Er rørpre tingen?

Wodger

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
08.03.2005
Innlegg
102
Antall liker
0
Torget vurderinger
1
Imperial skrev:
Ok. Jeg er klar over at du ikke sikter til dette prisnivået, men hvem vet, plutselig har man råd..
First Sound forforsterkere... http://www.firstsoundaudio.com/
Jeg skal notere det bak øret i tilfelle pengene skulle dukke opp. :)

Ellers er dynamikk definitivt en kjekk ting...
 

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Innlegg
13.199
Antall liker
7.674
Sted
Hølen
Om du skulle komme borti en preamp fra conrad-johnson, (som definitivt er noe å sjekke ut!) så vær klar over at disse også inverterer fasen, slik at du må koble slik Imperial er inne på i forhold til dem også...
 

Wodger

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
08.03.2005
Innlegg
102
Antall liker
0
Torget vurderinger
1
Hadde egentlig tenkt å skrive en liten oppsummering av inntrykkene fra besøkene jeg hadde i går, men plutselig var det litt i seneste laget ::)

Lover å få gjort det i morgen!

Uansett vil jeg benytte sjansen til å takke Necroth, Rojoh og ELEL6200 for at de tok seg tid til å stikke innom! :)
 

Wodger

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
08.03.2005
Innlegg
102
Antall liker
0
Torget vurderinger
1
Urk! Ble sent i kveld også, jo :-[

Må bite i det sure eplet ser det ut til, det blir ikke før i morgen. Men det blir *tidlig* i morgen om ikke annet (jeg er i gang) :)
 

Wodger

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
08.03.2005
Innlegg
102
Antall liker
0
Torget vurderinger
1
Oppsettet jeg sitter med pr i dag er altså en Quad CD-P99 kombinert CD-spiller og forforsterker, Talk Tornado 3.1 effektforstker og Triangle Altea Esw høytalere. Oppsettet har en relativt nøytral lyd. Stram, dyp og nesten litt tørr (i mangel av et bedre ord). Jeg savner imidlertid litt "liv", spesielt i mellomtonen.

Gode hjelpere fra sentralen to the rescue! Necroth og Rojoh dukket opp med sine rørbaserte forforsterkere og ELEL6200 med erfaring!

Først innom var Necroth med Vincent SA-T1:
Lydsignaturen er en god del lysere enn kun med CD-P99 og således ikke helt hva jeg ventet meg fra en rørforsterker. Jeg hadde sett for meg en mer fyldig lyd. Men at den var lysere var tydeligvis ikke det samme som at den var fri for "rørmagi". Utklinging av instrumenter var bedre og litt av det jeg savnet i forhold til stemmer var på plass, dvs de kom noe mer frem i lydbildet og fikk litt mer liv.

Det var nok likevel den lysere lydsignaturen som var den mest tydelige forskjellen. Detaljene i diskantområdet kom tydeligere frem, men samtidig forsvant en del av dypbassen og resten av bassen ble litt mindre stram.


Etter at Necroth hadde dratt ble vi oppmerksomme på at ELEL6200 hadde prøvd å få tak i oss for å være med. Hvorfor han ikke kom gjennom på telefon forblir et mysterium. Uansett så visste han råd og ringte Rojoh som tok sin EAR 864 under armen og tok turen til min ringe leilighet.

Det ble med en gang klart at EAR'en har det jeg innbiller meg er en mer typisk rør-lyd, dvs varm og rik på klang. Jeg fikk også merke hvor stor effekt rør-bytte kan ha. Med det første røret ble bassen litt for fremtredende, men etter to rør-bytter var dette problemet så og si borte. Resten av lydbildet ble også bedre etterhvert som vi eksperimenterte synes jeg.

EARen tilførte anlegget veldig mye av det jeg føler har manglet. Men i tillegg til selve lydsignaturen så var det en annen ting som ble tydelig etterhvert som vi hørte på forskjellig musikk. Med EARen i anlegget svingte det rett og slett mye mer! Spesielt merket jeg det da vi satte på Red Hot Chili Peppers Blood, Sugar, Sex, Magik. Den brakte virkelig frem godfoten.


Hva er så konklusjonen etter å ha prøvd ut de to forsterkerne i anlegget? Er rør noe å satse på?

Svaret er definitivt ja! Jeg skal ikke påstå at det er den eneste veien til Nirvana og mye avhenger av den enkeltes smak og behag og matching av komponenter. De to forsterkene var også veldig forskjellige og viser at en rørforsterker og en rørforsterker ikke nødvendigvis er det samme. Etter min mening var forskjellene minst like store mellom EAR og Vincent som mellom EAR og Quad.

Vil jeg forsøke en med en rørpre i anlegget? Hvis jeg velger å beholde de komponentene jeg har i dag så tror jeg ganske sikkert det før eller senere vil dukke opp en rørpre. Når jeg sier "hvis jeg beholder komponentene" så er det pga en kompliserende faktor som er på vei i hus i form av Naim Nait 5i og CD5i. Jeg var egentlig ikke i markedet for hverken integrert eller cd-spiller, men det er utrolig hva feriepenger og et godt tilbud kan føre til ;D
 

gut_man

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.02.2004
Innlegg
5.449
Antall liker
3.163
Torget vurderinger
6
Husker du hvilke rør som ble benyttet? Evt. kan Rojoh supplere med opplysninger om rørtypene benyttet i EAR?
 

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Innlegg
10.114
Antall liker
2.648
Er enig i at en rør-pre sammens med en god transistor på utgangen gir det beste fra to verdener. Spesielt i disse dager hvor transistorsluttrinn er begynt å bli meget bra lydmessig.
Men man skal være oppmerksom på at man alltid har friske rør i sin preamp. Lyden slutter absolutt å sprudle i takt med slitte rør. ;)
 

Wodger

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
08.03.2005
Innlegg
102
Antall liker
0
Torget vurderinger
1
Jeg husker ikke hvilke rør som ble brukt, dessverre, så her må nok Rojoh eller evt. ELEL6200 trå til med informasjon.
 

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Innlegg
10.114
Antall liker
2.648
gut_man skrev:
Husker du hvilke rør som ble benyttet? Evt. kan Rojoh supplere med opplysninger om rørtypene benyttet i EAR?
Hva slags EAR?
 

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Innlegg
10.114
Antall liker
2.648
Det tok meg 3 søkesekunder på nettet. 5 stk. dobbelttrioder, 1 stk. ECC82 og 4 stk. ECC83. ;)
Var det dette som det ble spurt etter?
 

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Innlegg
10.114
Antall liker
2.648
Regner med at ECC82'en benyttes som fasesplitterrør.
 

Wodger

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
08.03.2005
Innlegg
102
Antall liker
0
Torget vurderinger
1
Så vidt jeg husker hadde ikke Rojoh med seg originalrøret, men 3 andre. Rojoh må egentlig svare på dette selv siden jeg bare gjetter, men jeg regner med det var i sokkelen hvor det originalt står ECC82 det ble gjort bytter (siden han bare byttet ett rør av gangen).
 

Vermin

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.09.2006
Innlegg
6.999
Antall liker
5.918
Sted
Bjerkreim
Torget vurderinger
45
Rojoh snakket noe om Mullard var det som ga best respons hjemme hos deg, de andre to husker jeg ikke navnet på.
 

Wodger

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
08.03.2005
Innlegg
102
Antall liker
0
Torget vurderinger
1
Ja, det stemmer! Husker navnet når du sier det :)
 
R

Rojoh

Gjest
Fin rapport, Wodger. :) Kjenner meg igjen i det du skriver. Nå fikk jeg ikke hørt når dere kjørte Vincent-preen, så der er jeg blank. Jeg syntes vi fikk anlegget til å spille skikkelig bra. Vi kjørte mye forskjellig musikk, og jeg ble fascinert av Kind of blue - masse luft, trøkk i trompeten og sjelfullt. Samme med Dybdahl-platen. God formidling av "sjelen" i opptaket. Bassen var ganske bra avveid mellom tyngde/nivå og stramhet/punch. Lett å få godfot og ønske om å vri opp volumet. Jeg kunne fint levd med oppsettet slik vi fikk det til.

Så et par ting: EAR 864 har 4 stk. ECC83 og 1 stk. ECC82 rør. I RIAAen sitter 3 stk ECC83 rør. I linjedelen sitter 1 stk. ECC83 og 1 stk. ECC82. Vi skiftet bare ECC82-røret da det er det som påvirker lyden mest. (Så lenge man ikke bruker RIAAen).

Originalrøret er ganske oppløst og også en tanke slank i klangbalansen. Siden vi skulle kjøre med Triangle, så droppet jeg tanken på å ta det med. Som dere har nevnt, så var det et Mullard ECC82-rør som gav den beste balansen mellom ulike parametre i det gitte oppsett. Hos meg blir Mullardrøret ikke brukt pr. dags dato, da det ikke passer optimalt med mitt øvrige utstyr.

Jeg vil benytte anledningen til å påpeke at foretrukne rør er veldig avhengig av resten av anlegget, så noen konkrete anbefalinger vil jeg ikke gi. Originalrøret er også et bra rør, så jeg vil råde til å bruke litt tid på det i begynnelsen, og heller se i hvilken retning man ønsker å gå videre derfra.

Alle rørene som ble brukt, var NOS-rør. Mullardrøret er nok det mest kjente og også det dyreste. De andre var RFT og Raytheon.

Mvh. Johan
 
R

Rojoh

Gjest
Bare for å ytterligere poengtere: I anledning cdspillerbytte, så røskes de gamle rørkombinasjonene opp med roten. Videre blir man gjerne innspirert til å fortsette tweakingen hos en selv etter at man har sluppet seg løs hos andre. Derfor prøvde jeg en helt ny rørkombinasjon her hjemme: Orginalrør i preen og rimelige Golden Dragon ECC83 i effekttrinnet. Funker jo meget bra sammen med den billige Yamaha-spilleren jeg f.t. bruker. Hvem skulle trodd noe slikt?

Mvh. Johan
 
Topp Bunn