 50 ppm). Presisjonsocilatorer (krystaller, som koster en mindre formue) kan ha spec for tolleranse og stabilitet under 1 ppm.

mvh
KJ
 

Valentino

JB rünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Innlegg
28.395
Antall liker
20.825
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Grimm Audio lager også en veldig interressant høyttaler. Den har selvfølgelig en hel haug DSP ombord.
 

nma

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.12.2003
Innlegg
4.696
Antall liker
518
Torget vurderinger
1
wizard skrev:
Ja CC1 er et wow produkt!

Har den koblet imellom Boulder 1021 og Vekian dac'en, bruker AES kontaktene.

Den beste lydoppgraderingen på lenge - nå er lydbildet enda sortere enn før.
Det lille som var av digitale feil er nå ryddet opp i.

Tviler ikke! Og forskjellen er kun jitter, eller mindre (og forsovet annerledes) mengder av det. Fremdeles regnes jitter som blasfemi av endel på forumet. Men jesus da.. er det ikke på tide å innse at jitter er roten til all ondskap already? ;)
 
Topp Bunn