Er forsterkeren min stor nok til drømmehøytalerne mine?

Schumacher

Overivrig entusiast
Ble medlem
05.10.2005
Innlegg
870
Antall liker
97
Sted
Sør-Trøndelag
Har idag en Gryphon Diablo forsterker som spiller mot mine Dynaudio Contour S3.4.
At denne er stor nok til å ta ut alt potensialet i disse er hevet over enhver tvil.

Nå går jeg å dagdrømmer om å selge MC'n min og oppfylle en ny drøm.Dynaudio Confidence C4. :)

Hva tror dere om dette? Vil Diablo være kraftig nok til å ta ut fullt potensiale i disse?

C4 er i 4 ohm og Diablo yter 500 Watt i 4 ohm.

http://www.gryphon-audio.dk/content/product.asp?ProductID=28

http://www.dynaudio.com/relaunch1/home_loudspeaker_systems/confidence/confidence_c4.php
 

lars_erik

Rubinmedlem
Ble medlem
19.10.2006
Innlegg
34.849
Antall liker
19.679
Sted
Hades
Torget vurderinger
0
Dersom du skal opp i en slik klasse som C4, ville jeg byttet ut cd-spilleren først, dernest forsterkeren. En cd-spiller av skikkelig klasse, gjerne med innebygd forforsterker. dCS, Meridan f.eks. Da kunne du byttet den integrerte i et effekttrinn av høy klasse.
 

motoren

Æresmedlem
Ble medlem
13.01.2007
Innlegg
23.694
Antall liker
37.929
Sted
Flekkefjord
Torget vurderinger
30
lars_erik skrev:
Dersom du skal opp i en slik klasse som C4, ville jeg byttet ut cd-spilleren først, dernest forsterkeren. En cd-spiller av skikkelig klasse, gjerne med innebygd forforsterker. dCS, Meridan f.eks. Da kunne du byttet den integrerte i et effekttrinn av høy klasse.
Det var vel ikke det Schumacher spurte om

mvh
 

lars_erik

Rubinmedlem
Ble medlem
19.10.2006
Innlegg
34.849
Antall liker
19.679
Sted
Hades
Torget vurderinger
0
motoren skrev:
lars_erik skrev:
Dersom du skal opp i en slik klasse som C4, ville jeg byttet ut cd-spilleren først, dernest forsterkeren. En cd-spiller av skikkelig klasse, gjerne med innebygd forforsterker. dCS, Meridan f.eks. Da kunne du byttet den integrerte i et effekttrinn av høy klasse.
Det var vel ikke det Schumacher spurte om

mvh
Nei, men likevel mitt velmente råd om hva han bør gjøre. Det er ikke bare antall watt som teller når det gjelder reproduksjon av lyd. Og i dette tilfelle er kilden det klart svakeste leddet i kjeden.
 

Ketil

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.05.2004
Innlegg
2.318
Antall liker
885
At Gryphon Diablo er i kraftig nok til å få ut det fulle potensiale i C4 er jeg rimelig sikker på. Dynaudio skriver selv i manualen:

POWER RATING
Due to the construction and the driver
technology the Confidence loudspeakers can
be driven with very high power levels. With a
high quality amplifier, delivering undistorted
signals, the speaker can achieve high volumes
without any compromises in sound quality.
Also, as the Confidence models have a
relatively high sensitivity, even high quality
amps with a low power rating can drive the
loudspeaker to yield excellent results.
Diablo er jo også regnet som en av de beste integrerte man kan få tak i, så kvalitetsmessig tror jeg ikke den vil være noen bremsekloss i forhold til C4. Spørsmålet er vel mer hvordan den vil matche rent lydmessig sammen med C4.
 

Ketil

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.05.2004
Innlegg
2.318
Antall liker
885
lars_erik skrev:
Og i dette tilfelle er kilden det klart svakeste leddet i kjeden.
I mine øyne er det litt misforstått å omtale Hegel CDP4A som svak. Den forsvarer helt klart sin pris på 20k, selv om en dCS sikkert er bedre. Uansett er det vel ikke mange i dag som investerer i dyre CD spillere, DAC eller nettverksspiller er helt klart fremtiden.
 

lars_erik

Rubinmedlem
Ble medlem
19.10.2006
Innlegg
34.849
Antall liker
19.679
Sted
Hades
Torget vurderinger
0
Ketil skrev:
lars_erik skrev:
Og i dette tilfelle er kilden det klart svakeste leddet i kjeden.
I mine øyne er det litt misforstått å omtale Hegel CDP4A som svak. Den forsvarer helt klart sin pris på 20k, selv om en dCS sikkert er bedre. Uansett er det vel ikke mange i dag som investerer i dyre CD spillere, DAC eller nettverksspiller er helt klart fremtiden.
Kilden vil uansett være det absolutt svakeste leddet her.
 

