Erstatning for Squeezebox????

Y

ymir

Gjest
hei
Har nå brukt squeezebox 3/4 år.Den første ble byttet etter noen måneder pga. driftsproblemer som kom etter en stund (garanti sak).Den nye har også hatt mye driftsforstyrelser.Byttet også routeren til D-link dir-655 uten at det hjalp mye.Mister sanger,hele Cder,må ofte restarte alt (router,pc,squeezebox) for å få systemet opp å gå,problemer med å finne squeezebox,musikkilde,og nå er det ikke lyd lenger ,bare masse hakking.Har ALDRIG hørt en CD spiller som låter OK,men for meg ser det ut til at harddisk avspilling er bedre.Bruker Xindak DAC5 og er nå på vei til å kjøpe Chord DAC64.

Finst det andre produkter/systemer for harddisk avspilling OG internett radio der en kan velge å bruke ekstern DAC?Den må vere fornuftig priset (linn klimax er for dyrt).Det må vere enkelt å koble opp og lett å bruke.Kan ingenting om data/pc.Er for gammel til å lære,(orker ikke).
 

coolbiz

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.03.2006
Innlegg
9.169
Antall liker
4.758
Sted
Sydvestlandet
Torget vurderinger
2
Det høres ut som om det er det trådløse nettet som er problemet. Har du prøvd å benytte ethernet-kabel mellom SB og router og mellom router og pc?

Mange som bor steder hvor wifi-nettene ligger tett som hagl, har funnet løsningen i å sette routeren til en fast kanal.
 
G

Gjestemedlem

Gjest
Stor sannsynlighet for at dette er et nettverksproblem og at en TPkablel løser problemet. Men hvis du vil prøve et annet system finnes det flere muligheter.

Sonos eller en miniPC med digital utgang og en fjernkontrolløsning er greie alternativer. Det finnes også en god del flere alternativer for kombinert lyd og bilde, som Popcorn Hour. Men mange av disse har et svært knotete grensesnitt og egner seg ikke så godt til musikksamliger.

Det mest fleksible er nok en PC løsning. Der er det svært mange gode alternativer både på hardware og avspillersiden, slik at du kan velge det du liker best uten å være låst til en forhåndsbestemt løsning.

Konkret forslag:

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=378164

+

http://xbmc.org/


eller en Sonos http://www.sonos.com/
 

mteinum

Æresmedlem
Ble medlem
29.05.2007
Innlegg
10.119
Antall liker
3.889
Sted
Øya
Torget vurderinger
1
ymir skrev:
Mister sanger,hele Cder
Hva mener du med dette? Slettes filene fra disken din? eller forsvinner de fra squeezecenter.

Hvilket OS har du og hvilken squeezecenter versjon bruker du?

Dette høres ut som et PC og nettverksproblem.
 

Vegardaase

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.07.2005
Innlegg
1.963
Antall liker
2
Et annet alternativ er jo å legge inn iTunes på maskina og kjøpe en Airport Express som streamer digitallyden til DACen og evt en iPod som fjernkontroll. Dette koster ca 2500 totalt da du har PCen fra før.

Tror nok allikevel at problemene med SB vil la seg løse om du bruker litt tid på det ;)
 

Baron

Hi-Fi interessert
Ble medlem
07.06.2005
Innlegg
51
Antall liker
0
Kan man gå fra usbtilkoblingen på airport express til dac? Eller må man benytte den minijackløsningen?
 

Vegardaase

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.07.2005
Innlegg
1.963
Antall liker
2
USB er kun for printere. Du må gå via minijacken og bruke en overgang fra 3,5mm til vanlig toslink (minijacken i AE er nemlig både en analog stereoutgang og en optisk digitalutgang).
 

Baron

Hi-Fi interessert
Ble medlem
07.06.2005
Innlegg
51
Antall liker
0
Ok takk for svar, men det hadde vært en god idé. Liker ikke de minijackløsningene jeg!
 

