Ethan Winer utforderer Paul McGowan til debatt

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • ymir

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.12.2013
    Innlegg
    5.304
    Antall liker
    4.994
    Torget vurderinger
    2
    Sant nok - det hadde vært fint å holde Ymirs problemer utenfor denne tråden. Det finnes garantert noe eget dedikert til det.
    Du får ta deg en tur til Budal neste gang du er på de kanter og høre på svært påtrengende s lyder,
    eller andre steder med liknende mindre fremtredende s lyder,samt hos de som har lykkes med filtre
    regeneratorer.Høre med og uten.
     

    ymir

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.12.2013
    Innlegg
    5.304
    Antall liker
    4.994
    Torget vurderinger
    2
    Fikk en meget god pris på min Noratel ISO 1-20. Ferdig montert rett etter skap for 16k. Støyer mye så må stå i et annet rom enn der du lytter.
    En legger ikke ut 16 000 dersom en er fornøyd med ståa,da er en ikke helt fornøyd allikevel.
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.587
    Antall liker
    14.490
    Sted
    Langesund
    Fikk en meget god pris på min Noratel ISO 1-20. Ferdig montert rett etter skap for 16k. Støyer mye så må stå i et annet rom enn der du lytter.
    En legger ikke ut 16 000 dersom en er fornøyd med ståa,da er en ikke helt fornøyd allikevel.
    Kommer aldri til å bli helt fornøyd, og det begynner å minske på hva jeg gidder å prøve ut. Ingen anlegg er perfekte.

    Du er inne på slitsomme sibilanter. Har en hifi kompis som har brukt Beyma AMT tpl 200, en diskant der fort kan oppleves hissig , og stemmer blir slitsomme. Har byttet til Raal 140-15D og problemet er nå et ikketema, samme hvordan nivået settes.
    Mange måter å møte problemer på
     
    Sist redigert:

    ymir

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.12.2013
    Innlegg
    5.304
    Antall liker
    4.994
    Torget vurderinger
    2
    Fikk en meget god pris på min Noratel ISO 1-20. Ferdig montert rett etter skap for 16k. Støyer mye så må stå i et annet rom enn der du lytter.
    En legger ikke ut 16 000 dersom en er fornøyd med ståa,da er en ikke helt fornøyd allikevel.
    Kommer aldri til å bli helt fornøyd, men det begynner å minske på hva jeg gidder å prøve ut. Ingen anlegg er perfekte.

    Du er inne på slitsomme sibilanter. Har en hifi kompis som har brukt Beyma AMT tpl 200, en diskant der fort kan oppleves hissig , og stemmer blir slitsomme. Har byttet til Raal 15-140 og problemet er nå et ikketema, samme hvordan nivået settes.
    Mange måter å møte problemer på

    Hvordan tolke problem som forsvinner med økt lokal belastning,eller når minikraftverk ikke produserer?
    Lengre tider med og uten problemer..
    Målbart når problemet øker..selv Hypex reagerer.

    Bytte høyttaler og eller elektronikk som svært mange,eller finne ut årsak?
    For min del vet jeg nå årsak.
    Erkjenner at problemet er der og at jeg ikke vil bruke penger på en PurePower,
    og nedgrader istede,ikke bare pga problemet,men også generell liten interesse for musikk og audio.PS Audio funker IKKE her.
    Selger ut.Noratel..vekk Magnepan 1.7 vekk..litt etter litt.Med økene alder kommer andre interesser/verdier
     
    Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    Alle forsterkerne vi lagde i sin tid ble funksjonstestet men ikke målt. Imidlertid ble all elektronikken målt før den ble installert i kabinettet. Jeg tenker det er tilstrekkelig med mindre det er skikkelig dyre ting.

    Sent fra min SM-G965F via Tapatalk
    Høres fornuftig ut. Dere brukte vel moduler, og 'deres' tillegg var vel mer i kategorien funker/ funker ikke?

    Kanskje ikke bare et spørsmål om pris, men også hvor store avvik man finner innenfor funker/funker ikke? Jeg tenker litt i retning av rørforsterkere hvor man ellers gjerne ruller rør og sånt? Jeg antar at forsterkere hvor grunnkonstruksjonen gir lav forvrengning gjerne har små eksemplarvariasjoner, mens de som i utgangspunktet ligger høyt også gjerne har større avvik.

    Det er jo en del der ute som parrer to og to høyttalere, og vel også parrer elementer og filtere?
     

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.456
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Hvordan vil strøm bli påvirket i store borettslag, blokker og lignende med tanke på stadig mer led lys og elbiler tilkoblet samme nett? Det hender sporadisk at jeg opplever at det låter litt mer harskt enn vanlig hos meg, men jeg har aldri målt strømkvalitet eller fokusert på å måle forvrengning ut fra høyttaler når det skjer.

    Kan tenkes at det ikke er annet enn varierende dagsform, men jeg biter meg merke i at trafostøy på 50 hz varierer stort på målingene når jeg fikler med REW.
     

    oks81

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Innlegg
    12.784
    Antall liker
    11.272
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Det er forunderlig hvordan man i denne hobbyen kan få blinde kjepphester til å løpe løpsk langt ut på vidda....
    Det er bare lyd! Tenk enkelt!
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.291
    Antall liker
    16.339
    Sted
    Østfold
    Alle forsterkerne vi lagde i sin tid ble funksjonstestet men ikke målt. Imidlertid ble all elektronikken målt før den ble installert i kabinettet. Jeg tenker det er tilstrekkelig med mindre det er skikkelig dyre ting.

    Sent fra min SM-G965F via Tapatalk
    Høres fornuftig ut. Dere brukte vel moduler, og 'deres' tillegg var vel mer i kategorien funker/ funker ikke?

    Kanskje ikke bare et spørsmål om pris, men også hvor store avvik man finner innenfor funker/funker ikke? Jeg tenker litt i retning av rørforsterkere hvor man ellers gjerne ruller rør og sånt? Jeg antar at forsterkere hvor grunnkonstruksjonen gir lav forvrengning gjerne har små eksemplarvariasjoner, mens de som i utgangspunktet ligger høyt også gjerne har større avvik.

    Det er jo en del der ute som parrer to og to høyttalere, og vel også parrer elementer og filtere?
    Du er inne på noe vesentlig her. Det er en del etablerte EOL-rutiner i bransjen som nok er utviklet fra gode intensjoner, men som bærer preg av at man ikke vet helt hva man holder på med.

    En av dem, som jeg synes er litt merkelig, er der man kjører alle eksemplarene av et produkt i endurance-test ved høy temperatur. Man kan selvsagt potensielt avdekke avvik, men så finnes det en annen måte å se det på. La oss si at man tester alle forsterkere på 60 grader i 24 timer. Det man kan avdekke er komponenter som eventuelt kan finne på å feile på et senere tidspunkt. Men om man tar ett eksemplarer og tester det på 80 grader i 48 timer, og den overlever, vil alle forsterkere det ikke er noe galt med klare 24 timer og 60 grader med glans, med mindre det er noe fundamentalt galt med en eller flere komponenter. Og om det er noe fundamentalt galt med en eller flere komponenter er det absolutt ingen garanti for at det avdekkes i en 60 grader ved 24-timer-test om produktet ellers overlever en 80 grader 48-timer test. Man ender med andre ord opp med en test som gir relativt få svar, og som i tillegg kan være ganske fordyrende. Kanskje ikke om man bygger en forsterker om dagen, men om man har 200 forsterkere ut av produksjonslinja hver dag er det definitivt en betydelig merkostnad.

    Det finnes også mange eksempler på andre tester som ikke er ideelle. Mange har EOLQC (end of (production)line)-tester på høyttalere der de har en upper og en lower limit. Men på IQC (incoming quality control), sjekker de for eksempel ikke level og impedans på drivere. Hadde hatt det ville de kunnet sortere driverne og snevret inn marginene på upper og lower limit. Da ville man lettere sett andre typer avvik.

    Kort sagt, et produkt blir ikke bedre av at det blir målt.
     

    Distinctive

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Innlegg
    11.063
    Antall liker
    3.589
    Sted
    Stavanger
    I Offshore bransjen brukte vi Heat-Soak testing på 80-tallet, men det ble mindre og mindre vanlig, nettopp pga. at stressing av komponentene resulterte i forkortet levetid. Fordyrende var det også. Det samme er tilfellet med Mil-Spec rating.
     

    Virgo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2006
    Innlegg
    1.706
    Antall liker
    602
    Torget vurderinger
    10
    Hvordan vil strøm bli påvirket i store borettslag, blokker og lignende med tanke på stadig mer led lys og elbiler tilkoblet samme nett? Det hender sporadisk at jeg opplever at det låter litt mer harskt enn vanlig hos meg, men jeg har aldri målt strømkvalitet eller fokusert på å måle forvrengning ut fra høyttaler når det skjer.

    Kan tenkes at det ikke er annet enn varierende dagsform, men jeg biter meg merke i at trafostøy på 50 hz varierer stort på målingene når jeg fikler med REW.
    Tja..en regenerator fra psaudio fikser biffen, hvis strømmen er uberegnelig,
    ..da låter alltid anlegget som på de beste lyttekvelder/morgener da strømmen oppleves ‘ren’ og aldri vil det være noe harsk lyd
     
    Sist redigert:

    WayAhead

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.12.2017
    Innlegg
    14.625
    Antall liker
    3.439
    Sted
    Sky No Limit....
    Torget vurderinger
    0
    Kan være kjekt hvis lyden har ligge lenge i fryseren og blitt kald og harsk.
    Men alle X/FI kabler "låter" bedre etter et døgn i fryseren... en stund ...:)

    Har kjøpt inn en egen x/FI fryser til formålet og når kablene vel er montert for dagen gir jeg de en runde med flytende Nitrogen - noe som selvsagt kan gjentas om kabeltemperaturene stiger for kraftig med litt puffe.... Overvåkes kontinuerlig med IR kamera med alarm....
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn