Er kablers innvirkning på lyden totalt systemavhengig?

L

larkus

Gjest
Det ser ikke ut som noen kabelfabrikant noensinne blir istand til å presentere den endelige oppskrift på den perfekte kabel. De fleste produsenter har sine helt egne (ofte motstridende) teorier om hva som skal til for å lage den optimale kabel. Kan det være at kablers innvirkning på lyden i et anlegg er helt avhengig av hva som kobles til i begge ender av kabelen? Og at det dermed er umulig å lage en kabel som presterer optimalt uansett hvor den kobles opp?
Hvis dette er tilfelle blir vel alt av kabeltester totalt meningløse og umulig å forholde seg til.

mvh
larkus
 

Linus

Medlem
Ble medlem
06.11.2005
Innlegg
48
Antall liker
0
Sted
Oslo
Torget vurderinger
17
Iallefall vanskelig. Den eneste farbare vei, slik jeg ser det, er å prøve ut kabler på eget anlegg og kjenne etter om viljen til å betale det som kreves er tilstede.
 
L

larkus

Gjest
Er en heldig kan en jo slumpe til å ha et anlegg som liker billige gode kabler ;D
 

Linus

Medlem
Ble medlem
06.11.2005
Innlegg
48
Antall liker
0
Sted
Oslo
Torget vurderinger
17
Ja, nettopp. Jeg har prøvd ut en masse kabler på mitt anlegg og jeg registrerer store forskjeller, men mitt poeng er at det ofte er liten sammenheng mellom pris og den lydkvalitet som oppleves. Et godt eksempel er TMC, en australsk kabel som koster en slikk og ingenting. Men du verden hvilken lyd.
 

HCS

En vanlig fyr fra bygda..
Ble medlem
22.02.2007
Innlegg
26.719
Antall liker
32.599
Sted
Nesten Gjøvik..
Torget vurderinger
28
larkus skrev:
Er en heldig kan en jo slumpe til å ha et anlegg som liker billige gode kabler ;D

Har en meget lav oppløsning på anlegget sitt kan det hende at en slipper unna med "billige" kabler ryktes det... For da hører en jo ikke forskjell uansett.... 8)
 

56fwb

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.05.2007
Innlegg
1.621
Antall liker
137
Sted
Volda
HCS skrev:
larkus skrev:
Er en heldig kan en jo slumpe til å ha et anlegg som liker billige gode kabler ;D

Har en meget lav oppløsning på anlegget sitt kan det hende at en slipper unna med "billige" kabler ryktes det... For da hører en jo ikke forskjell uansett.... 8)
Det kan jo faktisk vere en god del sannhet i dette... enten en liker det eller ikke... 8)
 
L

larkus

Gjest
Det er en altfor lettvint forklaring at de som ikke hører nevneverdig foskjell på kabler har anlegg med dårlig oppløsning. Sannheten kan vel like godt være at det finnes en god del elektronikk og høyttalere som er så spesielle og sære at de reagerer voldsomt på hva man kobler dem sammen med. Mens andre igjen er konstruert slik at de er nærmest immune overfor kabler og spiller like godt nesten uansett hva man kobler dem sammen med. ;D 8)
 

HCS

En vanlig fyr fra bygda..
Ble medlem
22.02.2007
Innlegg
26.719
Antall liker
32.599
Sted
Nesten Gjøvik..
Torget vurderinger
28
larkus skrev:
Det er en altfor lettvint forklaring at de som ikke hører nevneverdig foskjell på kabler har anlegg med dårlig oppløsning. Sannheten kan vel like godt være at det finnes en god del elektronikk og høyttalere som er så spesielle og sære at de reagerer voldsomt på hva man kobler dem sammen med. Mens andre igjen er konstruert slik at de er nærmest immune overfor kabler og spiller like godt nesten uansett hva man kobler dem sammen med. ;D 8)

Den dagen billighB&W har den beste oppløsningen en kan få så skal jeg søke stillingen som Norges første astroNAUT ;D
 

56fwb

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.05.2007
Innlegg
1.621
Antall liker
137
Sted
Volda
larkus skrev:
Det er en altfor lettvint forklaring at de som ikke hører nevneverdig foskjell på kabler har anlegg med dårlig oppløsning. Sannheten kan vel like godt være at det finnes en god del elektronikk og høyttalere som er så spesielle og sære at de reagerer voldsomt på hva man kobler dem sammen med. Mens andre igjen er konstruert slik at de er nærmest immune overfor kabler og spiller like godt nesten uansett hva man kobler dem sammen med. ;D 8)
Har ikke NOE problem med si det samme her larkus - at det er en sannhet i dette også.. :)

Noe som er sikkert for min del, er at DET ER forskjell på kabler og til dels betydelige...
Om kablenes innvirkning på lyden er total tror jeg ikke, men at kabler har forskjellige lydsignaturer og at de påvirker
et anlegg sin måte å gjengi lyd på, både med henblikk på feks. oppløsning, trøkk, glatthet/renhet, mere el mindre "svart" bakgrunn, fokus, lyst, mørkt osv, osv, - altså i kvalitet, er det i hverfall ikke noen tvil om ut fra mine erfaringer/sammenligninger..
Et eksempel her er jo "musicman" sin erfaring larkus..

Sitat frå musicman sin tråd "Julekvelden kom tidleg i år..
I forbinelse med dette høyttalerbyttet har jeg fått meg en skikkelig aha opplevelse når det gjelder kabler. I går, etter å ha "basket" høytt opp trappa til 2 etg og koblet de opp med mine 4x6 kvmm Solidcore biwire kabler fikk jeg sjokk. Fullstendig nedtur kjente ikke igjen høytt fra tidligere på dagen hos forrige eier. Lyden var lukket og ullen. Måtte gå over alle koblinger, var sikker på at her er noe feilkoblet. Neida alt var som det skulle. Hva fan gjør jeg nå tenkte jeg lettere fortvilet. Jeg visste jo at høytt spiller godt, men visse tanker kom sigende. Kanskje mine Transistorblokker var en dårlig match tenkte jeg, men fikk ikke helt til å tro på det heller. Her var det bare å ringe den hyggelige forrige eier for og få trøst og oppmuntring.

Avtale om lån av hans egne biwire kabler ble gjort, og jeg hentet disse tidligere i dag. Kona mi skulle selvfølgelig på bytur i samme slengen. Den lengste byturen jeg har hatt. Ville jo hjem fort som f,,og teste ut kablene.
Vel hjemme og med inntatt lytteposisjon var jeg MEGET spent for å si det mildt. Da de første tonene trillet ut av høytt datt skuldrene mine ned på plass, puhhh,,,, høytt spillte som jeg husket de da avgjørelsen om kjøp ble tatt.


Det at kabler skal anses som komponenter på lik linje med feks en Cd-spiller i et oppsett, må jo nødvendigvis også bety at kabler oppfører seg forskjellig i forskjellige anlegg..
HiFi kabler er jo heller ikke produserte etter en gitt standard som feks HDMI kabler. Kabel-produsentene kan jo difor designe sine HiFi kabler som de vil...

Spm ditt burde kanskje vere: Er kablers innvirkning på lyden systemavhengig? Her tror jeg nok svaret er JA..

mvh :)
 

Voff

Æresmedlem
Ble medlem
03.11.2006
Innlegg
10.994
Antall liker
8.165
Torget vurderinger
1
HCS skrev:
Den dagen billighB&W har den beste oppløsningen en kan få så skal jeg søke stillingen som Norges første astroNAUT ;D
Jeg har en billig B&W 805s og den har svært høy oppløsning. Jeg har også ARC VT100MKII; ektremt oppløst og transparent. Systemet er totalt ufølsomt for kabler. Mine forrige høytalere var B&W Matrix 801 III; på langt nær like oppløst.
 
K

Kaare G. Opsahl

Gjest
Voff skrev:
HCS skrev:
Den dagen billighB&W har den beste oppløsningen en kan få så skal jeg søke stillingen som Norges første astroNAUT ;D
Jeg har en billig B&W 805s og den har svært høy oppløsning. Jeg har også ARC VT100MKII; ektremt oppløst og transparent. Systemet er totalt ufølsomt for kabler. Mine forrige høytalere var B&W Matrix 801 III; på langt nær like oppløst.
så fint for deg 8)
 

HCS

En vanlig fyr fra bygda..
Ble medlem
22.02.2007
Innlegg
26.719
Antall liker
32.599
Sted
Nesten Gjøvik..
Torget vurderinger
28
Voff skrev:
HCS skrev:
Den dagen billighB&W har den beste oppløsningen en kan få så skal jeg søke stillingen som Norges første astroNAUT ;D
Jeg har en billig B&W 805s og den har svært høy oppløsning. Jeg har også ARC VT100MKII; ektremt oppløst og transparent. Systemet er totalt ufølsomt for kabler. Mine forrige høytalere var B&W Matrix 801 III; på langt nær like oppløst.
I forhold til hvilke høytalere da ?? TOTALT ufølsomt, hmmm, gratulerer ;D
 

Karma

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.05.2009
Innlegg
2.036
Antall liker
160
HCS skrev:
larkus skrev:
Er en heldig kan en jo slumpe til å ha et anlegg som liker billige gode kabler ;D

Har en meget lav oppløsning på anlegget sitt kan det hende at en slipper unna med "billige" kabler ryktes det... For da hører en jo ikke forskjell uansett.... 8)
Kabler er vel ikke i noen særstilling i denne sammenheng? Et anlegg blir neppe bedre enn det svakeste ledd. Kunsten er å finne ut hva som er optimalt i forhold til nytte og pris.
 
K

Kaare G. Opsahl

Gjest
Karma skrev:
HCS skrev:
larkus skrev:
Er en heldig kan en jo slumpe til å ha et anlegg som liker billige gode kabler ;D

Har en meget lav oppløsning på anlegget sitt kan det hende at en slipper unna med "billige" kabler ryktes det... For da hører en jo ikke forskjell uansett.... 8)
Kabler er vel ikke i noen særstilling i denne sammenheng? Et anlegg blir neppe bedre enn det svakeste ledd. Kunsten er å finne ut hva som er optimalt i forhold til nytte og pris.
Leses som fornuftig. Så blir det opp til hver enkelt hva man svir pæng på
 
L

larkus

Gjest
56fwb skrev:
HCS skrev:
Voff skrev:
HCS skrev:
Den dagen billighB&W har den beste oppløsningen en kan få så skal jeg søke stillingen som Norges første astroNAUT ;D
Jeg har en billig B&W 805s og den har svært høy oppløsning. Jeg har også ARC VT100MKII; ektremt oppløst og transparent. Systemet er totalt ufølsomt for kabler. Mine forrige høytalere var B&W Matrix 801 III; på langt nær like oppløst.
I forhold til hvilke høytalere da ?? TOTALT ufølsomt, hmmm, gratulerer ;D
;D
Hovering og dårlig skjult nedrakking av andre sine anlegg er bannlyst i denne tråd!
 

HCS

En vanlig fyr fra bygda..
Ble medlem
22.02.2007
Innlegg
26.719
Antall liker
32.599
Sted
Nesten Gjøvik..
Torget vurderinger
28
Ingen nedrakking...bare fascinert over at enkelte får tak i utstyr som kabler har INGEN innvirkning på .. ;D
 

donnerwetter

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.02.2008
Innlegg
1.377
Antall liker
105
larkus skrev:
56fwb skrev:
HCS skrev:
Voff skrev:
HCS skrev:
Den dagen billighB&W har den beste oppløsningen en kan få så skal jeg søke stillingen som Norges første astroNAUT ;D
Jeg har en billig B&W 805s og den har svært høy oppløsning. Jeg har også ARC VT100MKII; ektremt oppløst og transparent. Systemet er totalt ufølsomt for kabler. Mine forrige høytalere var B&W Matrix 801 III; på langt nær like oppløst.
I forhold til hvilke høytalere da ?? TOTALT ufølsomt, hmmm, gratulerer ;D
;D
Hovering og dårlig skjult nedrakking av andre sine anlegg er bannlyst i denne tråd!
Men det er greit med godt skjult nedrakking ?

;D
 
L

larkus

Gjest
56fwb skrev:
Et eksempel her er jo "musicman" sin erfaring larkus..

Sitat frå musicman sin tråd "Julekvelden kom tidleg i år..
I forbinelse med dette høyttalerbyttet har jeg fått meg en skikkelig aha opplevelse når det gjelder kabler. I går, etter å ha "basket" høytt opp trappa til 2 etg og koblet de opp med mine 4x6 kvmm Solidcore biwire kabler fikk jeg sjokk. Fullstendig nedtur kjente ikke igjen høytt fra tidligere på dagen hos forrige eier. Lyden var lukket og ullen. Måtte gå over alle koblinger, var sikker på at her er noe feilkoblet. Neida alt var som det skulle. Hva fan gjør jeg nå tenkte jeg lettere fortvilet. Jeg visste jo at høytt spiller godt, men visse tanker kom sigende. Kanskje mine Transistorblokker var en dårlig match tenkte jeg, men fikk ikke helt til å tro på det heller. Her var det bare å ringe den hyggelige forrige eier for og få trøst og oppmuntring.

Avtale om lån av hans egne biwire kabler ble gjort, og jeg hentet disse tidligere i dag. Kona mi skulle selvfølgelig på bytur i samme slengen. Den lengste byturen jeg har hatt. Ville jo hjem fort som f,,og teste ut kablene.
Vel hjemme og med inntatt lytteposisjon var jeg MEGET spent for å si det mildt. Da de første tonene trillet ut av høytt datt skuldrene mine ned på plass, puhhh,,,, høytt spillte som jeg husket de da avgjørelsen om kjøp ble tatt.
Joda, du kan nok ha rett i det, 56fwb. Har opplevd noe av det samme som musicman, men ikke på langt nær så dramatisk. Løsningen i slike tilfeller trenger slett ikke bety dyrere kabler, bare andre kabler.

donnerwetter skrev:
Men det er greit med godt skjult nedrakking ?

;D
Nedrakking i sin alminnelighet. Det skal forresten bli morsomt å se hvor lenge det går før en eller annen blåser topplokket i denne tråden ;D
 

56fwb

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.05.2007
Innlegg
1.621
Antall liker
137
Sted
Volda
larkus skrev:
56fwb skrev:
Et eksempel her er jo "musicman" sin erfaring larkus..

Sitat frå musicman sin tråd "Julekvelden kom tidleg i år..
I forbinelse med dette høyttalerbyttet har jeg fått meg en skikkelig aha opplevelse når det gjelder kabler. I går, etter å ha "basket" høytt opp trappa til 2 etg og koblet de opp med mine 4x6 kvmm Solidcore biwire kabler fikk jeg sjokk. Fullstendig nedtur kjente ikke igjen høytt fra tidligere på dagen hos forrige eier. Lyden var lukket og ullen. Måtte gå over alle koblinger, var sikker på at her er noe feilkoblet. Neida alt var som det skulle. Hva fan gjør jeg nå tenkte jeg lettere fortvilet. Jeg visste jo at høytt spiller godt, men visse tanker kom sigende. Kanskje mine Transistorblokker var en dårlig match tenkte jeg, men fikk ikke helt til å tro på det heller. Her var det bare å ringe den hyggelige forrige eier for og få trøst og oppmuntring.

Avtale om lån av hans egne biwire kabler ble gjort, og jeg hentet disse tidligere i dag. Kona mi skulle selvfølgelig på bytur i samme slengen. Den lengste byturen jeg har hatt. Ville jo hjem fort som f,,og teste ut kablene.
Vel hjemme og med inntatt lytteposisjon var jeg MEGET spent for å si det mildt. Da de første tonene trillet ut av høytt datt skuldrene mine ned på plass, puhhh,,,, høytt spillte som jeg husket de da avgjørelsen om kjøp ble tatt.
Joda, du kan nok ha rett i det, 56fwb. Har opplevd noe av det samme som musicman, men ikke på langt nær så dramatisk. Løsningen i slike tilfeller trenger slett ikke bety dyrere kabler, bare andre kabler.
Har ikke nevnt hverken billige eller dyre kabler jeg larkus,
men jeg er av den formening at en får det en betaler for .....
Samtidig må jo det nevnes: ...det er jo noe som heter 80% av kvaliteten til 20% av prisen..
Igjen: det er de siste 20% i kvalitetsheving som er så ufatteleg (les jævligt) dyre - med kabler som med resten av komponentene i ens anlegg..
mvh :)
 
L

larkus

Gjest
56fwb skrev:
Har ikke nevnt hverken billige eller dyre kabler jeg larkus,
men jeg er av den formening at en får det en betaler for - inntil en viss grad.
Samtidig må jo det nevnes er det jo noe som heter 80% av kvaliteten til 20% av prisen..
Igjen det er de siste 20% i kvalitetsheving som er så ufatteleg (les jævligt) dyre - med kabler som med resten av komponentene i ens anlegg..

mvh :)
Du mener altså at det stort sett er en klar sammenheng mellom pris og lydkvalitet når det gjelder kabler?
Jeg deler nok dessverre ikke din oppfatning der :)
 

56fwb

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.05.2007
Innlegg
1.621
Antall liker
137
Sted
Volda
larkus skrev:
56fwb skrev:
Har ikke nevnt hverken billige eller dyre kabler jeg larkus,
men jeg er av den formening at en får det en betaler for - inntil en viss grad.
Samtidig må jo det nevnes er det jo noe som heter 80% av kvaliteten til 20% av prisen..
Igjen det er de siste 20% i kvalitetsheving som er så ufatteleg (les jævligt) dyre - med kabler som med resten av komponentene i ens anlegg..

mvh :)

Du mener altså at det stort sett er en klar sammenheng mellom pris og lydkvalitet når det gjelder kabler?
Jeg deler nok dessverre ikke din oppfatning der :)
Det er nok en sannhet det også ;D
Vi vet nok begge at vi har forskjellig oppfattniger her larkus...
og som jeg alltid har sagt: Jeg vet hva JEG hører... 8) ;D.... med MINE eminte ører ;D...

(PS Du skulle ha hørt forskjellen på Energetic og SW....))) :D)
 
L

larkus

Gjest
56fwb skrev:
Det er nok en sannhet det også ;D
Vi vet nok begge at vi har forskjellig oppfattniger her larkus...
og som jeg alltid har sagt: Jeg vet hva JEG hører... 8) ;D.... med MINE eminte ører ;D.... 8
Nå er vel mine ører neppe så eminte (?) som dine, men jeg vet likevel hva jeg IKKE hører ;D
 

56fwb

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.05.2007
Innlegg
1.621
Antall liker
137
Sted
Volda
larkus skrev:
56fwb skrev:
Det er nok en sannhet det også ;D
Vi vet nok begge at vi har forskjellig oppfattniger her larkus...
og som jeg alltid har sagt: Jeg vet hva JEG hører... 8) ;D.... med MINE eminte ører  ;D.... 8
Nå er vel mine ører neppe så eminte (?) som dine, men jeg vet likevel hva jeg IKKE hører ;D
Ja, Det er godt med alt en vet....b] K [/b] ;D ;D ;D ;D
 

R.S.

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.03.2002
Innlegg
3.476
Antall liker
12
Først må man skille mellom kabler til signaloverføring på linjenivå og effektoverføring fra forsterkeri, dette er to forskjellige verdener. Ved sistnevnte vil det videre stilles høyst ulike krav til ledeevne ved f.ex 3watt single-ended og 300watt transistor. Det bør være forståelig. Lendge og impedans er selvfølgelig også en del av regnestykket. Utover dette vil en fornuftig konstruert høyttalerkablels presentasjon være høyst identisk på linje med andre passive komponenter.

Hva gjelder Musicmans nevnte kabeloppdagelser er det et klassisk tilfelle av feildiagnose basert på manglende forståelse av funksjon.


Mvh. RS
 

56fwb

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.05.2007
Innlegg
1.621
Antall liker
137
Sted
Volda
R.Solhaug skrev:
    Først må man skille mellom kabler til signaloverføring på linjenivå og effektoverføring fra forsterkeri, dette er to forskjellige verdener.  Ved sistnevnte vil det videre stilles høyst ulike krav til ledeevne ved f.ex 3watt single-ended og 300watt transistor. Det bør være forståelig. Lendge og impedans er selvfølgelig også en del av regnestykket. Utover dette vil en fornuftig konstruert høyttalerkablels presentasjon være høyst identisk på linje med andre passive komponenter.

Hva gjelder Musicmans nevnte kabeloppdagelser er det et klassisk tilfelle av feildiagnose basert på manglende forståele av funksjon.
   Mvh. RS
Gjelder musicman's funksjonsforståelse og feildiagnose hans ører - som han vitterleg hører med ??? ??? ??? :eek:
 

56fwb

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.05.2007
Innlegg
1.621
Antall liker
137
Sted
Volda
larkus skrev:
56fwb skrev:
(PS Du skulle ha hørt forskjellen på Energetic og SW....))) :D)
I hvilkens favør?
Hei og go ettermiddag.. :)
Må dessverre meddele Dem om at det er i favør Energetic over hele linja... :( :'( ;D
 
L

larkus

Gjest
Hmm... det var besynderlig. Er det snakk om utklassing? Da har jeg levd i total villfarelse og trodd at Straightwire Virtuoso og Crescendo II var helsikes gode kabler. Jaja, så feil kan man ta ;D Kan det være at de ikke er dyre nok? Man får vel det man betaler for.......... ;D
 

56fwb

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.05.2007
Innlegg
1.621
Antall liker
137
Sted
Volda
larkus skrev:
Hmm... det var besynderlig. Er det snakk om utklassing? Da har jeg levd i total villfarelse og trodd at Straightwire Virtuoso og Crescendo II var helsikes gode kabler. Jaja, så feil kan man ta ;D Kan det være at de ikke er dyre nok? Man får vel det man betaler for.......... ;D
Hvem har sagt/antydet at Straight Wire er dårlege kabler - andre enn du larkus?? :eek:
Dette er forsatt meget gode kabler, men i MITT oppsett med dCS og DP A1 og S33 SE fungerer det ennå bedre med
Energetic kabelen. Ennå et bevis på at kabler og oppsett må spille på lag (les. tilpasses) for å få full ytelse av hverandre...

Ellers så aner jeg et snev av noe negativ sarkasme i ditt innlegg larkus.... ;)

mvh
 

musicman

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.08.2005
Innlegg
3.437
Antall liker
2.069
Sted
Ålesund
Torget vurderinger
1
R.Solhaug skrev:
Først må man skille mellom kabler til signaloverføring på linjenivå og effektoverføring fra forsterkeri, dette er to forskjellige verdener. Ved sistnevnte vil det videre stilles høyst ulike krav til ledeevne ved f.ex 3watt single-ended og 300watt transistor. Det bør være forståelig. Lendge og impedans er selvfølgelig også en del av regnestykket. Utover dette vil en fornuftig konstruert høyttalerkablels presentasjon være høyst identisk på linje med andre passive komponenter.

Hva gjelder Musicmans nevnte kabeloppdagelser er det et klassisk tilfelle av feildiagnose basert på manglende forståelse av funksjon.


Mvh. RS
He he, du fornekter deg ikke.

Jeg skal være den første til å innrømme at min tekniske viten inne hi-fi ikke kan måle seg med den godeste Solhaug. Men for min del koker det ned til hva jeg vitterlig hører, og den ENORME forskjellen jeg opplevde ved å gå fra mine "kåre" kabler til Nordost Heimdall på mine høytt var skremmende. Spesiellt med tanke på de gode erfaringene jeg tidligere har hatt med "kåre".

Kan nevne at mine helt nye Heimdall kabler ikke låter optimalt enda. Dette vet jeg fordi jeg har brukt ett sett godt innspillte av samme modell som bakgrunn for kjøp.
 

R.S.

