Erfaringer med Chapter Audio?

Casle

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
29.06.2003
Innlegg
227
Antall liker
1
Er det noen her med erfaringer med Chapter Audio?
Jeg har sett litt på deres integrerte forsterker Precis.

Noen som har hørt Chapter Audio Precis, og evt har tips til høyttalere som passer?

En venn av meg omtalte Precis som "en av den nye typen digitalforsterkere", er det en riktig betegnelse?
Hva er evt. forskjellen i forhold til f.eks Midgard/Embla sine forsterkere?

Mvh C :)
 

lydbjørn

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.04.2005
Innlegg
3.164
Antall liker
49
Sted
Oslo
Har ikke hatt den i oppsettet ennå, men den får uforskammet god kritikk over alt, og håper og tror at dette blir min nye forsterker.

Andre (Hifi Huset i Bærum) har denne inne, og det er ingen problem med utlån derfra.

Den har en utsalg pris på ca. 48.000.- n.kr., og i England koster den 4000.- pund.

Det er korrekt at de benytter en semidigital krets.

Det var også en test i DVD Hjemmevideo i Juni utgaven, mener også at Lyd og Bilde har testet den.
 

efh

Medlem
Ble medlem
09.07.2003
Innlegg
15
Antall liker
8
Torget vurderinger
1
Har akkurat solgt mine EC AW180 og har snakket med Andre på HiFi huset som også anbefaler meg Chapter Audio Couplet. Er litt usikker på om jeg skal gå for disse. Hva menes med semidigital krets og hvorfor er de så mye dyrere enn feks. Midgard? Ser på sidene til Chapter at de ikke er testet så veldig mange steder, http://www.chapteraudio.co.uk/ Ser ut som om det hovedsaklig er norske og et blad fra Hong Kong.
 

lydbjørn

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.04.2005
Innlegg
3.164
Antall liker
49
Sted
Oslo
Mener at det står for at de spiller i "D" krets.



Har akkurat solgt mine EC AW180 og har snakket med Andre på HiFi huset som også anbefaler meg Chapter Audio Couplet. Er litt usikker på om jeg skal gå for disse. Hva menes med semidigital krets og hvorfor er de så mye dyrere enn feks. Midgard? Ser på sidene til Chapter at de ikke er testet så veldig mange steder, http://www.chapteraudio.co.uk/ Ser ut som om det hovedsaklig er norske og et blad fra Hong Kong.  
 

lydbjørn

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.04.2005
Innlegg
3.164
Antall liker
49
Sted
Oslo
Couplet er vel et effektrinn, mens Precise er en intr. forsterker.
 

akto

Overivrig entusiast
Ble medlem
12.10.2005
Innlegg
595
Antall liker
48
Sted
Akershus
Dette (Precis) er by far den beste "digital"-forsterkeren jeg har hørt. Den spiller uhyre bra, men den gir ingenting ekstra. Nøytral er et stikkord. Den takler Martin Logan meget godt
 

Casle

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
29.06.2003
Innlegg
227
Antall liker
1
Elektrostater passer nok ikke i mitt rom... tror jeg.
Høyttalerene mine blir stående veldig nærme sideveggene, samt bare 50cm fra bakvegg.

De eneste høyttalerene jeg har lest litt om foreløpig er Dynaudio Contour S3.4m og Focal Electra 1027 Be.
Dette er jo to helt forskjellige høyttalere, spesiellt i.f.t diskantløsningen de har valgt.

Når Precis omtales som ekstremt nøytral, bør jeg da være redd for at det kan bli hardt med f.eks diskanten i Focal'ene, eller er det ingen grunn til det?

Mvh C :)
 

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Innlegg
23.906
Antall liker
8.200
Torget vurderinger
1
Nei det tror jeg ikke.

Jeg har kjørt metalldiskanter på f.eks. Chord SPM 1200B i form av NHT 2.9 og JM-Lab Elaectra 936, så det tror jeg iike er et problem i det hele tatt.

Kabler der i mot...
 

HC

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.05.2002
Innlegg
4.117
Antall liker
2.609
Torget vurderinger
16
Jeg har ikke testet Precis men jeg hadde Couplet hjemme og den kan jeg varmt anbefale. Jeg hadde forsterkeren en 8-10 dager og testet den på det meste av musikk og vurderte den opp mot min Accuphase forsterker. Jeg spillte på Duelund DCA 2.0 høyttalere. Couplet hadde ingen problemer med lasten men DCA 2.0 er enkle saker å drive.

Jeg oppfattet Couplet som en ufarget og meget nøktern forsterker. Accuphase forsterkeren var mer ekspansiv og noe varmere i klangen. Couplet var på en måte mer strippet men kvitterte med stor nøyaktighet.

Couplet skillte ut instrumenter og definerte artistene bedre enn Accuphase men låt altså litt mindre. Hva som er best er vel smak og behag men jeg mistenker Couplet for å være mer riktig. Med Couplet kunne jeg også spille høyere uten at de ble anstrengende. På lavt nivå låt Accuphase utvilsomt mer storslagent.

Noen uttrykte frykt for slitsom diskantgjengivelse med Chapter men jeg hørte ingen hardhet og Duelund er ikke akkurat tilbakelent i diskanten.

Hadde jeg vært i markedet etter en 200 watts forsterker så hadde Couplet kommet høyt på lista. Beskjeden størrelse og ingen varmeutvikling er også positivt.
 
Topp Bunn