tkr

Æresmedlem
Ble medlem
27.03.2007
Innlegg
20.539
Antall liker
27.477
Sted
Nede i fjæresteinene
Torget vurderinger
2
For å komme tilbake til temaet: Gitt at den har 2 x 250 W i 8Ohm og nesten dobler det hele veien ned, ville det nesten vært naturstridig hvis ikke den skulle kunne trekke de høyttalerne!
Personlig hadde jeg ikke mistet et sekunds nattesøvn over den bekymringen.
I tillegg har jeg opplevd at 9 triodewatt klarte å drive et sett med Revel, om ikke til direkte øredøvende nivåer....

mvh
 

Schumacher

Overivrig entusiast
Ble medlem
05.10.2005
Innlegg
870
Antall liker
97
Sted
Sør-Trøndelag
lars-Erik....

Stay topic.Din mening om sammensetningen av anlegget mitt er meg revnende likegyldig her,jeg kan til og med tillate meg å være uenig med deg.
Til opplysning så vil min neste kilde være en Hi End nettverkspiller eller dedikert DAC. Diablo ER en Hi End integrert forsterker og en kilde med forforsterker er utelukket.
Det jeg spurte om var om hva dere tror om Diabloen er stor nok til å få ut maks potensiale i C4.
 

Leikis Lyd

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.05.2006
Innlegg
5.460
Antall liker
2.119
Sted
Kyrksæterøra
Torget vurderinger
12
Forsterkeren kommer nokk til å funke som f..... løp å kjøp.

Men at du får hørt hva de er gode for i ditt rom er jeg mere i tvil om da.
 

Schumacher

Overivrig entusiast
Ble medlem
05.10.2005
Innlegg
870
Antall liker
97
Sted
Sør-Trøndelag
Muli du har rætt i det din snøs ;D...

Men Både Dynaudio og tæsta æ ha læst skryt fælt tå DDC-teknologien som ska værre go hjelp me å eliminer rompåvirkning.
Stua e no 45m2 da,men ikke heilt vess man ska regn d fra vegg bak HT til motsatt vegg...
 

Leikis Lyd

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.05.2006
Innlegg
5.460
Antall liker
2.119
Sted
Kyrksæterøra
Torget vurderinger
12
Schumacher skrev:
Muli du har rætt i det din snøs ;D...

Men Både Dynaudio og tæsta æ ha læst skryt fælt tå DDC-teknologien som ska værre go hjelp me å eliminer rompåvirkning.
Stua e no 45m2 da,men ikke heilt vess man ska regn d fra vegg bak HT til motsatt vegg...
D hørres bra ut ja, å da veit du at du har mer å gå på når abstinensan byjne å meijl sæ.
For akustiske tiltak betale sæ BRA.
 

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Innlegg
16.745
Antall liker
271
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Schumacher skrev:
Enkelt regnestykke egentlig; 88dB/1W i 4Ω gir ca 115dB pr side ved 500W på 1 meters avstand uten romforsterkning. For et par gir det 118dB på 1 meter, la oss si 115 på 3 meter pluss romforsterkning. Har du tenkt å spille høyere enn det? I så fall bør du kanskje sette deg på pasientlista til den lokale hørselssentralen.

Og dette er kontinuerlig effekt over tid; jeg tør ikke engang tenke på dB-nivåene på de kortvarige peakene (dynamisk effekt). Jeg hadde klart meg med en brøkdel av effekten for mine ører iallefall. Men så tenker jeg å beholde hørselen noen år til.
 

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Innlegg
16.745
Antall liker
271
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
timc skrev:
Vidar P skrev:
Schumacher skrev:
For et par gir det 118dB på 1 meter, la oss si 115 på 3 meter pluss romforsterkning.
Hvor får du dette fra?

på 3 meter skulle det være mer i området 110dB. -6dB pr. dobbling av avstand.
Ut av løse lufta egentlig. 110dB + romforsterkning da. Nominelt! Hørselssentralen neste uansett. Sykt høyt.
 
T

timc

Gjest
110dB på toppene er ikke så ekstremt.

Nominelt er det ekstremt.
 

VilhelmW

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.03.2009
Innlegg
3.960
Antall liker
216
Sted
Alltid lofotværing
Schumacher; prøv. Lytt med dine ører. Oppsettet ditt holder i massevis for "drømmehøyttalerne" dine. Har du råd, løp og kjøp. Men selg ikke motorsykkelen for et par høyttalere!!! Det er jo snart vår og ny mc-sesong! Gå heller for headfi.... ;D
 

Schumacher

Overivrig entusiast
Ble medlem
05.10.2005
Innlegg
870
Antall liker
97
Sted
Sør-Trøndelag
Drit i db-her er ikke poenget å spille høyest mulig,men med mest mulig kontroll,dynamikk,oppløsning blablabla...

Jeg er klar over at med C4 i anlegget så vil CDP4 kanskje være flaskehalsen....-men som jeg skriver,hva er galt med å oppgradere HT først for så å oppgradere kilde med enten en Hi End nettverkspiller eller en dedikert DAC og bruke CDP4 som transport? Nettverkspillere kommer for fullt og de blir billigere og det er flust med gode brukt DAC å få kjøpt.
 

oisteinth

Hi-Fi interessert
Ble medlem
13.07.2006
Innlegg
75
Antall liker
3
Torget vurderinger
2
I følge Stereophile yter C4 90 dB pr 2,83V pr meter. Dette tilsvarer 90 dB/2W/m i 4 ohm. For to høyttalere blir tallet 93 dB/2W/m.

Du sitter vel minst 2 meter fra disse høyttalerne? I såfall yter de 86 dB ved 2 watt på 2 meters lytteavstand.

4 watt gir 89 dB, 8 watt gir 92 dB, 16 watt gir 95 dB, 32 watt gir 98 dB, 64 watt gir 101 dB, 128 watt gir 104 dB, 256 watt gir 107 dB, 512 watt gir 110 dB.. og her har du akkurat passert grensen for din forsterker som yter 500 watt i 4 ohm.

Hva slags musikk spiller du? Klassisk musikk har ofte peaks 10-20 dB, altså må du ha 10-20dB headroom. Hvis du spiller på rundt 98 dB (høyt!) som krever ca 32W av din forsterker, må den yte 320 watt for å spille peaks (+10dB) uten klipping. Det klarer din forsterker. Og du spiller nok ikke høyere enn dette..? Moderne musikk er komprimert i høy grad og har vesentlig mindre peaks, men du spiller vel sjelden oppmot 110dB?

Andre faktorer er naturligvis hvor stort rommet ditt er og om du evt sitter lenger enn 2 meter fra høyttalerne. Det vil kreve vesentlig mer av forsterkeren, men du kommer nok langt med din forsterker.
 

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Innlegg
16.745
Antall liker
271
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Om man regner med peaks, som selvsagt er et vesentlig poeng, så må man også ta med i betraktningen at forsterkeren etter alt å dømme (som alle andre) yter vesentlig mer enn 500W/kanal/4Ω i peaks/dynamisk effekt.
 

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Innlegg
36.286
Antall liker
34.822
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
-6 dB for hver dobling av avstanden gjelder bare i fritt rom hvor lyden kan bre seg i kuleform. Med refleksjoner fra gulv, tak og vegger faller ikke lydtrykket i nærheten av så fort. Da reflekteres mye av energien som ellers ville strålt "ut i verdensrommet" tilbake mot lytteposisjon. Detaljene kommer an på "alt", men jeg ville også grovregnet at økningen ved å gå fra en til to høyttalere går omtrent opp i opp med å øke avstanden fra 1 til 3 meter.

Uansett, forsterkeren din holder i massevis, Schumacher. C4 har høyere følsomhet enn S3.4 (dynaudio oppgir 88 vs 86 dB), som vanlig når du kan bruke større elementer og større kasse. Dermed er den kjempen lettere å drive enn de høyttalerne du har nå. Da følger dynamikk og oppløsning etter, fordi forsterkeren ikke jobber så tungt. Eneste forbehold er om det er spesielt sære fasevinkler i C4 som gjør den uforholdsmessig mer tungdreven enn 88 dB / 4 ohm kan tyde på.

Det som gjør at en forsterker sliter med en høyttaler har som regel med strøm å gjøre. Da øker forvrengningen og den kan miste evnen til å "henge med" dynamisk og/eller å "kontrollere" bassen. Hvis du vil være grundig, kan du se på impedanskurvene for de to høyttalerne. Det er punkter med spesielt lav impedans og punkter hvor impedansen er nokså lav og fasevinklene store (enten de er positive eller negative) som drar mye strøm for et gitt spenningssignal. Du kan lese mer her: http://www.stereophile.com/reference/707heavy/index.html

Høyere følsomhet flytter hele kurven, sånn at en 88 dB høyttaler drar 2 dB mindre strøm og spenning sammenlignet med en 86 dB høyttaler, hvis impedanskurvene er like. De 2 dB tilsvarer 25 % mindre belastning på forsterkeren. Derfor ville jeg kanskje sett mer på dB, ohm og grader enn på watt...
 

