Cui bono - de som tjener mest på å beholde status quo, har de færreste incentiver til å endre noe.Den Islandske fiskeindustrien er fordelt på kun noen få rike eiere.
De har egeninteresse av å beholde alt som det er i dag.
Cui bono - de som tjener mest på å beholde status quo, har de færreste incentiver til å endre noe.Den Islandske fiskeindustrien er fordelt på kun noen få rike eiere.
De har egeninteresse av å beholde alt som det er i dag.
Ser ut til at folkeavstemningen på Island ble preget av en del mer desinformasjon enn norske medier har meldt så langt. Ble blant annet spredd meldinger om at et ja til å forhandle en avtale kunne føre til at fremtidige unge, på nøytrale Island, kunne bli tvunget som vernepliktige inn i Brussels EU Hær, som om det siste en gang eksisterer.2. Kampanje. Nei-siden har hatt betydelig større ressurser til rådighet, og en mer taktisk bruk av SoMe, ikke minst direkte rettet mot de unge, som er den demografi som har endret syn mest de siste månedene.
Om dette kan bevises, er ikke dette nok til å sette relativt store spørsmålstegn til prosessen? Og dermed resultatet?Ser ut til at folkeavstemningen på Island ble preget av en del mer desinformasjon enn norske medier har meldt så langt. Ble blant annet spredd meldinger om at et ja til å forhandle en avtale kunne føre til at fremtidige unge, på nøytrale Island, kunne bli tvunget som vernepliktige inn i Brussels EU Hær, som om det siste en gang eksisterer.
Mens resultatet av folkeavstemmingen er klart, og selvsagt må respekteres, så tror jeg vi er langt fra ferdig med diskusjonen om hvorfor resultatet faktisk ble som det ble ute på sagaøyen.
Nei.Om dette kan bevises, er ikke dette nok til å sette relativt store spørsmålstegn til prosessen? Og dermed resultatet?
Utifra det Noruego skriver, så kan det se ut som Nei-siden har vært langt mere aktiv på løgn siden og har hatt mere penger å rutte med.Nei.
I vår egen avstemning i '94, som endte opp med EØS, ble vi lovt at Norge ikke skulle overstyres av EU. At vi fortsatt ville ha selvråderett òg vetorett. Løgn og bevisst bedrag (eventuelt sterk naivitet) finnes altså på begge sider.
Som oftest er det andre veien. Så klarer ikke hisse meg spesielt opp over det. Island har neppe bruk for mer overnasjonalitet enn de allerede har.Utifra det Noruego skriver, så kan det se ut som Nei-siden har vært langt mere aktiv på løgn siden og har hatt mere penger å rutte med.
Utifra det Noruego skriver, så kan det se ut som Nei-siden har vært langt mere aktiv på løgn siden og har hatt mere penger å rutte med.
Ja, prinsippet er at EU og overnasjonalitet er noe man er best tjent uten.Skikkelig prinsipiell tilnærming der altså.
Nåja....jeg tror jeg skal finne opp til flere som ikke er helt enige i den beskrivelsen.Altså motsatt av hva det var i Norge i 1994. Det var ingen ende på dommedagsprofetiene om det skulle bli nei. De toneangivende nasjonale media spredte ren propaganda om hvor galt det skulle gå om det ble nei.
Jeg fikk inntrykk av i vi levde i Nord Korea. Et massiv propaganda og desinformasjonskampanje.
Det finnes gode grunner for å bli med i EU, men det vi presentert for gjennom media var noe helt annet.....
Nåja....jeg tror jeg skal finne opp til flere som ikke er helt enige i den beskrivelsen.
Men fortid er fortid og i dag er ting annerledes!
Jepp. Ja - siden tapte selvsagt ikke fordi nei er det beste alternativet, men fordi nei - siden bedrev skittent spill. I Norge har vi da sannelig nok problemer som ikke blir hørt, fordi beslutningstakerne sitter i Oslo. Sitter de i Brussel, blir det enda verre. Regner sterkt med at tilsvarende problemstilling er høyst aktuell på Island også.Mange redaktøretyrte medier med Aftenposten og VG og Alstadhaug og Hanne Skartveit bla kjører en ganske hard pro EU linje for tiden
Ja-kampanjen ble jo formet i en tid Norge hadde vært gjennom en dyp økonomisk krise. Så jeg tviler ikke på at svært mange trodde det ville bli vanskelig og dyrt for Norge å stille seg utenfor et EU og Europa i rask endring etter den kalde krigen slutt og Paris-traktaten proklamerte et endelig forenet og udelelig Europa. Så jeg er uenig i at dette bare var en elitestyrt, konspiratorisk propagandakampanje. Hadde mange venner og familiemedlemmer på begge sider. Det var definitivt heller ikke slik at Ja-siden bare ble drevet av egoistiske hensyn og egen vinning, mens Nei-siden var utelukkende befolket av altruister som bare hadde nasjonens beste i tankene, helt uten hensyn til egen lommebok eller geopolitisk virkelighetsforståelse fra 70tallet.Ting er definitivt anderledes nå, og det mange gode grunner for en ny EU-debatt. Men man får håpe at man har lært av tidligere feil. Jeg tror at den massive propagandaen sist, som ble avslørt av de fleste som nettopp det, bidro til å styrke nei-siden...
Som "nei person" selv, kan jeg gi mine egne 2 cent.For det var klart alt tidlig at Nei-vi-vil-ikke-vite-kampanjen mobiliserte som det alt handlet om man ville bli medlem eller ei.