Erfaringer med DaaD

Torek

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
17.07.2008
Innlegg
217
Antall liker
0
Jeg sliter litt med akustikken i mitt lytterom, og går nå med planer om å investere i noen DaaD´er. Hvis noen her inne har erfaringer å dele hadde det vært spennende å høre :)
 

Torek

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
17.07.2008
Innlegg
217
Antall liker
0
Veldig informativ og innholdsrik artikkel :)

Hvem selger GIK produktene?
 

EiK

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.05.2007
Innlegg
1.207
Antall liker
714
Sted
Haslum
Torget vurderinger
3
Er veldig fornøyd med mine DaaDer.

Andre absorbenter/diffuser har en tendens til å tørre ut musikken, og ta litt av dynamikken. Hos meg renset DaaD bra opp i mellomtonen (har en stor resonans rundt 80 hz). I tillegg tok den i større grad vare på instrumentklangen og luften i opptaket. En annen effekt var at de gav mye mer liv i musikken. Jeg hadde nok overdempet tidligere med andre remedier. Har et relativt lite rom slik at det må dempes, men disse gir denne jobben uten å ta liv av musikken. Anbefales ! Du kan selvfølgelig å få billigere varianter men de har ofte ulempen som jeg nevnte og uten de positive egenskapene DaaD besitter.
 

HåkonN

Overivrig entusiast
Ble medlem
17.11.2007
Innlegg
1.122
Antall liker
0
EiK skrev:
Andre absorbenter/diffuser har en tendens til å tørre ut musikken, og ta litt av dynamikken.
At for mye absorbenter i et rom kan "tørre" ut musikken kan jeg være enig i. Men at det kan ta litt av dynamikken vil være forskjellig fra rom til rom. På flere rom jeg har hørt, oppleves det helt motsatte - mye bedre dynamikk. Akustikkprodukter trenger ikke være dyre heller, spesielt ikke absorbenter.

Diffusorer har jeg aldri hørt tørre ut musikken, eller stjele dynamikk - tvert i mot.

Gik Acoustics kan anbefales på det sterkeste. Lite bullshit, og de legger ut faktiske målinger gjort på deres produkter. Det er mye bra informasjon/guider rundt akustikk på deres hjemmeside.
 

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
Ble medlem
03.11.2008
Innlegg
11.296
Antall liker
2.903
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Spørs jo hva man ønsker å gjøre. Dersom man er ute etter primært bassfeller, så er DAAD et dyrt alternativ i forhold til hva de leverer. Det finnes billigere og mye bedre bassfeller. GIK er nevnt og så har man Svanå sine Helmholtzer til å ta dypbass.

Bruk av for mye rockwool/glava (spesielt tynne plater) kan ta livet ut av musikken. Skal man bruke absorbenter i kvantium, så er f.eks GIK 244 er mye bedre alternativ siden de demper mye i bassen og mindre oppover. Man har jo allerede en god del demping av det øvre frekvensområdet med møbler.

Personlig synes jeg diffusorer er mer "icing of the cake" som Ethan Winer sier. Fint å kjøre på med som prikken over ien.
 

EiK

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.05.2007
Innlegg
1.207
Antall liker
714
Sted
Haslum
Torget vurderinger
3
Er ikke enig om DaaD er dyre i forhold til hva de lever. I tillegg til det lydmessig, så har de en flott finish som gjør at de lettere kan gli inn i en stue. Det klart dette koster litt ekstra, men ikke avgjørende for min del.

Et oppsett av DaaD etter produsentens anbefalinger vil løfte lyden i mange lytterom antakeligvis mye mer enn tilsvarende investering i elektronikk/høyttalere. Men poenget er å se helheten og plassere de på rette stedene. Først da får man virkelig effekten. Jvnf.f.eks. testen OAS hos Fosse. Et håpløst rom ble transformert til det klart bedre.
Har prøvde forskjellige varianter, men DaaD har fått til noe de andre ikke har klart.

Men enig at i dypbassen har de ikke så mye effekt. Såvidt jeg skjønnner så er det vanskelig å finne absorbenter som er effekt under 50-40hz. Kanskje Svånå har et alternativ.
 

Thumper

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.09.2007
Innlegg
1.290
Antall liker
1.274
Sted
Langt til skogs i Innlandet(Hedmarken)
EiK skrev:
Er ikke enig om DaaD er dyre i forhold til hva de lever. I tillegg til det lydmessig, så har de en flott finish som gjør at de lettere kan gli inn i en stue. Det klart dette koster litt ekstra, men ikke avgjørende for min del.

Et oppsett av DaaD etter produsentens anbefalinger vil løfte lyden i mange lytterom antakeligvis mye mer enn tilsvarende investering i elektronikk/høyttalere. Men poenget er å se helheten og plassere de på rette stedene. Først da får man virkelig effekten. Jvnf.f.eks. testen OAS hos Fosse. Et håpløst rom ble transformert til det klart bedre.
Har prøvde forskjellige varianter, men DaaD har fått til noe de andre ikke har klart.

Men enig at i dypbassen har de ikke så mye effekt. Såvidt jeg skjønnner så er det vanskelig å finne absorbenter som er effekt under 50-40hz. Kanskje Svånå har et alternativ.
Kan bare bekrefte dette! Min største hakeslippopplevelse innen hifi fikk jeg når jeg satte inn DaaD i stua. De rydder opp veldig bra i lydbildet uten å drepe klangen i instrumeneter og stemmer. Lydbildet vokser betraktelig og fremstår som mer troverdig.
 

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
Ble medlem
03.11.2008
Innlegg
11.296
Antall liker
2.903
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Er enig at DAADene er pene og så har de muligheten til å fungere som diffusorer også. Og det koster og lage slike produkter som fungerer som begge deler. Men som til å dempe i bassområdet er jeg overbevist at selv den største utgaven ikke er særlig effektiv under 100Hz. Til det er de for små. Bruker man mange kan man sikkert få bra effektiv demping et stykke nedover, men da blir også prisen deretter.

Men det hele koker jo ned til hva trådstartet ønsker. Ønsker man å gjøre noe med førsterefleksjonene er det nok bedre å bruke paneler siden de dekker et større området. Er det bassfeller man er ute etter, så mener jeg det finnes bedre alternativer.
 

ralex

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
06.04.2006
Innlegg
173
Antall liker
6
Sted
Fredrikstad
Hei.
Vil bare legge til at jeg har prøvd Daad3 i mitt lytterom og med virkelig stort hell. Jeg har i utgangspunktet et godt rom, og bruker kun 2 dempelater for å ta litt av jallende akkutstikken. Så fikk jeg låne 2stk DAAD3 av norske importøren Nordic Sound Design og prøvde for morroskyld og duverden som det hjalp på fokus, instrumentplassering og ryddighet i romfølelse. Så, jeg kommer i alle fall til å kjøpe meg dette så fort jeg har anledning.
 

vim01

Gjenganger
Ble medlem
19.06.2003
Innlegg
1.502
Antall liker
4.820
Sted
Gjettum
Torget vurderinger
3
Har brukt (og omtalt i Fidelity) DaaD med stor suksess. Ser greie ut, men forskjønner jo likevel ikke akkurat et familierom. Penere enn mye annet og koster overkommelig.
En av de beste investeringen mange kan gjøre, fremfor å bruke samme sum på nytt utstyr. Det gjelder akustikkbehandling generelt - ikke kun DaaD.
Jeg har kastet ut det meste av DaaD av kosmetiske årsaker, men beholdt en av de store i hjørnet for å styre rumlebass bak lyttepos.
 

Torek

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
17.07.2008
Innlegg
217
Antall liker
0
Hva har du satt inn i stedet for DaaD´ene?

Er det noen her inne som har bilder av egne DaaD i stueomgivelser? Kunne vært interessant å se hvordan det ser ut.
 

KW

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Innlegg
6.388
Antall liker
389
Sted
Bærum
Torget vurderinger
1
Ikke stua, men kjeller og en blanding av daader og furutechpaneler samt 120x240 takpanel med 7cm akustikkplater og mellomrom til selve taket (sees ikke på dette bildet)
Ja, det hjelper men det hjelper jo ikke når det er bedre lyd i stua (bedre anlegg)

mvh.KW
 

Vedlegg

vim01

Gjenganger
Ble medlem
19.06.2003
Innlegg
1.502
Antall liker
4.820
Sted
Gjettum
Torget vurderinger
3
Alltid en utfordring med boligrom vs. akustikk. Har jobbet litt (så langt mulig) med plassering av møbler så det fungerer hensiktsmessig (les: bra for lyden) uten at kona får hikke (les: ikke bra for ekteskapet).

Akustikkplater bak alle bilder, stor sofa, spistue som diffuserer førsterefleksjonene, bokhylle som gjør ditto, tykt teppe osv. I tillegg til å jobbe med plassering gir det akseptabelt resultat i et rom som heldigvis ikke er knøttlite (= litt avstand til vegger).
 

Torek

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
17.07.2008
Innlegg
217
Antall liker
0
Akustikkplater bak bilder ja? Er bildene i glassramme, eller er det snakk om ting malt på lerret?
 

vim01

Gjenganger
Ble medlem
19.06.2003
Innlegg
1.502
Antall liker
4.820
Sted
Gjettum
Torget vurderinger
3
Lerret. Ellers tror jeg effekten ville blitt minimal antagelig.

Billige lerretsbilder å få på Skeidar etc. hvis man ikke vil selge anlegget for å kjøpe "ekte vare" ...
 

oyvjorge

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.05.2002
Innlegg
2.810
Antall liker
566
Sted
Akershus,Vestby
Torget vurderinger
13
ralex skrev:
Hei.
Vil bare legge til at jeg har prøvd Daad3 i mitt lytterom og med virkelig stort hell. Jeg har i utgangspunktet et godt rom, og bruker kun 2 dempelater for å ta litt av jallende akkutstikken. Så fikk jeg låne 2stk DAAD3 av norske importøren Nordic Sound Design og prøvde for morroskyld og duverden som det hjalp på fokus, instrumentplassering og ryddighet i romfølelse. Så, jeg kommer i alle fall til å kjøpe meg dette så fort jeg har anledning.
Har et lite problem i bassen i lytterommet. jeg tror det er mellom 50-100hz. Har aldri fått målt det. Hjalp Daad3 i bassen, synes du? har du peil på hva de koster? Hvor holder Nordic Sound til?
 
Topp Bunn