Rørutstyr Er standard-rør bare sorgen?

woodrand

Overivrig entusiast
Ble medlem
22.06.2015
Innlegg
611
Antall liker
2.001
Sted
Oslo
Torget vurderinger
2
Jeg har en VTL 5.5 series II forforsterker med seks smårør inni. Den er knapt to år gammel. Jeg har i det siste merket mer og mer at anlegget spiller skjevt - med mer i høyre kanal. Denne uken bestemte jeg meg derfor for å skifte rørene. Og du verden for en forskjell! Det er som det er blitt lagt på et ekstra lag både i bassen og i mellomtonen. Jeg fikk faktisk fullstendig hakeslepp da jeg slo på for første gang etter rørbyttet og satte i gang å spille. Aldri har Chet Bakers trompet vært flottere, og Leonard Cohens stemme ga meg gåsehud. Mullard-rør fra 50-tallet pustet nytt liv i hele anlegget mitt, og jeg har altså kun rør i forforsterkeren. Jeg skjønner jo at rør taper seg litt etterhvert, men dette låter jo helt annerledes enn det noen gang har gjort med denne forforsterkeren. Så jeg undrer: Er standard-rørene som følger med når man kjøper produktet elendige? I min VTL satt det JJ-rør fra fabrikk. Etter knapt to år var det bare ett av seks rør (12AT7 og 12AU7) som målte akseptabelt i rørtesteren. Alle de andre var langt under pari. Ikke rart balansen ble feil. Så jeg undrer: Er det slik at standard-rørene fra fabrikk bare er sorgen hos mange produsenter? Setter de inn det billigste de kan få tak i? Jeg som hadde vurdert å bytte forforsterker har nå opplevd å få en "helt ny" med et rørbytte til noen få tusenlapper. Her er det en god kveld nå, altså. Det låter så flott! Er nysgjerrig på hva slags erfaringer dere andre har med stanard-rørene?
IMG_0644.jpg
 

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Innlegg
13.108
Antall liker
4.965
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
28
Med svært få unntak bruker produsentene det billigste de kan få.
I hvert fall langt på vei.
Det viser seg også at nyproduserte rør ikke matcher originale spesifikasjoner. Noen ganger mangler det mye.
En kan bare undres når en leser omtaler som beskriver en forsterkeropplevelse som himmelsk.
Med middelmådige rør.
Hva skal en tro?
 

oyvjorge

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.05.2002
Innlegg
2.810
Antall liker
566
Sted
Akershus,Vestby
Torget vurderinger
13
Jeg har samme opplevelsen med min Aesthetix forforsterker med RIIA. Prøvde også med noen nyproduserte rør, men det var heller ingen suksess.
 

BerntJ

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.11.2002
Innlegg
1.401
Antall liker
185
Bruker nyproduserte EL34 i strømforsyningen, men linjetrinn og power er NOS. Det stod et Telefunken EL34 i strømforsyningen når jeg kjøpte den. Oppdaget det ikke før jeg byttet for noen år siden. Dumt å brenne bort Telefunken på power, men men. 12AT7 burde være lett å finne i NOS da det ikke er mye brukt. Værre med 12AU7 som er dyre. Bygger du om strømforsyningen til 9 volt finner du US 9AU7 til $1. Fordelen med selvbygg. VH. Bernt
 

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
20.700
Antall liker
7.941
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Rørkvalitet er ikkje uvesentleg, men det er veldig avgjerande kvar i signalkjeden du er. Utgangsrøra på effektforsteraren, dei dyraste, har mindre å seie for den totale lydkvaliteten enn småtriodene i forforsterkaren. Fasesplittarrør treng heller ikkje vere toppkvalitet.
 

The Gunner

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.05.2010
Innlegg
9.934
Antall liker
17.210
Sted
Oslo
Torget vurderinger
7
Visst! Har i tur og orden byttet ut originalrørene med noe jeg synes låter bedre i både pre, effekt og riaa. Svir litt hver gang, men når man først opplever en forbedring er det vanskelig å reversere. Tør av samme grunn ikke å prøve ut de aller dyreste variantene. Har simpelthen ikke råd til å bli for godt vant!

Morsomt at du nevner JJ. Det satt JJ 6922 originalt i min pre, og der gode de faktisk en veldig god jobb.
 
Sist redigert:

Balle Clorin

Æresmedlem
Ble medlem
19.06.2012
Innlegg
10.245
Antall liker
9.478
Torget vurderinger
2
Jeg hadde en gang JJ 12au7 rør i en forforterker, de var elendige. Faktisk var de så dårlige et de ikke klarte å holde stabilt volum på en sinustone, aldri mer JJ.
Har brukt ny produsert 6SN7 fra "Tung-sol" i en annen pre amp, de varmeget bra
 
Sist redigert:

woodrand

Overivrig entusiast
Ble medlem
22.06.2015
Innlegg
611
Antall liker
2.001
Sted
Oslo
Torget vurderinger
2
Med svært få unntak bruker produsentene det billigste de kan få.
I hvert fall langt på vei.
Det viser seg også at nyproduserte rør ikke matcher originale spesifikasjoner. Noen ganger mangler det mye.
En kan bare undres når en leser omtaler som beskriver en forsterkeropplevelse som himmelsk.
Med middelmådige rør.
Hva skal en tro?
Etter det jeg opplevde, undres jeg også over slike omtaler. Jeg leser bl.a. Stereophile, men kan ikke se de har byttet rør i f.eks dyre forforsterkere underveis i testperioden. Diverse dyre strømkabler derimot, hender det rett som det er at de bytter underveis... En annen sak påpeker en person i en pm til meg: Få (om noen?) av de store forhandlerne i Norge har egen rørtester. Dermed er det ikke brått sikkert at rørene man får med når man kjøper nytt holder mål i utgangspunktet. Noe å tenke på det også...
 

Håkon_Rognlien

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
6.716
Antall liker
11.185
Torget vurderinger
2
Det finnes da så absolutt fornuftige rør også på fabrikknye rørforsterkere. Audio Research, Audio Note, Audio Valve, LM.... og mange andre, leverer da helt greie rør direkte fra start.
Men som alltid finnes det noe som er bedre der ute...! :)

Mvh
Håkon Rognlien
 

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Innlegg
13.108
Antall liker
4.965
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
28
Hva mener du med greie rør?
En jeg kjenner klaget på at nye rør han hadde kjøpt ikke målte ihht spec i en rørtester.
Produsenten:
Har du lyttet på dem?
Hvis du klager på motoren til en bilselger spør han:
Hjula går vel rundt?
 

JK

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.02.2002
Innlegg
2.597
Antall liker
765
Torget vurderinger
8
På forsterkere som Audio Research så bruker disse nyproduserte rør som det ikke finnes erstatninger for, slik som KT120/KT150. I preampene er det en litt annen sak da det gjelder smårørene 6H30 er det ikke noen annen erstatning, mens 6550 røret i strømforsyningen er det flere typer, og til og med NOS å få tak i. Her bruker ARC det billigste røret som en får for penger....
 

Håkon_Rognlien

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
6.716
Antall liker
11.185
Torget vurderinger
2
Hva mener du med greie rør?
En jeg kjenner klaget på at nye rør han hadde kjøpt ikke målte ihht spec i en rørtester.
Produsenten:
Har du lyttet på dem?
Hvis du klager på motoren til en bilselger spør han:
Hjula går vel rundt?
Joda, ser den. Poenget mitt er bare at flere fabrikanter leverer forsterkere som låter svært godt også med originale rør. Jeg kjenner rimelig godt til hvordan Audio Note gjør det, og de har en noe mer ambisiøs plan enn bare å finne billigste variant. (Men de er langt fra ufeilbarlige, bare for å ha det nevnt. Jeg har selv fått helt ny forsterker fra dem med defekt utgangsrør...)
Tross alt er man avhengige av at kunden liker det han hører, også.

Men, som nevnt, det finnes alltid noe som er bedre å få tak i, av og til tar rørprisene helt av, og jeg har den del opplevelser med NOS som er litt bedre og koster avsindig mye mer enn nyproduksjon. En del nyere rør er også rimelig gode, bruk gjerne Psvane som hederlig eksempel på gode, nyproduserte rør.

Og ellers, Audiomix, skal jeg vokte meg vel for å gå i dypere rørdiskusjoner med deg, jeg vet tross alt hvem av oss to som kan noe om rør! :)

Mvh
Håkon Rognlien
 

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Innlegg
13.108
Antall liker
4.965
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
28
Jeg er ikke ute etter å diskutere (eller krangle?), men føler at det er litt labert med kunnskap der ute.
Derfor prøver jeg å opplyse så godt jeg kan.
Det er fort gjort å bli lurt. Vær obs på selgere som er svært taletrengte. Still spørsmål og analyser svaret.
Sist jeg handlet på ebay fikk jeg 30% skrot.
Selgeren var både real og rask. Refunderte 30% før jeg fikk sendt han krav.
Ville ikke ha skrotet i retur.
 

osc

Overivrig entusiast
Ble medlem
10.09.2004
Innlegg
718
Antall liker
395
På forsterkere som Audio Research så bruker disse nyproduserte rør som det ikke finnes erstatninger for, slik som KT120/KT150. I preampene er det en litt annen sak da det gjelder smårørene 6H30 er det ikke noen annen erstatning, mens 6550 røret i strømforsyningen er det flere typer, og til og med NOS å få tak i. Her bruker ARC det billigste røret som en får for penger....
Dette stemmer ikke. ARC er en av produsentene av rørkomponenter som selekterer alle rørene som brukes i produksjon og kjøpes inn til lager. Iflg div kilder kasserer de inntil 50% av alle rørene som kommer inn, og de som blir brukt i produksjon blir i tillegg nøye matchet.

Nye Sovtek 6H30P-rør er blitt veldig bra. Det samme kan vel sies om 6550WE rørene. Det som er viktig å være klar over ar at alle nye ARC-komponenter er voicet for disse nye rørene. Har du en eldre pre/forsterker fra ARC er det feks SED 6550C som gjelder.

Det finnes NOS 6H30-rør som noen mener er langt bedre enn nyproduserte, men jeg har ikke hatt noe godt resultat med disse i mine ARC-komponenter.

Når det gjelder småsignalrør er det trolig viktigere å bruke en eller annen form for rørdemper enn hvilket rørfabrikat man velger, men det er selvfølgelig forskjell på rør likevel.
 

jane

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.06.2004
Innlegg
3.079
Antall liker
1.085
Sted
'
Fasesplittarrør treng heller ikkje vere toppkvalitet.
Tenker du da på split-load/catodyne, long tailed pair, paraphase, eller noe annet av fasevendere når du kommer med denne bombastiske påstanden?
Ofte er fasevenderen et kombinert drivertrinn for utgangsrørene, og med det følger at fasevenden skal levere høyt spenningssving, som er en av de mest krevende oppgavene for et småsignalsrør.
 

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
20.700
Antall liker
7.941
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Fasesplittarrør treng heller ikkje vere toppkvalitet.
Tenker du da på split-load/catodyne, long tailed pair, paraphase, eller noe annet av fasevendere når du kommer med denne bombastiske påstanden?
Ofte er fasevenderen et kombinert drivertrinn for utgangsrørene, og med det følger at fasevenden skal levere høyt spenningssving, som er en av de mest krevende oppgavene for et småsignalsrør.
Har ikkje peiling på kva du listar opp. Men i min stormfulle ungdom prøvde eg meg på produktutvikling, der vi arbeidde med ein protype på ein ganske ordninær 2 stk pr kanal 6550/KT88 70 Watts effektforsterkar. Her prøvde vi rørskift på alle nivå, og fasesplittarane hadde svært lite innverknad på lyden. Dei svinaktig dyre KT88/6550-røra hadde litt påverknad, medan inngangsrøra, småtridoene ECC83, hadde definitivt størst "fingeravtrykk".
Har elles fått leika litt med rør-rulling opp gjennom åra, og kome til om lag same konklusjon - fasesplittarar høyrest minst når ein skiftar dei ut, inngangsrør mest, i effektforsterkarar. Og i forforsterkarar: Røra som står i riaadel har langt meir å seie enn røra i linjedelen av forforsterkaren. Det kan verke som 300B-rør er det utgangsrøret eg har prøvd med mest "fingeravtrykk", så forsterkarar med dette røret som bais trur eg har mykje glede av gode rør. Medan 6550 og EL84 -konstruksjonar er rimeleg altetande med utgangsrør.
Har elles hatt lyst på ein Mesa Baron for å leike meg med direkte samanlikingar av EL 34, 6L6 og alle dei andre. Men for tida manglast tid (og pengar - sparar til båt sidan eg no er bestefar) til å prioritere anna audiofilt liv enn å spele musikk på anlegget (og svare på innlegg på Sentralen innimellom).
 

Balle Clorin

Æresmedlem
Ble medlem
19.06.2012
Innlegg
10.245
Antall liker
9.478
Torget vurderinger
2
Jee har inntrykk av af fasevenderen faktisk er meget viktig...
Om fasevenderen ikke er linjær, noe den aldri er, vil "topp" og bunnen av signalet ikke blir forsterket slik det skal. Fint for gitarforsterkere men ikke ideelt for hifi med mindre man gjør jobben ordentlig, med utvalgte rør og motstander... som uansett blir feil ved neste rørbytte..eller aldring av rør.
The Valve Wizard -Long Tail Pair
Med klasse A unngås noe av problemet, men har andre konsekvenser

noen få bruker Trafoer for fasevending, men det er en annen historie----
 
Topp Bunn