Slik ser en nærfelt måling (70cm) av Westminster ut, fra 400Hz (det er litt mer komplisert under 400Hz pga hornladingen).
Sånn +/- 4dB med unntak av en litt større kansellering rundt delefrekvensen. 1/6 oktav glatting.
Hvis jeg plotter group delay (rødt) og excess group delay (hvitt) får jeg en fryktelig rett linje:
Det betyr mest at målingen er OK uten at refleksjoner fra rommet er med, samt at høyttaleren i utgangspunktet er svært godt tidskorrigert med unntak av småting som man først ser med kun 1/48 glatting:
Her ser man LITT mer rotete gruppeforsinkelse som ikke er minimum fase (hvit kurve er excess group delay). Eneste høyttaler jeg har sett så flat faserespons/gruppedelay på fra bass til diskant er Westminster i nærfelt (sammenliknet med de andre jeg har i huset). Det er ikke like enkelt å måle nærfelt når man har bass, mellomtone og diskant som ikke er samlokalisert som i koaxen...
For ordens skyld, slik ser det ut fra MLP, hvor refleksjonene får lov til å herje fritt (fortsatt 1/48 glatting), noe som gjør romkorreksjon over 650Hz eller deromkring litt mer vanskelig å vurdere effekten av, hvis det gjøres ut fra MLP målinger:
Men spørsmålet er, er det noe galt med å korrigere nærfeltresponsen siden den er minimum fase? Litteraturen sier det er "ok"...
Den oransje kurven er etter en grov "minimum fase" nærfelt korreksjon bare vha REW, 1/12 oktav glatting. Godt innenfor +/- 2dB. bortsett fra rett over 1kHz som fortsatt ikke kan korrigeres så på 70cm så er det en utfasing mellom tweeter og bass som må få være i fred. Utfasingen synes nesten ikke på målinger fra MLP som tar med refleksjoner så det er litt rart men.. Fasen er uansett like pen eller kanskje penere.
Slik ser vannfall ut etter korreksjonen (ja jeg vet, jeg burde målt på høyere SPL men...):
Bortsett fra grumset rundt delefrekvensen så ser det jo vakkert ut...
Så hvis det stemmer at man såpass enkelt kan gjøre omfattende korreksjoner i nærfelt hvor responsen er minimum fase, hvorfor har ikke flere DSP-systemer direkte støtte for dette? Dirac? Trinnov? RP? AL? De fleste prøver vel å gjøre noe tilsvarende ved bruk av tidsvinduer slik at man "ser" både (estimert) direktelyd og (estimerte) refleksjoner separat men jeg er usikker på om det blir helt det samme. Eneste som tilbyr både høyttalerkorreksjon i nærfelt etterfulgt av romkorreksjon primært i bassen er DEQX:
https://www.deqx.com/
Virker på meg som DEQX har en god ide... Synspunkter?