LydMekk

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.08.2003
Innlegg
2.307
Antall liker
2
Bruk kabel! Trådløst nett er noe dritt IMO.
Prøv ihvertfall en vanlig nettverkskabel og se om problemet forsvinner. Hvis ikke tyder det på software-problemer på PCen.
 

noruego

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.06.2003
Innlegg
6.536
Antall liker
7.022
Greven skrev:
Tror nok allikevel at problemene med SB vil la seg løse om du bruker litt tid på det ;)
Håper dette vil være tilfelle også for undertegnede. Selv om det gikk greit å få SB Dueten opp å kjøre, så synes jeg menyvalg går merkelig tregt. La oss si at jeg går for denne sekvensen "Music Library->Artist->Dylan, Bob->Modern Times->Play All" så tar det 15-20 sekunder før det er lyd. Dette er betydelig tregere enn PS3en som har trådløs kobling til ReadyNASen, i motsetning til SBen som er kablet til samme.
 

Vegardaase

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.07.2005
Innlegg
1.963
Antall liker
2
Det høres veldig tregt ut... Min kommentar var forøvrig kun ment som oppmuntring da jeg ser at svært mange er meget fornøyd med dette systemet og at jeg derfor antar at det er enkelt å både sette opp og bruke. Jeg har selv aldri verken satt opp eller brukt SB og kun sett enheten i avslått tilstand på HiFi-Klubben...
 

Gingolf

Hi-Fi interessert
Ble medlem
17.01.2006
Innlegg
92
Antall liker
1
Jeg har brukt SqueezeBox i flere år på trådløst nettverk, uten å ha opplevd noen spesielle problemer. Kjør fast IP adresse så starter den opp raskere, og er mer stabil. Jeg bruker kun ukomprimerte filer, som er ganske tunge å streame, men har sjeldent problemer i mitt "b" trådløse nett.
Har noen få ganger opplevd det innleder beskriver med hakking i lyden. Hver gang har dette vært relatert til Squeeze centre, noe som enkelt løses med å avinstallere og reinstallere (eller på versjon 7,3 tilbakestill) - pass på og IKKE avinstaller referansefilene dine når du får spørsmål om dette.
Siste versjon 7,3 opplever jeg som meget stabil og funksjonell.
 

Hornlyd

Musikkglad
Ble medlem
01.04.2005
Innlegg
19.762
Antall liker
10.569
Torget vurderinger
10
sonos er jeg fornøyd med

sonos låser den trådløse kommunikasjonen til en egen "kanal", tror det er driftsmessig mer stabilt enn de andre løsningene

dessuten er det lettere å sette opp pluss at de har en super supporttjeneste
 

noruego

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.06.2003
Innlegg
6.536
Antall liker
7.022
Tydeligvis har jeg litt putling foran meg når jeg får tid. Oppgraderte til 7.3 og noe absurd har skjedd under oppdatering av biblioteket. Eneste album jeg får opp under jazz er, av alle ting, Aske av Burzum...
 
Y

ymir

Gjest
hei
Bruker Windows Media Player.Dersom jeg ikke har misforstått er dette "nesten" ukomprimert???Opplever at alle lagrede favoriter kan forsvinne.Legger de inn på nytt.Senere kom den tidligere lagrede versjonen av favoriter opp.Opplever også det at en CD har mistet halvparten av sangene.Rippet den da på nytt.Da kom bare de sangene som var blitt borte med og da dukket også hele CDen frem.Har dermed 3 "CDer" med den artisten.1 hel og 2 halve.I går måtte jeg resete hele systemet igjen,det hang seg opp og stod bare og hakket.Den er også hos meg til tider veldig treg.Spole i sangen har aldrig fungert,hverken med den første SB eller med den nye med ny router.Bruk av kabel er uaktuelt.Synest SB duett i utgangpungtet er genialt,hadde det bare fungert.Det er nokså frustrerende å bruke for en som har 0 peiling med PC når det oppstår så mye og ofte driftsproblemer.Takker for innspillene.
 

Just4Fun

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.11.2005
Innlegg
1.469
Antall liker
29
Sted
Sauda
Torget vurderinger
1
Det du bør gjøre hvis du kjører trådløst er å laste ned en wifi scanner for å sjekke hvilken kanal de andre i nabolaget ditt bruker, for deretter å velge den kanalen i routeren din som ligger lengst vekk fra de andre.
Hadde selv problem med at noen av artistene "forsvant" men det viste seg at de av en eller annen grunn havnet under "various"??? tagget på nytt og alt var ok.
 
Y

ymir

Gjest
hei

har ikke naboer.300-400m.tynt befolket område.maks.15-20 PCer innen 2mil.fåtall trådløst.
 

Rhesus

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.11.2006
Innlegg
2.466
Antall liker
11
Trådløse nett bruker 2.4GHz båndet. Der ligger også trådløse telefoner, mikrobølgeovner osv.
Det er mange kilder til støy der.
 
M

marsboer

Gjest
Treg og ustabil navigering skyldes én av to ting (eller begge):

1. Det trådløse nettet interferer med noe eller noe annet stjeler båndbredden

2. Du kjører en NAS løsning som er for pinglete. Jeg vet om flere som har fått en helt ny tilværelse når det gjelder navigering i musikksamlingen sin fra SB etter å ha gått over fra NAS til PC-serverbasert løsning.
 

OS

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.01.2005
Innlegg
1.587
Antall liker
11
Torget vurderinger
3
marsboer skrev:
2. Du kjører en NAS løsning som er for pinglete. Jeg vet om flere som har fått en helt ny tilværelse når det gjelder navigering i musikksamlingen sin fra SB etter å ha gått over fra NAS til PC-serverbasert løsning.
Helt enig! Jeg kjørte tidligere på Synology NAS og opplevde stadig vekk at det hang seg når jeg trykket ofte på fjernkontrollen. Dette har jeg aldri opplevd etter jeg skiftet til PC-server.

mvh,
OS
 

emotikon

Æresmedlem
Ble medlem
24.10.2004
Innlegg
12.495
Antall liker
2.925
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
OS skrev:
marsboer skrev:
2. Du kjører en NAS løsning som er for pinglete. Jeg vet om flere som har fått en helt ny tilværelse når det gjelder navigering i musikksamlingen sin fra SB etter å ha gått over fra NAS til PC-serverbasert løsning.
Helt enig! Jeg kjørte tidligere på Synology NAS og opplevde stadig vekk at det hang seg når jeg trykket ofte på fjernkontrollen. Dette har jeg aldri opplevd etter jeg skiftet til PC-server.

mvh,
OS
Så da er det altså PC som gjelder for meg også? ;)
 

2roll

Medlem
Ble medlem
07.10.2005
Innlegg
15
Antall liker
1
Personlig er jeg godt fornøyd med SB-løsningen, men helt feilfri er den ikke for meg heller. Av og til forsvinner album fra menyen. Virker som databasen kommer ut av synk med grensesnittet eller noe. En full rescan fikser det alltid. Ikke noe stort problem for meg.

Noen ganger tar det også 10-15 sekunder å starte avspilling. Jeg har musikkserveren i samme rom og kan se at det er den som driver å roter med andre ting da, slik som virusscan, eller at disken har gått i dvale og trenger å starte opp igjen. Hakking har jeg ikke lenger etter at jeg oppgraderte til en skikkelig server.

Controlleren (duet-fjernkontrollen) bruker også lang tid på å koble seg opp av og til. Det virker som er fikset i den siste oppdateringen.

Er ikke helt sikker på om jeg vil anbefale SB til noen som er helt blank på trådløse nett og konfigurering av pc'er. For det meste fungerer det helt knirkefritt, men hvis noe går galt er det ikke alltid så lett å finne ut av. SB er en forholdsvis avansert løsning med mange komponenter som skal snakke sammen. Synes vel på mange måter at Classic er enklere å ha med å gjøre enn Duet'en. Duet'en er utrolig kul når den virker, men det er ofte både kjappere og enklere å sette på musikk med classic-fjernkontrollen. Dersom man trenger multiromsløsning så er Duet'en best, men Classicen er absolutt undervurdert etter min mening.

Jeg liker at det skjer en stadig utvikling av produktet og det virker veldig fremtidsrettet. Innrapporterte feil blir fikset og løsningen blir bedre for hver oppdatering. Det gir trygghet. Det er også helt fantastisk å finne musikken sin så raskt og helt grei mulighet for nettradio. Brukervennligheten er på et nivå som gjør at både kone og barn kan bruke den.

Til sist et tips: Som alle andre dataløsninger så er skikkelig tagging av musikken et must. Det kan være lurt å ta en vask av musikkbiblioteket med mp3tag. Der kan man fjerne tagging som andre "lure" programmer hekter på som man ikke har bruk for. Jeg fjernet en haug med skrot fra filene mine og det økte hastigheten på navigering i menyene til SB betraktelig. Rescan av hele biblioteket går også fortere. Mp3tag er et fantastisk kjekt program for tagging og opprensking.

God jul, btw
 
M

marsboer

Gjest
2roll skrev:
Personlig er jeg godt fornøyd med SB-løsningen, men helt feilfri er den ikke for meg heller. Av og til forsvinner album fra menyen. Virker som databasen kommer ut av synk med grensesnittet eller noe. En full rescan fikser det alltid. Ikke noe stort problem for meg.

Noen ganger tar det også 10-15 sekunder å starte avspilling. Jeg har musikkserveren i samme rom og kan se at det er den som driver å roter med andre ting da, slik som virusscan, eller at disken har gått i dvale og trenger å starte opp igjen. Hakking har jeg ikke lenger etter at jeg oppgraderte til en skikkelig server.

Controlleren (duet-fjernkontrollen) bruker også lang tid på å koble seg opp av og til. Det virker som er fikset i den siste oppdateringen.

Er ikke helt sikker på om jeg vil anbefale SB til noen som er helt blank på trådløse nett og konfigurering av pc'er. For det meste fungerer det helt knirkefritt, men hvis noe går galt er det ikke alltid så lett å finne ut av. SB er en forholdsvis avansert løsning med mange komponenter som skal snakke sammen. Synes vel på mange måter at Classic er enklere å ha med å gjøre enn Duet'en. Duet'en er utrolig kul når den virker, men det er ofte både kjappere og enklere å sette på musikk med classic-fjernkontrollen. Dersom man trenger multiromsløsning så er Duet'en best, men Classicen er absolutt undervurdert etter min mening.

Jeg liker at det skjer en stadig utvikling av produktet og det virker veldig fremtidsrettet. Innrapporterte feil blir fikset og løsningen blir bedre for hver oppdatering. Det gir trygghet. Det er også helt fantastisk å finne musikken sin så raskt og helt grei mulighet for nettradio. Brukervennligheten er på et nivå som gjør at både kone og barn kan bruke den.

Til sist et tips: Som alle andre dataløsninger så er skikkelig tagging av musikken et must. Det kan være lurt å ta en vask av musikkbiblioteket med mp3tag. Der kan man fjerne tagging som andre "lure" programmer hekter på som man ikke har bruk for. Jeg fjernet en haug med skrot fra filene mine og det økte hastigheten på navigering i menyene til SB betraktelig. Rescan av hele biblioteket går også fortere. Mp3tag er et fantastisk kjekt program for tagging og opprensking.

God jul, btw
Jeg har aldri opplevd noen problemer med at album forsvinner o.l. Men jeg har alltid hatt stålkontroll på samlingen både filsystem-messig og tag-messig (bruker også mp3tag). Jeg synes at det fungerer helt stabilt hele tiden. Opplever heller ingen forsinkelser så her er jeg rimelig sikker på at det enten er nettverket eller serveren som har problemer slik som du sier.

Men jeg bor i skauen uten problemer med andre trådløse nett og har en dedikert linux filserver med dual core prosessor og 4gb RAM, samt en lynkjapp moderne 1TB disk så det har nok vel så mye med saken å gjøre.

Jeg har med andre ord ingen problemer med å anbefale SB til alle, vel og merke så lenge de har et begrep om tagging av musikken, og at de ikke skal bruke en ferdig NAS-løsning til formålet.
 

coolbiz

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.03.2006
Innlegg
9.169
Antall liker
4.758
Sted
Sydvestlandet
Torget vurderinger
2
Trengs det vesentlig mer prosessor-kraft når man bruker SB Controller (Duet-fjernkontrollen) enn når man bruker Classic/Transporter med den medfølgende IR-fjernkontrollen?

Jeg satte opp en gammal haug av en PC (450Hz Pentium-II) med Linux og en stor disk for lakki_luke, og riktignok er web-grensesnittet og database-oppdatering noe tregt, men å bla i menyene på en SB Classic er like raskt og glatt som med noen annen SqueezeCenter server jeg har prøvd.

Endel av de nye NAS-boksene har en hel del mer prosessor-kraft enn tidligere modeller og så lenge man ikke skal benytte CPU-krevende plug-ins (f.eks Inguz) og den er noenlunde dedikert til SC-bruk, ser jeg ikke helt behovet for noe raskere.

Hadde tenkt å anbefale en Qnap TS-209 Pro II (500MHz cpu) til en venn som nylig kjøpte seg en Duet. Bør jeg revurdere denne anbefalingen?
 
M

marsboer

Gjest
coolbiz skrev:
Trengs det vesentlig mer prosessor-kraft når man bruker SB Controller (Duet-fjernkontrollen) enn når man bruker Classic/Transporter med den medfølgende IR-fjernkontrollen?

Jeg satte opp en gammal haug av en PC (450Hz Pentium-II) med Linux og en stor disk for lakki_luke, og riktignok er web-grensesnittet og database-oppdatering noe tregt, men å bla i menyene på en SB Classic er like raskt og glatt som med noen annen SqueezeCenter server jeg har prøvd.

Endel av de nye NAS-boksene har en hel del mer prosessor-kraft enn tidligere modeller og så lenge man ikke skal benytte CPU-krevende plug-ins (f.eks Inguz) og den er noenlunde dedikert til SC-bruk, ser jeg ikke helt behovet for noe raskere.

Hadde tenkt å anbefale en Qnap TS-209 Pro II (500MHz cpu) til en venn som nylig kjøpte seg en Duet. Bør jeg revurdere denne anbefalingen?
Det spørs. Så vidt jeg vet er det ReadyNAS som ofte anbefales som en av de beste NAS-løsningene til dette formålet, men jeg har i hvertfall ett eksempel på en som fikk betydelig forbedring i navigasjonshastighet etter å ha gått over til en dedikert Linux basert filserver med SC i stedet.
Qnap vet jeg ikke nok om, kanskje denne har bedre kapasitet enn ReadyNASene. Uansett så er det ikke sikkert man bryr seg når man ikke har opplevd hvor smooth det egentlig kan fungere. En PII 450mhz bør holde for SC uten plugins dersom du kjører Linux i bånn og har nok RAM (vil tro at en 256mb+ bør gjøre nytten)

Uansett så tror jeg ikke nødvendigvis at det er prosessorkreftene det skorter på. Tror faktisk at RAM og disk(og kontroller)-ytelse har mer å si.

Vet ikke om Duet controlleren krever mere, men jeg vil faktisk tro at den øker belastningen noe på grunn av denne skal vise album art o.l. Men at dette skulle medføre noe belastning av betydning har jeg vanskeligheter med å tro.

EDIT:

Trekker tilbake det jeg sa om 450mhzen:
http://forums.slimdevices.com/showthread.php?t=46856

Følgende systemkrav ble hentet fra manualen:
• 733 MHz CPU or faster
• 256 MB RAM
• 80 MB hard drive space

It can (and do ) work on lowered powered machines but then Logitech probably wont guarantee you the advertised experience.

More RAM is always better, i think the load increases a bit with many players at same time."

Med andre ord så er så godt som alle dagen NAS underpowered for å kjøre SC (noe som også er min erfaring faktisk i alle tilfeller jeg har vært borti) selv om det ikke er noe i veien for å kunne bli fornøyd selv om SC ikke går for full guffe.
 

XD-845

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
30.11.2008
Innlegg
107
Antall liker
0
OS skrev:
marsboer skrev:
2. Du kjører en NAS løsning som er for pinglete. Jeg vet om flere som har fått en helt ny tilværelse når det gjelder navigering i musikksamlingen sin fra SB etter å ha gått over fra NAS til PC-serverbasert løsning.
Helt enig! Jeg kjørte tidligere på Synology NAS og opplevde stadig vekk at det hang seg når jeg trykket ofte på fjernkontrollen. Dette har jeg aldri opplevd etter jeg skiftet til PC-server.

mvh,
OS
Holder på med å sette opp PC nå som skal fungere som server. Håper dette er den beste løsningen.
 
Topp Bunn