Er subwoofer et hverdagsbegrep?

Sundance_Pete

Overivrig entusiast
Ble medlem
09.12.2005
Innlegg
659
Antall liker
1
Mange har bestemte meninger om hva en "subwoofer" er. Finnes det en offisiell standard for hvilke kriterier som må innfris for at man kan kalle et produkt for "subwoofer"?

Dette begrepet kan jo tolkes på flere måter:

-En innretning som virker i området under wooferen i hovedhøyttaleren?. i så tilfelle vil begrepet bli relativt.

-En "woofer" som når ned til subsoniske frekvenser? I såfall må man luke bort 95% av alle såkalte "subwoofere" på markedet og forbrukerombudet har, hvis dette stemmer, litt av en jobb med å rydde opp.

Jeg er av den oppfatning at dette er et hverdagsbegrep.
 

leifa

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
24.06.2005
Innlegg
181
Antall liker
0
Etter at hjemmekinoen gjorde sitt inntog i de tusner av hjem har det blitt svært vanlig med såkalte subwoofere.
Og mange av de spiller ikke særlig dypt. Men jeg tror at folk flest oppfatter at en subwoofer er en høyttaler som bare spiller bass. Uansett hvor lite nedover i frekvensene den går. Er det kun bass, så er det sub.

Jeg tok en titt på et par salgssider, og måtte le litt. Sub med 6,5 tommers element, innebygd 28 watt forsterker, og også innebygd forsterker til hovedhøyttalerne. Alt til den nette pris av kr 1200.
 
L

Lydtekniker

Gjest
Selv sverger jeg til den flotte norske oversettelsen "underbjeffer".
 

Flageborg

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.02.2005
Innlegg
6.599
Antall liker
3.137
Torget vurderinger
0
Begrepet er jo kjent, men misbrukes over en lav sko................

Det er særlig to grupperinger som som skiller seg ut:

1. De som har opplevd en skikkelig kalibrert SVS, med MUSIKK.

2. De som tilpasser SUB-wooferdefinisjonen til sine egne selvforklarte prinsipper.

I tillegg til dette er det en liten gruppe DIY med mer eller mindre vellykkede resultater, som allerede er definert i pkt. 1 eller pkt. 2.

Når jeg påstår at en SUB må levere 20Hz på strak arm, vil en annen si at den naturlige avrullingen fra en stativhøytaler med 1 stk. 6,5" er nok...............

Da vil jeg påstå at alt over 10kHz er bortkastet, for de fleste hører ikke forskjell om alt over dette blir borte..................
 
S

slowmotion

Gjest
Når jeg påstår at en SUB må levere 20Hz på strak arm, vil en annen si at den naturlige avrullingen fra en stativhøytaler med 1 stk. 6,5" er nok...............
Enig i at en sub bør gå ned til 20Hz.
Men den bør også levere nok lydtrykk ved lav forvrengning ved 20Hz.
Noe de færreste suber gjør.

;)
 

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Innlegg
18.312
Antall liker
16.389
Sted
Østfold
En subwoofer tar seg av de dypeste frekvensene et gitt anlegg med subwoofer kan gjengi.

Det er ikke noen vits i å perfeksjonere frekvenser over 10kHz og under 50Hz om ikke områdene rundt 500Hz-10kHz og rundt 50Hz-500Hz er perfeksjonert.

Et annet poeng er at i et område der vi i hovedsak lytter med kroppen er det liten vits i å måle responsen i ørehøyde.
 

KW

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Innlegg
6.388
Antall liker
389
Sted
Bærum
Torget vurderinger
1
En subwoofer tar seg av de dypeste frekvensene et gitt anlegg med subwoofer kan gjengi.

Det er ikke noen vits i å perfeksjonere frekvenser over 10kHz og under 50Hz om ikke områdene rundt 500Hz-10kHz og rundt 50Hz-500Hz er perfeksjonert.

Et annet poeng er at i et område der vi i hovedsak lytter med kroppen er det liten vits i å måle responsen i ørehøyde.
Hei!
Nå sitter vel ikke ørene spessielt langt unna resten av kroppen da, særlig ikke når en sitter ;)
Er det viktigere å måle dette fra knærne og ned enn f.eks fra magen og opp til ørene?
:D

Mvh.KW
 

AudioDude

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
22.03.2006
Innlegg
435
Antall liker
0
Selvsagt "Er subwoofer et hverdagsbegrep?" men det betyr jo på ingen måte at folk vet noe om hva det betyr..

Folk strør jo også om seg med andre "fagtermer" slik som feks harddisk. For oss som har kikket inni en datamaskin er dette en liten dings som vi kan lese og lagre data på. For folk flest er dette hele pc'en.. (selve pc boksen)
Det er noe galt med harddisken sier folk... Tenk om folk møtte opp på sykehuset og forklarte at : Det er noe galt med kroppen... Det er definitivt noe galt med kroppen..

Surround er også noe fint.. folk vet at de skal ha det, men ikke så mye om hva det egentlig er... Men de vet at de skal ha sånn "surround system" og da får de sånn subwoofer. For ellers er det vel ikke surround ?

Så derfor henter far opp elkjøp sidene på "skjermen sin" slik at mor kan "ta ut siden" på skriveren. Far er flink til å hente opp de riktige sidene på skjermen sin...



Jeg går og legger meg jeg...
 

roffe

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Innlegg
3.677
Antall liker
6
Begrepet er jo kjent, men misbrukes over en lav sko................

Det er særlig to grupperinger som som skiller seg ut:

1. De som har opplevd en skikkelig kalibrert SVS, med MUSIKK.

2. De som tilpasser SUB-wooferdefinisjonen til sine egne selvforklarte prinsipper.

I tillegg til dette er det en liten gruppe DIY med mer eller mindre vellykkede resultater, som allerede er definert i pkt. 1 eller pkt. 2.

Når jeg påstår at en SUB må levere 20Hz på strak arm, vil en annen si at den naturlige avrullingen fra en stativhøytaler med 1 stk. 6,5" er nok...............

Da vil jeg påstå at alt over 10kHz er bortkastet, for de fleste hører ikke forskjell om alt over dette blir borte..................
Dette sier du bare for å provosere. Men faktum er at begrepet subwoofer fantes LENGE før SVS-varemerket fantes, så punkt 1 blir en latterlig definisjon. Man trenger ikke ha hørt en SVS-subwoofer for å kunne definere hva en subwoofer er.

Man trenger heller ikke drive med DIY eller tilpasning av definisjonen.

Problemet er selvfølgelig at begrepet benyttes ulikt av ulike grupperinger. Slikt vanskeliggjør god kommunikasjon.

Anbefaler å lese disse definisjonene: http://www.google.no/search?hl=no&lr=&oi=defmore&defl=en&q=define:Subwoofer

Som vi ser spriker definisjonene enormt. Det er slik jeg ser det et uttrykk som brukes som om det er mer definert av måten produktet brukes på enn hva det egentlig er og hvilke spesifikasjoner det har. For meg er en subwoofer noe man skaffer seg for å gjengi den bassen som fronthøyttalerne ikke makter alene.
 

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Innlegg
18.312
Antall liker
16.389
Sted
Østfold
Hei!
Nå sitter vel ikke ørene spessielt langt unna resten av kroppen da, særlig ikke når en sitter ;)
Er det viktigere å måle dette fra knærne og ned enn f.eks fra magen og opp til ørene?
:D

Mvh.KW
To viktige faktorer i den sammenhengen:

Nr 1: Hos en jeg (og flageborg, roffe og akto) besøkte på tirsdag er det så mye viberasjoner i gulvet at i det man løfter bena forsvinner 80% av den opplevde dypeste bassen. Resten kan fort komme via sofaen. Jeg sliter med å hoppe opp og brålytte mens jeg er i luften. Vi sliter med andre ord veldig med å skille lyd fra viberasjoner.

Nr 2: Det er et faktum at faktisk kan man ha en resonans i ørehøyde og utfasing ved magen, eller omvendt. Man kan måle flat respons ved ørene og ha kvalmende bass ved magen, eventuellt ved føttene. Man bør derfor måle i hele høyden (minst 3-5 punkter) og summere dem (uten hensyn til fase) for å få et inntrykk av hva man faktisk hører med ører og kropp til sammen.
 

leifa

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
24.06.2005
Innlegg
181
Antall liker
0
Vibrasjoner i gulvet er et problem hos meg også. Hvis jeg spiller veldig høyt, vibrerer gulvet seriøst mye. Det kjennes som om parketten er i ferd med å bli revet opp.
Og det er ganske rart, for hvis jeg står og hopper litt på gulvet, så føles det veldig stabilt og hardt. Men ikke når jeg spiller høyt...

Flagenborg nevner at subber skal gå ned til 20Hz, og det er vel en ønskedrøm de fleste har. Men de færreste oppnår. Min sub, en stor sak med 240 liters kabinett, 18 tommers element som til og med er elektrisk boostet, skal visst nok ikke være linjært mer enn ned til 23 Hz.
Men på den andre siden: Den kan spille veldig høyt så langt ned, og jeg vedder en kasse øl på at mange subber som er spesifisert til å gå ned til 16-17Hz ikke klarer dette på særlig høyt volum. Det skal ikke bare gå dypt, men det skal kunne spille høyt og dypt også. Og det er en svært sjeldent kombinasjon!

Leif Arild
 
T

theStig

Gjest
Det er tydeligvis ikke definert noe krav til hva begrepet "subwoofer" skal omfatte... Det leveres jo såkalte subwoofere sammen med PC-høyttalere, og de spiller ikke et pip under 60 Hz.

Nå er det vel kanskje blandt oss audioholikere en slags akseptert standard at en subwoofer bør kunne fungere ned til rundt 20 Hz? Eller kanskje ikke?

Det er forsåvidt noe problem å få hva som helst til å spille til 20 Hz, men så var det lydtrykket da... og vips ble alt vanskelig.

Jeg fant fort ut at selv 2x10" i bassrefleks overhodet ikke var i stand til å fungere som subwoofer i hjemmekinoen. Selv 2x18" i enorme bassrefleks-kasser sliter med å levere et realistisk lydtrykk i 20 Hz-området.
 

leifa

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
24.06.2005
Innlegg
181
Antall liker
0
Akkurat! Og hvis man skal ha det linjært ned til 16Hz...
hva skal da til for å få seriøst lydtrykk?
 
T

theStig

Gjest
Heldigvis får vi en del hjelp fra rommet ved lave frekvenser, og jo mindre rommet er jo mer hjelp får vi. Men likevel... en god 18" i lukket kasse klarer ikke mer enn ca. 100 dB ved 16 Hz, selv med all mulig hjelp fra rommet. 100 dB ved 16 Hz er bare så vidt hørbart faktisk.
 
K

kbwh

Gjest
...og da, theStig, spør jeg: Hva har stort mer enn 100dB ved 16Hz å gjøre med musikkgjengivelse i hjemmet?
 
T

theStig

Gjest
Det var en illustrasjon i forhold til hvor mye man må opp i for i det hele tatt å HØRE 16 Hz. De 100 dB var på 1 meters avstand også forresten.

Når det gjelder hjemmekino, så får man fort "bruk for" mye mer enn 100 dB ved 14-16 Hz. Og nå tuller jeg ikke.
 

roffe

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Innlegg
3.677
Antall liker
6
Hvorfor skal man ikke få lov å reprodusere 16Hz ved følbare/hørbare nivåer i musikken?  Det er lettere å oppfatte 16Hz taktilt enn det er å oppfatte 30kHz for de aller fleste. Skal man ha diskant opp til 20KHz, så bør man vel også har bass ned til 20Hz.

Nei, det er ikke mange musikkinnspillinger som har meningsfylt informasjon ved 16Hz.  Men det finnes noen få, og det er da fullt legitimt å ønske at utstyret klarer å gjengi hele lydbildet også ved disse innspillingene. Som det påpekes er det imidlertidig mange filmer som har lydinformasjon som går langt ned i de taktilt oppfattbare frekvensene.

Uansett er det vel egentlig ikke hvor dypt det er ønskelig at anlegget spiller som diskuteres, men hva som bør kunne kalles en subwoofer.
 
K

kbwh

Gjest
Subwoofer = subbasshøyttaler?
Ville det si en høyttaler som tar seg av de hovedsakelig følbare (og ikke hørbare) frekvensene, dvs. under ca. 50 Hz?
 

Vidar Øierås

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.01.2003
Innlegg
3.202
Antall liker
341
Subwoofer = subbasshøyttaler?
Ville det si en høyttaler som tar seg av de hovedsakelig følbare (og ikke hørbare) frekvensene, dvs. under ca. 50 Hz?
Frekvenser under 80Hz hører vi ikke tonearten til. Vi hører frekvensen, men ikke på samme måte som frekvensene over 80Hz.

Vidar
 
T

theStig

Gjest
I beg to differ.... personlig oppfatter jeg den musikalske tonehøyden til frekvenser i hvertfall ned til rundt 30 Hz. Under der er det værre. Mulig dette har med musikalsk trening å gjøre, hva vet jeg?
 
S

slowmotion

Gjest
Som jeg ser det er det forskjell på subwoofer og woofer.
Det som vanligvis selges som tilbehør til et suroundanlegg er en woofer, og knapt nok det. En subwoofer går helt ned.

;)
 

roffe

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Innlegg
3.677
Antall liker
6
Hvis man ser på ordet, så betyr jo woofer basselement.  Det vil si at en subwoofer er det som spiller (frekvensene) under basselementet.  Så en mulig definisjon er rett og slett at en subwoofer er en spesialhøyttaler som spiller frekvensene under det wooferen i hovedhøyttalerne klarer, altså definert av grensene for hva de andre høyttalernes woofere gjengir.  

Legger man en slik definisjon til grunn kan man godt ha en subwoofer som spiller området 50-200Hz, så lenge de andre høyttalerne (satellittene) spiller lite under 200Hz.  ;)

Det er vel den definisjonen som er mest i bruk i den mindre spesialiserte delen av elektrobransjen og kundene deres, tipper jeg.

Personlig vil jeg kalle en høyttaler som hovedsaklig spiller frekvenser under 20Hz for en infralydhøyttaler, altså en høyttaler som spiller frekvenser under det det ut fra menneskelig hørsel er vanlig å definere som lyd. Slike frekvenser oppfattes omtrent utelukkende taktilt.
 
S

slowmotion

Gjest
Ja, og en woofer, i det opprinnelige begrepet,
spilt i store kasser ned til ca 50-60Hz , med hjemmelengsel og medvind.

I dag får du kjøpt subwoofere som knapt når ned til 60Hz,
selv ikke når du sparker dem utfor en fjellvegg.

En generell utvanning av begrepene,
men det er jo desverre vanlig i dag,
hvor alt mulig kalles "high end".

;)
 

Frode

Overivrig entusiast
Ble medlem
09.12.2002
Innlegg
1.089
Antall liker
173
Torget vurderinger
2
I følge O Heilage Wikipedia er sub-bass frekvenser under 90 Hz, og her er begrepet knyttet til frekvensomfanget til menneskestemmen.

http://en.wikipedia.org/wiki/Sub-bass
Men:

A subwoofer is a type of loudspeaker dedicated to the reproduction of bass frequencies, typically from about 20 Hz to about 200 Hz. It is difficult for small loudspeakers to reproduce frequencies below 40 Hz, especially above 100 dB, and so it is often advantageous to use a loudspeaker intended specifically for this task.


Frode
 
S

slowmotion

Gjest
Nå har jeg vært ute og googlet litt,
og det ser ut som man kan velge det som passer.
Og jeg som trodde en subwoofer måtte spille dyp bass.
Jeg bøyer hodet i skam.



Men dog, se hva jeg fant :

Subwoofer:

A speaker designed exclusively for low-frequency reproduction. A true subwoofer should be able to at least reach into the bottom octave (20-40Hz). There are many "subwoofers" on the market that would be more accurately termed "woofers".
;)
 
M

Mulelid

Gjest
32 Hz delt på 2 = 16 Hz.... Dere glemmer harmoniske frekvenser. ;-)
 

JORFIN

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.09.2004
Innlegg
1.765
Antall liker
15
Torget vurderinger
22
Da vil jeg påstå at alt over 10kHz er bortkastet, for de fleste hører ikke forskjell om alt over dette blir borte..................
hva i allverden skal du da med en sub som går under 20hZ? jeg ser forså vit på en sub på en høyttaler som spiller bass, og som gjerne skal hjelpe hovedhøyttalerne med de laveste frekvensene. hvis man skal komme med noe slags begrep ut av selve ordet subwoofer, så bør vel en slik sak kunn spille under 20hz, og det vil vel være en smule unødvendig siden du ikke hører det..
 
Topp Bunn