Møbler og underlag Erfaringer / meninger innen vibrasjonsdemping

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • begd

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    08.01.2018
    Innlegg
    64
    Antall liker
    29
    Sted
    Trondheim
    Hei der!

    Tenkte at vi i denne tråden kan dele erfaringer og meninger om hvilke produkter vi bruker for å dempe vibrasjoner. Selv bruker jeg sorbothane-føtter som lett kan anskaffes over Ebay. Er veldig fornøyd med disse, og et stort pluss er jo at de ikke koster all verden.

    Venter også på et sett med "Ecstasy Prop Isolation feet" som koster ca 230 kr på Ebay. Planen er å ha disse under CD-spilleren :)

    Hva bruker du? O0


    https://www.ebay.com/itm/SORBOTHANE-ANTI-VIBRATION-FEET-11-19-25-30-40-50mm-Turntables-Speakers-PCs/290971718688?hash=item43bf441420:m:mI8dBUCD6u3Uq_sCRn4HYyQ
    https://www.ebay.com/itm/252986918738

    s-l1600.jpg
    T2RacWXoRXXXXXXXXX_!!642930108.jpg_790x10000.jpg
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.132
    Antall liker
    9.285
    Torget vurderinger
    2
    Filtknotter evt Laboratorie gummiføtter til 20kr stk...
     

    E.H.

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    04.07.2013
    Innlegg
    671
    Antall liker
    311
    Billige gummiføtter fra elfa på elektronikk jeg har satt sammen selv.
    Sorbothanklosser fra ebay under høyttalere og platespiller, de mener jeg gjør en god jobb.
    Filtknotter under innkjøpte produkter hvis de har harde føtter, det føles så mye bedre å sette dingsen ned da.
     

    Fugazi

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.05.2009
    Innlegg
    917
    Antall liker
    259
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    13
    Bestilte Sorbothane fra ebay. Så lenge bruker jeg squash ball delt på midten. Aner ikke om det gjør noen forskjell, men det er moro å prøve seg frem. ☺
     

    begd

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    08.01.2018
    Innlegg
    64
    Antall liker
    29
    Sted
    Trondheim
    Fugazi, jeg er helt enig! Artig å prøve seg frem :)

    Squashballer er jo genialt! Billig og bra diy. Håper det dukker opp flere løsninger som dette
     

    impulse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Innlegg
    13.199
    Antall liker
    7.674
    Sted
    Hølen
    SD-føtter. Enklere og bedre pr. krone blir det ikke.
     

    todams

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    26.12.2011
    Innlegg
    191
    Antall liker
    142
    Sted
    Lier
    Torget vurderinger
    11
    Fikk låne utstyr fra Pro Audio Bono, som leveres av The Right Sounds v/Rune Spångberg. Hadde en plattform til cd spiller etc m/spesielle føtter (kulelagret) hvor platen hang i snorer og og i tillegg noen ø40mm kulelager føtter til å sette under komponenter. Hadde plattingen under en tung cd spiller og fikk jevnt over klarere og mere distinkt lyd. Satte 3 føtter ø40 under strømfilteret og det ga mere ro og presisjon i lydbildet. Bruker vanligvis Vibra absorbent føtter under endel utstyr som hjelper endel mot vibrasjoner, men utstyret fra Pro Audio Bono var mye bedre og koster også mye mere, anbefaler å spørre om hjemmelån før eventuelt kjøp.
     

    begd

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    08.01.2018
    Innlegg
    64
    Antall liker
    29
    Sted
    Trondheim
    Fikk låne utstyr fra Pro Audio Bono, som leveres av The Right Sounds v/Rune Spångberg. Hadde en plattform til cd spiller etc m/spesielle føtter (kulelagret) hvor platen hang i snorer og og i tillegg noen ø40mm kulelager føtter til å sette under komponenter. Hadde plattingen under en tung cd spiller og fikk jevnt over klarere og mere distinkt lyd. Satte 3 føtter ø40 under strømfilteret og det ga mere ro og presisjon i lydbildet. Bruker vanligvis Vibra absorbent føtter under endel utstyr som hjelper endel mot vibrasjoner, men utstyret fra Pro Audio Bono var mye bedre og koster også mye mere, anbefaler å spørre om hjemmelån før eventuelt kjøp.
    Finnes det bilder av et slikt oppsett?
     

    The Gunner

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.05.2010
    Innlegg
    9.915
    Antall liker
    17.104
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Har for hånda Nordost Pulsar Points og Quasar Points, Vibrapods, Clas Ohlson dempegummi, Soundcare Super Spikes, sorbothane hemispheres, Holfi dempeputer, bolter, filt, bambus skjærefjøler, SD-føtter - noen få kjøpt, mens mesteparten er noe man har "pådratt seg" i årenes løp. Andre alternativer har også blitt prøvd, som feks squashballer, gummislanger, musematte, bobleplast.... Noen gir effekt på visse komponenter, på visse underlag. Størst effekt/forandring har jeg erfart med rør-komponenter, samt CD-/platespiller. Ikke alltid med positivt/negativt resultat og like ofte ingen effekt i det hele tatt. Et av problemene er å oppnå at ting står i vater og vekttilpasning. Man bare prøver seg frem, altså. Ikke noe som prioriteres i første rekke, men sånt etter hvert når jeg ønsker å "fin-tune", eller kjeder meg en kveld. Ofte fjerner jeg remediene (etter en stund) for å sjekke fordeler/ulemper.

    Har ikke brydd meg et døyt om noen vitenskapelig bevisføring/redegjørelse for mine erfaringer og opplevelser, så vennligst ikke forvent det av meg, selv ikke som fordekte "nysgjerrige spørsmål" - "askholes" ;)
     
    Sist redigert:

    todams

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    26.12.2011
    Innlegg
    191
    Antall liker
    142
    Sted
    Lier
    Torget vurderinger
    11
    Søk på The Right Sounds eller direkte på Pro Audio Bono (polsk utstyr med engelsk forklaring).
     

    carisma

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.12.2014
    Innlegg
    1.492
    Antall liker
    914
    Min CD transport fra B.M.C tar nok dette seriøst. Den er topp-matet med en 300 grams akryl stabilizer. Spindel er festet på en lang fjærende arm som også laser sitter i. Laseren er forøvrig fjæret uavhengig av denne igjen. I tillegg har spindel reimdrift for å slippe uønsket vibrasjoner. Føttene er laget av tung aluminium med myke gummiringer. Kabinettet er også ganske dødt og tykt aluminium.
    Selv har jeg satt spiller på sorbothane føtter . Jeg bruker for øyeblikket sorbothane på alle komponenter da det funker og er billig.
    Høyttalere og subber står på SVS Soundpath dempe føtter. Noe som virkelig ga stor forskjell.
     
    M

    MusicBear

    Gjest
    FØRST; asfaltplater limt opp på undersiden av kabinettet (pass på så skruer eller luftehull ikke tettes) og asfaltplate under topplokket, på enkelte produkter en BETYDELIG effekt.

    DERETTER; helst la apparatet sveve på luft, eksempelvis steinplate/steinflis under, under der igjen (mot stereobenken) et like stort stykke bobleplast (fåes på Posten).
     

    motoren

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.01.2007
    Innlegg
    23.692
    Antall liker
    37.925
    Sted
    Flekkefjord
    Torget vurderinger
    30
    Bruker disse under snurra :)

    s-l1600.jpg


    Og disse under resten av eletronikken og høyttalere

    409200_rel-as_damper_40920.jpg
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.132
    Antall liker
    9.285
    Torget vurderinger
    2
    De fjærgreine se ut til å bære kopi av Solid-Tech sine... hmm
    Forøvrig kan jeg melde at filtknottene mine ikke er veldig effektive mot annet enn riper. Gode nok på forsterker men har en annen komponent som forplanter trafovibrasjoner. Kun hørbart ved hjelp av stetoskop, uhørlig og umerkelig med egne ører.. Ønsker å eliminere forplantet vibb slik at det ikke påvirker platespiller.

