Et lite morroprosjekt?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.082
    Antall liker
    10.481
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Som noen få av dere vet flytta jeg til Oslo i høst. Inn i en trøtt liten leilighet og anlegg etc. ble igjen på Vestlandet. Er "stuck" i midi anlegg helvete og musikkgleden har dalt kraftig. Egentlig er abstinensene av å være avhold på alt morro når det gjelder diy værst. Liker det ikke i det hele tatt.

    Så for å bøte på det forsket jeg litt på et evt. enkelt, lite og overkommelig prosjekt med de store begrensningene jeg har akkurat nå. ((mangel på plass, verktøy, arbeidsrom etc. )

    Har et par små anlegg her som låter dritt (selvsagt noe testvinnere fra diverse blekker) og ville uansett overgå det.

    Valget falt ned på å gjøre et forsøk på å modifisere et par HT med ny innmat og elementer. Da i en enkel 2 veis, stativ konfigurasjon.

    Det trenger egentlig ikke være vellykket bare jeg får brukt en anelse fingerferdighet og hue noe.

    Kjøpte et par HT QRS Luna "Audiophile" her på brukten for noen uker siden. De er i utgangspunkt bestykket med SEAS diskant (relativt standard) og en SEAS alu 6.5" bass/mellomtone.
    foto-qrs-luna-audiophil-001.jpg

    Koblet de opp og jeg må innrømme at disse spiller ganske bra i grunn og leser på nett at mange liker dem.. Uansett så var dette eg godt kjøp.

    Ny diskant som skal inn er SB acoustics TW29R som etter sigende skal være veldig bra og ny bass/mellom har jeg valgt SEAS ER18RNX som iflg. mine beregninger vil passe rett inn i denne kassa (omlag 15l og faktisk bassporten er også midt i blinken.

    Diskantene på SB har ytre diameter 103.8mm og jaggu har SEASene det også :)

    Bassene er også identiske mtp. ytre diameter.
     

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.082
    Antall liker
    10.481
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Noe innmatsbilder av "el kjipo diy" prosjekt er på plass.
    LMC, Sluket etc. bare sugle og tenk på dette enorme prosjektet når dere går tilbake til hobbyrommet med småsakene deres ;)


    P1020807.jpg



    P1020810.jpg



    P1020819.jpg

    Var faktisk WBT terminaler
     
    Sist redigert:

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.082
    Antall liker
    10.481
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Nye diskanter

    P1020811.jpg




    P1020813.jpg



    P1020823.jpg


    Passer da rimelig bra :)
     
    Sist redigert:

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.082
    Antall liker
    10.481
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Monologen fortsetter. Skjønner ikke hvorfor alt ser bra ut i innleggene for så plutselig bare å se som vedlegg ? Mulig Høvdingen vet om dette men jeg har ikke spurt.
     

    freddie77

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    25.09.2009
    Innlegg
    866
    Antall liker
    457
    DIY-prosjekter trenger ikke være store/dyre for å bli morsomme eller vellykket. :)

    Har selv brukt samme bassmellomtone i en slags gulvstående versjon av Zaph SR1 - synes den fungerer meget bra.

    Irriterende når bilder etc ikke vil lystre...
     

    Nikko03

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.11.2008
    Innlegg
    4.425
    Antall liker
    2.849
    Torget vurderinger
    3
    Morsomt prosjekt. Krysser fingra for at du blir grisefornøyd :)
     

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.082
    Antall liker
    10.481
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Fikk egentlig litt lyd i den ene ikveld. Etter 3 dårlige forsøk på delefilter så er dette røska ihop nu

    Kun den ene. Den andre er inntakt for "voicing" testing etc.. Og egentlig allerede spiller dette bra :) Morsomt, enkelt og rimelig.

    Kanskje historiens vakreste forsøk på delefilter. :rolleyes: Flott lodding og spoler plassert akkurat slik de skal mot hverandre - selvsagt :)

    P1020827.JPG
    P1020829.JPG
     

    FredrikC

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.08.2009
    Innlegg
    905
    Antall liker
    371
    Torget vurderinger
    5
    Hvordan går du frem for å beregne delefilter?

    Artig prosjekt, har gjort noe liknende selv men da med DSP og multikanals forsterker. Har for lite kunnskap om passiv filtrering enda, men jobber med saken =)
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.201
    Antall liker
    101.667
    Torget vurderinger
    23
    Bamba, det er MYE vanskeligere å lage god lyd når en må begrense seg type leilighet/størrelser/nabojævler osv. :cool: Slukets #1 stalltips må bli.... springroll...... OB bass!! Kødder ikke. Selv en røslig 15" i en enkel baffel gir deg en deilig åpen fin bass, og røsker mindre i vegger og gulv enn faktisk det en 6,5" klarer i et kabinett! Da får naboene definitivt mye mindre grunn til å klage og du kan hygge deg til alle døgnets tider. Regner med at du bor i en eller annen slags form for blokkleilighet med betong etasjeskillere? I så fall handler det ofte om å minimalisere kontaktstøy, dvs. lyd overført mekanisk til gulv el. vegg. Bor du i rekkehus som er av tre er det tvert i mot luftstøyen som er mest påtagelig. Baffelen får du gutta på saga til å kappe til for deg, mens du i DIY lengselen ser på og sniffer sagspon :cool:. Resten fikser vi her.

