Erfaringer med Quad ESL-2805/2905?

oeyvinoh

Medlem
Ble medlem
16.05.2006
Innlegg
38
Antall liker
1
Ser endel omtale av Martin Logan på dette forum.
Jeg tviler ikke på at dette er glimrende høytalere, men lurer på om noen har erfaringer med "konkurrentens" nye modeller?
Gjerne også forslag til passende forsterker.
 
V

villov

Gjest
Har ingen erfaring med nye Quad, men hadde et sett med ESL 989 som sammen med Velodyne DD-15 spilte fremragende.
Høyttalerne var av simpel konstruksjon og lette av vekt med "hardplast" hvor topplokket kunne sklis fram og tilbake til trekket begynte å forskyve seg.
Høyttalerfoten og selve panelet hadde en fleksibilitet i forhold til hverandre som jeg heller ikke satt så stor pris på.
Terminalene var av billig utgave og IKKE forgylt. Merkelig til en pris av nærmere 70K. Måtte endatil sende en av høyttalerne til service fordi det "skurret" litt da en trafoledning ikke var festet godt nok.
Håper de nye Quadene låter like bra som de forrige og at de har en solid konsruksjon denne gangen.

Utenom tema, men så var det sagt.
 

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Innlegg
16.745
Antall liker
271
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Test av disse to var vel i siste HifiWorld? Testerne der mente at särlig 2905 var en stor oppgradering fra tidligere, og lurte på om ikke dette måtte väre en av verdens beste höyttalere.
De trengte et laaangt rom for å spille bra.

Mvh Vidar P
 

oeyvinoh

Medlem
Ble medlem
16.05.2006
Innlegg
38
Antall liker
1
Nå som interessen for Quad på forumet ser ut til å blomstre opp (i alle fall midlertidig?) prøver jeg meg på ny:
Noen forslag til forsterker til disse høytalerene?
 
Z

Zomby_Woof

Gjest
Ken Kessler skrev om 2905:

"They like power. End of story".
 

oeyvinoh

Medlem
Ble medlem
16.05.2006
Innlegg
38
Antall liker
1
Jeg har hørt påstander om at alt over 100 watt på elektrostater er bortkastet... Herremannen mente kanskje god strømforsyning framfor watt?
 

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Innlegg
16.745
Antall liker
271
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Hva er impedansforløpet på slikt?
Iflg nylig utførte målinger av Paul Miller har de en min impedanse på 3.84 ohm (9772hz), max imp 15.5 ohm (94hz).
Imp fasene er min -19.6 gr (4800hz) og +49.4 gr (58hz). Dette er LETT å drive, tross en lavere-enn-oppgitt følsomhet på rundt 79dB.

Grafene er ikke tilgjengelige ennå på hjemmesiden.

http://www.milleraudioresearch.com/avtech/index.html

Mvh Vidar P
 

re2

Medlem
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
33
Antall liker
4
I siste Hi-fi news (oktobernummerret) er også 2905 testet av Ken Kessler. Hans konklusjon er "..this is the finest speaker on the planet."

Målingene viser laveste impedans på 3,84 ohm v/9,8 khz og fasevinkler (?) på -19,6 grader ved 4,8 khz og 49,4 grader v/58 hz.
 

oeyvinoh

Medlem
Ble medlem
16.05.2006
Innlegg
38
Antall liker
1
Iflg nylig utførte målinger av Paul Miller har de en min impedanse på 3.84 ohm (9772hz), max imp 15.5 ohm (94hz).
Imp fasene er min -19.6 gr (4800hz) og +49.4 gr (58hz). Dette er LETT å drive, tross en lavere-enn-oppgitt følsomhet på rundt 79dB.
Betyr dette at min KAV 400 kan drive disse greit tro?
Er litt usikker på om den trives med impedanser særlig under 4 ohm.
 

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Innlegg
16.745
Antall liker
271
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Betyr dette at min KAV 400 kan drive disse greit tro?
Er litt usikker på om den trives med impedanser særlig under 4 ohm.
Tuller du? :D Denne høyttaleren drives av Quad's gamle rørforsterkere..
Om det klangmessig er en god match er kanskje en annen sak, og sikkert mye avhengig av kilden din, med så transparente høyttalere og forsterkere.

Mvh Vidar P
 

oeyvinoh

Medlem
Ble medlem
16.05.2006
Innlegg
38
Antall liker
1
Om det klangmessig er en god match er kanskje en annen sak, og sikkert mye avhengig av kilden din, med så transparente høyttalere og forsterkere.
Bruker Marantz SA-11, burde vel ikke bli så ille det kanskje?
 

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Innlegg
16.745
Antall liker
271
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Bruker Marantz SA-11, burde vel ikke bli så ille det kanskje?
Har ikke peiling, det blir bare verdiløs gjetting.

KK bruker SME 20/12 (312/Clearaudio Goldfinger) og Quad CDP99II kilder i sin test. Forsterkere er Quad 909 og Mc C2200/MC2102.

Mvh Vidar P
 
V

villov

Gjest
På 989 brukte jeg et par forskjellige komersielle forsterkere på 200w. Det var litt for lite og brokobling på 7-800w var for mye. Kan tenke meg at 300w var midt i blink. Blir jo annerledes med rør. Vil ikke tro at det er så stor forskjell på akkurat det med de nye 2905.
 

Geir_Bjerkaas

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
03.11.2003
Innlegg
441
Antall liker
2
Jeg tror ikke det er så mange, om noen, som har erfaring med disse høyttalerne i norge. Han jeg snakket med på Neby sa at de hadde enda ikke tatt inn noen.
Ser endel omtale av Martin Logan på dette forum.
Jeg tviler ikke på at dette er glimrende høytalere, men lurer på om noen har erfaringer med "konkurrentens" nye modeller?
Gjerne også forslag til passende forsterker.
 
Z

Zomby_Woof

Gjest
Jeg tror ikke det er så mange, om noen, som har erfaring med disse høyttalerne i norge. Han jeg snakket med på Neby sa at de hadde enda ikke tatt inn noen.
Nå er det så mye Tivoli hos Neby, at vi bør dra til Sagene i fellesskap og lage litt sirkus....

;D
 
Topp Bunn