    Får prøve med litt av hvert. Et enkelt stetoskop fra Clas Olson er meget nyttig og avslørende !!!
     

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.031
    Antall liker
    7.853
    Torget vurderinger
    12
    Bruker sorbothan under det meste som trenger demping. Har tidligere brukt squash-baller og sykkelslanger. Alt dette virker for en billig penge, men sorbothan virker mest permanent da de andre kollapser med tiden.
     

    HSJ

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    15.01.2016
    Innlegg
    211
    Antall liker
    87
    Sted
    Ormåsen, Øvre Eiker
    Torget vurderinger
    5
    Ikea-fjøl og Project Damp-It under platespilleren. Fjerna en del blomstrete bass. Skal prøve det samme under forsterker og riaa ..
     
    M

    Medlem 1792

    Gjest
    Jeg bruker Solid Tech feet of silence under CD drivverk og Vibrapods under alle de andre komponentene (Vibrapods under slakteblokker som komponentene står på). Kan vel ikke si at dette gir et enormt løft i lyden men jeg sover jo bedre da ;D

    cropped-DSC_7082.jpg

    vibrapod-vibrapods-4-pieces.jpg
     

    oyvjorge

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2002
    Innlegg
    2.804
    Antall liker
    563
    Sted
    Akershus,Vestby
    Torget vurderinger
    13
    Bruker nå gummiføtter fra Claesern, rydder opp litt i lydbilde (innbiller jeg meg). Under HT. Ellers noe myk gummigreier under racket.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.277
    Antall liker
    34.813
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Hjemmebygget rack med sorbothan-domes under hver hylleplate i MDF, sandfylte aluminiumsrør og Clas Ohlson dørstoppere i gummi nederst på hvert ben. Dørstopperne er lakkert i samme farge som rørene og har en møbelfot i filt underst for ikke å vulkanisere seg selv fast til gulvet.



    Fire dørstoppere under hver stabel med effektforsterkere, her svartlakkert, og fire rollerblade-hjul med polyuretan-dekk under hver høyttaler. Dessuten seks dørstoppere under subwooferen i midten. Bare et hjørne av den synes såvidt på bildet.

    358994d1452349797-ha-yttalere-med-air-motion-transformer-diskant-dsc03121-2-small-.jpg


     
    M

    MusicBear

    Gjest
    Hjemmebygget rack med sorbothan-domes under hver hylleplate i MDF, sandfylte aluminiumsrør og Clas Ohlson dørstoppere i gummi nederst på hvert ben. Dørstopperne er lakkert i samme farge som rørene og har en møbelfot i filt underst for ikke å vulkanisere seg selv fast til gulvet.



    Fire dørstoppere under hver stabel med effektforsterkere, her svartlakkert, og fire rollerblade-hjul med polyuretan-dekk under hver høyttaler. Dessuten seks dørstoppere under subwooferen i midten. Bare et hjørne av den synes såvidt på bildet.

    Vis vedlegget 493237


    Høyttalerne dine Asbjørn, innrømmer det skulle vært VELDIG moro å hørt de, både av hensyn til de to bassene (som jeg aner har ALT fra dypbass til øvre bass-mellomtone) men også mellomtonen i form av at den "ser" for stor ut men ikke sikkert den er det, antar den ikke spiller så alt for høyt opp. Måtte, du, forresten, benytte to femfor en bassdriver her nede for å komme i mål? Spør, fordi jeg tenker det vel finnes mange drivere i størrelse med den nederste, som gir nok oppover der den øvre sitter. Men det er jo en grunn til at du har valgt dette.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.277
    Antall liker
    34.813
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Off-topic her, selvsagt, men likevel: Bassene er 2x12" Beyma 12P80Nd i kardioide-konfigurasjon (en foran og en bak, faseforskjøvet og løpetidsjustert) + 1x10" PHL 3440 mellombass. Opp-ned-bildet viser baksiden av høyttaleren med hull for tre Speakon-kontakter og kammeret for den bakre bassen. Mellomtonen er en 6,5" PHL 1130, diskanten Beyma TPL150 med bakkammeret fjernet slik at den i stedet spiller inn i et stort kammer i høyttaleren. I tillegg er det en "vanlig" Seas 27TDFNC/GW domediskant som fyrer bakover og 45 grader oppover. Det er ganske mye krutt i såpass kompakte bygg som disse tross alt er. Følsomheten er vel rundt 96-98 dB for 2,83 V fra 40-50 Hz og oppover.

    De to 12-tommerne i kardioide er en av hovedidéene her. Det er for å kunne nulle ut refleksjonen fra bakvegg som ellers ville skapt en dyp kansellering et sted ved 80-100 Hz. Disse har tilnærmet ingen stråling rett bakover ved den frekvensen, og derfor heller ingen refleksjon og kansellering. Dessuten er høyden på hvert element på frontbaffelen tilpasset slik at floor bounce og kansellering forover blir minst mulig. Det kardioidetrikset begrenser seg selv oppover i frekvens, så der må det overleveres til en dedikert bassmellomtone. PHL'en har også lavere THD enn Beymaene, men to PHL 12" med store ferrittmagneter ville ikke fått plass der Beymaene sitter. En annen ulempe med kardioideprinsippet generelt og Beymaene spesielt er at de ikke går så veldig dypt, så de har en 2x10" Peerless XLS subwoofer til støtte helt nederst. Den bakoverfyrende diskanten fyller ut den vertikale spredningen over det punktet hvor spredningsmønsteret fra TPL150 begynner å snevres inn vertikalt. Alt styres av tre DSP-kanaler og like mange effektforsterkere pr høyttaler, som etter hvert skal utvides til dobbelt så mange for å få en effektforsterker og DSP-kanal pr høyttalerelement. Det finnes mer avanserte høyttalerkonstruksjoner, men noen av dem heter B&O BeoLab 90. Mye mer i byggetråden: http://www.hifisentralen.no/forumet...alere-med-air-motion-transformer-diskant.html

    De låter ikke så aller verst heller. Du får bare stikke innom. :)
     
    Sist redigert:

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.561
    Antall liker
    13.022
    Ingenting.

    Hjul fra Biltema under racket som er bygget av benkeplate i eik, bordbein fra IKEA og gjengestenger. Plassert på tregulv oppå ett eller annet på toppen av noe av Norges hardeste fjell.

    En problemstilling som bekymrer meg svært lite. Helt på grensen til ingen ting.
     
    Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    Jeg har Tema isolator under høyttalerne, Vibrapod/ -cones mellom bassmodulene og mellomtonehuset siden det trengs noe som bygger litt i høyden der.

    Jeg har hatt Vibrapod/ -cones under hele høyttaleren også. Synes vel ikke jeg merker allverdens forskjell på lyden. Men en ulempe med Vibrapod er at de synker sammen en del med last over tid. De retter seg fint ut igjen om man legger dem i varmt vannbad noen minutter, men vedlikehold av dempeføtter er langt ned på lista over ting jeg liker å holde på med.

    Nå står Vibrapoddene under platespilleren, eller under en ekstra hylleplate. Myke føtter under platespiller og høyttaler har noe for seg i mine ører. Tipper jeg kommer til å lage noe mer permanent til begge deler etterhvert. Basert på Tema eller SD-foten, som er noe av det samme.

    Forsterkerne står forresten på noen sånne riflede gummiplater fra Clasern. Jeg har i perioder hatt litt trafosnerring, og syntes det ble litt dempet av å isolere forsterkeren fra underlaget.
     

    KJ

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Innlegg
    11.093
    Antall liker
    4.197
    Torget vurderinger
    1
    I husalterte mitt bruker jeg Thema Isolator under HT og platespiller, alle andre ting står på sine originale føtter i IKEA-benken, som står på møbelknotter.

    mvh
    KJ
     

    Haavard

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Innlegg
    7.012
    Antall liker
    2.078
    Sted
    Lena
    Torget vurderinger
    1
    Har to baseplattformer liggende. Laget for dvd spiller.
    Hører ikke den helt store forskjellen.
    Bruker spikes under høyttalerene, men spikesbeskyttere ned mot gulvet.
    Vurderer sd føtter under der igjen. Spiekes er jo stort sett på som en styggedom.
    I forhold til vibrasjoner, som ofte kommer fra trafo, så har jeg mer tro på et filter som demper trafodur.

    Håvard
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.230
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Slange - Innerslange - Biltema



    En i hvert hjørne under høyttalerne. Gir meget lav resonansfrekvens og derav god avkobling til underlaget.
    Hvor svære høyttalere har du egentlig?!! Blir det ikke veldig ustøtt?? Og er det ikke ett poeng at kabinettet skal stå «fast» , her blir det ikke noe som holder imot rekylen ?
    Rekyl? Beveger ikke elementene seg like mye hver vei? ;)

    "Fast" vil være å koble kassene til gulvet. Altså spikes.
     

    KJ

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Innlegg
    11.093
    Antall liker
    4.197
    Torget vurderinger
    1
    ^ «Fast» er relativt og frekvensavhengig - før eller siden så kan alt betraktes som gummi.

    Poenget med avkobling / dempeføtter / myke underlag til høyttalerne er at resionansfrekvensen skal plasseres et sted under (noen oktaver) den laveste frekvensen som høyttalerne kan gjengi, dvs slik at resonansfrekvensene i avkoblingen ikke påvirker frekvensresponsen i HT i nevneverdig grad. Det er også et spørsmål om forholdet mellom bevegelig (i høyttalerelementene) og «fast» masse (i høyttalerkabinettet kabinettet), jf. Newtowns tredje lov.

    «Fast» kobling mellom HT og gulvet (edit : les spikes) overfører mer energi til gulvet, som kan bli et problem dersom gulvet er «levende». Ei fast kobling har også en lei tendens til å resonere et sted i øvre mellomtone/nedre diskant, som i utgangspunktet er uheldig, men som i enkelte tilfeller likevel kan oppleleves som positivt (dvs helt system avhengig og subjektivt).

    mvh
    KJ
     
    Sist redigert:
    S

    Syncrolux

    Gjest
    Bunnrisset på mine er 60x60 cm.
    Poenget er å få resonansfrekvensen på pendelen så lav som mulig, så jo mykere jo bedre. Uansett så veier membranen som beveger seg veldig mye mindre enn resten, så evt bevegelse fram og tilbake på selve høyttaleren blir svært liten.
     

    pekaill

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.10.2011
    Innlegg
    1.672
    Antall liker
    1.091
    Sted
    Averøy
    Torget vurderinger
    5
    Jeg benytter Soundcare Super Spikes under min platespiller. Dette fungerer veldig godt for å dempe akustisk feedback fra underlag.

    11.png


    Jeg hadde problemer med dette på min Thorens TD124 platespiller, og dette ble løst med disse. Har også samme erfaring med en tung Lenco.
     

    Barbaresco

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    2.915
    Antall liker
    575
    Squashballer delt i to. Skiftes ut dersom deformasjonen øker på med tiden.

    Mykheten tilpasses vekten av det som skal bæres/dempes. Der finnes en tommelfingerregel på hvor stor nedklemming som er optimal. Må ta fram Sverre Westins Svingelære for å sjekke, men Asbjørn hadde en fin utgreiing om dette på HFS. Men å nevne hans navn er vel som å vifte med en rød klut i ansiktet på dem som vil bruke store summer på å få det stivt og jævlig og u-optimalt :)

    Westin har nok samme svaret, men døde lenge før dette ble Big Business, så han er stueren.!
     

    carisma

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.12.2014
    Innlegg
    1.492
    Antall liker
    914
    Dette med rekyl bekymret meg også før. Nå vet jeg at det ikke finnes i dette tilfellet. Faktisk står mine subwoofere og høyttalere mer rolig med myk gummi under enn spikes. Hvis jeg dytter borti her så svaier det godt.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn