Etpar spørsmål fra nybegynner

toillball

Overivrig entusiast
Ble medlem
12.04.2012
Antall liker
229
Hei :)

Er en fersking på vinyl og har etpar spørsmål jeg undrer på.

Har bestilt både brukt gammel og ny vinyl, og på noe ny vinyl virker det som kvaliteten både på lyd og plate er dårligere enn på gamle plater fra 80-tallet? Enkelte nye plater er buet\kurvet og lyden har mye spraking, til og med låter det litt "clippet", som om det er spillt inn på for høyt nivå.
Er det mye dårlige pressinger på markedet? Isåfall hvordan vet jeg hva som er av høyerer kvalitet?

Og jeg bruker eldre vintage platespillere, Philips GA408 og Sharp RP1500. Dog med nye stifter. Vil jeg høre mye forskjell med utrente ører dersom jeg oppgraderer til en moderne rimelig platespiller, slik som Project eller en rimelig Rega?

emotikon

Æresmedlem
Ble medlem
24.10.2004
Antall liker
3.039
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Velkommen til vinylasylets verden.

Spørsmålene du stiller er helt vanlige å stille her inne. Med det mener jeg at vi alle kommer ut for slikt før eller senere, uansett i hvilken vinylverden vi til enhver tid befinner oss i - det være seg platepressinger eller utstyret vi spiller med.

Ja, nyere pressinger kan dessverre være av det negative. Opplevde det selv sist på frk. Sundfør`s siste album. Missfarget orange vinyl som poppet en gang pr omdreining. Har ikke vasket plata enda. Mulig jeg får vekk litt grums da...
(musikken har sine sterke sider, med sterke assosiasjoner mot Ultravox på et par spor)
Ser også på preampen min at den overstyrer, noe ikke CD`n som fulgte med ikke gjorde ???
Har også dratt i hus noen nypressinger som en ikke skulle tro var "presset"....nesten så stiften hopper ut av sporet på det værste. Har heldigvis fått byttet uten diskusjon.
Men nye pressinger kan også være helt supre på alle måter. Så jeg syns ikke at en kan være kategorisk på at gamle plater låter bedre enn nye. Så langt derfra i en del tilfeller faktisk, det kommer mest an på kvaliteten på de gamle- både vinylkvalitet og pressing.

Når det gjelder spillerkomboer, pu/driverk/arm/og ikke minst riia - er dette noe en må (som du nå gjør) forhøre seg rund om, gjerne få hørt selv og som de fleste av oss (om en blir helt nerd) gjør/har gjort - prøvet og feilet noen ganger.
Jeg har hatt vinylrigg til utrolig mange penger men har nå slått meg til ro med en forholdsvis rimelig kombo jeg kommer til å slite ut.
Og ja, en Rega P5 (min andre) er i den komboen.

Ønsker deg hell og lykke - og tenk enkelt til å begynne med så unngår du for mye "toillball" ;)

R.R.Police

Medlem
Ble medlem
07.01.2010
Antall liker
5
Sharp-snurreren har jeg ikke kjennskap til, men den Philips-en er meget bra. Med flytende oppheng og auto-lift/shutoff ligner den en Thorens TD 145. Det flytende opphenget (tallerken og tonearm har kun kontakt med drivverket og chassis via drivreima og fjærer) gjør den stillegående. Standard pickup på spilleren er GP 400, som låter rimelig bra. Om du vil ha noe enda bedre, se om du får tak i GP 401, 406 eller (aller best) 412. Alle disse tre har elliptisk stift.

Topp Bunn