Politikk, religion og samfunn EU-avstemming på Island

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Antall liker
10.728
Torget vurderinger
1
Klokka 01:05 norsk tid leder nei-siden med 59,8%, ja-siden har 40,2%.

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Antall liker
10.728
Torget vurderinger
1
,5%.Kl 01:40 norsk tid har det snudd: Ja-siden leder nå med 51,5%, nei-siden har

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Antall liker
10.728
Torget vurderinger
1
Klokka 02:55 norsk tid: Ja-siden leder 50,5%, nei-siden har 49,5%.

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Antall liker
10.728
Torget vurderinger
1
Klokka 05:06 norsk tid: Ja 49,9%, nei 50,1%.

Antonsen

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.04.2010
Antall liker
6.709
Sted
Hvittingfoss
Torget vurderinger
9
Uansett hva jeg personlig mener - så syns jeg ved slike valg som har store påvirkningen så burde flertallet for endring være betydelig større enn rundt ett prosent. Burde være minst 75 prosent for.

Terje-A

Æresmedlem
Ble medlem
16.05.2013
Antall liker
10.828
Sted
Chaiya, Thailand
Torget vurderinger
26
Island har en rufsete økonomi og mange tror at et medlemskap vil f.eks. redusere rentenivået som nå ligger rundt 9-10% på et boliglån. Det spennende her er hvis Island velger medlemskap så vil det påvirke oss også.

habicht

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.04.2005
Antall liker
3.964
Sted
Oslo
Torget vurderinger
7
Nå er det vært å huske at gårsdagens avstemming var ikke for medlemskap men om regjeringen skulle gjenoppta forhandlinger med ESB.
En stor forskjell det.
Nei, betyr bortkastet mulighet til å finne ut om det var mulig å forhandle frem en avtale som hadde vært en fordel for nasjonen.
Den skulle i sin tur til en ny folkeavstemming

HasseBasse

OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
Ble medlem
29.10.2016
Antall liker
32.612
Sted
Hjortshøj, Danmark.
Torget vurderinger
2
Blir nokk et NEI uansett......... Faen forstå hvorfor med USA, KINA og RUSSLAND farende runnt deroppe
med forsøk på herredømme/pissekonkurranse.
Men Islands hvovedinntekt er fiskeri, og det har lenge vært en nasjonal stolthet deroppe, at EU ikke
skal blande seg med kvoter og slikt tull. Det klarer vi selv.
Noen burde vel se litt lengere enn til sin egen nesetipp.

habicht

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.04.2005
Antall liker
3.964
Sted
Oslo
Torget vurderinger
7
Da er det klart,
47 % ja
53% Nei

Jeg tillater å vise min syn på saken og kondolere den Islandske nasjonen for å ha tatt en bakstreversk og svært uheldig beslutning.

Nå vil vi ikke få vite om EU hadde vært en måte å føre landet inn i ny tid der behovet for samhold bare øker. Vi får ikke vite hva en avtale kunne inneholdt.

oen

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.03.2010
Antall liker
4.625
Sted
Portugal
Alle som fisker i dette området må forholde seg til kvoter.

4-string

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2011
Antall liker
19.596
Sted
Almost there
Best å ikke forhandle engang. Det kunne jo vise seg at man fikk til en gunstig avtale, best å ikke ta sjansen.

Tipper resultatet her hjemme ville blitt omtrent det samme, av samme årsaker.

habicht

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.04.2005
Antall liker
3.964
Sted
Oslo
Torget vurderinger
7
Alle som fisker må forholde seg til kvoter men kvotene eies til en meget stor del av noen få som er blitt steinrike på fiske.

habicht

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.04.2005
Antall liker
3.964
Sted
Oslo
Torget vurderinger
7
Men den avtalte som skulle forhandles frem skul til folkeavstemning før den ble vedtatt.

HasseBasse

OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
Ble medlem
29.10.2016
Antall liker
32.612
Sted
Hjortshøj, Danmark.
Torget vurderinger
2
Et godt gammelt ordtak sier….man vet hva man har, ikke hva man eventuelt får :giggle:
Jada... Noen "gamle" ordtak er rett og slett for dumme. Passer ikke inn her.
Du forhandler jo nettopp om og vet presis, hva du får.
Etterpå kan du jo sie nei takk, om det du får ikke er godt nokk.

Sist redigert:

Rakerholm

Overivrig entusiast
Ble medlem
21.11.2014
Antall liker
177
Torget vurderinger
1
Man kan fint forhandle uten EU. Og attpåtil slipper man en hel haug andre regler tredd ned over ørene i samme slengen.

oen

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.03.2010
Antall liker
4.625
Sted
Portugal
Forhandle med hvem?

EU er Norges desidert størst handelspartner.
Er sikkert det samme med Island.

Rakerholm

Overivrig entusiast
Ble medlem
21.11.2014
Antall liker
177
Torget vurderinger
1
Forhandle med hvem?

