Forsterkere Er ultraliniære watt annerledes en triodewatt ?

Terje-A

Æresmedlem
Ble medlem
16.05.2013
Innlegg
13.496
Antall liker
9.228
Sted
Østfold
Torget vurderinger
19
Hei,
Jeg lurer på om noen har erfaring og/eller synspunkter på dette.
Er ultraliniære watt annerledes en triodewatt med hensyn til fasthet og grep om bassen ?
Det er selvfølgelig flere faktorer her, en forsterker som yter 40w i triodedrift er jo bygget opp
annerledes enn en forsterker som yter 40w i ultraliniær drift........ Men likevel.
 

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
20.682
Antall liker
7.922
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Då eg skifta Manley Neoclassic 500 frå ultralineært til triode, vart lyden betre. Heilt opp til der lydtrykket vart såpass stygt at eg ikkje høyrde særleg skilnad anna enn klippetendens. Og då leverte dei 300 Watt i triodesamanheng, 500 i ultra.

Dei gongane eg har hatt sjansen til å skifte mellom triode og ultra, har eg spelt triode på det meste, men når det skulle rockast ut, har eg switsja over. Triode er veldig bra på nyansar og tredimensjonalitet.
 

Rune S

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.04.2002
Innlegg
4.569
Antall liker
1.240
Torget vurderinger
11
Enklere å forklare viss du forteller om det er en eller flere konkrete forsterkere du tenker på:)

Men vanligvis med forsterkere som har en switch mellom ultralineær og triode så har man mer effekt/watt i ultralineær,og dermed mer kontroll og krefter på vanlige høytalere.

Ultralineær er så vidt jeg vet en slags feedback kretsløsning,og den type kretsløsning kan man strengt tatt bruke på alle typer rør,trioder,pentoder,tetroder,osv.
Feedback kretsløsninger gir lavere utgangsimpedans og høyere dempingsfaktor,altså normalt sett mer kontroll over spessielt basselement.
 

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Innlegg
13.101
Antall liker
4.944
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
28
Svar på spørsmålet ditt: NEI. Ingen forskjell.
Men det er en forskjell på hvordan rørene opereres. Ikke større enn at overgangen fra triode til ul gjøres med en switch. Ofte kan det switches i full fart uten dramatikk.
Google gir deg svar på de tekniske forskjellene.
Ellers lik forsterker vil gi ned mot halv effekt i triode. Den forskjellen er så stor (likevel relativt liten, 2dB kanskje) at den vil maskere alle andre små nyanser.
 

Drossel

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.05.2012
Innlegg
9.890
Antall liker
3.221
Nu kommer det jo an på om højttalerne og øvrig anlæg er istand til at afsløre forskellene. En stor del af anlæggene kan ikke det. Så spiller følsomheden også en stor rolle. Enhedernes Qts har særdeles meget at sige.
 

Terje-A

Æresmedlem
Ble medlem
16.05.2013
Innlegg
13.496
Antall liker
9.228
Sted
Østfold
Torget vurderinger
19
Takk for svar, en liten oppklaringsrunde,
min forsterker har en switch, yter 20w i triodedrift og 40w i Ultralineardrift. Og jeg hører litt forskjell på lyden, i triodedrift så er det litt mindre bass, litt finere vokal, men triodedriften gir jo bare halve effekten også. Men spørsmålet mitt er om f.eks. 40w triodedrift vil gi en bedre kontrollert bass enn 40w i Ultralinear ?

edit, og vil det da bare være å spare for å investere i en forsterker som yter mer enn det jeg har:)
 

Balle Clorin

Æresmedlem
Ble medlem
19.06.2012
Innlegg
10.133
Antall liker
9.290
Torget vurderinger
2
Jeg har et par forsterkere med switsch for Triode/Ultralinear. Som Audiomix forklarer så får man mere watt ut med UL. Mange mener UL gir mere punch med rockemusikk. Selv foretrekker jeg Triode siden røren da har lavere anodemotstand enn med UL. Det betyr at forsterkerens utgansmotstand blir lavere og det igjen gir en mer rettlinjet frekevenskurve , uten så store toppen og daler. Og dermed bedre kontroll bassen også. Har adri bruk for mere enn 1/4 til 4watt på 96dbhøyttalere , så når jeg har 38watt i triode/70Watt i UL i push pull monoblokkene og og 5W/8W i KT120SET, så er triode et enkelt valg for meg.

Prøv deg fram med kombinasjon av 4/8 ohms utgang og TR/UL så finner du kanskje det du liker best. Teknisk sett vil jeg si at Triode og 4ohms utgang gir best basskontroll og minst forvrengning, men også lavest watt. Ditt behov for effekt vil anhenge av hvilke høyttaler du har. Hust at du må justere opp volumet når du går over fra UL til triode og vise versa
 
Sist redigert:

Terje-A

Æresmedlem
Ble medlem
16.05.2013
Innlegg
13.496
Antall liker
9.228
Sted
Østfold
Torget vurderinger
19
Jeg har et par forsterkere med switsch for Triode/Ultralinear. Som Audiomix forklarer så får man mere watt ut med UL. Mange mener UL gir mere punch med rockemusikk. Selv foretrekker jeg Triode siden røren da har lavere anodemotstand enn med UL. Det betyr at forsterkerens utgansmotstand blir lavere og det igjen gir en mer rettlinjet frekevenskurve , uten så store toppen og daler. Og dermed bedre kontroll bassen også. Har adri bruk for mere enn 1/4 til 4watt, Nå når jeg har 38watt i triode/70Watt i UL i push pull monoblokkene og og 5W/8W i KT120SET, så er triode et enkelt valg for meg.

Prøv deg fram med kombinasjon av 4/8 ohms utgang og TR/UL så finner du kanskje det du liker best. Teknisk sett vil jeg si at Triode og 4ohms utgang gir best basskontroll og minst forvrengning.
Hei Balle, dette var god info, jeg skal teste litt. Takker og bukker.
 

Terje-A

Æresmedlem
Ble medlem
16.05.2013
Innlegg
13.496
Antall liker
9.228
Sted
Østfold
Torget vurderinger
19
Sitter og koser meg nå i triodedrift, og xtz 99.26 mkII koblet til 4 Ohmsutgangene. Det låter bra.;)
 
Topp Bunn