Erland's horn prosjekt

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Frode

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    09.12.2002
    Innlegg
    1.089
    Antall liker
    173
    Torget vurderinger
    2
    Følsomheten på Orisene mine ligger vel en dB eller to under Erland sine horn. Hos meg fungerer 2A3 helt fint. Jeg har tenkt å prøve 1.5W i løpet av våren, spørs hvordan det går.

    Frode
     

    JanR

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.01.2006
    Innlegg
    32.190
    Antall liker
    1.529
    Sted
    Sarpsborg
    Jeg har ingen bekymringer for at jeg får mangelfult PSU ;) Han som har konstruert, er nok den beste av alle på dette området!
    Det vil jeg tro ja ;)

    Ang watt og k-horn så er det nok kvaliteten på amp (psu) som kommer føre watt ja.Lagt på minnet.
    Eneste måten å finne ut av det på er å pakke ned ampen her en gang utover og se om man kan spore opp en med noen jæ*** svære horn ;D

    /jan
     

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.900
    Antall liker
    13.157
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    PSU og OPT er avgjørende og begge deler kommer til å være i orden!
    believe me!
    ellers: 300B med skikkelig psu og opt som cruiser på en watt eller to
    mangler IKKE finesse!
    IMO
    Mvh
     

    Audiomix

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.07.2004
    Innlegg
    13.101
    Antall liker
    4.944
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    28
    2A3 SE er veldig vanlig brukt sammen med Khorn bland gutta på Klipsch-forumet.
    Noen med større suksess enn andre.  Nøkkel-ordet for at det skal fungere godt, spesielt nedover i bassen, later til å være PSU!
    Har du god strømforsyning, så drar dette godt hele veien.

    Jeg har ingen bekymringer for at jeg får mangelfult PSU ;)  Han som har konstruert, er nok den beste av alle på dette området!
    Jeg har en 2A3 basert forsterker stående i påvente av inspirasjon. Trenger nett trafo og litt arbeidslyst. Noen med passende horn som er interessert i å teste eller overta?
     

    andreas

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.10.2003
    Innlegg
    2.366
    Antall liker
    146
    Spennende prosjekt Erland. Ser frem til tråden. Skal si det bygges rør-forsterkere for tiden!
     

    Erland

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.04.2003
    Innlegg
    3.238
    Antall liker
    6
    Det vil jeg tro ja ;)

    Eneste måten å finne ut av det på er å pakke ned ampen her en gang utover og se om man kan spore opp en med noen jæ*** svære horn  ;D

    /jan
    Kom gjerne hit om du vil teste forsterkeren din.

    For slike anledninger har jeg anskaffet en egen "stand" slik at omreisende utstyr som finner veien innom, ikke skal behøve å stå på gulvet. Det er da ingen måte å behandle gjester på ;D
     

    JanR

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.01.2006
    Innlegg
    32.190
    Antall liker
    1.529
    Sted
    Sarpsborg
    Hehe den er vant til å stå øverst ;)
    Sier tusen takk for tilbudet,venter bare på å få tilbake hørselen på venstre øret så skal vi se om jeg kan få rørt litt på meg :)

    /jan
     

    kalle

    Medlem
    Ble medlem
    01.03.2005
    Innlegg
    42
    Antall liker
    0
    Grattis Erland!

    Spent på dine lytteinntrykk, når horna begynner og slippe seg skikkelig løs :)

    mvh
     

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.082
    Antall liker
    10.486
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Slenger meg på gratulasjonene erland. Nydelig, og jeg kan føle på meg at dette låter virkelig bra.
     

    Erland

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.04.2003
    Innlegg
    3.238
    Antall liker
    6
    Jo takk, det låter bedre og bedre:)
    Må prøve å stålsette meg og koble fra, slik at jeg får gjort ferdig finnishen.
    Det er bare det; at hver gang jeg går inn i stua, er det bare èn cd jeg bare må høre ;)
     

    Erland

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.04.2003
    Innlegg
    3.238
    Antall liker
    6
    At jeg nå holder på å skru fast eller gummiere div. gjenstanser i stua, må vel tas som et tegn på at bassen så smått begynner å løsne:)
     
    L

    Ludo

    Gjest
    Et tydelig tegn på at ting er i ferd med å skje ja når speil, bilder og alt som kan vibrere fuges med Sicaflex og Tech7... ;D

    Føler du at lyden står til forventningene eller ble det enda bedre?
     

