erfaringer med mobilfoto kontra systemkamera?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • S

    svk

    Gjest
    Har frem til nå brukt systemkamera i flere varianter. men blir aldri så superkompakt som jeg ønsker, tror ikke noe kamera gir meg det jeg egentlig er på jakt etter.
    Tenker og selge litt utstyr. Så beholder jeg dslr`n og et objektiv til seriøs bruk.
    I flere situasjoner så blir det for mye og drasse på, tenkte og gi mobilen en tjangs. Har jo skjedd litt de siste åra. Har nylig anskaffet iphone 6.
    Men er mulig jeg går for en nyere iphone om ikke så lenge. Evt S7. ser ut som den har større sensor. Får også bedre omtale enn iphone.
    s7 har også raw og større muligheter i integrert app. Men er jo ios mann. Så skeptisk til og gå over til android.. S7 får også skryt for bilder tatt der mørket siger på.
    Iphone 7 plus har jo 2 brennvidder. Spennendes.

    Hvilke apper bruker dere ifm med iphone/android? Tenker da nattfotografering der kanskje lengre lukkertider må til for og holde støyen nede.
    Kameraappen vil vel kneppe opp iso og holde lukkerhastigheten oppe , og genere støy. Eller er det bedre og etterbehandle etterpå?

    Ser det er en del bilder og artikler på nett, der iphone er brukt. Med bra resultat.

    Tips/erfaringer der ute?

    Noen som har lagt kamera på hylla og bruker mobilen til alt?
     

    Thumper

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.09.2007
    Innlegg
    1.288
    Antall liker
    1.264
    Sted
    Langt til skogs i Innlandet(Hedmarken)
    Min erfaring så langt etter noen mnd med S7 Edge, er at bildene med den kommer til kort sammenlignet med kameraet mitt. I alle tilfeller...
    S7 tar ok bilder til useriøs opplasting på sosialemedier, men ikke noe mer. (Dvs jeg legger ikke opp bilder på fb med det engang... kun mms/messenger til famile og venner om det er et øyeblikk jeg vil dele fort...)
    Har brukt lightroom appen endel for å ha bedre kontroll på støy etc, og å kunne ta bilder i RAW.

    Så for mitt bruk, så foretrekker jeg helt klart kameraet i alle sammenheng. Nå har jeg ikke dslr, men rangefinder, så det er relativt kompakt og lett å ta med seg uansett. I alle fall med 50mm objektiv på. :)
     
    S

    svk

    Gjest
    Kan være mobilfoto til seriøs bruk fortsatt har en vei og gå.
    får sitte litt på gjerde, dslr'n blir nå uansett aldri solgt.
    kommer det en skikkelig mobil,så blir det nok ikke kjøp av noe nytt kamera.men det spørs vel
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.496
    Antall liker
    9.228
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Har solgt Nikonen og bruker en Samsung A5, helt ok for meg.:)
     
    C

    Cyber

    Gjest
    Her selges aldri Nikonen med fastoptikk, men den hentes kun frem ved festlig lag. Mobilkameraet tar bildet som er 90% på vei hver gang, er "alltid" med og kun i dårlig lys skuffer det.
     

    Gammeln

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    03.09.2007
    Innlegg
    742
    Antall liker
    43
    Moderne telefoner (i alle fall Samsung) gir overaskende gode bilder i godt lys. Men det mangler mye på å kunne erstatte et ordentlig kamera.
     

    aam01

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    3.684
    Antall liker
    2.286
    Sted
    Sandvika
    Torget vurderinger
    4
    Kamera eller mobiltelefon uten søker er helt uaktuelt. Da er det jo umulig å se hva du tar bilde av.
     

    nma

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2003
    Innlegg
    4.696
    Antall liker
    518
    Torget vurderinger
    1
    I iphone7 har man nå støtte for raw, ois, med plus-versjonen får man også dobbel brennvidde (med mulighet for fake bokeh som er såpass mye bedre enn det innebygde i instagram, at man ihvertfall ikke automatisk får lyst å kaste opp). Inkluder den nye haptic engine og vanntetthet, så er vel dette egentlig et ganske ok valg.

    må vel vente på iphone7s for dobbel brennvidde, for de som synes plus-versjonen er noe stor.
     

    eldo472

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    11.01.2005
    Innlegg
    1.026
    Antall liker
    275
    Sted
    Tranby
    Hadde først EOS 7D også gikk jeg over til 5D Mark II. Den siste lå etterhevert mest hjemme da jeg kjøpte meg et par EOS M.
    Har alltid med meg EOS M. Tar bilder med mobil og EOS M. Mobil for å sende eller dokumentere ting. EOS for å prøve å ta vare på fine opplevelser for synet.
    Savner søker på M'n og så er det tregt og autofokusen er famlende, men det er lite og er dermed lett å ha med seg.
    Skulle jeg hatt stor EOS igjen måtte det bli 7D Mark II fordi den har søker, super autofokus og den tar mange bilder i sekundet.
    Et mobil kamera kan aldri måle seg med et verktøy som 7D Mark 2 eller tilsvarende fra Nikon eller Sony.
    Har inntrykk av at mobilkameraene har fått veldig bra software. Et kamera har oftest integrerte kretser som tar seg av bildebehandlingen. En mobil har alt i software. Det gjør at man kan få oppgradert kamera ved å bytte software.
    Enorme ressurser blir brukt til dette. Det gjør at at de har laget algoritmer som fjerner støy og at behandling av farger blir veldig bra i forhold til hva man kan forvente med så små bilde brikker og optikk. Går man nærmere inn på bildene vil man se at det likevel er begrensninger. Man vil se redusert skarphet og manglende detaljer.
    Fargene på bilder fra mobilkamera er ofte oppjustert i forhold til speilrefleks i nøytral modus så bildene kan se "bedre" ut enn de er.
     

    authentic

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Innlegg
    9.238
    Antall liker
    2.373
    Torget vurderinger
    13
    Blir ikke ille bilder med de nyeste mobilkameraene men er ikke i nærheten av mulighetene mitt Nikon D810 hus gir meg ilag med noen gode objektiver.
     

    gwh

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.04.2006
    Innlegg
    841
    Antall liker
    626
    Sted
    Oslo
    Kjører på med begge deler, S7 gir gode nok snap bilder, men når ting går fort eller det begynner å bli mørkt hentes storkanon frem :)
    Dagens lille S7 bilde:
    20170102_163818.jpg
     

    aam01

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    3.684
    Antall liker
    2.286
    Sted
    Sandvika
    Torget vurderinger
    4
    En Panasonic GM5 med 12-32 zoom går fint i jakkelomma, har søker og tar rotta på det jeg har sett av mobilkameraer.
     
    S

    svk

    Gjest
    Tror nok en combo av systemkamera og en ok mobil er tingen.
    veldig greit med søker og full kontroll.
    fikk nå brukt dslr'n 4-5 ganger forrige måned.var i marka igår, brukte mobilen. Men mister litt kontroll når mobilen eksponerer etter sola i skumringen. Noen som har oppgradert fra iphone 6?
    sitter eksponeringen bedre på i7/s7?
     
    Sist redigert av en moderator:
    S

    svk

    Gjest
    Svar til nr9

    Vurderer i7 plus. OS og dobbel brennvidde virker jo til og være greit og få med seg.
    men "tele" på i7 plus, skal visstnok ha både dårligere lyssyyrke og sensor. Sånnsett så er det jo kanskje ikke allverden.
    ser pixel får skryt for kamera.men pixel sliter visst med div problemer. Om en kan leve greit med android,så ser S7 ut til og være det beste valget.
     

    nma

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2003
    Innlegg
    4.696
    Antall liker
    518
    Torget vurderinger
    1
    En annen ting som er litt viktig å få med seg er at i iOS er Colorsync fullt ut implementert på systemnivå. Skjermen på nye ip7 overgår alt tidligere og kan vise dypere farger. Dette vil komme frem når du ser/redigerer bildene. Skjermen er også greit kalibrert, og er ekte RGB-skjerm.

    Samsung bruker et såkalt pentile display. Dette er helt forferdelig og er helt umulig å ignorere for noen.. Android har heller ikke fargestyring innebygget og kalibreringen til skjermen på s7 går fra å være forferdelig til nesten brukbart.

    når det er sagt, så er det fremdeles laaaangt opp til f.eks en Sony RX100 mk1.
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.496
    Antall liker
    9.228
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Problemstillingen er vel egentlig grei. De som har interesse for foto og er villig til å bære med seg et Canon,Nikon whatever må fortsette med det. Det er best. Men for meg og sikkert andre her som ikke er så nøye på det, synes at et godt mobilkamera er bra nok.
     
    • Liker
    Reaksjoner: LMC

    Ingeniøren

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.11.2007
    Innlegg
    4.255
    Antall liker
    1.158
    Sted
    Tranby
    Torget vurderinger
    7
    Det greie med mobil kamera er at du har det med deg og gir greie bilder der og da, men det er og der det slutter. Kan ikke sammenliknes med et godt system kamera eller speilrefleks. Snakker med erfaring fra IPhone 6, Sony Apha 6000 og Canon 7D.
     
    Sist redigert:
    S

    svk

    Gjest
    En annen ting som er litt viktig å få med seg er at i iOS er Colorsync fullt ut implementert på systemnivå. Skjermen på nye ip7 overgår alt tidligere og kan vise dypere farger. Dette vil komme frem når du ser/redigerer bildene. Skjermen er også greit kalibrert, og er ekte RGB-skjerm.

    Samsung bruker et såkalt pentile display. Dette er helt forferdelig og er helt umulig å ignorere for noen.. Android har heller ikke fargestyring innebygget og kalibreringen til skjermen på s7 går fra å være forferdelig til nesten brukbart.

    når det er sagt, så er det fremdeles laaaangt opp til f.eks en Sony RX100 mk1.
    en annen ting er jo at apple støtter produktene sine med deler i 5år og software/oppdateringer i 4-5år.
    android enheter er vel ca2år. Hadde en android på garanti rep.levertes ikke deler. Fikk en nyere telefon som erstatning.

    er fornøyd med epleskjermene. Bruker en air2 til raw filer.
    hørt mye bra om sony rx100. Men siste versjon er jo rådyr
     
    S

    svk

    Gjest
    Problemstillingen er vel egentlig grei. De som har interesse for foto og er villig til å bære med seg et Canon,Nikon whatever må fortsette med det. Det er best. Men for meg og sikkert andre her som ikke er så nøye på det, synes at et godt mobilkamera er bra nok.
    Er glad i min nikon dslr. Men med 3 unger,minste i vogn. Så kan det til tider bli litt mye med 1kg kamera på skuldera
     
    S

    svk

    Gjest
    Det greie med mobil kamera er at du har det med deg og gir greie bilder der og da, men det er og der det slutter. Kan ikke sammenliknes med et godt system kamera eller speilrefleks. Snakker med erfaring fra IPhone 6, Sony Apha 6000 og Canon 7D.
    Har selv iphone 6,synes den er ok. Men ikke så mye mer. Men iphone 6 er jo fra høsten 2014. Ser ut som det har skjedd litt de 2 siste åra på mobilfoto fronten.
     

    Fenalaar

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.05.2002
    Innlegg
    8.474
    Antall liker
    6.793
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    3
    Det største problemet med telefonene er at linse- og sensorstørrelsen av naturlige årsaker blir begrenset, og dermed blir lysfølsomhetenen vesentlig dårligere. Produsentene kan kompensere litt med mere følsomme sensorer, og en kan justere i etterkant, men en når ganske fort et punkt der detaljer forsvinner i grøten. Nyere telefoner er bedre, akkurat som nyere DSLR er bedre enn gamle, men pr i dag er det et godt stykke frem til å få et bra nordlysbilde med mobilen.

    Det sagt - jeg kjøpte et Nikon D3200 i bursdagsgave til madammen for en tid tilbake. Dette har desverre en lei tendens til å bli glemt igjen hjemme, så det er med mobilen vi tar nesten alt av bilder i dag. Min iPhone 5s er temmelig dårlig når det blir mørkt, og jeg forventer at 6s og 7 er bedre. Jeg synes imidlertid 7-10000 er i meste laget å svi av på en telefon, så jeg oppgraderer ikke for å få et kamera som er oppgradert fra dårlig til haldårlig i mørket...

    Vi må bare bli flinkere å ta med oss Nikonen når vi drar noen steder...

    Johan-Kr
     
    S

    svk

    Gjest
    Det største problemet med telefonene er at linse- og sensorstørrelsen av naturlige årsaker blir begrenset, og dermed blir lysfølsomhetenen vesentlig dårligere. Produsentene kan kompensere litt med mere følsomme sensorer, og en kan justere i etterkant, men en når ganske fort et punkt der detaljer forsvinner i grøten. Nyere telefoner er bedre, akkurat som nyere DSLR er bedre enn gamle, men pr i dag er det et godt stykke frem til å få et bra nordlysbilde med mobilen.

    Det sagt - jeg kjøpte et Nikon D3200 i bursdagsgave til madammen for en tid tilbake. Dette har desverre en lei tendens til å bli glemt igjen hjemme, så det er med mobilen vi tar nesten alt av bilder i dag. Min iPhone 5s er temmelig dårlig når det blir mørkt, og jeg forventer at 6s og 7 er bedre. Jeg synes imidlertid 7-10000 er i meste laget å svi av på en telefon, så jeg oppgraderer ikke for å få et kamera som er oppgradert fra dårlig til haldårlig i mørket...

    Vi må bare bli flinkere å ta med oss Nikonen når vi drar noen steder...

    Johan-Kr
    fysiske begrensninger kan vel ingen gjøre noe med.
    Men dagens mobiler er veeldig mye bedre! Men er de gode nok?
    mitt første kamera hadde fast fokus. Var veldig fornøyd når jeg fikk det i 1993.
    6-7000 for en smarttelefon er jo ikke akuratt billig. Men vi kjøper jo uten og blunke.
    kommer nok ikke til og avskrive dslr'n.
    Men jeg kommer til og utforske mobilfoto.
    ser ut som S8 er på vei
     
    S

    svk

    Gjest

    authentic

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Innlegg
    9.238
    Antall liker
    2.373
    Torget vurderinger
    13
    Jeg må si det var en befrielse å gå fra mitt Nikon D300 til mitt D810 når det kommer til iso verdier. Der mitt Nikon D300 maxet ut på iso800 takler D810 gjerne verdier på opptil 6400 før ting begynner å bli stygt. Skjermdumpet under er ikke beskjært og har ikke noen form for støyfjerning. Bildet er kun skalert ned i str via skjermdumpsoftwaren på min Macbook pro og exif verdiene kan sees øverst til høyre i bildet.



     
    Sist redigert:

    Thumper

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.09.2007
    Innlegg
    1.288
    Antall liker
    1.264
    Sted
    Langt til skogs i Innlandet(Hedmarken)
    Kjører på med begge deler, S7 gir gode nok snap bilder, men når ting går fort eller det begynner å bli mørkt hentes storkanon frem :)
    Dagens lille S7 bilde:
    Vis vedlegget 418602
    Rettet opp perspektivet litt på dette?
    Standard jpeg fra S7 Edge får mer tønneform...

    Vis vedlegget 418644
    hvilken iso er disse tatt med?veldig lite støy.
    ikke utenkelig at en slik 1/2.5" brikke som samsungen har kan duge for meg.
    Jeg opplever støyfjerningen til S7 Edge som ganske så agressiv, og endel detaljer og dynamikk blir borte.
    Her er EXIF for mitt bilde...


    2017-01-03 10_53_28-20161228_155015 Properties.jpg
    2017-01-03 10_52_58-20161228_155015 Properties.jpg
     

    gormj

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.12.2008
    Innlegg
    944
    Antall liker
    315
    Sted
    Trondheim
    Kvinnen var lei av dårlige mobil-bilder, så hun fikk Lumix LX-100 til jul. Gjenstår å se om den blir med i hennes store håndveske full av ingen vet hva.
     
    • Liker
    Reaksjoner: LMC

    authentic

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Innlegg
    9.238
    Antall liker
    2.373
    Torget vurderinger
    13
    iPhone 5s, ikke dårlig men mangler en god del før jeg kan kalle dette for ett godt kamera. Tipper de siste versjonene av mobilkameraene overgår dette ganske lett men det er dette jeg bruker når jeg er på mine treningsrunder rundt om i landet. En annen ting er at det er svært lite en kan gjøre i etterbehandling da det "sprekker" raskt opp før ønsket resultat er oppnådd.

