Ett lite forsterkerprosjekt fra en glad amatør.

roadrune

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.12.2014
Innlegg
2.357
Antall liker
1.166
Sted
Stord
Torget vurderinger
1
Jeg skal sette sammen noen forsterkere med Hypex ucd34 moduler, en inngangsbuffer og en regulator (til bufferen) og ser kjapt at her trenger jeg hjelp!

Heldigvis er sjelden hjelpen langt unna på sentralen :)

Jeg tar spørsmålene ett og ett ellers blir det fort rot, så først:

Jeg skal brokoble de og har fått svar fra Hypex at dette gjøres ved å invertere inngangssignalet, hvordan gjør jeg det i praksis? Blir det høyre kanal pluss(hot) og venstre minus(cold) til forsterkeren som begge kobles til høyre pluss fra buffer, og motsatt på venstre fra buffer, og jord til jord?

Det er fra Hypex kun referert til inverting og non-inverting. Hva er pluss?
 

roadrune

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.12.2014
Innlegg
2.357
Antall liker
1.166
Sted
Stord
Torget vurderinger
1
Så da blir dette korrekt for ett invertert signal til brokobling?
image.jpg
 

roadrune

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.12.2014
Innlegg
2.357
Antall liker
1.166
Sted
Stord
Torget vurderinger
1
Flott, takk skal du ha!

da kommer neste spørsmål:

image.jpg

Regulatoren er beregnet for ac/dc inn, men kun merket med ac. Legger jeg dc-pluss inn på samme side som pluss ut, altså øverst på bildet?
 

roadrune

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.12.2014
Innlegg
2.357
Antall liker
1.166
Sted
Stord
Torget vurderinger
1
Dårlig med respons her, men jeg har koblet den opp og satt strøm på uten liv i strømforsyningen.

Tolker det slik at skal jeg få strøm ut må jeg koble j2:4 til 5v standby og skal jeg ha lyd må jeg koble j2:7 til jord?

image.jpg
 

roadrune

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.12.2014
Innlegg
2.357
Antall liker
1.166
Sted
Stord
Torget vurderinger
1
Da har jeg koblet ferdig som beskrevet over, la j2:4 mot 5v standby over bryteren.

Problemet er at når jeg slår den på så lyser led'ene på regulatoren opp i ett sekund og så er det dødt.

Jeg har sjekket, dobbelsjekket og trippelsjekket. Så sjekket jeg ett par ganger til, men klarer ikke å finne feilen. Jeg har også prøvd med en annen regulator med samme resultat. Jeg regner med det er kortslutningsbeskyttelsen i smpsen som slår inn, men hvorfor?

Er det noe jeg ikke vet?

Hjeeeeelp!!!

image.jpg
 

E.H.

Overivrig entusiast
Ble medlem
04.07.2013
Innlegg
671
Antall liker
311
Den regulatoren blir vel feil til denne bruken?
den er til 12volt dual rail men du har koblet den til 5volt single rail.

har du prøvd å koble fra regulatoren og sett om resten starter opp?
 

roadrune

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.12.2014
Innlegg
2.357
Antall liker
1.166
Sted
Stord
Torget vurderinger
1
Jeg har prøvd å koble fra med tilsynelatende samme resultat, det er ingenting annet enn ledene på regulatoren som indikierer om den er på, men den gir iallefall ikke strøm ut på lederene til regulatoren, bare ett blaff til å begynne med. Skulle nesten tro det er en trigger som ikke er koblet.

Regulatoren skal jo drive inngangsbuffer, så jeg vet ikke helt hvordan jeg kan teste den uten at den er oppe å går.

Fra manualen: The nominal main output voltage will be + and - 18V (@115/230V mains input).

Dette er vel til forsterkerene, men psuen er beregnet på 3 forsterkere mens jeg har to...

Har brukt pinnene j9:3 (-Vamp) j9:4 (ground) og j9:5 (+Vamp)

Men jeg ser det er ett sett til med uttak på en annen plugg som også har "ground amplifiers" skulle jeg heller brukt den?
 

roadrune

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.12.2014
Innlegg
2.357
Antall liker
1.166
Sted
Stord
Torget vurderinger
1
Kom på at keg heller ikke har lagt nor annen jord enn nettjord til chassis, må jeg ha mer?
 

roadrune

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.12.2014
Innlegg
2.357
Antall liker
1.166
Sted
Stord
Torget vurderinger
1
Problem løst :)

Det var selve forsterkeren som var gåen, byttet til en annen og det funket fint og spiller som bare det.

Eneste er at den har fryktelig lavt nivå... Må teste litt med en annen pre og se om det hjelper. Har aldri brukt receiveren som pre før.
 

Fenalaar

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.05.2002
Innlegg
8.474
Antall liker
6.793
Sted
Narvik
Torget vurderinger
3
Disse småmodulene har bare 15dB gain. Det kan bli litt lite, om preampen er lavmælt av seg. Om du ratter til kl. 2 på volumkontrollen, skulle det ikke ha noe å si. Det betyr bare at du kaster bort mindre signal i preen.

Jeg brøvde meg på å koble opp en av mine, men den hjemmesnekra regulatorpatenten min var ikke helt samarbeidsvillig. Isteden for å drive feilsøk, pakka jeg ned, og dro til hytta...

Johan-Kr
 

roadrune

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.12.2014
Innlegg
2.357
Antall liker
1.166
Sted
Stord
Torget vurderinger
1
Vil det si at jeg heller ikke vil få nevneverdig mer "guff" om jeg biamper og dobler effekten?
 

roadrune

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.12.2014
Innlegg
2.357
Antall liker
1.166
Sted
Stord
Torget vurderinger
1
Her er ett bilde av ferdig produkt, brukte ett billig kabinett fra Ebay.
Fronten som fulgte med hadde også hull for volumkontroll, så jeg lagde en ny i eik.

image.jpg
 

roadrune

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.12.2014
Innlegg
2.357
Antall liker
1.166
Sted
Stord
Torget vurderinger
1
Jeg var bombesikker på at Hegelen min hadde pre-out, men det har den ikke så jeg får ikke testet noe annet sted.

Men med litt trykking på avr'en fikk jeg hentet 22db så da er nivået nesten som før.

Den spiller nok vesentlig bedre enn 105 Denon surround watt, selv om den på papiret bare skal levere rundt 30w i 8ohm :)
 

roadrune

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.12.2014
Innlegg
2.357
Antall liker
1.166
Sted
Stord
Torget vurderinger
1
Jeg trenger litt kabler til denne (og de tre neste som skal bygges).

Er det noen som har tips til signalkabel på løpemeter av god lvalitet og fornuftig pris?

Gjerne med skjerming og begge kanaler samlet, det lengste strekket blir i overkant av 15meter.
 

roadrune

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.12.2014
Innlegg
2.357
Antall liker
1.166
Sted
Stord
Torget vurderinger
1
Takk, der var det mye :)

Hvilke egner seg for rca/xlr?

De bufferene vi bruker, Fenalaar, de kan vel ta balansert inn?

Tanken er å bruke minidsp på alle kanaler på sikt, så jeg tenker å bruke rca ut og xlr inn nå, og når minidsp kommer i hus, rca mellom pre og dsp og xlr på resten.
 

Fenalaar

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.05.2002
Innlegg
8.474
Antall liker
6.793
Sted
Narvik
Torget vurderinger
3
De bufrene tar ikke balansert inn, nei. De kan nok kobles til å handtere balansert, men da går det med en stereobuffer pr kanal. I praksis: Jord og + inn på den ene, jord og - inn på den andre. Signal ut fra pluss på begge. Jord kobles sammen.

Jeg har spekulert litt på dette med balansert inn, og jeg tror at om jeg trenger balansert inn, blir jeg å bruke Pass B1 i balansert kobling: Balanced B1 Buffer - diyAudio

Johan-Kr
 

roadrune

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.12.2014
Innlegg
2.357
Antall liker
1.166
Sted
Stord
Torget vurderinger
1
Da har jeg opprettet en samletråd for alt jeg driver med, og ber om at all videre diskusjon fra denne tråden flyttes over HER
 
Topp Bunn