Erfaringer med Topping 70s, Gustard DAC-X16 og S.M.S.L SU-9

edahl

Medlem
Ble medlem
10.01.2021
Innlegg
23
Antall liker
5
Sted
Oslo
Kikker på balanserte DAC-er, og selv om en del av meg har lyst til å punge ut for en RME ADI-2, velger jeg å sikte litt lavere men prøver å treffe skiktet "høykvalitets DAC-er som fortsatt har god verdi for pengene". Har sett meg ut Topping 70s, Gustard DAC-X16 og S.M.S.L SU-9. De to sistnevnte ser det ut til at må importeres og er litt mer knotete å få tak i. Topping 70s er dyrere enn begge, men naturligvis tilgjengelig fra hifisentralen. Det ser ut til at alle tre kommer veldig godt ut av målinger. Jeg heller mot Gustard DAC-X16.

Har noen erfaringer med disse? Noen som eventuelt vet hvor man faktisk kan få tak i X16 og SU-9?
 
X

X186841

Gjest
Topping er topp det.
Men velger du å gå for Gustard så er Audiophonics raske og pålitelige. Trekker fra Fransk moms og sender med postverket som er både rimelig porto og billig fortolling (Norsk MVA.)

 

Motorhome

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.06.2018
Innlegg
1.623
Antall liker
1.487
Sted
Sunndalsøra
Jeg har villet kjøpt lokalt, selv om Topping er litt dyrere. Må tenke litt på garanti og service. Jeg har Topping D90 og er veldig fornøyd med å handle med Hifisentralen. Kort leveringstid :)
 

edahl

Medlem
Ble medlem
10.01.2021
Innlegg
23
Antall liker
5
Sted
Oslo
Topping er topp det.
Men velger du å gå for Gustard så er Audiophonics raske og pålitelige. Trekker fra Fransk moms og sender med postverket som er både rimelig porto og billig fortolling (Norsk MVA.)

Takk for tipset!

Jeg har villet kjøpt lokalt, selv om Topping er litt dyrere. Må tenke litt på garanti og service. Jeg har Topping D90 og er veldig fornøyd med å handle med Hifisentralen. Kort leveringstid :)
Det er liksom såpass mye mer at at D70s bør ha noe Gustard f.eks. mangler og som jeg trenger. Såfremt den virker når jeg får den tenker jeg at om noe skjer med DAC-en høres det mer ut som en forsinkringssak enn en servicesak i utgangspunktet 🤔
 

marsboer

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2010
Innlegg
4.356
Antall liker
1.701
Sted
Phobos
Skal du bruke den rett i effekttrinn eller bare som DAC?
 

PeriodeLytter

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.02.2013
Innlegg
3.049
Antall liker
2.507
Men hva i alle dager betyr dette da? Betyr dette at fjernstyringen slutter fungere når man spiller over 90 dB? :unsure:
Fra Gustard reklamen leser vi:
1612105817391.png
 

marsboer

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2010
Innlegg
4.356
Antall liker
1.701
Sted
Phobos
Nei, det er minus 90db. Altså 90db demping av volumet kontra 100% digitalt signal. 0db er med andre ord full guffe på en DAC. Deretter kan volumet kun dempes.
 

marsboer

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2010
Innlegg
4.356
Antall liker
1.701
Sted
Phobos
Det jet jeg ikke hva betyr, men om du føler for å forklare så skal jeg svare!
Ser kjeden din slik ut:
DAC -> effekttrinn

eller slik ut (begge er i praksis det samme sett fra DACens ståsted):
DAC -> preamp med egen volumkontroll -> effekttrinn
DAC -> integrert forsterker med egen volumkontroll

Dersom du kobler DAC rett i effekttrinn kommer det en del andre hensyn som er avgjørende for hvilken DAC som er best egnet utover målinger fra f.eks ASR.
 

kjellbjarne

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.02.2008
Innlegg
5.112
Antall liker
3.645
Torget vurderinger
4
At en dac skal ha så mye si, d smeller her
 

HoJ

En glad amatør.
Ble medlem
11.11.2006
Innlegg
19.365
Antall liker
35.100
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
2
Skal den brukes til hodetelefon (siden dette er tråden for dette) Da bør du vel heller gå for en dx70pro og ikke en d70?
Har testet ut min dx70pro mot rme adi-2, både hos meg og hos eieren av rme. Vi var begge enige om at dx70pro gjør minst en like god jobb.
 

edahl

Medlem
Ble medlem
10.01.2021
Innlegg
23
Antall liker
5
Sted
Oslo
Skal den brukes til hodetelefon (siden dette er tråden for dette) Da bør du vel heller gå for en dx70pro og ikke en d70?
Har testet ut min dx70pro mot rme adi-2, både hos meg og hos eieren av rme. Vi var begge enige om at dx70pro gjør minst en like god jobb.
Går ut fra at du mener dx7 pro :) Du har nok et poeng; samtidig er det da ikke langt til RME ADI-2 som jo har EQ osv., samt kan monitorere/recorde digital in til PC-en (har holdt av en mic preamp med spdif som jeg kanskje skal bruke haha)
 

HoJ

En glad amatør.
Ble medlem
11.11.2006
Innlegg
19.365
Antall liker
35.100
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
2
Ja, Dx7pro.. dx70pro finnes ikke...
...med de nye opplysningene så forstår jeg valget av rme adi-2.
 

edahl

Medlem
Ble medlem
10.01.2021
Innlegg
23
Antall liker
5
Sted
Oslo
Ja, Dx7pro.. dx70pro finnes ikke...
...med de nye opplysningene så forstår jeg valget av rme adi-2.
Virker ikke som at noen andre dacamper har tilsvarende funksjonalitet, uten at jeg helt kan skjønne hvorfor
 

FJELL

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
22.03.2010
Innlegg
181
Antall liker
186
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
Endte med en RME ADI-2 DAC og er ganske storfornøyd! :)
Jeg har også RME, godt valg. Jeg tenker å oppgradere strømforsyning, f eks Sbooster. Noen som har erfaring? De er dyre så lurer på om det er verdt pengene.
Mvh Erik
 

edahl

Medlem
Ble medlem
10.01.2021
Innlegg
23
Antall liker
5
Sted
Oslo

marsboer

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2010
Innlegg
4.356
Antall liker
1.701
Sted
Phobos
Jeg har også RME, godt valg. Jeg tenker å oppgradere strømforsyning, f eks Sbooster. Noen som har erfaring? De er dyre så lurer på om det er verdt pengene.
Mvh Erik
RME-enheten har en dokumentert ytelse helt i toppsjiktet med den medfølgende strømforysningen. For RME-DACen sin del er investeringen derfor helt bortkastet. En eventuell gevinst må i såfall komme av at den medfølgende strømforsyningen har en eller annen effekt på annet utstyr i racket som Sbooster har i mindre grad. Det mest sannsynlige her at du ikke får noen reell forbedring på noe plan og at du blir en del kroner fattigere.
 

edahl

Medlem
Ble medlem
10.01.2021
Innlegg
23
Antall liker
5
Sted
Oslo
Tror @marsboer har rett her. Strømmen blir jo ytterligere behandlet før den "tas i bruk" rundtom i DAC-en, så tror neppe den er særlig følsom for endringer i strømforsyningen.
 

cato.t

Medlem
Ble medlem
08.09.2013
Innlegg
16
Antall liker
3
Sted
2165 Hvam
RME-enheten har en dokumentert ytelse helt i toppsjiktet med den medfølgende strømforysningen. For RME-DACen sin del er investeringen derfor helt bortkastet. En eventuell gevinst må i såfall komme av at den medfølgende strømforsyningen har en eller annen effekt på annet utstyr i racket som Sbooster har i mindre grad. Det mest sannsynlige her at du ikke får noen reell forbedring på noe plan og at du blir en del kroner fattigere.
Opplever min RME på samme måte og du er Inne på noe der...!
Tror et parameter er kvaliteten på strømtilførselen fra netteier, ytelse på foranliggende trafo, nettsystem (230 V IT/TT, 400 V TN) generell "støy" og belastning. Som "edahl" er inne på kan strømmen bli ytteriligere behandlet og i verste fall kan visse produkter tilføre støy og det er jo bortkastet. Ingen enkle svar her, men vet at noen av mine venner har en elendig strømtilførsel med spg.variasjoner/støy som forplanter seg i signalkjeden og er vanskelig å bli kvitt.

Greit å finne ut av hvor støyen kommer fra og om man har et godt nett i utgangspunktet, men ikke lett! Videre er utstyr fra forskjellige produsenter visstnok mer eller mindre sårbart for forskjellige nettsystemer og annet, og det påstås at utstyr produsert for 400 V TN (0-leder+ èn strømførende/spenningssatt fase) er mer sårbart i et 230 V IT (ingen 0-leder, men to strømførende/spenningssatte faser). Selv er jeg tilkyttet 230 V IT nettforsyning, har "svidd" av 1 stk dyr Thule amp, 1 dyr stk Thule CD-spiller og 1 stk dyr Electrocompagniet CD-spiller, der feilen startet i den innbygde strømforsyningen og svidde av hovedkortene på samtlige produkter.

Tok ingen sjanser, skiftet til switchmode-forsyning og har ikke hatt problemer siden! Med få abonnenter på kretsen opplever jeg at det er lite støy (induktiv, el-billadere, induksjonstopper, etc) så det fungerer helt utmerket. Ikke sårbar for spenningsvariasjoner, støy eller annet og selv om det finnes meget gode løsninger (fra/via Oslo Hificenter og levert/ bygget av Geir Tømmervik) er disse for noen, men ikke alle. Har god lyd og opplever ingen annen støy en litt "brum" fra min trofaste og tilårskomne Krell-amp.

Viktig å bruke pengene riktig!
 
Topp Bunn