Etterisolering med fugeskum i vegg

Haugenial

Overivrig entusiast
Ble medlem
07.10.2008
Innlegg
691
Antall liker
204
Torget vurderinger
4
Er det bare å sprøyte inn i veggen eller må visse hensyn tas? Jeg tenker da på el-ledninger ol... Har et hjørne på soverommet der det er dårlig isolert merket vi i vinter. :)
 

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Innlegg
36.423
Antall liker
35.206
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
Jeg fikk noen håndverkere til å sette opp gipsplater i et rom her hos meg, og de valgte å tette de siste sprekkene med "litt" fugeskum. Det tøt ut alle steder, også i naborommene. Så ikke ut i måneskinn. Jeg måtte spikke vekk de ferdigherdede kladasene med kniv, noe som heller ikke var helt enkelt.

Jeg har hørt om folk som skulle "gjøre det selv" og tette noen gliper i den nye kjøkkeninnredningen med "litt" fugeskum. Det svellet og svellet inntil hele skapet var fullt. Måtte skjære seg vei innover for å få tilbake kjøkkenskapet sitt. For en tid tilbake leste jeg også en historie om en patron fugeskum som falt ut av en varebil og ble overkjørt av bilen bak. Problemet meldte seg neste morgen, etter at svineriet hadde fått tid til å ekspandere og størkne...

Forsåvidt et fantastisk produkt, men jeg har fått ganske mye respekt for hvor mye det kan ekspandere, hvor klissete det er, og hvor vanskelig det kan være å få bort igjen. Viktigste hensyn er nok å forstå hvor mye faenskapet blåser seg opp.
 

Fenalaar

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.05.2002
Innlegg
8.500
Antall liker
6.870
Sted
Narvik
Torget vurderinger
3
Ekspanderende fugeskum er ikke bare-bare å sprøyte inn. Det ekspanderer, og ekspanderer såpass kraftig at du kan få presset ut plater og lignende.

Som eksempel kan jeg nevne fuging av vindus- og dørkarmer. Har man ikke laget med sprøyta, og bare pøser på, så vil du fort oppdaget at døra/vinduet ikke går å få igjen, og i verste fall at karmen knekker.

Fugeskum i aksjon: [video]ssQx-g_06hA[/video]

Johan-Kr
 

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Innlegg
36.423
Antall liker
35.206
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
De gutta er gærne. :)

Med to-komponent holder det med litt:
 

Fenalaar

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.05.2002
Innlegg
8.500
Antall liker
6.870
Sted
Narvik
Torget vurderinger
3
Hehe - voksing for ordentlige mannfolk?
 

LydMekk

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.08.2003
Innlegg
2.307
Antall liker
2
Hørte en historie om at fugeskum vil løse seg opp etter mange år og gå tilbake til løst pulver. En snekker sa dette. Skygg unna kanskje? De brukte en tetningsmasse rundt vinduer ol. som lignet på silikon men det var et annet stoff på tuber.
 

room

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.05.2008
Innlegg
2.598
Antall liker
360
Sted
Kulturhovedstaden
Torget vurderinger
0
Bare en ting. Engangsflaskene med fugeskum er som regel vanskeligere å bruke pga ekspandering.
De beste er de som settes på en pistol med reguleringsdyse. Dette skummet er bedre og lettere å dosere.
Skumfuging er ikke så lett, kreves litt trening.
Har sett mye rart på jobb og det er som med så mye annet at det er mennesket som styrer og ikke produktet sin skyld som har skylda..,.
 

room

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.05.2008
Innlegg
2.598
Antall liker
360
Sted
Kulturhovedstaden
Torget vurderinger
0
LydMekk skrev:
Hørte en historie om at fugeskum vil løse seg opp etter mange år og gå tilbake til løst pulver. En snekker sa dette. Skygg unna kanskje? De brukte en tetningsmasse rundt vinduer ol. som lignet på silikon men det var et annet stoff på tuber.
Det skal jeg ikke ha noen mening om, MEN sollys er drepen for skummet.
 
N

nb

Gjest
Jeg har ikke fugeskummet selv, men en bekjent som er litt i bransjen har en fugepistol fra Hilti og påstår hardnakket at han skulle klart å rotfylle en tann med den pistolen. Overdriver kanskje en liten smule...

Så det er vel som room sier, det avhenger av operatøren og utstyret.
 

Slabbedask

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.12.2003
Innlegg
3.077
Antall liker
34
Jeg bruker en slik Bostik fugeskumpistol.



Med den har man en helt annen kontroll over hva man holder på med enn man har med sprayboks.
 

Vedlegg

Rune.U

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.10.2006
Innlegg
1.054
Antall liker
15
Fugeskum er den beste oppfinnelsen i byggebransjen de siste 30 år! -Men det skal som nevnt brukes med fornuft.Ikke utsatt for direkte sollys,mus og fugler,så står det like lenge som huset. Uovertruffent som vindustetting,selv om læreboka prediker to-trinnstetting med isolerpølser akkurat der.En annen ting er at det antagelig finnes bare en,eller to snekkere i landet som greier å få disse pølsene tette,fordi "pølsene" rett og slett er uegnete til den jobben de skal gjøre. Jeg har ikke tall på alle ferdighusene jeg har vært på etterbesøk på der snekkerne har brukt pølser,for å gjøre husene tette;med fugeskum!
Du kan trygt bruke skum i et hjørne,men pass på at du har nok hull inn til hjørnehulrommet,både for fylling,og for ekspandering.Gjerne en fire fem stk fra gulv til tak,og de må være litt store(2-3 cm helst).Legg plast el.på gulvet under for sikkerhets skyld.Husk å dosere med fornuft.Det er ca 30 liter på en patron!!
Mvh Rune :)
 

Barbaresco

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.03.2006
Innlegg
2.930
Antall liker
584
Topp Bunn