    Erland

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.04.2003
    Innlegg
    3.238
    Antall liker
    6
    Forventninger er vanskelig å sette mål eller ord på. Når man bygger, grubler og knoter på noe i over et år, så er det klart det bygger seg opp en del forventninger.
    Det som gjør det frustrerende med nybygget hifi, er at disse forventningene forløses gradivs.
    Pr. i dag, etter en 30-40 timers spilling, så kan jeg ikke si at helheten er så overveldende. Men de viser absolutt potensiale av noe veldig bra. Har opplevd et par anledninger av "gåsehud" uten at jeg bevisst har lyttet til musikk. Dette beskriver en nærhet som er mer en framprovosert av lytter, og det tar jeg som et veldig godt tegn.
     

    Erland

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.04.2003
    Innlegg
    3.238
    Antall liker
    6
    Dette innlegget kan vel kalles finèr 1-2-3;

    Produktet, limet og objektet som skal finères:


    Finèr og høytaler påført lim:


    Resultatet etter sammenføring:
     
    E

    espenj2005

    Gjest
    Hei Erland,
    dette ser jo ut som fullverdig møbelfinnish!
    Var det vanskelig å skjære kantene rene?
    Rakk du å få noen erfaringer ved finering som er verdt å dele?
    Mvh Espen
     

    Erland

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.04.2003
    Innlegg
    3.238
    Antall liker
    6
    Det var ikke vanskelig å skjære kantene med en skarp tapetkniv.
    Brukte en aluminium rettholt som jeg satte fast med tvinger, og kuttet rett av. Når dette limes skikkelig, sitter det så godt at du kan pusse enden lett med 180-papir. Da blir det "hel ved"

    Vær oppmerksom på at limet "hugger" seg fast, og du får bare en sjanse!
    Utfordringen min var den store flaten. Det var helt avgjørende at dette la seg flatt på for ikke å få bulker.
    Leste et tips her på hfs om å ha varmt strykejern uten damp klart.
    Det reddet meg!

    Jeg ville brette og lime rundt sidekanten på frontplaten. Der er det ikke mer enn 3/4" med endeved å feste på. Litt vanskelig å få bretten til å sitte, men med litt ekstra lim og strykejernet, gikk det fint.

    Konklusjonen er at Lignaflex er et produkt som gjør det mulig for oss amatører å legge tynnfinèr!
     

    Audiomix

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.07.2004
    Innlegg
    13.101
    Antall liker
    4.944
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    28
    Leste et tips her på hfs om å ha varmt strykejern uten damp klart.  
    Det reddet meg!
    Gratulerer med flott resultat Erland! Kommer innom for å se + høre ved leilighet.
    I min ungdom var dette det eneste jeg anvendte strykejernet til :)
    Det har gjort jobben med noen kvadratmeter finér ja.
     

    oldman

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    06.07.2005
    Innlegg
    96
    Antall liker
    20
    Jeg liker dette!
    Stort tøft og macho - både å se/høre
    Hadde veldig tro på disse delefiltrene, og spes. med Tony Gee-tweaket.
    Sammenlignet med hva jeg har hørt av Khorn og LaScala,  er mellomtonen og diskanten glattere uten å miste detaljer.
    Skal være forsiktig med supperlativene på noe jeg selv har laget, men iflg. Klappenberger er dette løsningen som bringer konstruksjonen til dette århundre.  Ut fra det jeg hører er jeg enig.

    Spiller Eminem på replay nå for å "banke" liv i bassene.  


    Jeg har gjort samme modifisering av mellomtone og diskant som deg, men med utgangspunkt i et par Klipsch Belle. Dessuten bruker jeg mellomtonedrivere fra Altec (902). Høyttalerne er nå prega av ro, og en total fravær av gjalling og skriking. Eksplosiviteten er i behold,sammen med den presise mellombassen som er sterkt vanedannende. Nederst bruker jeg en sub. Jeg har lenge vært nysjerrig på delefiltrene dine, som jeg forstår er av den ekstremt bratte typen som etter sigende skal gi et bredere stereoperspektiv, større sweetspot. Har du nivåjustering på mellomtonen, og har du i så fall prøvd den? Det har stor betydning for hele balansen i høyttaleren. Men hva er "Tony Gee-tweeket?
     

    Erland

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.04.2003
    Innlegg
    3.238
    Antall liker
    6
    Jeg har gjort samme modifisering av mellomtone og diskant som deg, men med utgangspunkt i et par Klipsch Belle. Dessuten bruker jeg mellomtonedrivere fra Altec (902). Høyttalerne er nå prega av ro, og en total fravær av gjalling og skriking. Eksplosiviteten er i behold,sammen med den presise mellombassen som er sterkt vanedannende. Nederst bruker jeg en sub. Jeg har lenge vært nysjerrig på delefiltrene dine, som jeg forstår er av den ekstremt bratte typen som etter sigende skal gi et bredere stereoperspektiv, større sweetspot. Har du nivåjustering på mellomtonen, og har du i så fall prøvd den? Det har stor betydning for hele balansen i høyttaleren. Men hva er "Tony Gee-tweeket?
    Har du også Alkeng/Martinelli Trachorn til mellomtonen?

    Jeg har kun justering av diskant. Dette i form av en bro som kan flyttes mellom pinner på et lite kort.

    Tony Gee - tweaket kan du lese om på http://www.humblehomemadehifi.com (klikk på linken for caps test).

    Delefiltrene finner du mer om på http://www.alkeng.com

    Al Klappenberger har selv et par Belle som han har modifiert slike filtre på (tilpasset Belle så de er ikke identiske), så der finner du hjelp.
    Du finner skjema og tegninger av filtrene på siden, slik at du kan lage selv, med unntak av diskantfilteret. Grunnen til at dette ikke ligger for download lenger, er at en tulling bygget filteret med det kjipeste han fant av deler, for deretter og skrive en skikkelig slakt på div forum.
    Siden disse filtrene deler så bratt, er man helt avhengig av at de bastår av komponenter med liten feilmargin. Ellers kan det bli helt galt!
     

    oldman

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    06.07.2005
    Innlegg
    96
    Antall liker
    20
    Har du også Alkeng/Martinelli Trachorn til mellomtonen?

    Jeg har kun justering av diskant.  Dette i form av en bro som kan flyttes mellom pinner på et lite kort.

    Tony Gee -  tweaket kan du lese om på http://www.humblehomemadehifi.com  (klikk på linken for caps test).




    Delefiltrene finner du mer om på http://www.alkeng.com

    Al Klappenberger har selv et par Belle som han har modifiert slike filtre på (tilpasset Belle så de er ikke identiske), så der finner du hjelp.
    Du finner skjema og tegninger av filtrene på siden, slik at du kan lage selv, med unntak av diskantfilteret.  Grunnen til at dette ikke ligger for download lenger, er at en tulling bygget filteret med det kjipeste han fant av deler, for deretter og skrive en skikkelig slakt på div forum.  
    Siden disse filtrene deler så bratt, er man helt avhengig av at de bastår av komponenter med liten feilmargin.  Ellers kan det bli helt galt!

    Ja, jeg har trachorn. Har også prøvd Altec 511b horn, men trehorna er klart bedre. Jeg har byggesettutgaven av ALK universal filter med autoformere som demper mellomtonen fra 2-15db i 11 steg. Denne muligheten har jeg virkelig lært å sette pris på. Jeg bestiller neppe nye delefiltre før jeg blir overbevist om at det er mye å hente på å gjøre det.

    Prosjektet ditt er flott. Disse gamle konstruksjonene skinner virkelig med modifiseringer som dette. Hvis du skulle føle trang til å eksperimentere videre så kan du jo prøve et par Altec 902 mellomtonedrivere. Jeg fant mine på e-bay. Stå på.
     

    Erland

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.04.2003
    Innlegg
    3.238
    Antall liker
    6
    Du har selvfølgelig rett;
    Det er 5 alternativer for mellomtonen på autoformeren.
     

    Erland

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.04.2003
    Innlegg
    3.238
    Antall liker
    6
    Her begynner finnishen på basshorna og nærme seg;

    Noen flere lag med Ravilakk, så har vi Riva-look'en :D
     

    Erland

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.04.2003
    Innlegg
    3.238
    Antall liker
    6
    Ja, jeg har trachorn. Har også prøvd Altec 511b horn, men trehorna er klart bedre. Jeg har byggesettutgaven av ALK universal filter med autoformere som demper mellomtonen fra 2-15db i 11 steg. Denne muligheten har jeg virkelig lært å sette pris på. Jeg bestiller neppe nye delefiltre før jeg blir overbevist om at det er mye å hente på å gjøre det.

    Prosjektet ditt er flott. Disse gamle konstruksjonene skinner virkelig med modifiseringer som dette. Hvis du skulle føle trang til å eksperimentere videre så kan du jo prøve et par Altec 902 mellomtonedrivere. Jeg fant mine på e-bay. Stå på.
    Aner ikke hvor mye det er å hente.

    Men oss Klipsch'ere i mellom;
    Skulle du ønske å bygge ES 5800, så kan jeg sikkert tegne et skjema etter det som står her. Bildene kan du jo laste ned, det er bare verdiene du trenger....
     

    KHH

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2005
    Innlegg
    2.805
    Antall liker
    18
    Dette er virkelig imponerende bygg og masse info som jeg suger til meg, toppers ;)

    Men jeg forventer meg at du snart skal sette i gang et nytt prosjekt, lettere modda utgave av de hønna du har i stua i dag..
    Selvfølgelig må du få alt på plass og spille de inn først, men du kan jo bare ikke stoppe her, du må absolutt tenke på oss andre som ikke har de ferdighetene du har, derfor er det et must at du bare fortsetter å bygge så vi andre kan kjøpe det gamle "skrapet" for en billig penge, jeg stiller meg gjerne først i køen ;D
     

    oldman

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    06.07.2005
    Innlegg
    96
    Antall liker
    20
    Aner ikke hvor mye det er å hente.

    Men oss Klipsch'ere i mellom;
    Skulle du ønske å bygge ES 5800, så kan jeg sikkert tegne et skjema etter det som står her.  Bildene kan du jo laste ned, det er bare verdiene du trenger....

    Takk for tilbudet. Jeg tar det der som en stående invitasjon som jeg gjene slår til på den dagen jeg er ferdig med å oppjustere analogfronten. Det er moro at du bruker Ravilakk. Det brukte jeg alltid på trebåtene mine.
     

    Erland

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.04.2003
    Innlegg
    3.238
    Antall liker
    6
    Å slik ble det til slutt:


    Synes det ble så glatt og fint at jeg la på blank lakk.
    Ikke den beste ide jeg har hatt!
    Det som så veldig fint ut, ble plutselig ikke så glatt likevel. Men nå kan jeg leve med det en stud, og se om jeg matter det ned igjen.
     

    Hagto

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    26.03.2005
    Innlegg
    3.621
    Antall liker
    517
    Sted
    Sørlandet
    Torget vurderinger
    33
    Dette ble skikkelig tøfft! Er noe eget med at man har laget det selv. Blir oftest også stående litt lenger da :)
    Hvor i landet bor du Erland?
     

    Erland

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.04.2003
    Innlegg
    3.238
    Antall liker
    6
    Dette ble skikkelig tøfft! Er noe eget med at man har laget det selv. Blir oftest også stående litt lenger da :)
    Hvor i landet bor du Erland?
    Sandefjord
     

    Upgrade_Audio

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    25.08.2006
    Innlegg
    7
    Antall liker
    0
    Takk for en hyggelig og morsom ettermiddag, Erland.

    Noe roligere former enn fredagskvelden vi hadde
    sammen med den lokale øresusgjengen. ;)

    Virkelig imponerende selvbygg du har fått til.
    Etter å ha sett innvendige tegninger skjønner man
    virkelig hvilket arbeid som ligger bak.

    Overbevist om at det er skikkelig potensiale her.
    Vil nok blomstre ytterligere når du får ferdig
    300B prosjektet ditt.

    Men allerede nå var det en veldig behagelig
    og homogen lyd du har fått til.
    Dynamikken og bassen slipper nok enda mer etter
    noen flere timer med innspilling.

    Lars Erik
     

    thomand

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.03.2006
    Innlegg
    4.634
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    7
    Kjempestilig. Gratulerer med vel utført
    :)
     

    Erland

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.04.2003
    Innlegg
    3.238
    Antall liker
    6
    Takk for en hyggelig og morsom ettermiddag, Erland.

    Noe roligere former enn fredagskvelden vi hadde
    sammen med den lokale øresusgjengen. ;)

    Virkelig imponerende selvbygg du har fått til.
    Etter å ha sett innvendige tegninger skjønner man
    virkelig hvilket arbeid som ligger bak.

    Overbevist om at det er skikkelig potensiale her.
    Vil nok blomstre ytterligere når du får ferdig
    300B prosjektet ditt.

    Men allerede nå var det en veldig behagelig
    og homogen lyd du har fått til.
    Dynamikken og bassen slipper nok enda mer etter
    noen flere timer med innspilling.

    Lars Erik
    Takk for hyggelig besøk. Du er velkommen tilbake anytime!
    Jo før, jo bedre, for det er alltid lærerikt og interessant å høre andres mening om endringer. Og nettopp endringer er det allerede blitt!

    I kveld har jeg jobbet litt med justering av vinkel på toppen. Dette har gitt nesten forbløffende resultater på perspektiv og "soundstage".

    Etter å ha hørt hva disse (for min løsning) enkle korreksjonene gjør med lydbildet, fremstår det for meg som en større og større gåte hvorfor Klipsch etter 60 år, ikke har kommet på å"frigjøre" kassa på toppen fra basshornet.

    Koser meg så SINNSYKT med musikk i kveld.
    (Og man skal heller ikke undervurdere effekten av den utmerkede Barolo'en som Lars Erik tipset meg om ;) )
     

    BHO

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.10.2004
    Innlegg
    3.082
    Antall liker
    296
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    2
    Etter å ha hørt hva disse (for min løsning) enkle korreksjonene gjør med lydbildet, fremstår det for meg som en større og større gåte hvorfor Klipsch etter 60 år, ikke har kommet på å"frigjøre" kassa på toppen fra basshornet.
    Dette samsvarer helt med mine tanker ang. K-horn, men det er jo kun små mod. som trengs på en orginal før dette problemet er løst. Dvs. bygge ny topp-modul. ;)

    Ellers vil jeg gratulere deg med et MEGET vel gjennomført prosjekt som de fleste av oss andre bare kan drømme om.
    :) :) :) :)
    Du kommer til å dulle med disse i uoverskuelig framtid.....det er jeg sikker på, for lyden av slike er sterkt vanedannende.
    Noe sier meg at de som ikke har hørt/skjønt hva dette dreier seg om beveger seg med ræva først inn i framtida. 8) :D
     

    Erland

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.04.2003
    Innlegg
    3.238
    Antall liker
    6
    Slik ble organiseringen bak:

    Bassfilter til venstre, med diskantfilter stående sjult bak mellomtonehornet.
    Mellomtonefilter med autotrafo til høyre.


    All kabler er 2mm solidcore 99.99% sølv, med unntak av de fra bassfilter til driver. Der har jeg brukt en 1,5mm Palladiumlegert og cryobehandlet solidcore sølvkabel. Alle internkabler levert av Whistler Audio.

    Toppseksjonen står på SoundCare
     

    pks

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.10.2006
    Innlegg
    3.451
    Antall liker
    3
    Pent oppsett, kule HT!
    Gratulerer med skikkelig selvbygg!

    Pk
     

    JR

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    20.01.2006
    Innlegg
    100
    Antall liker
    0
    Har fulgt tråden din uten å kommentere noe til nå Erland.
    Vil bare grattulere med nydelig håndverk og vel utført jobb. Er også sikker på at med dine kunnskaper om delefilter etc. får du på plass ett lydbilde som er bedre en orginalene til slutt. Takk for en fin, morsom og informativ tråd :)

    JR
     

    Hagto

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    26.03.2005
    Innlegg
    3.621
    Antall liker
    517
    Sted
    Sørlandet
    Torget vurderinger
    33
    Synes dette ble skikkelig flott Erland, gratulerer. Høres ut på tilbakemeldingene dine at de også ble bra i lyden, og de blir nok bare bedre. Har en gang hørt Klipschhorn hos Terje(på Våle). Var en spennende opplevelse. Kunne vært artig å hørt dine høyttalere også en gang man var på den kanten :)
     

    Erland

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.04.2003
    Innlegg
    3.238
    Antall liker
    6
    Synes dette ble skikkelig flott Erland, gratulerer. Høres ut på tilbakemeldingene dine at de også ble bra i lyden, og de blir nok bare bedre. Har en gang hørt Klipschhorn hos Terje(på Våle). Var en spennende opplevelse. Kunne vært artig å hørt dine høyttalere også en gang man var på den kanten :)
    Du er velkommen!
    Jeg er som du forstår omtrent like mye borte som hjemme, så det er en fordel å sjekke først.

    Bassene begynner gradvis å våkne. Anlegget har igjen stått på replay et par dager med Metallica S&M. Det hjelper!

    Jeg har nettopp hatt et par timers lytting, og er litt målløs etter å ha hørt på Gladys Knight m 10manns jazzband på "Before Me" (innspillingen anbefales forøvrig varmt)
    Selv med hundrevis at timer igjen med innspilling og uten verdens råeste effekttrinn i ryggen, er dynamikken nærmest sjokkerende:eek:

    mvh E
     

    Hagto

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    26.03.2005
    Innlegg
    3.621
    Antall liker
    517
    Sted
    Sørlandet
    Torget vurderinger
    33
    Takk :) Blir nok nødt til å få passet inn det en dag ja.
    Tenker du koser deg nå!
     

    Erland

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.04.2003
    Innlegg
    3.238
    Antall liker
    6
    Ja, jeg gjør det....Veldig!

    I går kveld kom det enda en gla'nyhet.

    Jeg satt sammen med fruen å spillte musikk. Helt uprovosert uttalte hun "at disse høytalerne var veldig fine, og passet veldig fint inn i stuen - og dessuten hørte hun jo hvor bra lyd de hadde også...."

    Den kom litt uventet, men ikke desto mindre hyggelig.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn