Tusen takk"Entusiast" betyr noe annet når det gjelder deg, @erk
Jeg er en av de heldige som har hørt Tannoyene, riktignok før Trinnov og Merovinger-subber, da med Audiolense og SVS sine sylindriske. Det var en kveld som sitter STERKT i minnet, selv om det nå er et par år siden jeg var der. For å beskrive lyden kort sånn jeg husker den, så var det ikke så mye følelsen av "larger than life" som slo meg. Det hørtes ut som en livekonsert på en middels stor scene, med meg som eneste publikummer og verdens beste lydtekniker, så sånn sett var det "omtrent så large som life". Det som slo meg mer var det totale fraværet av all tenkelig forvrenging og den totale klarhet. Jeg tror nok at vi spilte ganske høy musikk stort sett hele kvelden, men det var som det ikke hadde noe å si. Alt hørtes ut som det det skulle høres ut som, med en presisjon og et overskudd som var rett og slett helt latterlig. Du brukte vel en nokså flat frekvenskurve da, så det var kanskje litt mer av de aller lyseste frekvensene enn jeg ville hatt sjøl, men det er det eneste jeg kommer på som kunne vært annerledes. Og siden den gang har du fått ny stue, ny Trinnov, nye subber… Et engasjement uten like, og en kunnskapstørst enhver professor bør misunne deg. Og en gjestfrihet som ikke står tilbake for noen. Helt supert med egen tråd, jeg følger med!
Ja da du var her var såvidt Westminster spilt inn men jeg hadde fått til et bra oppsett hvor Audiolense gjorde underverker selv med litt mer ordinære SVS subber (som definitivt kan spille bra der nede i den dypeste oktaven, og bedre enn mye som koster mer, så lenge man får integrert dem skikkelig og det klarte AL veldig godt, AL er nok ganske unik på akkurat den kontrollen på timingen/gruppedelay langt ned i frekvens og @Bx var flink med gode råd). Og som du sier med litt mye trøkk over 5kHz den kvelden (partial correction med AL, så vidt jeg husker opp til en oktav over deling til diskanten, dvs 2kHz og så var det stopp). Det er justert litt ned nå, både med den analoge tiltemuligheten som ligger i delefilteret til Westminster, og litt forsiktig i Trinnov
Og nytt rom og nye subber og bedre deling har tatt det hele et par hakk opp faktisk. Vet ikke helt hva jeg egentlig skal forbedre i stua nå lenger. Småtteri i så fall. Det måtte være noe akustikkplater i taket muligens, men jeg har kjøpt akustiske gardiner slik at romklang/decay er ganske greit allerede og jeg tror ikke tidligrefleksjoner fra taket er noe stor issue slik jeg har lytteposisjonen... Men kanskje det kan være en forbedring, samtidig som jeg ikke vil ha det for "dødt" heller. Det bør være vanlig "stueakustikk" i stua. Alternativt har vi kinoloftet som er mye mer dempet og derfor gir mulighet for enda litt mer "ro" oppover...
Vi har jo en avtale Han Kent som du kanskje husker har tyvstartet med en lyttekveld for noen uker siden men det ble visst en lyttenatt for vi våknet opp begge to søndag morgen på hver vår sofa i stua, med "Roon Radio" på godt volum og fortsatt en liten dæsj vin i glasset
Sist redigert: