Et lite dypdykk i hvordan vi jobber med rom og lyd på messen

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Vi delte en post om hvordan vi jobbet med messerommet i fjor som ble veldig populær, så jeg tenker å gjøre det samme i år. Bakgrunnen for dette er for å forklare litt hvordan vi går frem, forhåpentligvis til inspirasjon og læring for andre. Så er så er det selvsagt mange veier til rom og perfekt blir det aldri (som vil komme frem gjennom posten). :)

    For å sette det rent faktuelle/objektive rundt hvordan rommet var og hvordan vi jobbet med det litt i kontekst, tenkte jeg å blande inn en liten diskusjon rundt dette litt interessante fenomenet at én person kan komme inn i rommet og omtrent snu i døra og tenke "dårlige greier" etter førti sekunder, mens nestemann blir sittende en halvtime og er kjempeimponert.

    Som @IvarT nevnte i tråden med tilbakemeldinger fra messa så er det fascinerende å se hvordan folk kan ha så diametralt forskjellig opplevelse av samme oppsett. I dette innlegget tar jeg utgangspunkt i vårt rom og oppsett siden det er det jeg har førstehåndskunnskap til, men som vi så i tilbakemledingstråden er dette et generelt fenomen også i andre rom og oppsett, og det samme skjer hvert år.

    HVORDAN VAR LYDEN I ROMMET FRA ET OBJEKTIVT PERSPEKTIV?
    La oss starte med å titte litt på hvordan lyden var i rommet basert på de målingene som ble gjort da vi satt det opp. Dette kan gi oss litt bakgrunn for å forstå hva folk opplevde da de besøkte det.

    Dette er stereomålinger (høyre+venstre) fra midterste stol på rad 1 og 2

    1664198230282.png


    Den generelle klangbalansen i rommet indikerer et løft i bassen på ca 6-7dB. Skal vi tro Harman varierer preferansene røffli fra 5-10dB. Vi justerte litt etter at denne målingen ble tatt etter øret, men tipper ca 7dB. Som referanse til fjoråret så hade vi da ca 10dB, så 3dB mer. I fjor mente en del at vi hadde for mye bass, i år var det en del som mente vi hadde for lite. 🤪Dette kan delvis være fordi noen A) er vant til mer løft, dvs rett og slett har en forventning basert på egen referanse/eget utstyr eller B) er vant til oppsett som ikke er DSP-korrigert og har mer romling/peaker i bassen, da vil en flatere respons oppleves som lite bass i starten. Til slutt(?) har vi C)

    Vi har også en tredje årsak: Vi hadde langt mindre ryddig respons i bassen under 100hz i år ift fjor, faktisk på langt nær. Her er grønt i år, og lilla i fjor:
    1664198410672.png


    Når man ser på den lilla kurven fra i fjor er det ikke så vanskelig å forstå at det var godt med skyv i bassen i fjor. Dette er de samme subbene som spilte, så forskjellen er utelukkende rom og plassering. En annen grunn til at folk kan ha opplevd lite bass var dermed fordi det var noen åpenbare utfordringer i bassen i år, som ble verre jo lenger bak du satt (ovenstående måling er fra første rad som var best). På rad 2-4 hadde du også en dip fra 25-35hz på 4-6dB i tillegg til den ganske brede dipen fra 50-70hz som man ser her. Litt avhengig av låt så stjeler dette ganske mye punch og trykk. Det var helt åpenbart når vi dro på Infected Mushroom med ca 100dB. Man så elementene jobbet og man kunne ane at rommet var trykksatt en eller annen plass, men bassen man faktisk hørte stod ikke i stil.

    Når det er sagt så er ikke dette verre enn mange har i sin egen stue (i mange tilfeller tvert i mot), så det låt fortsatt bra spesielt i front og på moderat volum på det aller meste.

    SÅ HVORFOR FIKK DERE IKKE DETTE BEDRE TIL DA MED DYRT UTSTYR OG TIL OG MED DSP? HÆÆÆ?
    Vel, her er det fristende å gå litt i forsvar både på vegne av oss selv og andre utstillere. Som andre har poengtert: Å få dette til å fungere i ukjent rom på en time eller to når man allerede er sliten etter å ha sjauet utstyr hele dagen, og kanskje har mest lyst på øl og biff, er relativt krevende. Det er også begrensninger i hvor ting kan plasseres i rommet, og man ønsker å presentere utstyret på en fin måte. Til slutt er det lett å glemme at hjemme optimaliserer man gjerne til én sweetspot, eller kanskje en treseters sofa. I vårt rom var det 12 plasser som forventet god lyd, i tillegg til folk som står bak eller sågar lener seg til en sidevegg eller står i døra. Noen rom har enda flere plasser. Spesielt i bassen er det i de fleste situasjoner fysisk umulig å få jevn lyd over et så stort område fra et par høyttalere, og selv ikke når man lengger til en sub eller to.

    Jeg har forøvrig full forståelse for at noen snur etter førti sekunder, jeg gjorde det samme selv flere ganger på min raske vei gjennom messen mellom slagene. Kanskje var det fullt så jeg ble stående litt dumt plassert, og/eller at de spilte noe jeg aldri hadde hørt, og/eller det var en låt jeg kjente men lyden var ikke slik jeg var vant til, og summen av det hele ble at jeg tenkte "ok, dette engasjerer ikke, jeg går videre".

    Det som er litt viktig å skjønne er at dette ikke nødvendigvis gir meg grunnlag til å si spesielt mye om kvaliteten på oppsettet som står i rommet. Som en anekdote hadde vi en interessant opplevelse på søndagen. Da kom det to stykker inn som satt på siden i bakre del av rommet, og ikke synes bassen satt da vi spilte Deutschland med Rammstein. De ga uttrykk for det, og var på nippet til å gå. Jeg utfordret de til å gi oppsettet en sjanse til, få lov til å hjelpe de til å forstå hvorfor de fikk den opplevelsen de fikk - noe de var sporty nok til å gå med på. Jeg forklarte litt om rommets begrensninger, om bassnivået og hvorfor det lå der det lå, og anmodet de til å flytte seg til første rad. Det gjorde de, og jeg økte også på oppfordring bassnivået med 2dB. De fikk så høre på de låtene de ville, og på det lyttevolumet de ønsket. Vi dro også Deutschland på nytt mot slutten av seansen. Resultatet var at opplevelsen skiftet fra skuffet til imponert. Såpass med innsats tenker jeg man bør legge ned før man synser så veldig mye om et oppsett (igjen på generelt grunnlag, det samme gjelder alle oppsettene man besøker på messen).

    JAVEL DA. MEN HVA BLE EGENTLIG GJORT AV DSP/ROMKORREKSJON/SKUMLE ELEKTRONISKE TILTAK?
    Vi endte med å spille på Manta hele messen, da det var dette flest var interessert i. Jeg også var interessert i mest mulig feedback på disse siden de fortsatt er under utvikling. Manta var koblet til Antimode X4 konfigurert til å korrigere opp til 1khz (i praksis minimal korreksjon over 3-400hz). Deling mot subbene var 80hz med 10hz overlapp. Når X4 hadde gjort jobben benyttet jeg tilt/shelf-funksjonen i X4 til å heve midbassen litt, justerte subnivået litt og satt subbene i mono. Så tittet vi kjapt på målingene av rommet og tenkte jaja det så vel ikke så galt ut, lyttet litt og tenkte det høres da ganske bra ut også! Og så gikk vi og kjøpte mat og øl. :p

    LITT MER KONKRET RUNDT ROMMET VI HADDE I ÅR
    1664197644005.png

    Frontveggen har et lite innhuk/siderom på venstre side, og i tillegg en søyle som står helt fjernt plassert (endte opp midt bak den ene høyttaleren) som gjorde at hele oppsettet måtte stå ca 70cm ut fra frontveggen. Dette er ikke optimalt hverken for høyttalere eller subber. Sistnevnte kom heller ikke helt ut til sidevegg pga et litt snodig hjørne på høyrekant og en stikkontakt, og fikk dermed ikke hjelp fra noen vegger. I tillegg var det slik at vi satt opp SBS og Inkognito-oppsettet først (som vi endte opp med å ikke spille på), og brukte mest tid på dette. Når vi deretter satt opp Manta så la vi rett og slett ikke merke til hvor bred dip det var fra 50-70hz, siden som nevnt alle bare ville ned og drikke øl. :D Her burde vi eksperimentert med andre plasseringer på bekostning av symmetrisk oppstilling av produktene. Så resultatet ble som det ble med den plasseringen vi hadde, og alt i alt synes jeg likevel det låt bra i rommet. De fleste som satt fornuftig plassert la nok mer merke til fin rom og bredde enn at det var noen skjønnhetsfeil i bassgjengivelsen. :)

    HVA MED FYSISKE / AKUSTISKE TILTAK?
    Nå har veldig mye handlet om bass, og der er det primært DSP vi benytter. Dette da det ikke er praktisk mulig å angripe den effektivt med akustiske tiltak, spesielt ikke i et temporært oppsett i et messerom. Dvs at de akustiske tiltakene hadde til hensikt å få ned den generelle gjenklangen i rommet. Her brukte vi en rull med 10cm glava langs hele frontveggen. Denne dekket veggen opp til 1,2m høyde. Vi kunne nok godt hadde en rull til og dekket helt opp, og dermed i praksis dekket vinduene helt, men da hadde vi trolig dødd av CO2-forgiftning. :) Som mange kommenterte var det elendig luft i mange rom inkludert vårt, på tross av at vi hadde to vinduer åpne. Selve klimaanlegget på hotellet var visst under utskiftning og fungerte i praksis ikke hvertfall i vårt rom. Aaaaanyways, i tillegg til glava hadde vi 8stk 120x60cm RPG Broadsorbors (10cm tykke) og 8stk lettere akustikkplater. Til slutt hadde vi med ca 17kvm tepper som da dekket mye av gulvet. Dette dro ned gjenklangen over 500hz til ca 400ms. Dette er fortsatt litt mye for et godt behandlet lytterom, men over snittet bra sammenlignet med en normal stor, moderne stue. I praksis opplevde jeg klangen oppover i frekvens i rommet som kledelig, og satt man riktig plassert i rommet kom Mantas kvaliteter knyttet til rom/tredimensjonalitet og presisjon i lydbildet godt frem.

    HJELPE MEG HAR DU LEST HELT HIT?
    Såå, oppsummert var det lærerikt med messe i år også (vårt andre år), neste år skal vi nok mentalt forberede oss på å bruke enda mer tid på eksperimentering med plassering, og også sette opp ting mer "rotete" (aka asymmetrisk) hvis nødvendig, da på bekostning av en pen visuell lineup i front. Man er jo også der for å vise frem produktene rent fysisk, så det blir et slags kompromiss her.

    I sum var det uansett bra lyd hvertfall på de to første radene alt tatt i betraktning, og det fikk vi også veldig mange positive bekreftelser på fra de som var innom! Tusen takk til alle som tok seg tid til å besøke oss, enten det var i førti sekunder eller en halvtime, og for både positive og konstruktive tilbakemeldinger. :) Både tilbakemeldingene og hvordan Manta fungerte i rommet tar vi med oss som input i siste fase av utviklingen, og fintuning av produksjonsutgaven så fort vi får hendene på det preproduksjonskabinett. :)
     
    Sist redigert:

    Kommentarer

    Sevald

    Avviker.
    Ble medlem
    27.02.2005
    Innlegg
    6.952
    Antall liker
    16.465
    Sted
    Aksdal, Rogaland
    Torget vurderinger
    1
    Nå fikk jeg dessverre ikke mulighet til å reise på messen i år. Jeg kan allikevel skjønne de som snur etter 40 sekunder og de som blir sittende. Noen leiter etter feil og mangler, andre søker potensiale. For på en messe må en ikke kunne forvente at et oppsett spiller optimalt. Men en kan bli nysgjerrig på enkelte oppsett. Dsp er din venn og fiende. En trenger tid til å få dette til å funke. Lykke til med ny modell, og lykke til med lanseringen😀
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.509
    Antall liker
    14.233
    Sted
    Langesund
    Første målingen du legger ut er vel midten på første og andre rad i år? Begge høyttalerne målt samtidig? Mener jeg så den målingen på en eller annens telefon. Jeg satt å lyttet på andre rad og fikk opplevelsen av litt for lys klangbalanse. Mellom 1khz og 8khz kunne jeg fint levd med minst fire db fall på dette oppsettet i det rommet.
     

    erk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.01.2015
    Innlegg
    2.040
    Antall liker
    3.944
    Sted
    Tårnåsen
    Jeg var ikke på messa men skjønner godt utfordringen, eller rettere sagt umuligheten, av å unngå alle dipper og peaker over et så stort lytteområde med bare to subber og litt suboptimal plassering. Men det jeg ikke helt fikk med meg: Graf 1 viser en dipp på ca -6dB v/60Hz mens graf 2 viser en dipp på minst -20dB v/60Hz. Er det målt på forskjellige steder? Eller mono vs stereo? Hadde dere en kansellering mellom subbene kanskje som vises kun i graf 2?
     
    P

    parafinoksen

    Gjest
    Dette må vel oppfylle kravene til en eller annen sertifisering i compliance og transparency (y)

    Men altså de som avsier dom uten å ha sittet mer eller mindre i sweetspot – what's up with that?
     
    Sist redigert av en moderator:

    SigbergAudio

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.08.2005
    Innlegg
    3.112
    Antall liker
    6.487
    Sted
    Østlandet
    Torget vurderinger
    1
    Første målingen du legger ut er vel midten på første og andre rad i år? Begge høyttalerne målt samtidig? Mener jeg så den målingen på en eller annens telefon. Jeg satt å lyttet på andre rad og fikk opplevelsen av litt for lys klangbalanse. Mellom 1khz og 8khz kunne jeg fint levd med minst fire db fall på dette oppsettet i det rommet.
    Det stemmer ja. Og ja, jeg vet du liker en noe mørkere klangbalanse. Manta er relativt flat anekoisk og det vil nok passe best til de fleste og de fleste rom, men det er jo det som er så fint med Manta som har innebygget DSP, å legge inn en shelf som gir deg akkurat den responsen er gjort på få minutter hvis man foretrekker det. :)
     

    SigbergAudio

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.08.2005
    Innlegg
    3.112
    Antall liker
    6.487
    Sted
    Østlandet
    Torget vurderinger
    1
    Jeg var ikke på messa men skjønner godt utfordringen, eller rettere sagt umuligheten, av å unngå alle dipper og peaker over et så stort lytteområde med bare to subber og litt suboptimal plassering. Men det jeg ikke helt fikk med meg: Graf 1 viser en dipp på ca -6dB v/60Hz mens graf 2 viser en dipp på minst -20dB v/60Hz. Er det målt på forskjellige steder? Eller mono vs stereo? Hadde dere en kansellering mellom subbene kanskje som vises kun i graf 2?
    Nå må du forklare litt hvilken illustrasjon du henviser til. Den første grafen viser to forskjellige stoler 20-20khz i år. Den andre grafen viser responsen 20-100hz h.hv i år og i fjor (to forskjellige rom) :)
     

    erk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.01.2015
    Innlegg
    2.040
    Antall liker
    3.944
    Sted
    Tårnåsen
    Forskjellig rom forskjellig år
    Nå må du forklare litt hvilken illustrasjon du henviser til. Den første grafen viser to forskjellige stoler 20-20khz i år. Den andre grafen viser responsen 20-100hz h.hv i år og i fjor (to forskjellige rom) :)
    Mulig jeg leste for raskt ... men de to grønne kurvene i hhv graf 1 og graf 2, de er fra samme rom og samme år? Der er dippen i den grønne kurven i graf 2 mye dypere enn den grønne kurven i graf 1. Derfor jeg lurte på om begge ble målt på samme måte, og summen av venstre+høyre?
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.719
    Antall liker
    32.599
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Godt forklart og utfyllende for mitt eget inntrykk på enkelte områder. Bra du tar deg tid til å gi mer dybdeinfo vedr valg som gjøres.
     

    SigbergAudio

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.08.2005
    Innlegg
    3.112
    Antall liker
    6.487
    Sted
    Østlandet
    Torget vurderinger
    1
    Mulig jeg leste for raskt ... men de to grønne kurvene i hhv graf 1 og graf 2, de er fra samme rom og samme år? Der er dippen i den grønne kurven i graf 2 mye dypere enn den grønne kurven i graf 1. Derfor jeg lurte på om begge ble målt på samme måte, og summen av venstre+høyre?
    Right. 20-100hz er uten noen smoothing overhodet, i motsetning til 20-20khz. Med mer smoothing vil dippene bli mindre.
     
    • Liker
    Reaksjoner: erk

    erk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.01.2015
    Innlegg
    2.040
    Antall liker
    3.944
    Sted
    Tårnåsen
    Right. 20-100hz er uten noen smoothing overhodet, i motsetning til 20-20khz. Med mer smoothing vil dippene bli mindre.
    Da er jeg med! Ja det var i så fall en kraftig og ganske bred dipp som sitter midt i smørøyet av de deiligste bassfrekvensene på mye musikk.. Utrolig fint at du deler erfaringer og dette forklarer jo ganske mye vil jeg si ;)
    Jeg er uansett ikke i tvil om at Manta har et kjempepotensiale! Gleder meg til å høre dem :)
     
    L

    larsmartin

    Gjest
    Hva syntes du selv om lyden din på messa?
    Har hørt det spiller mye bedre hos deg, så du er kanskje enig det ikke var optimalt?
     

    SigbergAudio

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.08.2005
    Innlegg
    3.112
    Antall liker
    6.487
    Sted
    Østlandet
    Torget vurderinger
    1
    Hva syntes du selv om lyden din på messa?
    Har hørt det spiller mye bedre hos deg, så du er kanskje enig det ikke var optimalt?
    Tenker egentlig at jeg beskrev hva jeg synes om lyden i startinnlegget? Naturligvis var det ikke optimalt, det er aldri optimalt på messe, det er det startinnlegget handler om? :unsure: Hvis du ikke egentlig har lest hele startinnlegget har jeg full forståelse for det, da det er litt langt.

    Kort oppsummert tenker jeg at hvis man satt på midterste stol på rad en eller rad to så fungerte det bra og mer enn godt nok til å få et godt inntrykk av hva høyttalerne kan by på (som tross alt ikke jobber i det frekvensregisteret som var mest problematisk, nemlig under 100hz). Hvis man er genuint interessert i å få et inntrykk, og f.eks opplever at det blir spilt låter man ikke kjenner eller at lyden er for lav eller høy, må man nesten ta ansvar for å gi beskjed. :)
     
    L

    larsmartin

    Gjest
    Tenker egentlig at jeg beskrev hva jeg synes om lyden i startinnlegget? Naturligvis var det ikke optimalt, det er aldri optimalt på messe, det er det startinnlegget handler om? :unsure: Hvis du ikke egentlig har lest hele startinnlegget har jeg full forståelse for det, da det er litt langt.

    Kort oppsummert tenker jeg at hvis man satt på midterste stol på rad en eller rad to så fungerte det bra og mer enn godt nok til å få et godt inntrykk av hva høyttalerne kan by på (som tross alt ikke jobber i det frekvensregisteret som var mest problematisk, nemlig under 100hz). Hvis man er genuint interessert i å få et inntrykk, og f.eks opplever at det blir spilt låter man ikke kjenner eller at lyden er for lav eller høy, må man nesten ta ansvar for å gi beskjed. :)
    Leste hele innlegget tidligere idag, men trengte å høre en enkel og konkret forklaring. Rakk ikke innom selvom det var målet. Møtte på en hyggelig is så tiden gikk…
     

    SigbergAudio

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.08.2005
    Innlegg
    3.112
    Antall liker
    6.487
    Sted
    Østlandet
    Torget vurderinger
    1
    Vil presisere at hvis startinnlegget fremstod som et forsøk på å forklare hvorfor det var dårlig lyd så er ikke det intensjonen overhodet. Massevis av folk synes det var kjempebra lyd og ett av de bedre rommene på messa (i år også), og det er jeg selvsagt helt enig i!
     

    Eirik84

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2011
    Innlegg
    5.566
    Antall liker
    7.519
    Sted
    Drammen
    Torget vurderinger
    13
    Jeg var heldig å få en demo alene i rommet. Satt da i midten på rad 3 om jeg husker rett ( litt foran midten av rommet). Lyttet da til Eva Cassidy - Time After Time i akustisk versjon fra dette albumet. Oppsettet tegnet opp et stort lydbilde som opplevdes både luftig og tredimensjonalt med god dybde. Evas stemme og gitar låt veldig naturtro, så hvis man ser for seg at hovedfokuset er basstrykk når man ser sub'er i flertall så anbefaler jeg å ta en lytt ved neste anledning (y)

     

    SigbergAudio

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.08.2005
    Innlegg
    3.112
    Antall liker
    6.487
    Sted
    Østlandet
    Torget vurderinger
    1
    Her er tilsvarende post fra i fjor for de som er nysgjerrige eller ønsker å lese, det er noe mer informasjon der rundt viktigheten av rommet som ikke er vektlagt på samme måte i årets post. Den er også noe mer detaljert i forklaringen på hvordan vi gikk frem.

    Det som er litt interessant med de to rommene er at i fjor satt bassen ganske bra, men vi hadde ikke så god bredde i lydbildet. I år var det tildels motsatt. Bassen var noe ujevn, men lydbildet hadde fin bredde og tredimensjonalitet. Og dette var ikke kun fordi det var Manta og ikke SBS, for vi satt opp SBS og testet i rommet også, og opplevde det samme med de.

     

    SigbergAudio

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.08.2005
    Innlegg
    3.112
    Antall liker
    6.487
    Sted
    Østlandet
    Torget vurderinger
    1
    Her er forresten 15-100hz på midterste sete rad 1 og 2 med to Inkognito 10 subbene som stod plassert i midten også, for å bekrefte at de går like dypt som 10Dene. Det var noen av de som spurte som ikke så helt ut som de trodde meg når jeg sa at det i praksis bare er kapasiteten som skiller. :)

    Påvirket av rommet disse også selvsagt, men som man ser er nivået oppe hele veien til under 20hz.

    1664270053198.png
     

    funbunny

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    02.11.2004
    Innlegg
    578
    Antall liker
    196
    Sted
    Ved Mjøsa
    ...tja, er vel et lite bevis på at "godlyd" og flat frekvenskurve ikke nødvendigvis er sammenfallende...
     

    avelon

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    11.11.2021
    Innlegg
    245
    Antall liker
    275
    Sted
    Norge
    Torget vurderinger
    1
    Kjempeflott oppsummert! Som jeg nevnte, så synes jeg personlig at alle som stiller ut burde vise frekvensrespons slik at man forstår hva man hører på, det vil jo være til fordel både for utstiller og den som hører på, imho. Når man går fra et rom med 2x 6.5" med massevis av bass til et annet med 2x 15" som nesten er anemisk, så er det jo fint å få det stadfestet at det er rommet som spiller inn (selv om det riktignok er ganske opplagt)
     

    Flageborg

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2005
    Innlegg
    6.536
    Antall liker
    3.077
    Torget vurderinger
    0
    ...Som jeg nevnte, så synes jeg personlig at alle som stiller ut burde vise frekvensrespons slik at man forstår hva man hører på, det vil jo være til fordel både for utstiller og den som hører på, imho...
    Svært få har et forhold til parameteret: frekvensrespons
    Det bekreftes tydelig via alle tilbakemeldingene etter messebesøket.
    Tilsvarende avviket i eget system er for de fleste proporsjonalt med messelyden.
    Et rom her - et rom der - ingen rom gir lik respons og musikk oppleves forskjellig
    Det er den subjektive fordelen de aller fleste trives best med..... (y)
     

    IvarT

    Fløyelsgutten
    Ble medlem
    19.02.2015
    Innlegg
    2.058
    Antall liker
    4.924
    Sted
    Haugesund
    Torget vurderinger
    2
    ...tja, er vel et lite bevis på at "godlyd" og flat frekvenskurve ikke nødvendigvis er sammenfallende...
    Poenget er vel tvert imot at de som ikke var fornøyd etter messelytten hos Sigberg Audio, ikke hadde spesielt jevn bassrespons der som de satt. Merk at denne målingen er gjort i midten på første og andre rad.

    For øvrig: Hensikten med denne målingen var jo derimot å vise at Inkognito går kjellerdypt den også.
     

    SigbergAudio

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.08.2005
    Innlegg
    3.112
    Antall liker
    6.487
    Sted
    Østlandet
    Torget vurderinger
    1
    Poenget er vel tvert imot at de som ikke var fornøyd etter messelytten hos Sigberg Audio, ikke hadde spesielt jevn bassrespons der som de satt. Merk at denne målingen er gjort i midten på første og andre rad.

    For øvrig: Hensikten med denne målingen var jo derimot å vise at Inkognito går kjellerdypt den også.
    Tjo, bassen var vel ikke ultrajevn noe sted i akkurat det rommet, men ingen har påstått at responsen må være perfekt in-room for at man skal kose seg meg musikken, fordi det er den i praksis aldri. Så hvis det var poenget fra @funbunny så er det en misforståelse.

    Det som ofte sammenblandes i disse diskusjonene er produktenes EGEN respons (med andre ord ekkofritt / anekoisk) og responsen man har i lytteposisjon. Førstnevnte bør være flat eller i det minste jevn.

    I lytteposisjon vil man alltid ha endel påvirkning fra rommet som gjør at responsen er ujevn. Hvor stor grad dette påvirker lytteopplevelsen styres av mange ting. Naturligvis hvor utpreget det er, hvilke frekvenser som påvirkes, hvor mye gjengklang det er i rommet, osv osv. Men det er ingen som i praksis har flat respons i lytteposisjon.

    Og ja, poenget med å legge ut grafen var å vise hvor dypt de gikk. :)
     

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.565
    Antall liker
    34.157
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Det er i grunn en interessant debatt dere har.

    Men ingenting av de eventuelle forstyrende avvik jeg hørte hos Sigberg eller andre dreide seg om bass. At den kan skape problemer ser jeg nærmest på som en selvfølge i slike sammenhenger. Var for min del mer opptatt av området hvor man kan forvente en god porsjon direktelyd. Fikk sjansen til å lytte i tomme rom flere steder.
     

    Flageborg

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2005
    Innlegg
    6.536
    Antall liker
    3.077
    Torget vurderinger
    0
    Når man går fra et rom med 2x 6.5" med massevis av bass til et annet med 2x 15" som nesten er anemisk, så er det jo fint å få det stadfestet at det er rommet som spiller inn (selv om det riktignok er ganske opplagt)
    Det er jo helt feil tolkning av hvordan produsenten faktisk velger å bestykke sin høyttaler for en gitt "sound"..... :unsure:

    Et eksempel på høyttaler som spiller lite "bass", men har "smekk".....

    everest.jpg
     
    Sist redigert:

    avelon

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    11.11.2021
    Innlegg
    245
    Antall liker
    275
    Sted
    Norge
    Torget vurderinger
    1
    @Flageborg Ja, vi/folk snakker vel som vanlig forbi hverandre i disse diskusjonene også. To personer kan si "Det var lite bass", men den ene snakker om 100hz og den andre om 20.
    Dette var egentlig akkurat det jeg tenkte på. Eksempelet til @Flageborg illustrerer jo det fint. 5db dip på 30-50hz vs 5db dip på 80-100hz vs naturlig avrunding på 45hz (som et kjapt google search sier DD67000 har). Hvis man får se anekoisk respons vs målt respons så skjønner man jo fort hva som er årsaken til at det lyder slik det gjør.
     

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.565
    Antall liker
    34.157
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    @Flageborg Ja, vi/folk snakker vel som vanlig forbi hverandre i disse diskusjonene også. To personer kan si "Det var lite bass", men den ene snakker om 100hz og den andre om 20.
    Jeg misunte deg ikke jobben du hadde i helgen med å prøve og tekkes en berme med så forskjellige forutsetninger og preferanser. Så jo at hodet ditt egentlig var oppe på standen de gangene vi delte matbord nede i restauranten. 😁
     

    SigbergAudio

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.08.2005
    Innlegg
    3.112
    Antall liker
    6.487
    Sted
    Østlandet
    Torget vurderinger
    1
    Jeg misunte deg ikke jobben du hadde i helgen med å prøve og tekkes en berme med så forskjellige forutsetninger og preferanser. Så jo at hodet ditt egentlig var oppe på standen de gangene vi delte matbord nede i restauranten. 😁
    Ja, enten man liker det eller ikke er det jo hyggelig med litt kred for at man forsøker. 😅 Man vil jo gjerne at alle skal like det, men det er åpenbart at er helt umulig. 🤪
     

    Flageborg

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2005
    Innlegg
    6.536
    Antall liker
    3.077
    Torget vurderinger
    0
    For de fleste er det vanskelig å se viktige proporsjoner i frekvensresponsen ift det som er på platen.
    Som illustrasjon er vedlagt en kombinasjon med musikk + element som gir "lydglede"...

    IMG_20220927_142407_768.jpg
     

    erk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.01.2015
    Innlegg
    2.040
    Antall liker
    3.944
    Sted
    Tårnåsen
    Ja, enten man liker det eller ikke er det jo hyggelig med litt kred for at man forsøker. 😅 Man vil jo gjerne at alle skal like det, men det er åpenbart at er helt umulig. 🤪
    Jeg er overbevist om at du får masse kred for å dele interessant informasjon på en så åpen og redelig måte.
    Ikke en lett øvelse du prøver på, det vet alle som har prøvd selv i hjemmeomgivelser med større muligheter for plassering av både utstyr og lytteposisjon ;-) Og hvem bryr seg om de andre... Du får tapetsere med 8x Inkognito på front og bakvegg neste gang, samt skjule en liten en under hver stol så blir det nok både nok og jevn nok bass tenker jeg. Gjerne fjernkontrollering av volumet på den under stolen så hvis du ser noen som rynker på nesen av for lite bass så gir du på noen dB spark i rumpa :)
     
    Sist redigert:

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.509
    Antall liker
    14.233
    Sted
    Langesund
    Har også trekkspilloppheng(dodble-roll/triple-roll) på mine basser og det spiller både Radka Toneff og Infected Mushroom sånn det skal.