    BTW, hvorfor Oslo? Er det permanent?
     

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.082
    Antall liker
    10.481
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Hoi - ultrakort update. @Sluket - ja Oslo er permanent - ny dame, ny jobb, ny.... . Foreløpig kun leie men vi er på boligjakt og har øynene åpne.

    Mekket HT nr 2 med foreløpig delefilter (skal selvsagt tegne i paint)... Dette låter da vitterlig ganske bra? Men husk jeg er sultefora på god lyd. Alt har vært veldig dårlig til nå så det skal gjerne ikke så mye til for å glede meg...
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.201
    Antall liker
    101.667
    Torget vurderinger
    23
    En godbit for Høstutstillingen det der, et godt steg opp fra LMC's Paint-kreasjoner!

    Og BTW, hjertelig velkommen til Oslo - det er her de VIRKELIG coole bor! :cool:
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.201
    Antall liker
    101.667
    Torget vurderinger
    23
    OK da, vi strekker grensen ut til Sætre mht. coolness! Tar med Bamba og kommer plutselig på inspeksjon!
     

    DAChild

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.01.2004
    Innlegg
    1.217
    Antall liker
    118
    Torget vurderinger
    2
    artig Bamba, bra delefilter!
     

    mattism

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    27.12.2005
    Innlegg
    64
    Antall liker
    18
    Sted
    Asker
    Etter å ha hørt disse høyttalerne må jeg bare si at bambadoo er veldig beskjeden i sin omtale av dem. De har en flott klangbalanse, er superoppløste med god utklinging og er en fryd å lytte til. Noe av det aller beste jeg har hørt og er bedre enn alt jeg har hørt i butikker under 20000kr. Nå skal det sies at de passer rett inn i min klangfilosofi(mer om det under tråden- en anderledes høyttaler) med god brystklang og fint fokus der det er spennede å høre en god diskant, men uansett er dette svært gode høyttalere. Har lett i årevis etter noe liknende i butikker uten å lykkes og kommer trolig til å bygge disse om ikke altfor lenge. Til alle andre: Løp og bygg:)
     

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.082
    Antall liker
    10.481
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Hei og takk for besøk. Trivelig å treffe likesinnede, og spesielt nå når jeg tenker å utvide omgangskretsen min :)

    Beklager at jeg kun bød på kaffe.. Får bake litt neste gang ;)

    Etter hvert som jeg spiller på disse så liker jeg dem mer og mer. Føler jeg ikke skal tukle å mye mer med delefilter og jeg er spent på å teste med skikkelig signalkilde og forsterkeri med tid og stunder .

    HT dine gjorde seg ikke bort de heller .. Skjønner godt at du har lett høyt og lavt for å finne noe som både tangerer og er bedre mtp. dine preferanser og ønsker.
     

    mattism

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    27.12.2005
    Innlegg
    64
    Antall liker
    18
    Sted
    Asker
    Kaffe holder lenge- så lenge man har godt selskap og god musikk;). -Og jeg kommer gjerne igjen. Alltid hyggelig når man treffer noen med samme hobby. Tror mange av oss sitter på vår egne tue og er aktive på nettet, men ikke "in real life".

    Det hadde vært gøy å høre høyttalerne dine med skikkelig utstyr ja. Tror det blir utrolig bra. Du er selvsagt velkommen til å teste dem hos meg en gang, men jeg har på følelsen at du er vant til utstyr i en høyere klasse enn hva jeg har. Men anlegg med sjel og drama, det vil jeg påstå at jeg har:). I hvert fall klarer jeg å leve meg inn i musikken og det hender ikke så sjelden at det rykker litt i rockefoten og jeg blir nødt til å flytt på meg. ;)
     

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.082
    Antall liker
    10.481
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Bytta ut den 3.9 ohms motstanden med en 4.0 (2*8 i parallell) Mills MRA-12.
    Usikker på om det hadde noe for seg???
     
    Sist redigert:

    mattism

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    27.12.2005
    Innlegg
    64
    Antall liker
    18
    Sted
    Asker
    Jeg opplevde også liten forskjell ved utprøving av ulike motstander, men jeg synes at jeg fikk en ekstra "glans" når jeg brukte Mills motstandene i forhold til de andre jeg prøvde. Vet ikke om glans er riktig ord for å beskrive det jeg hørte, men for meg kom det noe positivt ut av å bytte til Mills motstander. Mulig at det også har noe å si på utstyret som brukes??
     
    Sist redigert:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn