Et par spørsmål anngående bygging av rack

Gaahl

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
22.08.2007
Innlegg
149
Antall liker
0
Vurderer å bygge meg et nytt rack med bruk gjengestag, i den sammenheng har jeg noen praktiske spørsmål.

- Hvilke diameter på gjengestagene er det "vanlig" å bruke?
- Hvor får man kjøpt "gardinstangrør" til å kle disse rørene med? Har de også disse på Biltema?
- Hvilke løsning bruker man til ben? Har sett en del bilder av slike rack, men aldri helt skjønt hvordan man løser dette med bena. Bruker man bare enden på gjengestagene som ben, eller hva?

- Eventuelle andre lure triks ved bygging av slike rack?
 

OS

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.01.2005
Innlegg
1.587
Antall liker
11
Torget vurderinger
3
Gaahl skrev:
Vurderer å bygge meg et nytt rack med bruk gjengestag, i den sammenheng har jeg noen praktiske spørsmål.

- Hvilke diameter på gjengestagene er det "vanlig" å bruke?
- Hvor får man kjøpt "gardinstangrør" til å kle disse rørene med? Har de også disse på Biltema?
- Hvilke løsning bruker man til ben? Har sett en del bilder av slike rack, men aldri helt skjønt hvordan man løser dette med bena. Bruker man bare enden på gjengestagene som ben, eller hva?

- Eventuelle andre lure triks ved bygging av slike rack?
Hei,

Jeg vet ikke hva som er vanlig men her er kopi av en melding jeg skrev på gamle HFS:

Jeg bruker M12 gjengestål fra Biltema med 28mm gardinstang (kjøpt på Obs!) utenpå. Jeg måtte file mutterene for å få de inni gardinstanga. Under hver plate er det i tillegg en stor 35mm skive.

Det største jobben med racket er drilling av hull og stativ til drillen er et must. Det er brukt 28mm borr på oppsiden (ikke den øverste) og 35mm borr på undersiden. Drillet 2mm ned med 28mm og 4mm med 35mm borr. På den øverste platen er det i tillegg borret 2mm med 17mm borr i midten av 35mm hullet slik at det er litt slingring for justering da den bare hviler på mutterene.

Bena er kjøpt på Ikea og de er kuttet litt og de også har gardinstang utenpå. gardinstanga er kuttet med rørkutter fra Biltema. Alle lengdene med gardinstang er litt kortere enn avstanden i mellom bunnen av hullene i platene. Dette for å hindre at platene hviler på gardinstengene og for å ha rom for jusetering slik det er i vater.

Det anbefales å olje platene før bruk. Jeg droppet dette da jeg var for ivrig til å ta den i bruk. Resultatet var at platene så uttørket ut etter et år og jeg måtte til slutt demontere hele greia og olje platene. Jeg brukte ca. 5dl olje fordelt på 8-10 strøk på oppsiden/sidene og et par strøk på undersiden. dette tar noen dager men det er verdt ventingen.
Du må bare ta kontakt hvis du trenger mere info.

OS
 

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Innlegg
36.429
Antall liker
35.214
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
Regner med at du mener den vanlige patenten med hyller som holdes fra hverandre av rørstumper mellom platene og gjengestenger som løper inni rørene fra topp til bunn av racket, tilsvarende handelsvare fra Aavik og andre.

Jeg brukte 6 mm gjengestang (rustfri, fra Biltema). Gjengestangen behøver ikke være spesielt tykk, siden den bare belastes i strekkretningen. Den virker mest som en spent fjær som holder hele pakken samlet.

Jeg avsluttet gjengestangen i toppen med en slik pyntemutter som dette. Den er M6 og bestemte derfor i praksis dimensjonen på gjengestangen.

Kr 14,90 for 10 stk på Biltema, http://www.biltema.no/products/product.asp?iItemId=78019

Det er rørene i spenn mellom hylleplatene som gir stabilitet. Jeg brukte runde 30 mm aluminiumsrør fra Norsk Stål. Rørene ble spraylakkert med billakk på sprayboks. Husk bare å bruke en primer for aluminium først, ellers løsner det hele i flak. Disse rørene kan godt være litt grove, så en litt morsom løsning kan være å kutte opp en Stolmen stolpe fra IKEA, hvis du har plass til ca 50 mm tykke rør. De er ferdig eloksert, så du slipper også å tenke på lakkering.

Monteringsrekkefølgen ble viktig, siden disse pyntemutterne på toppen ikke tåler all verden av moment, og vil bunne ganske fort når det hele strammes til. I praksis bygde jeg racket opp-ned, ved først å montere pyntemutterne på gjengestengene, tre på hyller og rør vekselvis, stramme til det hele med mutteren under den siste platen, før bena ble montert helt til slutt. Jeg fylte også rørene med tørr sand underveis som en del av vibrasjonsdempingen, men det er "optional extra".

Jeg brukte alminnelige dørstoppere i gummi (fra Clas Ohlson) som ben, så det var bare å la en passe lang bit av gjengestangen stikke ut under den nederste hyllen, tre foten over, og feste med en stoppskive og en ny mutter.

Edit: Jeg leste OS' innlegg igjen, og ser at hans rack fungerer på en litt annen måte. Slik jeg forstår det, er det gjengestengene som bærer vekten hos ham, mens rørene utenpå ikke har noen bærende rolle, bare dekorative. Da må nok gjengestangen være en god del kraftigere enn hos meg, ja. Men jeg synes min løsning er mer elegant. ;)

 

Vedlegg

el_mariachi

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
5.636
Antall liker
394
Gaahl skrev:
Vurderer å bygge meg et nytt rack med bruk gjengestag, i den sammenheng har jeg noen praktiske spørsmål.

- Hvilke diameter på gjengestagene er det "vanlig" å bruke?
- Hvor får man kjøpt "gardinstangrør" til å kle disse rørene med? Har de også disse på Biltema?
- Hvilke løsning bruker man til ben? Har sett en del bilder av slike rack, men aldri helt skjønt hvordan man løser dette med bena. Bruker man bare enden på gjengestagene som ben, eller hva?

- Eventuelle andre lure triks ved bygging av slike rack?
Skal du bygge "flexytable" eller en egen kreasjon? Jeg benyttet M20 og 38mm mdf, det er støtt som fjell, dog ikke så estetisk som asbjbo sitt.
Vil uansett anbefale deg å gå for tykkest mulig gjengestang, prisforskjellen er alikevel marginal hvis du handler de på biltema. Jeg brukte M20 og har skive og mutter på hver side av mdf'n. På endene av gjengestengene bruker jeg en såkallt "kuppelmutter" fra nærmeste jernvare, med filtknott mot gulvet. Dette gjør at det lett kan flyttes uten å skade gulvet. Mutteren ser du her: http://www.hifisentralen.no/forum/index.php/topic,4969.msg290493.html#msg290493
Altså ingen vits i å spare på gjengestengene.

Good luck!

Og her er opphavet til flexy-table: http://www.tnt-audio.com/clinica/flexye.html
 

ivar

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.10.2004
Innlegg
1.343
Antall liker
0
jeg brukte de kraftigste på biltema, tror det er 27 eller 30mm
Støtt som fjell, med benkeplater fra ikea som hyller.

2 komponenter over, og 2 under.
Hvor jeg skal ha platespillern og min kommende RIAA er dog et annet spm
 

Gaahl

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
22.08.2007
Innlegg
149
Antall liker
0
Takk for mange informative svar!

De mutterne var geniale mariachi! Løser alle problemene jeg så for meg rundt den biten.
Har nå fått et rimelig bra bilde av hva som må gjøres og hvordan jeg skal gjøre dette.

Har det egentlig sinnsykt travelt om dagen derimot, så det spørs når jeg får begynt å jobbet skikkelig med saken. Men liker å innhente all informasjonen jeg trenger før et slikt prosjekt, så kan hjernen bearbeide og man kommer opp med ideer og skaffer seg et bilde av hvordan man skal få et best mulig resultat. Takk igjen for svar, skal få lagt ut bilder når jeg får tid til å starte snekkringen.
 

OS

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.01.2005
Innlegg
1.587
Antall liker
11
Torget vurderinger
3
Legger ved et nærbilde av min rack (før sidene var skikkelig pusset) og det nederste bildet er slik den ser ut i dag. Platene er helt rette selv om det ser ut som de ikke er det.

mvh,
OS
 

Vedlegg

Akapaz

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.02.2008
Innlegg
673
Antall liker
175
Sted
Sørreisa
Torget vurderinger
1
Hva kan man bruke som føtter til den underste plata? Tenker da på hva som er brukt på racket i det nederste bildet her.
 

el_mariachi

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
5.636
Antall liker
394
Jeg brukte kuppelmutter med filtknotter, dette gjør at det med tre bein er superstabilt og veldig lett å flytte, tre bein er mye enklere å få til å stå stødig enn fire.

EDIT: Dette har jeg visst svart på før ::)

EDIT EDIT: Tre bein er liksom en av grunnprinnsippene i "flexytable" designet.
 

SvSig

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
13.03.2005
Innlegg
206
Antall liker
29
Sted
Vaksdal
Jeg ligger antakeligvis an til å bygge nytt rack i noenlunde nær fremtid. Jeg har da tenkt å satse på benkeplate fra Ikea slik at resultatet vil bli noe i nærheten av det f. eks. OS har laget.

Nå ser jeg at det aller meste som lages av rack er basert på gjengestenger. Jeg har lurt på å også lage sidene av tre slik at disse blir tette. Har dette noen ulemper i forhold til å bruke gjengestenger slik at sidene blir åpne? Er det pga utlufting/ventilasjon man bruker gjengestenger, og vil et rack med tresider bli for tett slik at varmen fra komponentene ikke blir tilstrekkelig utluftet?

Mvh
Sveinung
 

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Innlegg
36.429
Antall liker
35.214
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
Det er forsåvidt ingen ting i veien for å bygge et rack med heltre sidevanger, men både luftgjennomstrømningen (= kjøling) og tilgjengeligheten til komponentene blir dårligere. Du kan eventuelt kompensere med strategisk borede huller i sidevanger og/eller hylleplater for å sikre nok gjennomstrømning.
 
Topp Bunn