Erks skriblerier

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• inselwind

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Antall liker
    11.650
    Sted
    Toten
    Torget vurderinger
    11
    20230528_205213.jpg
    20230528_205126.jpg

Et utrolig koselig gardsutsalg med masser av snadder i frys/kjøleskap og hyller.
    Anbefaler alle en tur innom denne.
    PS.. god kaffe og fersk hjembakst bød de også på😋

erk

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.01.2015
    Antall liker
    4.118
    Sted
    Tårnåsen
    Sommer og fiske starter så smått! Blir nok ikke mye "hifi" herfra før ut i august aner det meg.

Koser meg i den lille båten så snart den kommer på plass i Seljord i morgen. Der er det for øvrig stor ørrett. Største jeg har fått er omtrent 3kg men største som er tatt er 12 kg. Da snakker vi ;-) Men en til på 3kg er helt greit for meg, det røsker bra i stanga det, litt annet enn en 3kg torsk for å si det slik, og den drar fint båten en liten stund! Og adrenalitet er på topp det kan jeg love!

Stort sett får jeg ørrett på 0,8-1,5kg med det utstyret og "opplegget" jeg bruker. Fint det og og passe til middag dessuten. Grovt utstyr og noe som går litt dypt er en selvfølge fra 0,8kg og oppover. 5kg i år?? Hadde ikke gjort noe...

Men mer sier jeg ikke, her er det større mysterier og hemmeligheter enn romkorreksjon, det er helt sikkert :cool:

Vedlegg

Sist redigert:

W.Sand

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Antall liker
    4.737
    Sted
    moelv
    Torget vurderinger
    2
    Du jakter nok på ormen, big fish :)

• Love
    Reaksjoner: erk

erk

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.01.2015
    Antall liker
    4.118
    Sted
    Tårnåsen
    Du jakter nok på ormen, big fish :)
    Jada, jeg har innbildt meg at jeg har hatt den på et par ganger og har sett veldig stor "fisk" på ekkoloddet. For noen år siden tok jeg med en fyr fra Belgia ut som hadde fisket med reke fra land i 2-3 dager og var helt håpløs... Vi dro ut og så fikk jeg på en som røsket av multisenen gitt.. Fiskehistorier vet du.. ikke noen orm nei men det var uansett heftig... Så da ble det litt fluefiske langs land og han fikk med seg 4-5 småfisk til middag. Kom med en liter Whiskey til meg dagen etter så han var i hvert fall fornøyd, og fortsatt litt sjokket over den vi mista... Sjukt med ørret over noen kilo når den bestemmer seg for å ikke samarbeide, liksom drømmen det :)

Sist redigert:

erk

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.01.2015
    Antall liker
    4.118
    Sted
    Tårnåsen
    I den båten her har jeg også kost meg mye helt siden 90-tallet men nå sa eieren stopp så det er dessverre over.
    Lake Ontario i Mississauga rett ved en elv hvor laksen står lenge. Opptil 15 kg fin fisk.
    Båten er en 50 fots sportsfisker. 2x700hk bensinmotor og 1200 liter bensintank...........
    Fått mye laks og mye hodepine i den båten. Men det er en litt annen greie enn Seljord ja...
    1686770768050.png

Nei nå blir det litt facebook dette her. Men fiske er gøy :)

Sist redigert:

erk

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.01.2015
    Antall liker
    4.118
    Sted
    Tårnåsen
    De to første subbene til kinoen er ENDELIG klare for å shippes fra Tyskland! Tok tid å lage ny analog preamp (hvor jeg gjør all DSP eksternt).
    1687961616267.png
    1687961661272.png

Samt ny servokrets tilpasset aksellerometer (siden jeg skal ha 3 stk stacket på hver side funker ikke de mikrofonene meroVinger vanligvis bruker som "sensor").
    1600W RMS per sub med en 21" driver med 97dB sensitivitet. Denne driveren fra Eighteen Sound sammen med servo bør gi bra med trøkk og kontroll, og lav forvrenging, håper jeg:
    1687961755263.png

Blir nok vakkert sammen med Moelva med matchende finish og samme høyde i 3x 😍

Sist redigert:

erk

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.01.2015
    Antall liker
    4.118
    Sted
    Tårnåsen
    Ad DSP til subbene så er det ikke ferdigtenkt. Jeg kan selvsagt la Lyngdorf gjøre jobben og korrigere hver side som EN sub og hvor jeg setter delay og deling i Lyngdorfen.

Men jeg lurer på om jeg bør skaffe meg en 8-kanals DSP slik at jeg står helt fritt ift integrering både i rom og mot Moelva-frontene og slik at jeg egentlig kun bruker Lyngdorf-processoren på film (og at Lyngdorf da "ser" en fullrange og ferdig kalibrert stereo og forhåpentlig ikke messer for mye med det utover tidsintegrering mot de andre kanalene).

Jeg beholder også 4xSVS som hjørneplasserte og dedikerte LFE-subber.

Alternativet er en 32-kanals Trinnov men jeg synes det blir fryktelig mye penger og litt usikker på hva jeg får som jeg ikke kan klare selv med god men mye rimeligere SW... Har jo fortsatt en AL-lisens for eksempel ;-) Men jeg synes ikke Moelva trenger noe (særlig) DSP over 100Hz utover den tuningen @Snickers-is og jeg allerede har lagt inn, så derfor tenker jeg nok mest en ekstern DSP framfor helt ny prosessor.

Burde ikke ha solgt den flotte Merging HAPI'en jeg hadde, hadde vært perfekt nå sammen med PC-basert SW/DSP. Kan leke enda litt mer med kardioide i bassen osv, AoIP gir også stor fleksibilitet uten behov for noen dedikert "streamer" ....

Sist redigert:

erk

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.01.2015
    Antall liker
    4.118
    Sted
    Tårnåsen
    Sitter det ikke noen DSP i de Merovinger-subene?
    Vanligvis kommer meroVinger med DSP-modul, en omfattende en sådan fra FourAudio med FIR og mye annet som kontrolleres via PC/USB, tilsvarende Hypex Filter Designer. Men jeg valgte det bort siden jeg uansett ønsker å sentralisere DSP til litt færre steder framfor å justere ting i 10 forskjellige subber, høyttalere og prosessorer og alt med forskjellig programvare ;-)

Hypex DSP i Moelva må jeg fortsatt bruke men egentlig ville jeg kanskje foretrukket om de også var uten DSP og bare 3x XLR linjeinputs per høyttaler slik at jeg kunne justert enda mer sentralt fra ett og samme program. Kanskje jeg en vakker dag bygger om men det er ikke ofte jeg trenger å skru på de så det er vel greit. Men på litt sikt heller jeg mot å kjøpe en Merging HAPI som sammen med Ravenna/AoIP gir meg opptil 192 kanaler og sentralisert DSP for eksempel i en kraftig Mac... Har ikke bestemt meg ;)

Sist redigert:

Kjendis

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.02.2010
    Antall liker
    728
    Sted
    Norway
    Torget vurderinger
    2
    Jeg tarn!
    Du er rundlurt, hva faen skal du med en dac til kr. 250000.- 😂 digitalt er digitalt og har NULL betydning. Antar den dyre dritten du har kjøpt måler dårligere enn topping dac til kr 6000.- Lykke til med placebo! 🤣 Er det mulig…. 🤯
    Jeg har prøvd denne skeptisisme veien. Men Topping er krise. En Cyp dac jeg fant hos modern spiller ringer rundt den beste toppingen. Det har vel sikkert kommet en bedre topping nå.

erk

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.01.2015
    Antall liker
    4.118
    Sted
    Tårnåsen
    Jeg har prøvd denne skeptisisme veien. Men Topping er krise. En Cyp dac jeg fant hos modern spiller ringer rundt den beste toppingen. Det har vel sikkert kommet en bedre topping nå.
    Er egentlig litt usikker på hva jeg skal si, men jeg fikk lyst til å svare så jeg bare hopper i det, rett inn i hulen av spøkelser og kontrovers :)

Jeg vet ærlig talt ikke om den dCS-DACen er spesielt fornuftig. Det er i hvert fall fryktelig mye penger. Samtidig har den siste jeg kjøpte (Apex) også målbare forbedringer i form av linearitet ned til -135dBFS v/24 bit og dermed ca 22bit oppløsning som overgår alt annet tror jeg, og som kanskje kan være hørbart hvis man benytter DSP og digital volumkontroll sammen med effektive høyttalere eller en ikke optimal gain struktur hvor du må skru MYE ned på volumet digitalt. Eller kanskje det er bare teknisk godteri uten praktisk betydning. Men uansett, jeg ER sikker på at det er virkelig solid "engineering" som ligger bak produktene og ikke bare fin innpakning. ALT er ekstremt godt gjennomført og det gir meg en god følelse. For eksempel utgangsimpedanse på 3 ohm som kan se inn i 600ohm inngangsimpedanse selv med 6V utsignal uten antydning til vreng. Det kaller jeg et robust utgangstrinn...

Jeg har ærlig talt ikke brydd meg mye om A/B testing på en stund, det er mer "slow listening" hvor jeg innbiller meg at jeg hører briljante ting fra tid til annen. Hvorvidt det faktisk stemmer er vanskelig å si. Selv om sist gang jeg forsøkte A/B kunne jeg godt høre at dCS låt bedre enn min NAD Masters DAC, der var det liten tvil. Og sammenliknet med min gamle EC EMC-1 CD-spiller var forskjellene enda mer markante i favør dCS. I mangel på et mer presist ord: dCS er bare mer "deilig" :) Det er likevel godt mulig at jeg kunne blitt kjempefornøyd med en Benchmark, en RME eller et Merging DAC-kort. Alle disse har bakgrunn fra mer "pro" markeder og med tekniske løsninger som imponerer meg, for eksempel ekstra headroom for intersample overs, gain justering osv osv. Topping har jeg ikke noe forhold til annet enn at jeg ser de måler bra hos Amir og ser ut til å være optimalisert for akkurat å måle bra på de parameterne han bruker.

Og så min ASR Emitter II Excl. Jeg bare digger byggekvaliteten, de ekstreme doble eksterne strømforsyningene med 1.385.520 uF ladelytter og kontakter som likner noe man ville brukt inn til en trafo i et passe stort høyhus (faktisk ikke tull), samt batteriene på linjedelen, måten volum er implementert på, intern kabling og lodding, en layout av printkortene som er hinsides vakkert. Totalt 138kg med skikkelig ingeniørfag som jeg som gammel elektroingeniør bare beundrer. Måten lyden bare flyter så uanstrengt og dynamisk er også i en særklasse sammenliknet med annet jeg har hatt, inkludert en Boulder integrert som også skal være råbra og med transienter jeg aldri har hørt maken til, men som jeg synes ble veldig korrekt men manglet "nerve". Mine gamle EC-monoblokker blir en myk vits i forhold selv om de fortsatt ikke er "dårlige" og jeg bruker dem fortsatt i anlegg nr 2 og 3.

Hvis jeg skal sammenlikne med noe mer "nytt" som sikkert også måler like bra eller bedre enn ASR Emitter må det være Vera og deres implementasjon, som jeg har stor respekt for teknisk sett, selv om jeg ikke har hørt dem. Liker godt at de har lagt ned så mye energi på inngangstrinnet og gainkontroll og alt virker ganske kompromissløst rett og slett. Har også en 8-kanals Purifi forsterker som på INGEN MÅTE låter dårlig, jeg vil si den er fantastisk bra, men har ikke helt den fullstendig uanstrengte "personligheten" som jeg synes ASR varter opp med.

Litt mye synsing på en søndag. Nå litt film :cool:

Sist redigert:

erk

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.01.2015
    Antall liker
    4.118
    Sted
    Tårnåsen
    Ja i dag har jeg brukt adskillige timer på mitt lille hobbyprosjekt med dynamisk multiband kompressor/extender. Tok en håpløst komprimert låt fra Bee Gees (Jive Talking) som både lider av intersample overs og ganske ekstrem kompresjon hvor peaks går i taket HELE tiden. Originalen er den underste kurven.
    Tok først ned nivået med 6dB og så la jeg på ca 6dB "positiv" expansion i tre bånd med litt forskjellige thresholds osv vha en plugin (Fabfilter Pro MB). Endte opp med å bruke Audacity for å lage fila som nå har støtte for AudioUnit og VST-plugins. Genialt :)

Er på ingen måte i mål siden det er en viss læringskurve her. Skal få lagt ut WAV men må nesten høre på det selv på digganlegget og ikke bare hodetelefoner før jeg tør, mulig det låter shiiit ;-)

1689706751032.png

erk

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.01.2015
    Antall liker
    4.118
    Sted
    Tårnåsen
    Litt å skru på og det må gjøres pr. låt i et forsøk på å reversere det produsenten la inn av loudness war i første omgang... Så det er tidkrevende men gøy.
    1689707185379.png

L

larsmartin

Gjest
    Foreløpig belønning for strevet! Jordbærpai med is. Laget av dama til guttungen. Hun er velkommen når som helst (enda godt det da siden hun stort sett bor her). @larsmartin får avgjøre i morgen om det var verdt turen fra Drammen 😍

Vis vedlegget 936065
    Gleder meg som et barn. 🤤 Dette setter Westminster, servosubber, dCS Apex DAC, Trinnov, ASR Emitter, Basis, Audio Note og moelva i skyggen!

L

larsmartin

Gjest
    Takk for idag! Det ble faktisk en hele dag! 😊

Morro å prate med en ingeniør som er ekte hifi freak. Litt som å prate med Jesus og djevelen på en gang. 😅

Syntes begge oppsettene dine er heftige, men slo meg ikke helt til ro i 3. etg. Stue anlegget med Westminster og servobass var helt rått og jeg stor kosa meg. 110% perfekt timet bass og null hørbare rom moder.
    Skal en gi noen nevroser må det være mer kontroll i toppen, der var det kanskje noe mer stress enn ellers. Og skal en på død og liv klage enda mer kan det være at volumet måtte litt opp før lyttebilde ble ett.

Dette anlegget er i retning jeg personlig liker.
    En fin lytte opplevelse som absolutt var verdt turen.
    Takk for idag og for hyggelig vertskap!
    Nå var jeg steng i bedømmelsen og håper du vil ta hevn! 😅 Jeg skal uansett hjem å jobbe med bassen. 🫣

Sist redigert av en moderator:

erk

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.01.2015
    Antall liker
    4.118
    Sted
    Tårnåsen
    Takk for idag! Det ble faktisk en hele dag! 😊

Morro å prate med en ingeniør som er ekte hifi freak. Litt som å prate med Jesus og djevelen på en gang. 😅

Syntes begge oppsettene dine er heftige, men slo meg ikke helt til ro i 2. etg. Stue anlegget med Westminster og servobass var helt rått og jeg stor kosa meg. 110% perfekt timet bass og null hørbare rom moder.
    Skal en gi noen nevroser må det være mer kontroll i toppen, der var det kanskje noe mer stress enn ellers. Og skal en på død og liv klage enda mer kan det være at volumet måtte litt opp før lyttebilde ble ett.

Dette anlegget er i retning jeg personlig liker.
    En fin lytte opplevelse som absolutt var verdt turen.
    Takk for idag og for hyggelig vertskap!
    Jeg skal hjem å jobbe med bassen. 🫣
    Takk det var en veldig hyggelig opplevelse å ha deg på besøk!
    Masse innsikt, erfaring og kløkt i @larsmartin det er helt sikkert!

Kjernekar du, rett og slett!

Og jeg synes du traff ganske bra på din vurdering av oppsettene.
    Jeg har fortsatt litt jobb som kan og skal gjøres på kinoloftet, både bass og forsåvidt elektronikken (for ordens skyld er det 3dje etg, og forresten du fikk aldri hørt anlegget i første etg ;-)
    Stueoppsettet i 2etg med Westminster er forbedret siden i våres da jeg hadde åpent hus og det sitter bra nå synes jeg også.
    Jeg er også enig ift det helt øverste registeret. Der er nok ikke Westminster sin kompresjonsdriver verdensmester; det er litt antydning til stress der som for eksempel kommer fram på lyse damestemmer i kor. For eksempel var beryllium-diskanten i Persona 9H, med samme elektronikk ellers, enda bedre oppløst og silkemykt. Jaja... tror ikke det er kjempeenkelt å fikse men jeg tror likevel jeg beholder Westminster i lang tid framover pga overdådig sjarm og brutalsnill personlighet :)
    edit: mulig den supertweeteren Tannoy har eller noe annet i edelt metall burde prøves likevel men da ville jeg nok hatt den med aktiv deling fra 10kHz for eksempel og det blir fryktelig mye greier...

Sist redigert:

The Shy

Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Antall liker
    16.512
    Sted
    Langesund
    Sueanlegget var tulla til da vi var der, så fy skam Loftet låt meget bra i mine ører bortsett fra i bassen.
    Ikke lenge før alt sår å spiller som det skal :) :)

• Love

The Shy

Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Antall liker
    16.512
    Sted
    Langesund
    Nei nå kommer to 21-tommere hvert øyeblikk og 4 til er bestilt. DA... må du komme tilbake 😇
    Det kan bu banne på på at jeg gjør, men venter nok til du har alle seks på plass. Hvis det skulle drøye litt så håper jeg du får tatt deg en tur ned hit i mellomtiden, så du får en lytt på det jeg sitter å innbiller meg er sånn det bør være

erk

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.01.2015
    Antall liker
    4.118
    Sted
    Tårnåsen
    Slik ser en nærfelt måling (70cm) av Westminster ut, fra 400Hz (det er litt mer komplisert under 400Hz pga hornladingen).
    Sånn +/- 4dB med unntak av en litt større kansellering rundt delefrekvensen. 1/6 oktav glatting.

1690040861397.png

Hvis jeg plotter group delay (rødt) og excess group delay (hvitt) får jeg en fryktelig rett linje:
    1690041120426.png

Det betyr mest at målingen er OK uten at refleksjoner fra rommet er med, samt at høyttaleren i utgangspunktet er svært godt tidskorrigert med unntak av småting som man først ser med kun 1/48 glatting:

1690041968742.png

Her ser man LITT mer rotete gruppeforsinkelse som ikke er minimum fase (hvit kurve er excess group delay). Eneste høyttaler jeg har sett så flat faserespons/gruppedelay på fra bass til diskant er Westminster i nærfelt (sammenliknet med de andre jeg har i huset). Det er ikke like enkelt å måle nærfelt når man har bass, mellomtone og diskant som ikke er samlokalisert som i koaxen...

For ordens skyld, slik ser det ut fra MLP, hvor refleksjonene får lov til å herje fritt (fortsatt 1/48 glatting), noe som gjør romkorreksjon over 650Hz eller deromkring litt mer vanskelig å vurdere effekten av, hvis det gjøres ut fra MLP målinger:
    1690041834647.png

Men spørsmålet er, er det noe galt med å korrigere nærfeltresponsen siden den er minimum fase? Litteraturen sier det er "ok"...

1690042415468.png

Den oransje kurven er etter en grov "minimum fase" nærfelt korreksjon bare vha REW, 1/12 oktav glatting. Godt innenfor +/- 2dB. bortsett fra rett over 1kHz som fortsatt ikke kan korrigeres så på 70cm så er det en utfasing mellom tweeter og bass som må få være i fred. Utfasingen synes nesten ikke på målinger fra MLP som tar med refleksjoner så det er litt rart men.. Fasen er uansett like pen eller kanskje penere.

Slik ser vannfall ut etter korreksjonen (ja jeg vet, jeg burde målt på høyere SPL men...):
    1690043522840.png

Bortsett fra grumset rundt delefrekvensen så ser det jo vakkert ut...

Så hvis det stemmer at man såpass enkelt kan gjøre omfattende korreksjoner i nærfelt hvor responsen er minimum fase, hvorfor har ikke flere DSP-systemer direkte støtte for dette? Dirac? Trinnov? RP? AL? De fleste prøver vel å gjøre noe tilsvarende ved bruk av tidsvinduer slik at man "ser" både (estimert) direktelyd og (estimerte) refleksjoner separat men jeg er usikker på om det blir helt det samme. Eneste som tilbyr både høyttalerkorreksjon i nærfelt etterfulgt av romkorreksjon primært i bassen er DEQX: https://www.deqx.com/

Virker på meg som DEQX har en god ide... Synspunkter?
    😍 🤪

Vedlegg

Sist redigert:

erk

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.01.2015
    Antall liker
    4.118
    Sted
    Tårnåsen
    Deqx var ikke så lett å få god lyd med.
    Jeg lurer på om utfordringen er hvordan man kan ta gode nærfeltsmålinger (i mangel på anekoisk kammer). Hadde samme "problem" med mine 4-veis Adam Audio som jeg fiklet med i fjor. Det ble bare tull når jeg målte fra 20-20kHz pga avstand mellom driverne.. Må i så fall måle og korrigere hver driver separat men da har man nye utfordringer...

Sist redigert:

erk

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.01.2015
    Antall liker
    4.118
    Sted
    Tårnåsen
    Ja det skal ikke være lett og mye vil avhenge av implementasjonen men prinsippet om å dele opp i minimum-fase høyttalerkorreksjon vs romkorreksjon, gir det ikke mening?

L

larsmartin

Gjest
    Kom over dette albumet og det skal være i multi kanaler, det bør være vanvittig bra i 3 etg. din. 🤤

IMG_0779.png

• Love
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn