Forsterkere Er seleksjon viktigere enn fabrikant når det gjelder rør?

BigSwifty

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.06.2004
Antall liker
3.919
Har en Cayin Soul 170i. Fabelaktig forsterker. I forforsterkerdelen sitter 2xEcc83/12ax7 rør. Har hatt det gøy med å bytte litt mellom ulike typer - Nos Mullard og Telefunken, Valvo, Philips og noen til + nye tung Sol, Psvane og Tesla ("nye" telefunken.

Alle har jo sin karakteristikk (og pris!). Har hatt mye rørutstyr opp gjennom tidene og har et godt utvalg av rør. Her om dagen skjedde noe gøy.. Jeg byttet Teslaene, som låter neeesten like bra som Nos-telefunken mot et par McIntosh-12ax7rør.

Og jaggumeg låt disse helt på høyde med Teslaene. Sitter nå og lytter på Nos-telefunken og jamen er forskjellene til Mc-rørene minimal og dreier seg mer om ulik lydtilnærming enn "bedre" eller "dårligere". Mc er litt mer frampå i lydbildet og har marginalt bredere soundstage. Tele er mer nøytrale, men har ørlite mer detaljer i mellomtone.

Dette fikk meg til å tenke på et par samtaler jeg har hatt, med markedssjefen i Nagra (hadde PLP/VPA en stund) og med Charlie Randall, sjefen i McIntosh. Begge sa det samme, at de var utrolig nøye på å teste/selektere rør som de fikk fra underleverandører. Begge er jo avhengige av leverandører som kan levere stabilt av nyproduserte rør i større kvanta.

Nagra-duden sa at de valgte bort godt over 90% av det de fikk tilsendt og Mcintosh var også utrolig nøye med selektering.

Moro er det lell.

Topp Bunn