Dyr, jakt, våpen og fiske Et spørsmål om pus

Griffenfeldt

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.12.2008
Innlegg
8.013
Antall liker
4.128
Sted
I en kjeller
Torget vurderinger
17
Har fått oss et lite nurk som nå nærmer seg 5 mnd.
Katten var ettersigende renslig når fikk den og alt har gått som smurt helt frem til nå nylig..
Katten tisser i kassen, men baiser på utsiden. Heldigvis så baiser den på 2 like steder i nærheten av kassen. Ikke på tepper eller under senger e.l

Vi har 1 voksen guttepus fra før som bruker katteluken og gjør fra seg ute.

Vi har forsøkt å skifte sandleverandør uten hell. Vi er også nøye på renhold.

Har noen erfaring med slikt? 1 kasse til tiss og 1 til bais?

Har ikke lyst til å slippe den ut riktig enda heller.
 

Terje-A

Æresmedlem
Ble medlem
16.05.2013
Innlegg
13.495
Antall liker
9.222
Sted
Østfold
Torget vurderinger
19
Hmm, det jeg har fått med meg er at katter graver over tiss og bæsj for å dekke over sine spor. Prøver katten og dekke over bæsjen når den bæsjer på gulvet? Vår katt gjør det hvis han er uheldig og får med seg en klump når han hopper ut av bæsjekassa.
 

Larson

Æresmedlem
Ble medlem
25.01.2014
Innlegg
11.476
Antall liker
4.214
Kasseplassering? Den står ikke i nærheten av matfatet, gjør den?
 

tkr

Æresmedlem
Ble medlem
27.03.2007
Innlegg
20.539
Antall liker
27.477
Sted
Nede i fjæresteinene
Torget vurderinger
2
Det er ikke slik, da, at den voksne guttepusen er dominant og bøllete? Det er ikke så uvanlig i et slikt tilfelle at den underlegne pusen bruker bais som et veldig kraftig markeringssignal som sier at "Her er jeg, jeg har rett til å være her, og nå driter jeg på gulvet for å markere det".
I så tilfelle kan slik adferd være vanskelig å bli kvitt. Det finnes katteadferdsspesialister. Spør hos din nærmeste dyreklinikk.

Mvh
 

Northman

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
16.05.2017
Innlegg
378
Antall liker
97
Sett doen på de stedene den bæsjer. Prøv sand uten parfyme.

Den kan være stresset og klarer ikke å bæsje i kassen.
F.eks om den ble tatt fra moren for tidlig eller om andre katten er for irritert/dominerende eller om dere har små unger som jager den.

Forandre mat? Alle kattene vi har hatt har gått på våtfor, istedenfor tørrfor. Mye bedre for helsen!!!

Vi har rasekatter og i avtalene står det at vi ikke har lovt å slippe den ut før den er 1 år gammel. Så ville ventet med det.
Vi har være i bånd før 1 år for å gjøre den kjent med "vårt territorium".
 

Griffenfeldt

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.12.2008
Innlegg
8.013
Antall liker
4.128
Sted
I en kjeller
Torget vurderinger
17
Hmm, det jeg har fått med meg er at katter graver over tiss og bæsj for å dekke over sine spor. Prøver katten og dekke over bæsjen når den bæsjer på gulvet? Vår katt gjør det hvis han er uheldig og får med seg en klump når han hopper ut av bæsjekassa.
Den tar et par gravetak i parketten, men ikke noe mer.
 

Griffenfeldt

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.12.2008
Innlegg
8.013
Antall liker
4.128
Sted
I en kjeller
Torget vurderinger
17
Det er ikke slik, da, at den voksne guttepusen er dominant og bøllete? Det er ikke så uvanlig i et slikt tilfelle at den underlegne pusen bruker bais som et veldig kraftig markeringssignal som sier at "Her er jeg, jeg har rett til å være her, og nå driter jeg på gulvet for å markere det".
I så tilfelle kan slik adferd være vanskelig å bli kvitt. Det finnes katteadferdsspesialister. Spør hos din nærmeste dyreklinikk.

Mvh
Guttepusen er stille og fredlig. Den er med på leken, men han ligger stort sett og slapper av i en stol. Han godtar stort sett alt inkl at lillepus tar plassen ved matfatet.
 

Griffenfeldt

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.12.2008
Innlegg
8.013
Antall liker
4.128
Sted
I en kjeller
Torget vurderinger
17
Sett doen på de stedene den bæsjer. Prøv sand uten parfyme.

Den kan være stresset og klarer ikke å bæsje i kassen.
F.eks om den ble tatt fra moren for tidlig eller om andre katten er for irritert/dominerende eller om dere har små unger som jager den.

Forandre mat? Alle kattene vi har hatt har gått på våtfor, istedenfor tørrfor. Mye bedre for helsen!!!

Vi har rasekatter og i avtalene står det at vi ikke har lovt å slippe den ut før den er 1 år gammel. Så ville ventet med det.
Vi har være i bånd før 1 år for å gjøre den kjent med "vårt territorium".
Han baiser ca 1 meter unna kassen. Vi har forsøkt å flytte kassen uten hell.
Vi fikk katten når den var 12 uker gammel.
Den blir ikke jaget av små barn. Hun fremstår ikke som spesielt stresset egentlig.

Katten begynte med baisingen utenfor kassen for kort tid siden.

Vi slipper den ikke ut før til Våren.
 

Larson

Æresmedlem
Ble medlem
25.01.2014
Innlegg
11.476
Antall liker
4.214
Sett doen på de stedene den bæsjer. Prøv sand uten parfyme.

Den kan være stresset og klarer ikke å bæsje i kassen.
F.eks om den ble tatt fra moren for tidlig eller om andre katten er for irritert/dominerende eller om dere har små unger som jager den.

Forandre mat? Alle kattene vi har hatt har gått på våtfor, istedenfor tørrfor. Mye bedre for helsen!!!

Vi har rasekatter og i avtalene står det at vi ikke har lovt å slippe den ut før den er 1 år gammel. Så ville ventet med det.
Vi har være i bånd før 1 år for å gjøre den kjent med "vårt territorium".
ifølge veterinærer så er det visa versa. Tørrfor er hva katten trenger.
 

Terje-A

Æresmedlem
Ble medlem
16.05.2013
Innlegg
13.495
Antall liker
9.222
Sted
Østfold
Torget vurderinger
19
Hmm, det jeg har fått med meg er at katter graver over tiss og bæsj for å dekke over sine spor. Prøver katten og dekke over bæsjen når den bæsjer på gulvet? Vår katt gjør det hvis han er uheldig og får med seg en klump når han hopper ut av bæsjekassa.
Den tar et par gravetak i parketten, men ikke noe mer.
Det er det samme som vår gjør. Jeg tror dette skyldes at dere har 2 katter i huset. Selv om den store katten gjør fra seg ute så ville jeg prøvd 2 kasser. Sett inn en kasse til og se hva som skjer.
 

Terje-A

Æresmedlem
Ble medlem
16.05.2013
Innlegg
13.495
Antall liker
9.222
Sted
Østfold
Torget vurderinger
19
Sett doen på de stedene den bæsjer. Prøv sand uten parfyme.

Den kan være stresset og klarer ikke å bæsje i kassen.
F.eks om den ble tatt fra moren for tidlig eller om andre katten er for irritert/dominerende eller om dere har små unger som jager den.

Forandre mat? Alle kattene vi har hatt har gått på våtfor, istedenfor tørrfor. Mye bedre for helsen!!!

Vi har rasekatter og i avtalene står det at vi ikke har lovt å slippe den ut før den er 1 år gammel. Så ville ventet med det.
Vi har være i bånd før 1 år for å gjøre den kjent med "vårt territorium".
ifølge veterinærer så er det visa versa. Tørrfor er hva katten trenger.
Ikke ifølge vår veterinær. Det beste er en blanding.
 

Northman

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
16.05.2017
Innlegg
378
Antall liker
97
Sett doen på de stedene den bæsjer. Prøv sand uten parfyme.

Den kan være stresset og klarer ikke å bæsje i kassen.
F.eks om den ble tatt fra moren for tidlig eller om andre katten er for irritert/dominerende eller om dere har små unger som jager den.

Forandre mat? Alle kattene vi har hatt har gått på våtfor, istedenfor tørrfor. Mye bedre for helsen!!!