     

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.900
    Antall liker
    13.155
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    med mobil kamera blir i alle fall øyeblikkene foreviget
    ellers hadde nok "dekningsgraden" falt med minst 60-70% imo
     
    S

    svk

    Gjest
    Jeg må si det var en befrielse å gå fra mitt Nikon D300 til mitt D810 når det kommer til iso verdier. Der mitt Nikon D300 maxet ut på iso800 takler D810 gjerne verdier på opptil 6400 før ting begynner å bli stygt. Skjermdumpet under er ikke beskjært og har ikke noen form for støyfjerning. Bildet er kun skalert ned i str via skjermdumpsoftwaren på min Macbook pro og exif verdiene kan sees øverst til høyre i bildet.



    Ser veldig bra ut. Merker stor forskjell på min gamle d7000 og fuji'n som jeg solgt. Veldig fine filer som kommer utav fuji.
     
    S

    svk

    Gjest
    med mobil kamera blir i alle fall øyeblikkene foreviget
    ellers hadde nok "dekningsgraden" falt med minst 60-70% imo

    Alt er bedre enn ingenting. Etter tips og råd i denne tråden,så kan jeg konkludere med at jeg må kjøre begge deler parallelt en stund til.
     
    S

    svk

    Gjest
    iPhone 5s, ikke dårlig men mangler en god del før jeg kan kalle dette for ett godt kamera. Tipper de siste versjonene av mobilkameraene overgår dette ganske lett men det er dette jeg bruker når jeg er på mine treningsrunder rundt om i landet. En annen ting er at det er svært lite en kan gjøre i etterbehandling da det "sprekker" raskt opp før ønsket resultat er oppnådd.

    S7 og i7 har vel raw. Noe 5s ikke har. Noen som har prøvd raw filer fra mobil?
     

    authentic

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Innlegg
    9.238
    Antall liker
    2.373
    Torget vurderinger
    13
    hørt mye bra om sony rx100. Men siste versjon er jo rådyr
    Om du ikke trenger 4k video eller super-slo-mo greia så er MkIII i praksis like god, og den finner du til ganske vettuge summer.
    Morsomt at du nevner denne da jeg er på jakt etter kompakt kamera som gir gode bilder og har lest endel om denne modellen. Ser også ut som filene gir mulighet for å kunne etterbehandles endel uten at det går utover bildedynamikken. Har fått tak i noen raw filer som jeg har lekt meg litt med. Ser ut som Sonyen gir meget gode bilder og er vel i mobile størrelse.

    Ikke mitt bilde men har kun jobbet med og fargekorrigert rawfila: (rawfilene ligger dog for offentlig nedlastning) Sony RX100 IV Real World Review | Fro Knows Photo




    Skjermbilde 2017-01-03 kl. 22.40.41.png
     

    gwh

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.04.2006
    Innlegg
    841
    Antall liker
    626
    Sted
    Oslo
    Kjører på med begge deler, S7 gir gode nok snap bilder, men når ting går fort eller det begynner å bli mørkt hentes storkanon frem :)
    Dagens lille S7 bilde:
    Vis vedlegget 418602
    Rettet opp perspektivet litt på dette?
    Standard jpeg fra S7 Edge får mer tønneform...

    Vis vedlegget 418644
    Jeg kjører på 16/9 istedenfor 4/3, vet ikke om det har noe å si for at jeg hadde mindre "tønneform"
    Exifen :
    f/1.7 1/17 4.2mm ISO250 hdr on
     

    nma

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2003
    Innlegg
    4.696
    Antall liker
    518
    Torget vurderinger
    1
    hørt mye bra om sony rx100. Men siste versjon er jo rådyr
    Om du ikke trenger 4k video eller super-slo-mo greia så er MkIII i praksis like god, og den finner du til ganske vettuge summer.
    Jeg har den originale mk1, det er samtidig den minste men mangler da søkeren. Det er nok ingen store forskjeller opp til mk4 slik jeg forstår. Bildene er gode til å være et kompaktkamera, så sånn sett en perfekt kompanjong til en mobil.

    Min eldgamle mft pana gf-1 er likevel et veldig mye bedre kamera, men blir for stort å drasse rundt. Det er mulig jeg må prøve mk4 en dag, men jeg regner med at sensorstørrelsen er begrensningen her.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn