Er SACD noe dere lytter til?

llossius

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
20.10.2005
Innlegg
181
Antall liker
0
Lurer på å bytte til ny cd-spiller. Et par av de aktuelle er kombinerte spillere som spiller både cd og SACD i tokanal. Er det noe poeng i å ta med SACD på kjøpet. Har egentlig ikke lett mye etter SACD-plater, men har noen få som spiller på cd-spilleren også. Så spørsmålet er om SACD har livets rett?
 

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
20.682
Antall liker
7.922
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Dette diskuterast, men SACD er det einaste digitale mediet ved sida av CD som det kjem nye titlar på. Eg tykkjer det er verd pengane, men det viktigaste for stereoanlegget er trass alt CD (samlinga mi er vel på rundt 30 SACD, 600 CD og 1400 vinylplater, så prioriteringane er deretter....)
 

oeyvinoh

Medlem
Ble medlem
16.05.2006
Innlegg
38
Antall liker
1
En "drøss" med nye kombispillere (CD/SACD) tyder vel på at SACD ikke kun er en døgnflue?
Jeg ville gått for en SACD spiller selv om forskjellen i lydkvalitet mellom CD og SACD er relativt liten sammenliknet med den enorme forskjellen i lydkvalitet mellom de ulike CD utgivelsene.
 

emotikon

Æresmedlem
Ble medlem
24.10.2004
Innlegg
12.495
Antall liker
2.925
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
...... (samlinga mi er vel på rundt 30 SACD, 600 CD og 1400 vinylplater, så prioriteringane er deretter....)
Dette viser jo sånn ca hvor lenge disse mediene har vært tilgjengelig for menigmann.
Synes du har en bra balansert samling :)
Min er på ca 20sacd, 900cd og 600 vinylplater(som forøvrig har vokst med ca 70 de siste mnd.)

Jeg hadde kicket på SACD ett års tid. ( for ca 4 år siden) Men dabbet av propesjonalt m tilgangen på nye tittler.
Og at EMC-1 kom i hus for 2 år siden...
 

Lieng

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.07.2004
Innlegg
1.525
Antall liker
94
tror nok ikke sacd har livets rett.... hvor mange personer utenfor hifi-miljøet kjøper sacd-plater? Betjeningen i div cd/dvd-butikker vet jo knapt hva det er.

Nå kommer dessuten to nye formater som skal kjempe om markedet, så da blir vel de to "gamle" glemt
 

bnedr

Medlem
Ble medlem
27.01.2003
Innlegg
33
Antall liker
1
Det kommer an på hvilken musikk du hører på. Hvis du som jeg kjøper endel klassisk, kommer det ut endel nye ting på SACD.
Se her:
http://www.sa-cd.net/

Lurer på å bytte til ny cd-spiller. Et par av de aktuelle er kombinerte spillere som spiller både cd og SACD i tokanal. Er det noe poeng i å ta med SACD på kjøpet. Har egentlig ikke lett mye etter SACD-plater, men har noen få som spiller på cd-spilleren også. Så spørsmålet er om SACD har livets rett?
 
K

kbwh

Gjest
Jeg har noen SACDhybrid-plater, men lytter enn så lenge til cd-sporet. Så lenge jeg holder meg til to kanaler kan jeg ikke se at jeg har behov for å kunne lese av SACDsporet.
Og rent teknisk er faktisk 44,1kHz/16bit nok til hifi.
 

soundscape

Æresmedlem
Ble medlem
21.09.2005
Innlegg
10.940
Antall liker
32.927
Sted
Nordre Follo
Torget vurderinger
17
Har selv kjøpt en meget oppegående SACD spiller, og fordelen med den er at den spiller gamle CDer bedre enn de fleste i tillegg til SACD. Tror ikke SACD får det store gjennombruddet, men flere mindre selskaper satser på formatet først og fremst som et to kanals high-end format. Jeg vil anbefale å kjøpe en SACD spiller, så har du en fabelaktig spiller også til de gamle 16 bits platene.
 
N

nb

Gjest
Jeg har en SACD - plate, en eller annen Linn demoplate jeg fikk på en messe en gang.
 
T

theStig

Gjest
Tja... og hva skulle poenget med 2-kanals SACD være, bortsett fra å tilfredsstille en bittebitteliten fraksjon av rettroende hifi-nuts?
 

Bach_Man

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.04.2005
Innlegg
4.390
Antall liker
316
Torget vurderinger
3
Tja... og hva skulle poenget med 2-kanals SACD være, bortsett fra å tilfredsstille en bittebitteliten fraksjon av rettroende hifi-nuts?
Høyere oppløsning? Det burde vel gå an å selge det poenget, 16 bits høres ikke så sexy ut i våre dager, og det er jo litt meningsløst også når selve opptakene er 24 bits.
 
N

nb

Gjest
Jeg trodde den _reelle_ berunnelsen for SACD var vanskeligere piratkopiering. Høyere ppløsning etc er kanskje av mer teoretisk enn praktisk interesse. Noen som vet mer om dette?
 

Bach_Man

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.04.2005
Innlegg
4.390
Antall liker
316
Torget vurderinger
3
Men det går jo fremdeles an å piratkopiere cd-laget digitalt.

Det kan vel ellers være flere grunner, en grunn er vel at plateselskapene kan selge back-katalogen enda en gang til kunder som tror de får bedre lyd.

Om lyden faktisk er bedre kan jeg ikke uttale meg om, siden jeg ikke har SACD-spiller, men mange mener vel det, og uansett er det en utbredt misforståelse at SACD først og fremst skal være et multikanalformat.
 
T

theStig

Gjest
Hadde SACD først og fremst vært multikanal, så hadde det vært et poeng med formatet. Nå har vi jo DVD, som er et bedre format siden man også har mulighet for å legge på bilde også i tillegg til høyoppløselig multikanals lyd.

Høyere oppløsning enn 16 bit har ingen praktisk betydning i et sluttbrukermedium, så det er ikke noe argument synes jeg. Jeg sitter på flere 24-bits mastere, så jeg vet hvor lite som går tapt ved overføring til 16 bit. I praksis ittno.
 
N

nb

Gjest
Har også testet SACD for lite til å ha bastante meninger om lydkvaliteten - vil jo tro at det der, som ellers, stort sett avhenger av kvaliteten på håndtverket som er gjort i studio/mastering og at det er en viktigere variabel enn formatet. Men det er jo en annen diskusjon.

Men om man faktisk trenger mer enn 16 bits kan vel også diskuteres, se bare hvor ofte det sies at oppsampling "glatter ut de grove trappetrinnene i CD-formatet" eller lignende. Det er jo heller ikke veldig riktig. Det er ganske enkelt å bygge en audiofil "story" rundt slike formater, men om det i praksis har noe å si, stiller jeg meg mer skeptisk til.
 
T

theStig

Gjest
Hvis noe vil teste forskjellen på 24, 20 og 16 bit, så kan jeg godt legge ut noen WAV-filer... på basis av 24 bits master. Dette krever selvsagt at man kan spille av WAV-filer over et 24 bits lydkort og/eller DAC.

Antagelig vil man kun høre forskjeller som skyldes avspillerutstyrets manglende evne til å spille av 20 og 24 bit....
 

Bach_Man

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.04.2005
Innlegg
4.390
Antall liker
316
Torget vurderinger
3
Det må du gjerne gjøre. men vet ikke om lydkortet er bra nok, som du sier, Creative X-fi...

Burde vel kanskje også legge til at vi må huske at SACD-mediet også innbafatter studioteknologi i form av DSD-formatet. Nå er jeg fullt klar over at dette er omdiskutert, bl.a. her på forumet.
 
L

Lydtekniker

Gjest
Hvis noe vil teste forskjellen på 24, 20 og 16 bit, så kan jeg godt legge ut noen WAV-filer... på basis av 24 bits master. Dette krever selvsagt at man kan spille av WAV-filer over et 24 bits lydkort og/eller DAC.

Antagelig vil man kun høre forskjeller som skyldes avspillerutstyrets manglende evne til å spille av 20 og 24 bit....
Hva med i tillegg downsampling til 16-bit med og uten dither?
 

soundscape

Æresmedlem
Ble medlem
21.09.2005
Innlegg
10.940
Antall liker
32.927
Sted
Nordre Follo
Torget vurderinger
17
Blue-Ray og HD-DVD?

Dette blir jo den neste systemkrigen. I alle fall ingen fordel for forbrukeren som hele tiden må sitte på gjerdet å vente på hva som slår an.

Så lenge de som leverer software ikke vet hva de skal satse på, så får man bare vente å se.
 
K

kbwh

Gjest
Det kan vel ellers være flere grunner, en grunn er vel at plateselskapene kan selge back-katalogen enda en gang til kunder som tror de får bedre lyd.
Noen ganger får klassiske plater bedre lyd også fordi teknikerne samtidig fjerner støttemikrofongraut og annen styggedom.

Jeg har testet den originale CDutgivelsen av Beethovens 5. med Carlos Kleiber mot Originals-utgaven. Originalsutgivelsen er lydmessig veldig mye bedre.
Er det noe mer å hente med SACD-utgivelsen? Noen her som har prøvd? Og er de i så fall villige til å hevde at det er formatet på platen som er utslagsgivende for evt. bedre lyd?
 

Bach_Man

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.04.2005
Innlegg
4.390
Antall liker
316
Torget vurderinger
3
Ja, det er klart at remastring ofte kan føre til bedre lyd. Men hva skal plateselskapene gjøre når markedet for cd-remastringer er mettet? Jo, gi alt sammen ut på nytt, denne gang i SACD-format. Jeg har ikke prøvd SACDen med Kleiber, og kommer nok heller til å kjøpe Osmo Vanska sin nye Beethoven-innspillinger fra Bis før jeg kjøper Kleiber på SACD bare for å få en marginal lydforbedring.
 

rolfozzy

Æresmedlem
Ble medlem
01.11.2005
Innlegg
16.361
Antall liker
6.540
Torget vurderinger
2
Jeg hadde SACD-spiller. Har kjøpt ganske mange SACD-plater. Alle de gamle Stones som ble gitt ut på det formatet. De fleste av 70 talls innspillingene til Kinks.
Tommy med the Who. Yellow Brick Road - Elton John.
Det som ble gitt ut i en boks med Bob Dylan på SACD kom også i hus. De eneste av disse som jeg hørte noen nevneverdig forskjell på var Dylan. Noe bedre oppløsning.
Men hadde store problemer med Dylanplatene fra første dag.
Hakking og hopping. Bytta plater, og bytta laser. Ingenting hjalp. Så som jeg ser det er kanskje eneste grunnen til å skaffe SACD-spiller er muligheten for å få en del innspillinger i sorround. For de som liker det.
 

Karl_Erik

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.10.2002
Innlegg
2.190
Antall liker
1.061
Torget vurderinger
1
Hadde SACD først og fremst vært multikanal, så hadde det vært et poeng med formatet. Nå har vi jo DVD, som er et bedre format siden man også har mulighet for å legge på bilde også i tillegg til høyoppløselig multikanals lyd.
Nja, om SA-CD først og fremst er multikanal, er vel egentlig opp til hver enkelt. For meg er det begge deler - et format som gir multikanal på de fleste innspillingene, og et format som vanligvis inneholder audiofil kvalitet langt over gjennomsnittet.

Og når det gjelder DVD, er ikke det et format som etter min oppfatning kan måle seg med SA-CD til rene audiogjengivelser. Ikke p.g.a. den tekniske kvaiteten (DVD-A), men fordi formatet er "lost in menus".
Mens jeg jevnlig spiller SA-CDer, må jeg være i ekstra godt arbeidshumør for å gidde å sette på en DVD-Audio.

Personlig tror jeg at SA-CD er det beste formatet vi har for rene lydgjengivelser nå, og lang tid inn i fremtiden. I hvert fall hvis mulitikanal skal være en opsjon. I teorien er det ingen ting i veien for at et av de nye formatene (Blu-Ray / HD-DVD) kan bli like bra eller bedre som audioformat, men jeg frykter at også disse kommer til å bli ødelagt av dårlig utberedelse og fancy menyer som ligger der som en hindring.


Mvh
Karl Erik
 

BigSwifty

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.06.2004
Innlegg
3.620
Antall liker
3.733
tror det har mye med hva slags musikk du liker. Kommer stadig mye nytt på sacd når det gjelder jazz og klassisk, mens pop og rock har tørket litt inn etter dylan, stones, kinks, gabriel og police-seriene.

Selv har jeg en to-kanals sacd-spilller som først og fremst er valgt pga. cd-kvaliteten. Ser på sacd som en bonus.

Var i London i hele forrige uke og rakk innom de største platesjappene. På spørsmål om sacd, sa de at siden nesten alle de nye var hybrider, satte de dem bare ut sammen med de vanlige cdene. Sacd er mao ikke lenger kun en hifi-gimmick.

Når det gjelder lydkvaliteten er det vel slik at de beste sacdene har en ro og klarhet i lydbildet, som snittet av cder mangler.

Men jeg har cd-er som låter bedre enn snittet av sacd også. For ikke å snakke om en anseelig andel av mine 2.000 lp-er, som låter ordentlig fælt.
 

roffe

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Innlegg
3.677
Antall liker
6
Ja, det er klart at remastring ofte kan føre til bedre lyd. Men hva skal plateselskapene gjøre når markedet for cd-remastringer er mettet? Jo, gi alt sammen ut på nytt, denne gang i SACD-format.
Jeg er sikkert mot strømmen her, men jeg foreslår at når remastring-markedet er mettet, så kan de gi ut originalene igjen. Det er vanvittig i hvilken grad "moderne remastere" er befengt med overdreven kompresjon. Dynamikken er ofret til fordel for å kunne spille høyt på dårlig utstyr. Dire Straits er et eksempel på dette.
SACD er jo klart en fordel hvis det betyr at man henter tilbake den gode dynamikken. Men jeg tviler på at man må ha SACD for å få til det.
 

Multikanal

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.02.2004
Innlegg
1.465
Antall liker
885
Sted
Nordfjordeid
Torget vurderinger
1
Lytter til SACD daglig,helst i multikanal men har også noen favoritter i stereo bl.a fra MoFi.Dersom en ser på amerikanske nettbutikker så detter det inn nye SACD utgivelser ukentlig.
Har selv ca. 250 SACD'er + ca. 200 DVD-A og noen DAD(96/24) og HDAD(192/24) som er DVD'er kun med stereolyd, men med meget god lydkvalitet.
Ser ikke problemet med DVD-A og menyer heller.Stiller inn spilleren på at jeg vil ha multikanal og senere er det bare å legge plata i og trykke play....
Har kommet en del bra på DVD-A i det siste også bl.a hele katalogen til Talking Heads(Knalllyd) og den siste til Donald Fagen 8)

MVH
 

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Innlegg
10.083
Antall liker
2.620
Bare SACD utgivelsene av Elton John og Bob Dyland katalogen rettferdigjør SACD spilleren min. :)

Det er bare så synd at så få av de virkelige toppselgerne er å finne på SACD. Mye klassisk musikk som selger mellom 2000 - 7000 eksemplarer av hver tittel. Hvorfor ikke mer Pink Floyd på SACD? Dark Side har solgt mellom 1-1,5 millioner eksemplarer på hybrid SACD. Hvorfor ikke The Beatles på SACD ?

Selskapene har det tydeligvis ikke travelt. Radka Toneff's "Fairytales" var ferdig mixet og remastred for 5.1 multichannel og stereo hybrid SACD i oktober/november 2005. Den er ennå ikke kommet ut. Da jeg sendte en mail til Curling Legs og etterlyste denne svarte de at de skulle gjøre den så optimal som mulig, så jeg fikk bare følge med på nettsidene deres. D gå'kke fort nei...
 

Berg

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.02.2003
Innlegg
1.039
Antall liker
1
Har endel SACD og en Sony kombispiller i middelklassen (ns900) denne er degradert til kun dvd på tvn. At enkelt rundt omkring mener dette er en god spiller har jeg aldri skjønt. Den kostet i sin tid ganske mye og er etter min mening faktisk rett og slett elendig både på cd og sacd. Lyden er tynn pistrete og slitsom. Om man kan komme imål med billige kombispillere er jeg tvilende til, men da jeg ikke har hørt noe serlig av de nye som har kommet så kan det jo hende en av de vokser inn i himmelen.
 

eldo472

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.01.2005
Innlegg
1.026
Antall liker
275
Sted
Tranby
Lytter vel ikke til SACD, men til musikk på SACD format. Ja, prøv BIS platene med Grieg av Bergen fil. og Ole Kristian. "You never going back".
Har desverre ikke så mange plater, men jeg anser innkjøp av musikk som investering og vil defor ha det levert på det formatet som gir best lydkvalitet.


kW
 

-HP-

Overivrig entusiast
Ble medlem
07.11.2005
Innlegg
512
Antall liker
128
Jeg har nettopp kjøpt meg en Denon DVD-2910, og denne spiller SACD. Men jeg har bare EN SACD-plate, og det er "Aftermath" med Stones. Denne har jeg hørt mye på tidligere, altså FØR jeg fikk denne SACD-spilleren, og kjenner lyden relativt godt. Mitt førsteinntrykk var: Noe mer "tilstedeværende" lyd, men mest: MER TYDELIG BÅNDSUS fra den gamle mastertapen. Så at lyden blir mer detaljert er det ingen tvil om:)

En annen morsom ting er at denne spilleren også dekoder HDCD. Og jeg har endel plater med dette formatet (King Crimson, Mike Oldfield mm.), som jeg også kjenner veldig godt fra tiden før jeg kunne høre HDCD-laget hjemme.

Også her synes jeg forskjellen var hørbar. Mer "tilstedeværende" lyd (teit uttrykk egentlig). I praksis ble det letere å skille instrumenter fra hverandre etc. Men baksiden er også at "feil" og "dårligere elementer" i lydbildet også blir ganske så ndeløst behandlet. Men morsomt er det, iallfall:)
 
K

kbwh

Gjest
Hvordan høres det ut når du spiller CD-laget på Aftermath med den nye spilleren, -HP-? En slik sammenlikning er spennende fordi cd-sporet på disse platene er en resampling av sacd-sporet.
 
Topp Bunn