Er tiden moden for å gå over til HD og vinyl?

Dog

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2004
Innlegg
3.228
Antall liker
422
Sted
Sola
Etter å omsider ha landet i et hus og fått opp vinylriggen igjen, så går det opp for meg at CD-plater godt kan lagres i esker...ute av øye og sinn, men gjerne digitalisert lossless på en harddisk eller flere. Har blitt glad i cd-spilleren min, som "nesten" spiller analogt - men likevel - nå finnes det noen interessante løsninger etterhvert. T+A Music Player, Transporter, Linns løsning..og flere. Så jeg lurer på om jeg skal satse steinhardt på vinyl og harddisk fremover...

Det er jo noen her som har gjort akkurat det(LMC?)...andre som går med slike planer?

For å si det med Friedrich Schläfer, mannen bak ASR, "cd-spillere kommer vi aldri til å lage, da alle drivverk tilgjengelige har elendig mekanisk kvalitet - noe jeg er helt uinteressert i å jobbe med" :D (jeg spurte om ASR kunne komme med cd-spiller en eller annen gang).

O.
 

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Innlegg
10.083
Antall liker
2.620
Dog skrev:
For å si det med Friedrich Schläfer, mannen bak ASR, "cd-spillere kommer vi aldri til å lage, da alle drivverk tilgjengelige har elendig mekanisk kvalitet - noe jeg er helt uinteressert i å jobbe med" :D (jeg spurte om ASR kunne komme med cd-spiller en eller annen gang).
Hva skal han med mekanisk kvalitet ? Selv det billigste plastikkdrivverket fra Kina og de påfølgende feilretningskretsløp gjør jo avlesningsjobben 100% fullkommen, hvis bare Friedrich Schläfer kunne rådført seg med intelligensian her på forumet.. ;D
 

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Innlegg
19.470
Antall liker
9.605
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
Det er vel ingen som vil si at feilretting er bra da mye av den baserer seg på interpolasjon - som vel er noe annet enn EKTE feilretting.
 

mls

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
12.11.2007
Innlegg
412
Antall liker
27
Hvis alle drivverk tilgjengelige har elendig mekanisk kvalitet, hva skal man da benytte til å lese cd-ene inn på harddisken........?
 

Dog

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2004
Innlegg
3.228
Antall liker
422
Sted
Sola
Schläfers kommentarer var en digresjon..og når du ser hvordan han bygger saker og ting så skjønner man jo hva han mener :)

Jeg er godt fornøyd med cd-spilleren min jeg! Men...tesen er vel mer at man kanskje kan oppnå like mye eller mer med et HD-basert system, og samtidig ha mer orden i sakene med tanke på organisering av musikk og brukervennlighet, samt få frigjort masse plass til bøker og vinyl...så spørsmålet er vel: er teknologien moden nok?

[Edit] Og...finnes det lure løsninger for batch-ripping av cder? Bare tanken på å fore diverse macer med 2000++ cder gjør meg ille til mote...[/Edit]

O.
 
N

nb

Gjest
erato skrev:
Det er vel ingen som vil si at feilretting er bra da mye av den baserer seg på interpolasjon - som vel er noe annet enn EKTE feilretting.
Det er vel ikke akkurat helt riktig
 

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Innlegg
10.083
Antall liker
2.620
mls skrev:
Hvis alle drivverk tilgjengelige har elendig mekanisk kvalitet, hva skal man da benytte til å lese cd-ene inn på harddisken........?
Kanskje han mener at alle burde låne seg toppspilleren til Teac/Esoteric for å lese inn dataene på harddisken? ::)
 

Sundance_Pete

Overivrig entusiast
Ble medlem
09.12.2005
Innlegg
659
Antall liker
1
Jeg har en Mac Mini med ekstern hd koblet til Lavry DA 10, og det fungerer utmerket.

Sammen med det nye og meget hendige trådløse tastaturet, trådløs mus og medfølgende fjernkontroll utgjør dette en fin og ganske ledningsfri jukebox, samtidig som Internet er tilgjengelig på tv-skjermen.

Det tar relativt lang tid å legge inn plater, men den automatiske funksjonen er allikevel meget tidsbesparende og myye enklere. Dvs, bare å dytte platen inn, så kommer den ut igjen av seg selv når jobben er gjort.

Det er en fordel om ekstern hd har stillegående vifte.
 

yasman

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.10.2006
Innlegg
1.703
Antall liker
296
Sted
Grenland
Torget vurderinger
13
Jeg benytter Stello USB DAC og synes det låter meget bra.
Men har ikke alle cdene på harddisk ennå og er vel også litt sentimental også, liker å sitte med coveret i handa............
 
O

OldBoy

Gjest
Selv for en gammel mann på over 60, er svaret på Dog's spørsmål et rungende "ja". Jeg er allerede i gang med å legge mine favoritt-CD'er inn på harddisk. Jeg har planer om å kjøpe meg et par ekstra harddisk'er, både for lagring og for backup, og da bli CD-spilleren arbeidsledig. Jeg har kjøpt meg en god DAC, og gjennom den går nå all min digitale musikk: HD-musikk, nettradio og tradisjonell CD-musikk, hvorav de to førstnevnte går trådløst fra PC via Squeezebox.

Lydmessig er jeg allerede godt overbevist om at dette er like bra som CD-basert avspilling.

Neste trinn, men det blir vel å banne litt i kjerka her på HFS, blir å kjøpe en god ADC, og konvertere all vinylen til ett-tall og nuller. Det blir litt av en jobb, naturligvis, men helt sikkert verdt det.

Til slutt, blir det å stue bort alle CD'er og LP'er på et trygt og usynlig sted, selge unna tunere, og CD-spillere, og gjemme bort platespilleren i et kott. Full pott på WAF-fronten, tipper jeg.

Jeg har ingen konkret tidsplan, men skal jeg gjette: I løpet av 2009 burde jeg være 100% digitalisert. Rent praktisk kommer jeg til å ha PC'en stående på hele tiden på et arbeidsrom, kjøre alle signaler trådløst til en Squeezebox, og styre det hele ved hjelp av den tilhørende fjernkontrollen. Jeg skal ikke ha noen PC'er stående synlig i noen av husets oppholdsrom.
 
B

Back_Door

Gjest
Oldboy:

Har du vurdert en ReadyNas? Jeg bruker en slik, og trenger ikke ha pc påslått. Den kjører også raid-system som sikrer dataene mye bedre.
 
B

Back_Door

Gjest
Espen R skrev:
mls skrev:
Hvis alle drivverk tilgjengelige har elendig mekanisk kvalitet, hva skal man da benytte til å lese cd-ene inn på harddisken........?
Kanskje han mener at alle burde låne seg toppspilleren til Teac/Esoteric for å lese inn dataene på harddisken? ::)
Noe av det mest fascinerende med hd-basert kilde, er at man får kombinert det beste fra både pc-og hifi-verden.
Avlesingen i en cd-rom på pc går mange ganger raskere og med mye bedre feilkorrigering enn i en cd-spiller. Det betyr feilfri ripping av cd-ene. Jeg har hatt cd-er som ikke lenger var mulig å spille på cd-spilleren min. Det var imidlertid fullt mulig å rippe dem via pc. Nå spilles disse fra min harddisk uten problem.
 

jowil

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.07.2006
Innlegg
1.877
Antall liker
9
Karma skrev:
Oldboy:

Har du vurdert en ReadyNas? Jeg bruker en slik, og trenger ikke ha pc påslått. Den kjører også raid-system som sikrer dataene mye bedre.
Jeg også. Det fungerer helt utmerket. Har serveren stående på soverommet koblet opp mot en gigabit-switch. Funker som f. Slimserver er installert på NAS'en og dermed betjenes alt via fjernkontroll, eller, hvis jeg føler for det, laptop.
 

mls

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
12.11.2007
Innlegg
412
Antall liker
27
Espen R skrev:
mls skrev:
Hvis alle drivverk tilgjengelige har elendig mekanisk kvalitet, hva skal man da benytte til å lese cd-ene inn på harddisken........?
Kanskje han mener at alle burde låne seg toppspilleren til Teac/Esoteric for å lese inn dataene på harddisken? ::)
Min P-03 er ikke til utlån. ;D
 

yasman

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.10.2006
Innlegg
1.703
Antall liker
296
Sted
Grenland
Torget vurderinger
13
Karma skrev:
Oldboy:

Har du vurdert en ReadyNas? Jeg bruker en slik, og trenger ikke ha pc påslått. Den kjører også raid-system som sikrer dataene mye bedre.
Karma; hvordan fungerer dette?
Trenger du ikke ha pc i det hele tatt? (ønsker egentlig det)
Ønsker å bruke DAC en min.
 
O

OldBoy

Gjest
Karma skrev:
Oldboy:

Har du vurdert en ReadyNas? Jeg bruker en slik, og trenger ikke ha pc påslått. Den kjører også raid-system som sikrer dataene mye bedre.
Nå spør du mer enn jeg kan svare på. Jeg må bare innrømme at jeg gjør som sønnene mine sier at jeg skal gjøre. Det har fungert bra så langt. Men jeg får vel ta en prat med dem. Gammel mann må ha det aller beste, må vite.

:) :) :)

Jeg har et hjemmekontor hvor PC'en allikevel står på hele døgnet, av hensyn til å kunne jobbe mot forretningsforbindelser både i Østen og i Amerika. Med lukket dør, så PC-støy er heldigvis ikke noe problem. Og usynlig for kona, hvilket kanskje er det aller viktigste.
 

Dog

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2004
Innlegg
3.228
Antall liker
422
Sted
Sola
Jeg har ingen planer om å erstatte vinylrigg eller digitalisere LP-samlingen min...jeg holdt på å si: snarere tvert om! :D
Men CDene er annen sak. De er jo allerede dømt til et liv i det digitale domenet...

Ser for meg å bruke en Mac G5 pro med diverse disker som server i kjelleren, oveføre ukomprimerte filer trådløst til enhet a la T+A Music Player(som har et interessant sett med features, bl.a flere innganger til dac) i oppsettet..skal ikke ha noe mac/pc nær oppsettet eller i det for den del. Men lurer på om ukomprimerte filer blir en utfordring med tanke på båndvidde...noen som har erfaringer å dele her?

Time will show!

Ole

OldBoy skrev:
Selv for en gammel mann på over 60, er svaret på Dog's spørsmål et rungende "ja". Jeg er allerede i gang med å legge mine favoritt-CD'er inn på harddisk. Jeg har planer om å kjøpe meg et par ekstra harddisk'er, både for lagring og for backup, og da bli CD-spilleren arbeidsledig. Jeg har kjøpt meg en god DAC, og gjennom den går nå all min digitale musikk: HD-musikk, nettradio og tradisjonell CD-musikk, hvorav de to førstnevnte går trådløst fra PC via Squeezebox.

Lydmessig er jeg allerede godt overbevist om at dette er like bra som CD-basert avspilling.

Neste trinn, men det blir vel å banne litt i kjerka her på HFS, blir å kjøpe en god ADC, og konvertere all vinylen til ett-tall og nuller. Det blir litt av en jobb, naturligvis, men helt sikkert verdt det.

Til slutt, blir det å stue bort alle CD'er og LP'er på et trygt og usynlig sted, selge unna tunere, og CD-spillere, og gjemme bort platespilleren i et kott. Full pott på WAF-fronten, tipper jeg.

Jeg har ingen konkret tidsplan, men skal jeg gjette: I løpet av 2009 burde jeg være 100% digitalisert. Rent praktisk kommer jeg til å ha PC'en stående på hele tiden på et arbeidsrom, kjøre alle signaler trådløst til en Squeezebox, og styre det hele ved hjelp av den tilhørende fjernkontrollen. Jeg skal ikke ha noen PC'er stående synlig i noen av husets oppholdsrom.
 
G

Gjestemedlem

Gjest
Hvis man har en stor samling av CDer som man vil flytte over på en HD så kan det være verdt å vurdere en slik maskin:



http://sewelldirect.com/Baxter-Audio-CD-Ripper.asp

"Enter the Baxter Batch CD Ripper. Stack your CD collection on the spindle (up to 25 discs at a time), connect the device to your PC via USB 2.0, choose your music settings, and let it do its job. The ripper is highly customizable and lets you choose how you want your CD’s ripped. Rip audio CDs to MP3, WMA, WAV, and AIFF. MP3 ripping can be done CBR (Constant Bit Rate), Average Bit Rate , VBR (Variable Bit Rate - RH), or VBR (v3.90 - MTRH). CBR rates bit rates include; 32, 40, 48, 56, 64, 80, 96, 112, 128, 160, 192, 224, 256, and 320. WMA rates range from 12kbps to 320 kbps. WMA Lossless is also supported. WAV is of course completely lossless but yields very large files.

The Baxter CD Ripper automatically obtains the CD’s Artist, Title, and Tracks from the internet. The included software will then store all song information in ID3 tags so you can easily organize your music once it's on your PC. Stop putting off transferring your music to your PC and handheld devices because of its tedious nature. Let the Baxter Batch CD Ripper do the work for you."



Koster litt over $800 + frakt og avgifter. Men hvis man skal sitte ved PCen og rippe 2000+ CDer så kan man fort regne hvor mye man har i timebetaling for dette arbeidet... Da er det bedre med en slik maskin og heller ta noen overtidstimer på jobben neste måned.
 
B

Back_Door

Gjest
yasman skrev:
Karma skrev:
Oldboy:

Har du vurdert en ReadyNas? Jeg bruker en slik, og trenger ikke ha pc påslått. Den kjører også raid-system som sikrer dataene mye bedre.
Karma; hvordan fungerer dette?
Trenger du ikke ha pc i det hele tatt? (ønsker egentlig det)
Ønsker å bruke DAC en min.
ReadyNas nv har innebygd ram og fungerer helt på egenhånd. Den sender musikken trådløst til mitt anlegg. Hos meg tar en Squeezebox mot signalene og forer dem til dac i DEQX, som også fungerer som forforsterker og rom/høyttalerkorreksjon.
Min ReadyNas har 4 X 250 G-byte harddisker i et Raid X system. Det betyr at om en harddisk skulle ryke, kan du ta den ut under drift og sette inn en ny uten å miste noen data!
Jeg har koblet ReadyNas til min pc. PC-en brukes under ripping av cd-er til harddisken i ReadyNas. Jeg sitter da på mitt kontor og ripper og lager mapper osv. Når jeg er fornøyd med ripping og redigering, kan pc slås av. ;)
 
K

knutinh

Gjest
erato skrev:
Det er vel ingen som vil si at feilretting er bra da mye av den baserer seg på interpolasjon - som vel er noe annet enn EKTE feilretting.
Hva mener du med "mye av den"?

Er utsagnet ditt basert på lytting eller noe mer etterretterlig? Dersom du har lyttet deg fram til virkemåten til feilkorreksjon i CD-spillere så lurer jeg på hvordan hørselen din "vet" at det ikke er helt andre feil du har merket deg, så som jitter?

-k
 
K

knutinh

Gjest
Dog skrev:
Etter å omsider ha landet i et hus og fått opp vinylriggen igjen, så går det opp for meg at CD-plater godt kan lagres i esker...ute av øye og sinn, men gjerne digitalisert lossless på en harddisk eller flere. Har blitt glad i cd-spilleren min, som "nesten" spiller analogt - men likevel - nå finnes det noen interessante løsninger etterhvert. T+A Music Player, Transporter, Linns løsning..og flere. Så jeg lurer på om jeg skal satse steinhardt på vinyl og harddisk fremover...

Det er jo noen her som har gjort akkurat det(LMC?)...andre som går med slike planer?

For å si det med Friedrich Schläfer, mannen bak ASR, "cd-spillere kommer vi aldri til å lage, da alle drivverk tilgjengelige har elendig mekanisk kvalitet - noe jeg er helt uinteressert i å jobbe med" :D (jeg spurte om ASR kunne komme med cd-spiller en eller annen gang).

O.
Jeg mener at avspilling fra harddisk har flere praktiske fordeler:
1. Mindre slitasje på samle-objekter
2. Vesentlig lettere å organisere store samlinger, søke etc.
3. Mulighet for å ta backup, og sannsynligvis (?) et medie med lavere feilrate

På den andre siden:
1. Det er for mange et rituale forbundet med å hente ut en skive, sette den i spilleren og bla i coveret
2. Noen har lite selvdisiplin og ender opp med å høre på halve album eller endog halve låter
3. STB og media-PC er forholdsvis umodne teknologier i forhold til CD-spillere som er ferdigutviklet.

mvh
k
 

Vegardaase

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.07.2005
Innlegg
1.963
Antall liker
2
Helt enig Knutinh.

For meg er fordelene med et slikt avspillingsystem åpenbare. Jeg tar også for gitt at det er mulig å få en eksakt lik digitalstream av et slikt system, som fra CD-spillere (utsagn basert på egne tester, teknologiske betraktinger og ren logikk). Spørsmålet blir da for meg hva man foretrekker utifra et rent brukermessig synspunkt.

knutinh skrev:
På den andre siden:
1. Det er for mange et rituale forbundet med å hente ut en skive, sette den i spilleren og bla i coveret
Selvfølgelig liker noen dette. Jeg har de meste av musikken på CD og kan når som helst trekke frem coveret å lese dete, selv om ikke den fysiske CDen avspilles.
2. Noen har lite selvdisiplin og ender opp med å høre på halve album eller endog halve låter
Dette er for meg ikke lenger noe poeng. Tror også dette er en myte at man spiller hele CDen og at man nok spiller de første sangene mer enn de siste. Dette problemet er eliminert med HD avspilling.
3. STB og media-PC er forholdsvis umodne teknologier i forhold til CD-spillere som er ferdigutviklet.
Dette kan selvfølgelig være et probem for noen, men jeg har etterhvert gått fra å ha et hat-forhold til datamaskiner til å opparbeide meg en del kunnskap og reelt ønske om å konfigurere dette på en best mulig måte. Det har blitt lystbetont! Kanskje an sammenheng med at jeg har gått over til Mac..... ;)

Uansett synes jeg at jeg har fått en helt annen innsikt i min musikksamling. Lese musikkomtaler -> sjekke om jeg har musikken -> ofte ja (siste spilt 1 gang for 2 år siden..... -> høre på musikken -> gjennopdage den!!

Konklusjon: Anbefaler alle som ikke hr forsøkt dette å gi det en sjanse. Det er ekstremt vanedannende!
 

gut_man

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.02.2004
Innlegg
5.449
Antall liker
3.163
Torget vurderinger
6
Hei Dog. Var i samme situasjon som deg i vår. Lurte på hvor veien skulle gå. HD basert digitalkilde ble nøye vurdert. Jeg valgte imidlertid å gå for Base drivverk som jeg er vanvittig godt fornøyd med. Redsel for harddisk havari og tap av musikk, samt en innebygd aversjon for problemene som jeg vanligvis erfarer ved pc bruk, førte meg litt bort fra HD tanken. Jeg kommer sikkert til å gå for en HD løsning i fremtiden, for jeg er svært tiltrukket av brukervennligheten! Mitt valg har også medført en relativt heftig oppgradering på vinyl avspillingsfronten, og jeg kjøper i dag (nesten) konsekvent all musikk på vinyl igjen. Base drivverket (sammen med DP dacen min)har til nå motstått alle utfordrere som har vært innom inkl. den dyreste Accuphase integrerte cd spilleren :), så jeg har ikke angret det kjøpet. Når det er sagt, får jeg slå et slag til for vinylmediet, og fortelle at ingen av digitalriggene som har vært i hus her, har vært i nærheten av vinylriggen min. Så på ditt spørsmål om tiden er moden for å gå over til vinyl, er svaret definitivt ja ;) Og HD, tja hvorfor ikke? En sånn dac som LMC bygger, fristet meg veldig i vår. Noe i den duren ville nok bli meget bra. Gleder meg å se hva du konkluderer med!
 

Dog

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2004
Innlegg
3.228
Antall liker
422
Sted
Sola
Jeg har brukt HD-basert digital musikk siden den første iPoden kom(jeg hadde nummer 2 i landet i følge Apple Norge :)) - men alltid til det mobile bruket...så jeg kjenner godt til brukervennlighet og muligheter etterhvert.

Primær motivasjon for meg nå er rett og slett at jeg ser vinyl kommer til å bli signalkilde nummer 1 i oppsettet, og hvis en god og fleksibel HD-løsning kan fungere godt som erstatter for CD-mediet, så er jo det å foretrekke på alle måter.
Men det må være minst like bra som Lectoren skal jeg gjøre dette!

O.
 

KnB

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.06.2003
Innlegg
1.517
Antall liker
108
Torget vurderinger
2
Hei,

HD er tingen, selv er jeg veldig fornøyd, spesielt med lydkvaliteten..
Kjører Vista og XXHighEnd spiller. (dedikert E6850, sataII 2TB, 4gb ram, godt spekket maskin)
PC er plassert i eget rom, fjernstyres fra laptop.

Det finnes nok mange flotte dac'er en kan bruke, jeg har valgt DDDac (nos) som jeg er umåtelig fornøyd med :) !!!
Angrer på konverteringen fra vinyl til CD på 80 tallet... men pr i dag blir det ikke vinyl på meg.. (av flere grunner.)

CD plater pakket bort i kasser er i min verden et godt fremskritt :) ::) 8)
 

yasman

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.10.2006
Innlegg
1.703
Antall liker
296
Sted
Grenland
Torget vurderinger
13
gut_man skrev:
Hei Dog. Var i samme situasjon som deg i vår. Lurte på hvor veien skulle gå. HD basert digitalkilde ble nøye vurdert. Jeg valgte imidlertid å gå for Base drivverk som jeg er vanvittig godt fornøyd med. Redsel for harddisk havari og tap av musikk, samt en innebygd aversjon for problemene som jeg vanligvis erfarer ved pc bruk, førte meg litt bort fra HD tanken. Jeg kommer sikkert til å gå for en HD løsning i fremtiden, for jeg er svært tiltrukket av brukervennligheten! Mitt valg har også medført en relativt heftig oppgradering på vinyl avspillingsfronten, og jeg kjøper i dag (nesten) konsekvent all musikk på vinyl igjen. Base drivverket (sammen med DP dacen min)har til nå motstått alle utfordrere som har vært innom inkl. den dyreste Accuphase integrerte cd spilleren :), så jeg har ikke angret det kjøpet. Når det er sagt, får jeg slå et slag til for vinylmediet, og fortelle at ingen av digitalriggene som har vært i hus her, har vært i nærheten av vinylriggen min. Så på ditt spørsmål om tiden er moden for å gå over til vinyl, er svaret definitivt ja ;) Og HD, tja hvorfor ikke? En sånn dac som LMC bygger, fristet meg veldig i vår. Noe i den duren ville nok bli meget bra. Gleder meg å se hva du konkluderer med!
Hva slags vinyl rigg har du gutmann og hva er triksene for å få det til?
Mitt vinyloppsett er ikke i nærheten av det digitale.......
 

yasman

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.10.2006
Innlegg
1.703
Antall liker
296
Sted
Grenland
Torget vurderinger
13
Karma skrev:
yasman skrev:
Karma skrev:
Oldboy:

Har du vurdert en ReadyNas? Jeg bruker en slik, og trenger ikke ha pc påslått. Den kjører også raid-system som sikrer dataene mye bedre.
Karma; hvordan fungerer dette?
Trenger du ikke ha pc i det hele tatt? (ønsker egentlig det)
Ønsker å bruke DAC en min.
ReadyNas nv har innebygd ram og fungerer helt på egenhånd. Den sender musikken trådløst til mitt anlegg. Hos meg tar en Squeezebox mot signalene og forer dem til dac i DEQX, som også fungerer som forforsterker og rom/høyttalerkorreksjon.
Min ReadyNas har 4 X 250 G-byte harddisker i et Raid X system. Det betyr at om en harddisk skulle ryke, kan du ta den ut under drift og sette inn en ny uten å miste noen data!
Jeg har koblet ReadyNas til min pc. PC-en brukes under ripping av cd-er til harddisken i ReadyNas. Jeg sitter da på mitt kontor og ripper og lager mapper osv. Når jeg er fornøyd med ripping og redigering, kan pc slås av. ;)
Veldig spennende; tror jeg vil gå for dette!
Hva slags fabrikat benytter du, og hvor er det kjøpt?? Ready NAS og Raid.....
 
P

Parelius

Gjest
Dog skrev:
Jeg har brukt HD-basert digital musikk siden den første iPoden kom(jeg hadde nummer 2 i landet i følge Apple Norge :)) - men alltid til det mobile bruket...så jeg kjenner godt til brukervennlighet og muligheter etterhvert.

Primær motivasjon for meg nå er rett og slett at jeg ser vinyl kommer til å bli signalkilde nummer 1 i oppsettet, og hvis en god og fleksibel HD-løsning kan fungere godt som erstatter for CD-mediet, så er jo det å foretrekke på alle måter.
Men det må være minst like bra som Lectoren skal jeg gjøre dette!
Sats på HD, Dog. Kan du ikke bruke den Lectoren som ekstern DAC, om den er så gjev? ;)

Vinyl er primær kilde her også, og CD-cover har aldri fasinert meg. LP-cover derimot… Og så kan du når tiden er lang kjøre litt vinyl over på digitalis (via en anstendig ADC); klar for iPod.
 
B

Back_Door

Gjest
yasman skrev:
Karma skrev:
yasman skrev:
Karma skrev:
Oldboy:

Har du vurdert en ReadyNas? Jeg bruker en slik, og trenger ikke ha pc påslått. Den kjører også raid-system som sikrer dataene mye bedre.
Karma; hvordan fungerer dette?
Trenger du ikke ha pc i det hele tatt? (ønsker egentlig det)
Ønsker å bruke DAC en min.
ReadyNas nv har innebygd ram og fungerer helt på egenhånd. Den sender musikken trådløst til mitt anlegg. Hos meg tar en Squeezebox mot signalene og forer dem til dac i DEQX, som også fungerer som forforsterker og rom/høyttalerkorreksjon.
Min ReadyNas har 4 X 250 G-byte harddisker i et Raid X system. Det betyr at om en harddisk skulle ryke, kan du ta den ut under drift og sette inn en ny uten å miste noen data!
Jeg har koblet ReadyNas til min pc. PC-en brukes under ripping av cd-er til harddisken i ReadyNas. Jeg sitter da på mitt kontor og ripper og lager mapper osv. Når jeg er fornøyd med ripping og redigering, kan pc slås av. ;)
Veldig spennende; tror jeg vil gå for dette!
Hva slags fabrikat benytter du, og hvor er det kjøpt?? Ready NAS og Raid.....
Her er type og produsent:
http://www.infrant.com/products/products_details.php?name=ReadyNAS NVPlus

Her er norsk forhandler:

http://www.masseplass.no/
 

Othmas

Overivrig entusiast
Ble medlem
10.10.2005
Innlegg
551
Antall liker
169
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Har selv brukt HD-avspillt musikk siden 2003,ingen vei tilbake for min del. Platespiller på gang,men det er mest av nostalgigrunner.
Ren Cd-spiller er ikke lenger aktuelt pga brukergrensesnitt og delvis lydkvalitet.

mvh
 

gut_man

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.02.2004
Innlegg
5.449
Antall liker
3.163
Torget vurderinger
6
Dog skrev:
Jeg har brukt HD-basert digital musikk siden den første iPoden kom(jeg hadde nummer 2 i landet i følge Apple Norge :)) - men alltid til det mobile bruket...så jeg kjenner godt til brukervennlighet og muligheter etterhvert.

Primær motivasjon for meg nå er rett og slett at jeg ser vinyl kommer til å bli signalkilde nummer 1 i oppsettet, og hvis en god og fleksibel HD-løsning kan fungere godt som erstatter for CD-mediet, så er jo det å foretrekke på alle måter.
Men det må være minst like bra som Lectoren skal jeg gjøre dette!

O.
Så flott å høre at du satser på vinyl Dog! Blir spennende å følge din oppgraderingsjakt. Skulle du trenge litt inspirasjon, står min invitasjon ved lag den vettu :) Du er vel innom gamlebyen innimellom? Her er VPI og Dynavector av fineste sort...Tvillinger har jeg også ;D Om enn i en litt eldre utgave enn dine!
 

gut_man

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.02.2004
Innlegg
5.449
Antall liker
3.163
Torget vurderinger
6
yasman skrev:
gut_man skrev:
Hei Dog. Var i samme situasjon som deg i vår. Lurte på hvor veien skulle gå. HD basert digitalkilde ble nøye vurdert. Jeg valgte imidlertid å gå for Base drivverk som jeg er vanvittig godt fornøyd med. Redsel for harddisk havari og tap av musikk, samt en innebygd aversjon for problemene som jeg vanligvis erfarer ved pc bruk, førte meg litt bort fra HD tanken. Jeg kommer sikkert til å gå for en HD løsning i fremtiden, for jeg er svært tiltrukket av brukervennligheten! Mitt valg har også medført en relativt heftig oppgradering på vinyl avspillingsfronten, og jeg kjøper i dag (nesten) konsekvent all musikk på vinyl igjen. Base drivverket (sammen med DP dacen min)har til nå motstått alle utfordrere som har vært innom inkl. den dyreste Accuphase integrerte cd spilleren :), så jeg har ikke angret det kjøpet. Når det er sagt, får jeg slå et slag til for vinylmediet, og fortelle at ingen av digitalriggene som har vært i hus her, har vært i nærheten av vinylriggen min. Så på ditt spørsmål om tiden er moden for å gå over til vinyl, er svaret definitivt ja ;) Og HD, tja hvorfor ikke? En sånn dac som LMC bygger, fristet meg veldig i vår. Noe i den duren ville nok bli meget bra. Gleder meg å se hva du konkluderer med!
Hva slags vinyl rigg har du gutmann og hva er triksene for å få det til?
Mitt vinyloppsett er ikke i nærheten av det digitale.......
Sjekk footeren min Yasman. Har du lyst å se bilder av herlighetene, finner du det i tråden; Nå har jeg gjort det; VPI og Airtangent på vinylforumet :) Triksene for å få det til er mange, og avhengiger av mange faktorer. Men når man får det til, eller lytter til en vinylrigg der alt stemmer, er det ingen vei tilbake. Ønsker du tips, eller føler du er på villspor, kan en tråd på vinylforumet være til uvurderlig hjelp. Så fremt ikke det skiller divisjoner (pris og klassemessig) mellom analog og digitalrigg, burde i det minste analogriggen din spille på høyde med digitalrigg, om ikke bedre... Liker du vinylmediet og ønsker å forbedre riggen din, finnes det som sagt mange hjelpsomme og kunnskapsrike personer som er flinke til å gi råd på vinylforumet!
 

BangBang

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.03.2005
Innlegg
7.301
Antall liker
4.908
Sted
Okka by
Torget vurderinger
7
Helt klart noe eget med vinyl ;)
HD mediet kjenner jeg lite til.... men IMHO har det digitale mediet langt å gå for å nå opp i mot et godt vinyl oppsett :) Tar du turen til Okka by, så er døren åpen her hos meg også.... Ikke har jeg tvillinger, og ikke har jeg VPI, men deilig vinyl kan jeg by på okke som!! ;D
 
B

Back_Door

Gjest
På en måte litt merkelig "å gå over til HD og vinyl". Større avstand i brukervennlighet er det vel ikke mulig å finne?
Eneste grunn må være at man anser det som umulig å få samme kvalitet fra HD som fra vinyl, samtidig som man likevel tiltrekkes av brukervennligheten til HD. Jeg skal vokte meg vel for ikke å trå noen på tærne i den sammenheng. ;)
 

emotikon

Æresmedlem
Ble medlem
24.10.2004
Innlegg
12.495
Antall liker
2.925
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Mitt spørsmål på en dag som dette er:
Hvorfor skal alt være så enkelt?

Når det gjelder vinyl, er litt av meningen for meg at det IKKE behøver å være enkelt. Det viktigste er at det låter musikk slik jeg kjenner det fra "virkeligheten"
Så får jeg bare ta det arbeidet det medfører:
Lempe disse platene i hus, sette dem fint på sin egen plass i hylla, trekke den ut igjen, dra frem plata fra innercover, sette fra meg cover og innercover, legge plata på platetalerkenen, skru på motor, børste over med carbonbørste, føre armen inn på plata og sette seg ned for å nyte god musikk.
Livet er bare deilig dere!!!

Men som mange andre her inne, er jeg inne på tanken på å rippe alle ::) mine cd på HD og lage meg et system for slik avspilling med tid og stunder. Venter bare på at det værste av prøving og feilig er utført av andre ;D ;)
 
B

Back_Door

Gjest
Ja, hvorfor skal det være så enkelt? Eller hvorfor ikke?
Selv opplever jeg i hvert fall at jeg spiller mye mer musikk etter at jeg gikk over til HD-basert kilde. Jeg oppdager til og med musikk som jeg hadde glemt jeg hadde. Når det da kan gjøres på en måte der jeg slett ikke oppfatter noen form for kvalitetstap, da er vel valget enkelt? For meg er det musikken som betyr noe, og ikke eventuelle ritualer rundt selver avspillingen. Om andre har en annen tilnærming, er selvsagt det like respektabelt. ;)
 
K

knutinh

Gjest
Siden det er utgitt utrolig mye bra musikk (og gode mikser/mastre) på vinyl så hadde det vært interessant å kunnet kjøpe album som var "rippet" rett fra vinyl til CD/FLAC.

Hvis jeg forstår lovgivningen rett så er det faktisk helt lovlig å digitalisere hele vinyl-samlingen sin, og så dele kopier av denne med venner og nær familie. Hvis dette er musikk-interesserte som har samme innspilling i et annet format (med en master av dårligere subjektiv kvalitet) så ser jeg ingen moralske skrupler heller.

Det samme gjelder hvis det er en gammel innspilling hvor plateselskapet ikke lengre eksisterer.

-k
 

Dog

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2004
Innlegg
3.228
Antall liker
422
Sted
Sola
Ingen fare med tanke på tå tråkking ;)

Litt klønete formulert kanskje, men for å si det på en annen måte: Vinyl blir min signalkilde nummer 1 etter å ha hørt hva en ganske ydmyk rigg kan gi meg av musikkopplevelser - så hva gjør jeg med CDene?

Ripper jeg de til en disk som sammen med andre remedier erstatter cd-spilleren, eller gjør jeg det ikke? Det er egentlig spørsmålet, vinyl-delen har jeg svar på allerede :)

Det var vel ikke så vanskelig vel? ;)

O.
Karma skrev:
På en måte litt merkelig "å gå over til HD og vinyl". Større avstand i brukervennlighet er det vel ikke mulig å finne?
Eneste grunn må være at man anser det som umulig å få samme kvalitet fra HD som fra vinyl, samtidig som man likevel tiltrekkes av brukervennligheten til HD. Jeg skal vokte meg vel for ikke å trå noen på tærne i den sammenheng. ;)
 

KW

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Innlegg
6.388
Antall liker
389
Sted
Bærum
Torget vurderinger
1
Dog skrev:
Ingen fare med tanke på tå tråkking ;)

Litt klønete formulert kanskje, men for å si det på en annen måte: Vinyl blir min signalkilde nummer 1 etter å ha hørt hva en ganske ydmyk rigg kan gi meg av musikkopplevelser - så hva gjør jeg med CDene?

Ripper jeg de til en disk som sammen med andre remedier erstatter cd-spilleren, eller gjør jeg det ikke? Det er egentlig spørsmålet, vinyl-delen har jeg svar på allerede :)

Det var vel ikke så vanskelig vel? ;)

O.
Karma skrev:
På en måte litt merkelig "å gå over til HD og vinyl". Større avstand i brukervennlighet er det vel ikke mulig å finne?
Eneste grunn må være at man anser det som umulig å få samme kvalitet fra HD som fra vinyl, samtidig som man likevel tiltrekkes av brukervennligheten til HD. Jeg skal vokte meg vel for ikke å trå noen på tærne i den sammenheng. ;)
Hei Dog!

Du spør:
<Ripper jeg de til en disk som sammen med andre remedier erstatter cd-spilleren, eller gjør jeg det ikke?>
Mitt svar er det bør du så fort som mulig ;)
Hovedgrunnen til min anbefaling er at det tar sin tid og at de fleste vil ha det slik om ca. 5 år i fra nå.
På de 5 åra har de fleste sin cdsamling vokst betraktelig (er kanskje allerede stor) og det kan fort bli et ork å sette i gang.
Dersom man i all vesentlig grad kjøper vinyl, så blir det litt annen problemstilling imo, men bare litt (kanskje ::) )

Jeg har jo merket meg at noen hevder tilfeller av at vinylutgaven er bedre en tilsvarende cd, slik sett så kan det jo være en ide å kjøpe vinylutgaven OG f.eks. en RME som jo også er en ad konverter og dermed få både pose og sekk vinyl og Hd basert.
Da kan man jo velge det en er i stemning til å gjøre for øyeblikket ved avspilling.
Bruke pc når en vil gjøre det enkelt og greit og vinylsnurrern når en vil ha det litt tungvint (ikke negativt ment), samtidig som "styret" med vinyl jo vitterlig gjør det hele en tanke mer "spennende" rent utfordringsmessig og tweakemessig (les. mer å bry seg om og se frem til ::) )
Jeg har vinylrigg (enkle og billige ting) i to anlegg og kjøper vinyl i ny og ne, og hovedgrunnen til at jeg (startet opp igjen) var at jeg tross alt hadde en del vinyl fra mitt "forrige" hifi-liv.

Jeg kjøper helt klart mest cd og hovedgrunnen til det er tilgjengelighet og pris, ofte handler jeg cd for ned mot tredjedelen av hva en må betale for vinyl, snakker om begge nytt og ofte slår en til med 180/200 grams av vinyl når en først velger det, og de finnes i den utgaven.

Så min anbefaling er som sagt kom i gang med å rippe raskest mulig, du vil med stor sannsynlighet likevel ende der før eller senere ;)

Edit: En trenger ikke å erstatte en cdspiller selv om en kjører HD basert, min MFKWDM25 (har egen optisk inngang) hvor jeg streamer musikken trådløst fra iMac og det finnes flere slike muligheter der ute f.eks Cary 306 sacd og sikkert andre med.
Greit å kunne kjøre cd dersom pc/mac streiker ::)

Mvh.KW
 
Topp Bunn