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.03.2002
Innlegg
3.476
Antall liker
12
Hva man vitterlig hører, hva er nå det? Hvis vi ble med en bandar ut i jungelen ville vi sikkert høre de samme lydene som han gjorde, men med helt ulikt resultat ettersom vi ikke ville være i stand til å tolke og dermed forstå alle jungellydene. Ikke et så mye som et kvekk.
På lignende måte er det med et lydoppsett, man hører nok det samme men forståelsen og dermed utbyttet er høyst ulikt. Som når man som Musicman her setter et par tildels store høyttalere inn i et rom med lite volum. Fine høyttalere men ikke optimalt rom. Det blir fort for mye og dermed domunerende bass og for lite rom til at høyttalerne får åpnet seg.
Her går Musicman inn og "korrigerer" etter beste evne ved hjelp av kabler, noe må man jo finne på. Og man "hører det han hører", bare mistolker det litt. En tynn bassfattig kabel reduserer basstrøkket og endrer dermed klangbalansen, i dette tilfellet i riktig retning.
En mer korrekt behandling av problemet ville være å ta en telefon til Bx og få hjelp med rom-tuning. Eller gjøre som jeg; flytte til et bedre rom ;)


Mvh. RS
 

56fwb

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.05.2007
Innlegg
1.621
Antall liker
137
Sted
Volda
musicman skrev:
R.Solhaug skrev:
Først må man skille mellom kabler til signaloverføring på linjenivå og effektoverføring fra forsterkeri, dette er to forskjellige verdener. Ved sistnevnte vil det videre stilles høyst ulike krav til ledeevne ved f.ex 3watt single-ended og 300watt transistor. Det bør være forståelig. Lendge og impedans er selvfølgelig også en del av regnestykket. Utover dette vil en fornuftig konstruert høyttalerkablels presentasjon være høyst identisk på linje med andre passive komponenter.

Hva gjelder Musicmans nevnte kabeloppdagelser er det et klassisk tilfelle av feildiagnose basert på manglende forståelse av funksjon.


Mvh. RS
He he, du fornekter deg ikke.

Jeg skal være den første til å innrømme at min tekniske viten inne hi-fi ikke kan måle seg med den godeste Solhaug. Men for min del koker det ned til hva jeg vitterlig hører, og den ENORME forskjellen jeg opplevde ved å gå fra mine "kåre" kabler til Nordost Heimdall på mine høytt var skremmende. Spesiellt med tanke på de gode erfaringene jeg tidligere har hatt med "kåre".

Kan nevne at mine helt nye Heimdall kabler ikke låter optimalt enda. Dette vet jeg fordi jeg har brukt ett sett godt innspillte av samme modell som bakgrunn for kjøp.
Hei
@Edit musicman.
Sender deg en PM
 

musicman

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.08.2005
Innlegg
3.437
Antall liker
2.069
Sted
Ålesund
Torget vurderinger
1
R.Solhaug skrev:
Hva man vitterlig hører, hva er nå det? Hvis vi ble med en bandar ut i jungelen ville vi sikkert høre de samme lydene som han gjorde, men med helt ulikt resultat ettersom vi ikke ville være i stand til å tolke og dermed forstå alle jungellydene. Ikke et så mye som et kvekk.
På lignende måte er det med et lydoppsett, man hører nok det samme men forståelsen og dermed utbyttet er høyst ulikt. Som når man som Musicman her setter et par tildels store høyttalere inn i et rom med lite volum. Fine høyttalere men ikke optimalt rom. Det blir fort for mye og dermed domunerende bass og for lite rom til at høyttalerne får åpnet seg.
Her går Musicman inn og "korrigerer" etter beste evne ved hjelp av kabler, noe må man jo finne på. Og man "hører det han hører", bare mistolker det litt. En tynn bassfattig kabel reduserer basstrøkket og endrer dermed klangbalansen, i dette tilfellet i riktig retning.
En mer korrekt behandling av problemet ville være å ta en telefon til Bx og få hjelp med rom-tuning. Eller gjøre som jeg; flytte til et bedre rom ;)


Mvh. RS
Jeg har tatt konsekvensen av at høytt ble for store for mitt rom, og byttet til mindre.. Må løre meg og tolke lyd på din måte skjønner jeg. Den eneste og rette måten.
 

R.S.

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.03.2002
Innlegg
3.476
Antall liker
12
musicman skrev:
R.Solhaug skrev:
Hva man vitterlig hører, hva er nå det? Hvis vi ble med en bandar ut i jungelen ville vi sikkert høre de samme lydene som han gjorde, men med helt ulikt resultat ettersom vi ikke ville være i stand til å tolke og dermed forstå alle jungellydene. Ikke et så mye som et kvekk.
På lignende måte er det med et lydoppsett, man hører nok det samme men forståelsen og dermed utbyttet er høyst ulikt. Som når man som Musicman her setter et par tildels store høyttalere inn i et rom med lite volum. Fine høyttalere men ikke optimalt rom. Det blir fort for mye og dermed domunerende bass og for lite rom til at høyttalerne får åpnet seg.
Her går Musicman inn og "korrigerer" etter beste evne ved hjelp av kabler, noe må man jo finne på. Og man "hører det han hører", bare mistolker det litt. En tynn bassfattig kabel reduserer basstrøkket og endrer dermed klangbalansen, i dette tilfellet i riktig retning.
En mer korrekt behandling av problemet ville være å ta en telefon til Bx og få hjelp med rom-tuning. Eller gjøre som jeg; flytte til et bedre rom ;)


Mvh. RS
Jeg har tatt konsekvensen av at høytt ble for store for mitt rom, og byttet til mindre.. Må løre meg og tolke lyd på din måte skjønner jeg. Den eneste og rette måten.

Ingen grunn til å være muggen. Rom/høyttalertilpasning er en nådeløs sport. Størrelsen på høyttaleren sier ikke nødvendigvid alt om bassnivået. Her må det prøves og feiles.


Mvh. RS
 

geirf2

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
23.01.2004
Innlegg
443
Antall liker
96
Sted
Nes Romerike
Å la kablene ligge i et konstant vannbad skal visst være bra :p. Sorry, jeg er akkurat nå bare jævlig opptatt av vann. Skal gi meg nå ;D.
 

musicman

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.08.2005
Innlegg
3.437
Antall liker
2.069
Sted
Ålesund
Torget vurderinger
1
Ikke muggen i det hele tatt. :)

Kan du forklare meg hvorfor Mirage M3-si fungerer bedre med kåre" enn mine mindre Silverline med 2x 8 tommere?
Disse er også meget lett drevne. Men de har nå 540 w i ræva, så det burde vel holde.


Skulle gjerne brukt "kåre" kablene mine fortsatt. Driter ikke penger heller.

mvh
 
R

RoDa

Gjest
R.Solhaug skrev:
Hvis vi ble med en bandar ut i jungelen.......................
Bandar, RS? Trodde du var snåsamannen jeg? Blir forvirret så tett oppi jula, sikkert granbarduften..

;D ;D ;D ;D ;D


R
 

R.S.

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.03.2002
Innlegg
3.476
Antall liker
12
musicman skrev:
Ikke muggen i det hele tatt. :)

Kan du forklare meg hvorfor Mirage M3-si fungerer bedre med kåre" enn mine mindre Silverline med 2x 8 tommere?
Disse er også meget lett drevne. Men de har nå 540 w i ræva, så det burde vel holde.


Skulle gjerne brukt "kåre" kablene mine fortsatt. Driter ikke penger heller.

mvh

Ikke lett å stille en korrekt diagnose uten å ha vært der og blitt kjent med både rom og høyttalere. Det jeg definitivt vet er at tykk ren massiv kobber er en optimal strøm/signalbane fra forsterker og at tykkelsen er avgjørende for hvor effektivt spesielt transistorforsterkere klarer å kontrollere elementene. Alle andre varianter av kableri vil innebære en mindre optimal ovberføringsfunksjon, altså et skritt i feil retning.
Et problem på veien mot det optimale kan imidlertid være at visse høyttalere er avstemt opp mot tynne sytrådledninger og faktisk ikke vil fungere etter planen om de ved tykkere kabling tilføres mer energi og dermed økt bassdynamikk. Dette vil ikke/i liten grad komme fram av fekvensmålinger da det opplevde nivået har vel så mye med dynamikk eller tyngde i anslag å gjøre. Jfr lett/tungt forsterkeri; økt kontroll og økt tyngde i anslag men identisk frekvensgang.

Er du låst til et rom som gir deg problemer er du jo nødt til å finne på noe, men ta deg tid og styr unna velmente "råd" fra hifi-pushere; de vil/vet ikke nødvendigvis ditt beste. Dyre råd er ikke nødvendigvis gode. Måling av rom kan være et greit sted å begynne, det sier mer enn ord.


Mvh. RS
 
Topp Bunn