EU er Norges desidert størst handelspartner.
Er sikkert det samme med Island.
Viss jeg vil handle med deg, kontakter jeg deg og ikke staten (alternativt konen din dersom hun tror dine høyttalere kostet 10% av faktisk pris). Viss Island vil forhandle med Danmark, burde de kontakte Danmark. Færre ledd i en verdikjede, er både mer miljøvennlig, og gir større rom for fordeler både for produsent og forbruker.

oen

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.03.2010
Antall liker
4.625
Sted
Portugal
Ja, jeg ser den.
Blir litt kronglete å måtte kontakte EU når du skal selge dine brukte høyttalere.

Jeg trengte handel i litt større målestokk.

Rakerholm

Overivrig entusiast
Ble medlem
21.11.2014
Antall liker
177
Torget vurderinger
1
Ja, jeg ser den.
Blir litt kronglete å måtte kontakte EU når du skal selge dine brukte høyttalere.

Jeg trengte handel i litt større målestokk.
Ok. Man kontakter Optimera dersom man skal ha 100 tonn med 2x4, og ikke staten...

BeetleBug

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.06.2009
Antall liker
17.836
Sted
Sørlandet
Torget vurderinger
1
Når ikke den geopolitiske situasjonen er nok for Islendingene til å stemme for EU forhandlinger så mener jeg det sier noe om aktualiteten til unionen. Byråkrati og begrensninger istedenfor vekst, muligheter og sikkerhet.

habicht

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.04.2005
Antall liker
3.964
Sted
Oslo
Torget vurderinger
7
Jeg tror man skal sette seg litt bedre inn i hvordan valgkampanjen utviklet seg før man trekker slike konklusjoner

BeetleBug

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.06.2009
Antall liker
17.836
Sted
Sørlandet
Torget vurderinger
1
Jeg tror man skal sette seg litt bedre inn i hvordan valgkampanjen utviklet seg før man trekker slike konklusjoner
Det har jeg gjort og det er et ganske tydelig nei til ta opp forhandlingene med EU. Enkelt og greit.

habicht

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.04.2005
Antall liker
3.964
Sted
Oslo
Torget vurderinger
7
Da er vi nok uenige om hvordan den valgkampen ble drevet og hvilke krefter som finansierte nei siden.

noruego

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.06.2003
Antall liker
9.605
Det er vel i det minste tre faktorer som mine øyne betyr langt mer enn islendingenes forståelse av hvordan et mulig EU medlemsskap ville ha sett ut for dem, gitt at de sa nei også til å finne det ut.

1. Økonomi. Etter at de kom seg ut av finanskrisen har det gått så det suser med den islandske økonomien, altså at de har klart seg helt fint økonomisk uten EU medlemskap.

2. Kampanje. Nei-siden har hatt betydelig større ressurser til rådighet, og en mer taktisk bruk av SoMe, ikke minst direkte rettet mot de unge, som er den demografi som har endret syn mest de siste månedene.

3. Identitet. Identitet skaper emosjoner, og det er lettere å spille på og nøre opp under emosjonelle strenger på det man er imot enn for.

habicht

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.04.2005
Antall liker
3.964
Sted
Oslo
Torget vurderinger
7
Absolutt viktige faktorer som noruego tar opp her.
I forhold ti økonomi er det viktig at merke seg at økonomien er til stor del drevet av eksplosiv økning i turismen. Det har også hat sine skyggesider på feks. slitasje på sårbar natur og boligmarkedet.
At nei siden har hat større resurser er godt kjent og det er også interessant å se på hvilke krefter som har spyttet inn resurser der og hvorfor disse kreftene har vært så opptatt av å holde situasjonen uendret.
Til å forstå disse sammenhengene må man se på islandsk samfunnsutvikling over lang tid, ikke kun opptakten til og resultatet av denne folkeavstemmingen

BeetleBug

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.06.2009
Antall liker
17.836
Sted
Sørlandet
Torget vurderinger
1
At nei siden har hat større resurser er godt kjent og det er også interessant å se på hvilke krefter som har spyttet inn resurser der og hvorfor disse kreftene har vært så opptatt av å holde situasjonen uendret.
At Nei siden var sponset av fiskerinæringen er vel hevet over enhver tvil (?)

habicht

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.04.2005
Antall liker
3.964
Sted
Oslo
Torget vurderinger
7
Ja det er nok hevet over all tvil. De har i tillegg sterke eierinteresser i store mediahus.
Det er også kjent at den næringen som flere i Island gjør opp sine regnskap i euro.
Noe som kan sikkert tolkes på forskjellig måte.

noruego

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.06.2003
Antall liker
9.605
Det er neppe bare nasjonale interesser som har vært i sving i denne folkeavstemmingen.

Mens nedbyggingen av den danske fiskeindustrien ble brukt som hovedskremmebilder i fiskerikommuner langs vår kyst, hadde den danske fiskeforedlingsindustrien særdeles sterk økonomisk egeninteresse i å bidra til at vi valgte å ikke bli medlem av EU i 1994.

oen

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.03.2010
Antall liker
4.625
Sted
Portugal
Den Islandske fiskeindustrien er fordelt på kun noen få rike eiere.
De har egeninteresse av å beholde alt som det er i dag.

Topp Bunn