Erfaring med billige kinesiske forsterker kits

gaasbu

Medlem
Ble medlem
07.10.2013
Innlegg
15
Antall liker
3
Jeg syntes jeg måtte anvende en 500w ringkjerneftrafo med 4 30v sekundær. Var nysgjerrig på nesten gratis Kina kits. Endte opp med en samling som vist på foto Første versjon var med MX 50 basert på Musical Fidelity med doble utgangstransistorer. Fungerte fint. Min sønn som har jobbet som lydtekniker var fornøyd og brukte den et års tid til det en dag sto stikkflammer ut av en spalt i kabinettet. Ingen skade på høyttaler. Høyttaler tele hadde åpenbart fungert. Funderte over mulig årsak. Jeg hadde ikke jordet kabinettet. Ville det vært lurt med stjernejording? Nytt forsøk Denne gang bestillte jeg MX 50 SE som så ut til å være det mest solgte. Kablet som vist på foto. Igjen fikk min sønn en forsterker som han foretrakk fremfor en Rotel til ca 7000. Amphion Creon låt fint. Lykken varte knappe to år. Igjen ble det stygg lukt og røyk. Jeg kan ha stresset forsterkeren med spenning i grenseland, Har montert et 3. print men er i tvil om jeg skal fyre opp. Ser senere at høyttaler beskyttelse kretsen skal ha egen strømforsyning. Hos meg deler den med forforsterker og inngangsrele. Ser allikevel ut til å ha virket. Kommentar?
 

Vedlegg

defacto

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.05.2016
Innlegg
5.222
Antall liker
2.650
Sted
Liten by
Uten å ha noe som helst peil på dette, er det ikke litt lite lufting i denne kassa?
 

gaasbu

Medlem
Ble medlem
07.10.2013
Innlegg
15
Antall liker
3
Hele kabinettet (2mm aluminium) fungerer som kjøleribbe. topplokk montert med kjølepasta. Blir 40-45 grader avhengig av vørelsetemp
 

HAREPUSEN

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.11.2009
Innlegg
3.183
Antall liker
2.648
Sted
telemark
Torget vurderinger
2
Jeg vil nesten oppmane til advarsel til diy kina moduler , Mine har jeg oppdaget i ettertid er så under dimensjonert og forandret schematic at de alldri kan nå opp mot qem hverken lyd eller sikkehets messig .
Jeg har valgt å fase ut allt annet enn rene evaluerings board fra QEM produsent :Betal heller litt mer og kjøp av kit av seriøse leverandører og parts leverandører som Mouser , profusion plc og andre
 

gaasbu

Medlem
Ble medlem
07.10.2013
Innlegg
15
Antall liker
3
Jeg vil nesten oppmane til advarsel til diy kina moduler , Mine har jeg oppdaget i ettertid er så under dimensjonert og forandret schematic at de alldri kan nå opp mot qem hverken lyd eller sikkehets messig .
Jeg har valgt å fase ut allt annet enn rene evaluerings board fra QEM produsent :Betal heller litt mer og kjøp av kit av seriøse leverandører og parts leverandører som Mouser , profusion plc og andre
Generellt har du nok rett i det. Vil ikke stole på MX 50 SE. Kan få ødelagt kostbare høyttalere. Printet var pent produsert og lett å lodde. Forforsterkeren er av mye bedre kvalitet. Basert på John Curl. Flott dobbelsidig print. Den ene transistortypen brukes flere steder og ble levert i to poser til forskjellig plassering. 6 trimmepotmeter med justeringsanvisning. MX 50 har bare komponentmarkering på printet og er uten justering. Det hele låt forbausende bra, Ørene mine er ikke lenger til å stole på, men junior var enig. Brukte den en lengre periode som erstatning for Bryston 12b og hjemmelaget Lauvland 12W Klasse A, Amphion Athene høyttaler Syntes ikke at det låt dårligere.
 

aam01

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.09.2014
Innlegg
3.689
Antall liker
2.293
Sted
Sandvika
Torget vurderinger
4
Og CE står for Chinese Electronics??
 

lovemusikk

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2009
Innlegg
9.577
Antall liker
2.935
Torget vurderinger
8
Husk Kina har bare 220 Volt
Dermed blir spenningen for høy over komponentene. Dette er viktig og tenke på.
Vertfall sjekke etter bygging at f.eks utgangskondensatorene er innenfor oppgitt effekt.
 

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Innlegg
13.111
Antall liker
4.964
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
28
Hvis det ikke smeller med en gang er det lurt å sjekke spenningen over elektrolytt kondensatorene.
Det gir en pekepinn om forsterkeren er dimensjonert for vår nettspenning.
 

6bm8

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.01.2005
Innlegg
2.020
Antall liker
619
Sted
Gressvik/Fredrikstad
Torget vurderinger
1
Med spenning i grenseland og lite kjøling på transistorer så kan det bli røyk :) Kjenner ikke til MX-50 kortet, men skal det holde med chassis som kjøling? Ingen kjøleribber?
 

HAREPUSEN

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.11.2009
Innlegg
3.183
Antall liker
2.648
Sted
telemark
Torget vurderinger
2
Det skulle jo være unødvendig med eksplosjons sikkert utstyr ved oppstart av HI FI :) , kansje det burde vært obligatorisk på kina ting ?
 

Drossel

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.05.2012
Innlegg
9.900
Antall liker
3.227
Har lavet L 7 den spiller fornuftigt uden man kan mærke bare en lille smule varme. Lavede nogle for rigtigt mange år siden og de er stadig i brug. En tog en med 6 trin med til Sydamerika. Det var det eneste han tog med udover tøj. Men en L 7 har hele 0,3% forvrængning. Men den har nul dut ingenting i bias og kan ikke justeres. Har nogle af de der MX 50 - tror jeg vil prøve med en 2 X 24 vac trafo. R core på 200 w.
 

Drossel

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.05.2012
Innlegg
9.900
Antall liker
3.227
Det skulle jo være unødvendig med eksplosjons sikkert utstyr ved oppstart av HI FI :) , kansje det burde vært obligatorisk på kina ting ?
Man skal ihvertfald som minimum holde sig fra det alt for billige. Kan være et vink med en vognstang for at man skal holde sig fra det. Vælg noget som koster lidt mere end konkurrenternes tilsvarende.
 

dagfaune

Hi-Fi interessert
Ble medlem
21.01.2005
Innlegg
74
Antall liker
36
Sted
Trondheim
Bygde flere forsterkere med MX50 SE for omtrent 5 år siden. Alle har fungert 100% så langt. (Kanskje fordi jeg valgte å ikke stresse de med maks spenning)

Nå skal jeg bygge noe igjen.
Er det fortsatt MX50 SE som er tingen om en skal ha noe "billig og bra", eller har det dukket opp noe alternativ i mellomtiden?
Utgangseffekt på 50W holder i massevis. Hva om en skal opp ett trinn sånn lydmessig?
Forslag mottas med takk :)
 

whistler

Bransjeaktør
Ble medlem
28.11.2004
Innlegg
1.823
Antall liker
610
Som en sa på DIYaudio.com:
"Remember that DIY creations have a tendency to explode, catch fire or both". :)
 
Topp Bunn