Vi har rasekatter og i avtalene står det at vi ikke har lovt å slippe den ut før den er 1 år gammel. Så ville ventet med det.
Vi har være i bånd før 1 år for å gjøre den kjent med "vårt territorium".
ifølge veterinærer så er det visa versa. Tørrfor er hva katten trenger.
Ikke ifølge vår veterinær. Det beste er en blanding.

Tørrfor fører til at de drikker mer enn de trenger som går ut over nyrene deres..kona mi kunne sikkert gitt deg en avhandling om det :)

Vi gir dem, rå kjøttdeig, fisk, kylling, kanin, kyllinghjerter, lever, etc etc.. Bozita våtfor og Vom kattefor.
 

Griffenfeldt

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.12.2008
Innlegg
8.013
Antall liker
4.128
Sted
I en kjeller
Torget vurderinger
17
Hmm, det jeg har fått med meg er at katter graver over tiss og bæsj for å dekke over sine spor. Prøver katten og dekke over bæsjen når den bæsjer på gulvet? Vår katt gjør det hvis han er uheldig og får med seg en klump når han hopper ut av bæsjekassa.
Den tar et par gravetak i parketten, men ikke noe mer.
Det er det samme som vår gjør. Jeg tror dette skyldes at dere har 2 katter i huset. Selv om den store katten gjør fra seg ute så ville jeg prøvd 2 kasser. Sett inn en kasse til og se hva som skjer.
Fruen skulle kjøpe inn 1 kasse til. Satser på at det er en løsning.

Det er ikke verdens undergang om den fortsetter strengt talt. Hun har i det minste manérer nok til å baise på ett rom.
 

tkr

Æresmedlem
Ble medlem
27.03.2007
Innlegg
20.539
Antall liker
27.477
Sted
Nede i fjæresteinene
Torget vurderinger
2
Tørrfor fører til at de drikker mer enn de trenger som går ut over nyrene deres..kona mi kunne sikkert gitt deg en avhandling om det :)

Vi gir dem, rå kjøttdeig, fisk, kylling, kanin, kyllinghjerter, lever, etc etc.. Bozita våtfor og Vom kattefor.
Det der må du nesten forklare meg. Hvorfor skulle kattene drikke mer enn de trenger av tørrfor? Og når vi først er inne på det: Hvorfor skulle en økt væsketilførsel gå ut over nyrene?

Ok, økt tilførsel av salter, ja, det må skilles ut over nyrene. Likeså vil en økt proteinandel i foret, (som jo metaboliseres til urin) øke utskillelsen i nyrene, men rent H2O?

mvh

Edit: Litt googling viser konsensus at våtfor gir en høyere samlet væsketilførsel enn tørrfor og vann.
 
Sist redigert:

KjellR

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.07.2008
Innlegg
3.336
Antall liker
3.247
Sted
Moss (eller enda bedre - Rygge!)
Her i huset er det Applaws som gjelder. Både av tørt & vått. Det går ned på høykant og katta begynner å bli "bred", så vi må nok kutte ned på porsjonene. Skal bli litt av et jammer - ser ikke frem til det...:)

IMG_2675_2.jpg
 

Northman

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
16.05.2017
Innlegg
378
Antall liker
97
tkr: Korrekt.

Fruen måtte korrigere meg.. De blir dehydrert av tørrforet.. og selv om de drikker mer av den, så er det ofte ikke nok. Så det blir høyere belastning på nyrene og urinen blir mer konsentrert, som fører urinveimsproblemer.


Vi har to Main Coon katter.
2 år - 9kg
6mnd - 5kg
 

Terje-A

Æresmedlem
Ble medlem
16.05.2013
Innlegg
13.495
Antall liker
9.222
Sted
Østfold
Torget vurderinger
19
Får jo slenge inn et bilde av Rustibust også da, skal være en blanding av Main Coon og norsk skogkatt.
P1000535-30.jpg

Og seks år senere;
20171227_121333.jpg
 

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Innlegg
19.029
Antall liker
9.309
Oldingen her i huset får kun Royal Canin Urinary. Har han lyst på noe annet så går han ut og ordner seg et måltid selv. Frisk og, nja.., rask.
Gamlefar blir forøvrig 17 år til sommeren. Han har vært konsulent de siste 10 årene.
 

tkr

Æresmedlem
Ble medlem
27.03.2007
Innlegg
20.539
Antall liker
27.477
Sted
Nede i fjæresteinene
Torget vurderinger
2
Auda......håper ikke at du får et varig problem. Vil anbefale tiltak så fort som mulig. Hvis sånn adferd først får brent seg inn i skallen på en katt, er det veldig vanskelig å få ut igjen.

mvh
 
Sist redigert:

weld77

Æresmedlem
Ble medlem
19.09.2014
Innlegg
20.561
Antall liker
13.022
Slike problemer løses relativt enkelt ved ikke å ha katt.

Katten på nabotomten dreit på vår tomt, vi informerte naboene om fenomenet så nå har de gleden av å daglig sjekke om så har skjedd og evt fjerne driten. De skjønte heldigvis greia, ellers ville eskalering av konflikten være å låne begge bikkjene til svigers noen dager.
 

Roald

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.06.2005
Innlegg
5.242
Antall liker
2.470
Torget vurderinger
1
Fikk kjøpt en kasse til i dag. Det feiret nurket med å drite 30 cm unna kassen. Hurra..
Regner med du har prøvd å flytte katta til kassen når du ser noe er på gang……
 

Terje-A

Æresmedlem
Ble medlem
16.05.2013
Innlegg
13.495
Antall liker
9.222
Sted
Østfold
Torget vurderinger
19
Slike problemer løses relativt enkelt ved ikke å ha katt.

Katten på nabotomten dreit på vår tomt, vi informerte naboene om fenomenet så nå har de gleden av å daglig sjekke om så har skjedd og evt fjerne driten. De skjønte heldigvis greia, ellers ville eskalering av konflikten være å låne begge bikkjene til svigers noen dager.
Du er skikkelig tøff.
 

weld77

Æresmedlem
Ble medlem
19.09.2014
Innlegg
20.561
Antall liker
13.022
Nei, men jeg finner meg ikke i at naboens katt bæsjer i vår gruslagte gangsti. Skal naboen ha katt får de også fjerne dritten den legger på andres eiendom. Det er ikke mitt problem at de vil ha katt.

Tror for øvrig de har fått orden på katten, har ikke sett kattebæsj hos oss på en god stund.
 

Terje-A

Æresmedlem
Ble medlem
16.05.2013
Innlegg
13.495
Antall liker
9.222
Sted
Østfold
Torget vurderinger
19
Nei, men jeg finner meg ikke i at naboens katt bæsjer i vår gruslagte gangsti. Skal naboen ha katt får de også fjerne dritten den legger på andres eiendom. Det er ikke mitt problem at de vil ha katt.
Hvorfor kommer du med dette i en tråd hvor vi prøver å hjelpe trådstarter med et problem med en nyinnflyttet katt. Begynne å dra inn naboens katt og trusler med bikkjer og annen møkk. Slutt med det.
 
Sist redigert:

Griffenfeldt

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.12.2008
Innlegg
8.013
Antall liker
4.128
Sted
I en kjeller
Torget vurderinger
17
Fikk kjøpt en kasse til i dag. Det feiret nurket med å drite 30 cm unna kassen. Hurra..
Regner med du har prøvd å flytte katta til kassen når du ser noe er på gang……
Jeg har prøvd 1 gang.
Greia er vel slik at ingen dyr liker å bli observert når de skiter tror jeg. Hvis jeg følger katten inn på rommet tror jeg muligens at den vil vegre seg for å fly på do?
 

Larson

Æresmedlem
Ble medlem
25.01.2014
Innlegg
11.476
Antall liker
4.214
Nei, men jeg finner meg ikke i at naboens katt bæsjer i vår gruslagte gangsti. Skal naboen ha katt får de også fjerne dritten den legger på andres eiendom. Det er ikke mitt problem at de vil ha katt.
Hvorfor kommer du med dette i en tråd hvor vi prøver å hjelpe trådstarter med et problem med en nyinnflyttet katt. Begynne å dra i naboens katt og trusler med bikkjer og annen møkk. Slutt med det.
Tråder får sitt eget liv. Hovedtemaet er katt :)
 

tkr

Æresmedlem
Ble medlem
27.03.2007
Innlegg
20.539
Antall liker
27.477
Sted
Nede i fjæresteinene
Torget vurderinger
2
Fikk kjøpt en kasse til i dag. Det feiret nurket med å drite 30 cm unna kassen. Hurra..
Regner med du har prøvd å flytte katta til kassen når du ser noe er på gang……
Jeg har prøvd 1 gang.
Greia er vel slik at ingen dyr liker å bli observert når de skiter tror jeg. Hvis jeg følger katten inn på rommet tror jeg muligens at den vil vegre seg for å fly på do?
Nei, det vil den ikke.

mvh
 

Terje-A

Æresmedlem
Ble medlem
16.05.2013
Innlegg
13.495
Antall liker
9.222
Sted
Østfold
Torget vurderinger
19
Fikk kjøpt en kasse til i dag. Det feiret nurket med å drite 30 cm unna kassen. Hurra..
Regner med du har prøvd å flytte katta til kassen når du ser noe er på gang……
Jeg har prøvd 1 gang.
Greia er vel slik at ingen dyr liker å bli observert når de skiter tror jeg. Hvis jeg følger katten inn på rommet tror jeg muligens at den vil vegre seg for å fly på do?
Nei, det vil den ikke.

mvh
Enig, Rustibust gjør fra seg enten han har tilskuere eller ikke, det spiller ingen rolle.
 

Griffenfeldt

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.12.2008
Innlegg
8.013
Antall liker
4.128
Sted
I en kjeller
Torget vurderinger
17
Auda......håper ikke at du får et varig problem. Vil anbefale tiltak så fort som mulig. Hvis sånn adferd først får brent seg inn i skallen på en katt, er det veldig vanskelig å få ut igjen.

mvh
Kan det være en idé å løfte pus oppi kassen fra tid til annen uten grunn?
 

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Innlegg
19.029
Antall liker
9.309
Vi har opp gjennom årene hatt noen katter med medfølgende ureglementert plassering av toaletter. Når synderen ble fersket så plasserte vi den ganske bestemt på det offisielle kattetoalettet. Denne beskjeden ble somregel klart oppfattet.
 

tkr

Æresmedlem
Ble medlem
27.03.2007
Innlegg
20.539
Antall liker
27.477
Sted
Nede i fjæresteinene
Torget vurderinger
2
Auda......håper ikke at du får et varig problem. Vil anbefale tiltak så fort som mulig. Hvis sånn adferd først får brent seg inn i skallen på en katt, er det veldig vanskelig å få ut igjen.

mvh
Kan det være en idé å løfte pus oppi kassen fra tid til annen uten grunn?
Tror ikke det. Hvis det er samme kattesanden i begge kassene, vil jeg tro at Småpus vet hvorfor kassen står der. Gåten for meg er egentlig hvorfor den tisser i kassen, men driter utenfor.

Som sagt, problemet oppstår som oftest som et sterkt tegn på markering. Katten føler seg truet, og reagerer ved å markere, i.e. drite på gulvet.

mvh
 

Griffenfeldt

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.12.2008
Innlegg
8.013
Antall liker
4.128
Sted
I en kjeller
Torget vurderinger
17
Nå skjedde det igjen, men istedenfor å plukke det opp og skylle det ned i wc, la jeg det i kassen og puttet pus oppe i kassen. Da gravde hun ett par ganger.

Vil problemet kunne opphøre når hun blir sterilisert eller har ikke markeringen noe med det å gjøre på hunkatter?
 

tkr

Æresmedlem
Ble medlem
27.03.2007
Innlegg
20.539
Antall liker
27.477
Sted
Nede i fjæresteinene
Torget vurderinger
2
Nå skjedde det igjen, men istedenfor å plukke det opp og skylle det ned i wc, la jeg det i kassen og puttet pus oppe i kassen. Da gravde hun ett par ganger.

Vil problemet kunne opphøre når hun blir sterilisert eller har ikke markeringen noe med det å gjøre på hunkatter?
Et godt spørsmål. Kjønnsmodne hannkatter vil markere revir. Kastrerte også, for den slags skyld, men siden det bare er fertile hannkatter som har den karakteristiske kattepisslukten, er det vanskeligere å oppdage.


Men hvis Småpus er 5 måneder, er hun overhodet kjønnsmoden?

Mvh
 
Topp Bunn