    Det munner ut i at kontroll på frekvensrespons og decay i rommet er avgjørende for god og riktig bass. Det er så og si umulig på en messe

    Prøver så godt jeg kan å høre forbi bass på messer
     
    L

    larsmartin

    Gjest
    Kanskje du må spille Kari Bremnes neste år? ☺
    Hun har vel justert mye bass så tvilerne kan bli happy.
     

    Armand

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    13.08.2005
    Innlegg
    2.936
    Antall liker
    6.904
    Sted
    Kongsberg
    Absolutt godkjent lyd foran i sweet spot ja. Satt helt alene foran der og koste meg et kvarters tid jeg :)
    Skulle ønske dere hadde dratt på litt mer på noen spor, men man må jo begrense seg også. Det var høyt nok.
    Jeg ser at jeg har blitt foreviget også :LOL:

    1664297678927.png
     
    L

    larsmartin

    Gjest
    Absolutt godkjent lyd foran i sweet spot ja. Satt helt alene foran der og koste meg et kvarters tid jeg :)
    Skulle ønske dere hadde dratt på litt mer på noen spor, men man må jo begrense seg også. Det var høyt nok.
    Jeg ser at jeg har blitt foreviget også :LOL:

    Vis vedlegget 852620
    Jøss, bare unggutten jo! 😃
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…

Informasjon om bruker

SigbergAudio
Bransjeaktør
Medlem siden
Antall liker
6.487
Link til alle artikler
60
SigbergAudio sine annonser
Bransjenyheter
Sigberg Audio demo / B-vare

Sigberg Audio demo / B-vare

  • 0
Er du interessert i Sigberg Audio og ute etter å gjøre et kupp? Vi har nesten alltid produkter inne som har vært benyttet i demo, på messe eller av andre årsaker ikke kan selges til full pris...
Fortsett
Bransjenyheter
Sigberg Audio MANTA snart tilgjengelig i hvitt!

Sigberg Audio MANTA snart tilgjengelig i hvitt!

  • 0
Vi gikk tom for MANTA rett over nyttår, og i ny batch med kabinetter kommer vi til å bestille opp et begrenset antall i hvitt! 🥳😍 Ta kontakt hvis du er interessert i denne fargekombinasjonen! Hvis...
Fortsett
Bransjenyheter
Sigberg Audio MANTA årets produkt i Stereopluss!

Sigberg Audio MANTA årets produkt i Stereopluss!

  • 0
Jeg er glad å stolt over å dele at Sigberg Audio MANTA høyttalersystem er valgt ut som et av årets produkter 2023-2024 av Stereopluss! :love: Arbeidet med dette unike høyttalerkonseptet har vært...
Fortsett
Bransjenyheter
Salg Sigberg Audio Inkognito 10 og hvite SBS.1

Salg Sigberg Audio Inkognito 10 og hvite SBS.1

  • 0
Sjelden sjanse til å skaffe seg splitter nye Sigberg Audio produkter til rabattert pris! Grunnet et ønske om å balansere ut lagerbeholdningen litt før bestilling av flere kabinetter kjører vi nå...
Fortsett
Bransjenyheter
Christer Krogh snakker om Sigberg Audio (video)

Christer Krogh snakker om Sigberg Audio (video)

  • 11
Denne høsten har vi delt et antall korte klipp (rundt et minutt hver) hvor Christer Krogh som er mixing & mastering engineer og produsent hos Velvet recording snakker om sin opplevelse av Manta og...
Fortsett
Bransjenyheter
Ikke plass til (enda en) subwoofer? Helt sikker? :)

Ikke plass til (enda en) subwoofer? Helt sikker? :)

  • 13
Her kommer en liten bildekavalkade av hvordan folk har valgt å plassere og integrere sine Sigberg Audio subwoofere! Med Inkognito kan du få bass av høy kvalitet og dypbass ned til 20hz eller...
Fortsett
Topp Bunn