Etterstramming av skruer på høyttalerelement

L

lark

Gjest
Tok og etterstrammet elementskruene på mine B&W 703 for noen dager siden, og jeg ble nesten sjokkert over hvor løse skruene var. Samtlige skruer på både bass- og mellomtoneelementer lot seg skru en halv omdreining uten bruk av noe særlig makt. Skruene er umbraco gjennomgående med en slags mutter på innsiden av kabinettet. At dette hadde innvirkning på lyden er det absolutt ingen som helst tvil om. Den til sine tider litt harde gjallende mellomtonen som jeg trodde var en iboende egenskap til B&W sitt kantløse mellomtoneelement er helt vekk. Mellomtonen har nå en atskillig varmere og behagelig karakter og en helt annen dynamikk. Å lytte til akustisk gitarmusikk er en mye mer fysisk opplevelse nå enn før. Bassgjengivelsen er uten tvil fastere og mer presis. Har også inntrykk av høyttalerene nå går hørbart lenger ned i frekvens. Det pussige er at det også synes som om diskantgjengivelsen er forbedret. Den virker mjukere og mer detaljert. Også stereoperspektivet har fått et oppsving. Finn fram umbraconøkler og skrujern folkens, og kom med inntrykk av lyden etterpå :)
MEN IKKE OVERDRIV STRAMMINGA ;D

PS. Dagen etter lot skruene seg dreie ytterligere 1/6 omdreining med samme makt.
 

Ketil

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.05.2004
Innlegg
2.318
Antall liker
886
Dette minner meg på de gamle Snell J IV høyttalerne jeg hadde for en del år tilbake. Jeg gjorde akkurat som du og strammet skruene på mellomtonen/bassen. Til min store forbauselse begynte det å tyte ut et slags kitt lignende stoff fra rundt kanten på elementene. Det viste seg at elementene på Snell høyttalerne med vilje ikke var skikkelig tilskrudd, antagelig for at stoffet de hadde tatt mellom elementet og baffelen skulle dempe kasse-resonanser til elementet.

Det lydmessige resultatet ble litt merkelig. Helt klart mer detaljert lyd, men samtidig mindre dynamisk.

Moralen er; skru med varsomhet.
 
L

lark

Gjest
Ketil skrev:
Til min store forbauselse begynte det å tyte ut et slags kitt lignende stoff fra rundt kanten på elementene.
Det eneste som tyter ut av 703'ene nå er godlyd. Og det i rikelige mengder 8)
 

emokid

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.02.2004
Innlegg
5.235
Antall liker
6.368
Har opplevd samme effekt ved etterstramming!
 
L

lark

Gjest
jmolnes skrev:
På tide med eit nytt besøk snart då skjønar eg ;D
Det hadde vore kjekt. Men akkurat no må eg sende forsterkaren inn til B.Holter for ettersyn. Må av og til slå den på fleire gongar for å få lys i displayet :mad:
 
L

lark

Gjest
jmolnes skrev:
Då får me heller ta ei samling her borte. Har endeleg fått att spelaren og no fungerer den upåklagelig 8)
Jazz på stampen får endeleg litt speletid etter lang kvile i hylla....
Det vart vel ein smule avsporing frå tråden dette her. Men OK! Samling må det verte ;D
Sjå PM, Jon:
 

the_eye

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
15.05.2008
Innlegg
244
Antall liker
2
tviler! tror de fleste høyttalere er sikret så det holder. en ansatt i PSB sa jeg aldri burde gjørde det der, da det ville gjøre mer skade enn gavn..
 
L

lark

Gjest
the_eye skrev:
tviler! tror de fleste høyttalere er sikret så det holder. en ansatt i PSB sa jeg aldri burde gjørde det der, da det ville gjøre mer skade enn gavn..
Skruene skal naturligvis ikke strammes mer enn det som faller naturlig når man drar til en skrue. Dersom det er treskruer må man være ekstra nøye med dette . Men i mitt tilfelle var skruene rett og slett løse. Grunnen er vel at treverket har "gitt seg" litt etter at elementene ble montert på fabrikken. Er det andre med B&W som kan sjekke om samme fenomenet eksisterer på sine høyttalere?
 

atonal

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.09.2006
Innlegg
3.256
Antall liker
424
Sted
Friedrichstadt
Det ga lett hørbar mislyd på en av mine Dynaudio` er da en av skruene var løse, noen fæle metalliske lyder.

Skruer som er løse andre steder vil jeg ikke uttale meg om her ;)
 
L

lark

Gjest
atonal skrev:
Skruer som er løse andre steder vil jeg ikke uttale meg om her ;)
De skruene du sikter til her kan også etterstrammes. Men med helt andre metoder ;D ;D
 

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Innlegg
13.111
Antall liker
4.964
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
28
lark skrev:
Skruene skal naturligvis ikke strammes mer enn det som faller naturlig når man drar til en skrue.
Det er viktig at skruene trekkes til med riktig moment. "Naturlig stramming" er nokså tilfeldig ;)
Produsenten kan sikkert oppgi riktig moment på de forskjellige elementene.
 

wilbur-x

Overivrig entusiast
Ble medlem
03.07.2006
Innlegg
844
Antall liker
1
I de fleste tilfeller snakker vi treskruer mot spon / MDF og hølet blir etterhvert velbrukt ::).
Dette kan "repareres" ved å stikke inn fyrstikk/tannpirker med trelim slik at skruen får bedre hold.
Hvis mulig, bor hull og bruk gjennomgående maskinskrue med skiver og kontramutter.
Små skruehoder gir stort trykk og vil lettere deformere den relativt svake flensen på høyttalerelementet(ref. stiletthæl). En skive under skruehodet fordeler trykket.
 

frans

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.12.2003
Innlegg
1.457
Antall liker
2
Har eksperimentert med bådet knallhard stramming (8 bolter) og løs avkobling. Foretrekker helt klart løs kobling på basselementet. Bruker i dag ca 4-5 mm sorbothanlignende materiale mellom bass og kabinett. Skruene er akkurat strammet så mye til at det blir lufttett, men ikke mer.

Resultat er mye mindre vibrasjoner på frontplaten og betydelig mere definert og detaljert mellomtone og diskant. Men enda er det mere å gå på da skruene fremdeles er i kontakt med frontplaten (frontplaten er forøvrig ca 75 mm tykk sandwich konstruksjon).

Beste løsning etter manges mening (bla. Linkwitz) er at basselementet kobles til kassen via et eget feste på magneten slik at basselementet mer eller mindre er frikoblet frontplaten.
 

Chalshus

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Innlegg
6.244
Antall liker
3.471
Sted
Horten
Torget vurderinger
7
Jeg skal visst stramme til skruene på basselementene mine med 5,3Nm en gang i året eller deromkring.
 

emotikon

Æresmedlem
Ble medlem
24.10.2004
Innlegg
12.505
Antall liker
2.944
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
C. Alshus skrev:
Jeg skal visst stramme til skruene på basselementene mine med 5,3Nm en gang i året eller deromkring.
;D
Skrujern med måleutstyr til dette formål har de nok på Clasern.... ;)
 

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Innlegg
13.111
Antall liker
4.964
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
28
emotikon skrev:
C. Alshus skrev:
Jeg skal visst stramme til skruene på basselementene mine med 5,3Nm en gang i året eller deromkring.
;D
Skrujern med måleutstyr til dette formål har de nok på Clasern.... ;)
Neppe..............
Helt sikkert IKKE.
ELFA har, men de er svindyre. 2-3 tusen pluss de vanlige 25%.
For optimal lyd er vel det litt av priesen en må være villig til å betale.
 

Torsen

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.08.2005
Innlegg
1.860
Antall liker
146
Jeg byttet ut tre-skruene med litt lengre maskinskruer, holdt en finger med islagsmutter på baksiden av platen og skru til du kjenner at mutteren fester seg godt inn i platen, skru så elementet godt til uten å bruke for mye makt.
Det ligger som oftes en pakning mellom elementet og kabinettet. Skrur du til for hardt, så kan du kanskje få skjevheter i elementet.

Torsen
 

SAL

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.10.2006
Innlegg
3.467
Antall liker
4.262
Torget vurderinger
10
Skjønner det er mye "nerder" her, momentnøkkel heter det! ;)
 

SAL

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.10.2006
Innlegg
3.467
Antall liker
4.262
Torget vurderinger
10
laban skrev:
SAL skrev:
Skjønner det er mye "nerder" her, momentnøkkel heter det! ;)
Hehe dem vet vel ikke at den skal null stilles etter bruk en gang ;D
He-he, nei folk lar den gjerne ligge i "spenn" og bli slapp og langt fra kalibrert... ;)
 

emokid

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.02.2004
Innlegg
5.235
Antall liker
6.368
Er ikke lett å kalibrere momentnøkler det må henge tre voksne menn i for å få til å slå ut. Men de søte små er jo ålreit. Huff, off topic.

Har du stramma skruene på Lohengrin'ene før jeg kommer å lytter, SAL?
 

SAL

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.10.2006
Innlegg
3.467
Antall liker
4.262
Torget vurderinger
10
emokid skrev:
Er ikke lett å kalibrere momentnøkler det må henge tre voksne menn i for å få til å slå ut. Men de søte små er jo ålreit. Huff, off topic.

Har du stramma skruene på Lohengrin'ene før jeg kommer å lytter, SAL?
Her er alle "skruer" ettertrukket, bare å komme! ;D
 
Topp Bunn