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Innlegg
16.745
Antall liker
271
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Schumacher skrev:
Drit i db-her er ikke poenget å spille høyest mulig,men med mest mulig kontroll,dynamikk,oppløsning blablabla…
Jeg trodde det var dB du spurte om, siden du spurte om den var stor/kraftig nok. Det andre du nevner er vel ikke lett lesbart fra watt-tallene. Om det ikke var det, så kan du iallefall se bort fra mine innlegg.
 

Schumacher

Overivrig entusiast
Ble medlem
05.10.2005
Innlegg
870
Antall liker
97
Sted
Sør-Trøndelag
Takk for godt svar Asbjørn....

Til opplysning kan jeg si at jeg spiller mest pop,rock,hard rock heavy-gjerne litt classic og vintage...-Pink Floyd,Dire Straits,Zeppelin osv osv.....
Jeg kan også si at huset er en enebolig innflyttet i Feb 2003 med 16A kurser og har 2,5mm2 ledninger.

Vidar P-det var ikke slik ment :). Jeg snakker ikke utelukkende om at den kan spille grisehøyt,men om den er sterk nok til å ha kontroll på alt ved litt pådrag og har skikkelig membrankontroll og dynamikk...
 
C

Cyber

Gjest
For å si det slik, hvis ikke så har du kjøpt katta i sekken! ;)

Tror ikke du skal bekymre deg for det... Men du har ikke vurdert C2 også? C4 er jo noen svære beist, men har du rommet til det så ser det jo helt "vansinnigt" ut... ;D
 

Schumacher

Overivrig entusiast
Ble medlem
05.10.2005
Innlegg
870
Antall liker
97
Sted
Sør-Trøndelag
Har vurdert C2 også ja,men C4 er jo adskillig grommere.Tror kanskje jeg ville gått for Contour S5.4 isteden for C2 ::)
 

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Innlegg
36.286
Antall liker
34.822
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
OK, nå ble jeg nysgjerrig. :) Jeg kikket på impedanskurven til C4:

http://www.stereophile.com/content/dynaudio-confidence-c4-loudspeaker-measurements

Det ømme punktet er rett under 100 Hz hvor det først er -45-50 grader fasevinkel, og så impedans under 4 ohm. På det verste vil denne dra like mye strøm fra forsterkeren som en 2 ohms motstand, sånn omtrent. Musikksmaken din tilsier at du får mye energi i dette båndet, for her bor basskompet, stortromme, og mesteparten av den rytmiske fremdriften. Det bør forsterkeren din greie så lenge det ikke er dommedagsvolumer, men jeg legger merke til at den oppgir å doble effekten fra 8 til 4 ohm, før den begynner å slippe opp for damp i 2 ohm. Jeg ville tippe at denne kombinasjonen av musikk, høyttalere og forsterker kanskje blir litt "pyntelig" uten det helt store drivet.

Når jeg leser anmeldelsen av C4 i Stereophile, funderer jeg litt på om dette er riktige høyttalere for deg. Det de fremhever som den store fordelen med C4 er klarheten i mellomtonen. Det er viktig for all slags musikk, men kanskje mest for vokal og klassisk. Anmeldelsen sier derimot ingen ting om rytmisk driv og dynamisk "slam", som jo er et ganske viktig poeng for rytmisk musikk. Dessuten har denne førsteordens delefiltre, noe som vil gi ganske mye lobing off-axis, noe som igjen gjør denne uvanlig følsom for plassering og romakustikk. Du skal nok ha et seriøst stort rom med høyt under taket for å få det beste ut av C4. Jeg ser for meg at disse kanskje er perfekte høyttalere for noen som hører på opera og symfoniorkester i et lite slott med store saler og 3-4 meter under taket.

Hvis du først vurderer høyttalere i denne prisklassen, ville jeg også sjekket ut en del andre alternativer før jeg bestemte meg. Et eksempel er KEF Reference 205/2 og 207/2, som både har en "snillere" impedanskurve, er enklere å plassere i rommet, har høyere følsomhet og sannsynligvis bedre dynamikk. Det kan tenkes at det er lettere å "få til" disse, selv om de også trenger en forsterker med litt muskler. Du kan sjekke ut Vidar P's tråd for erfaringer med 207/2: http://www.hifisentralen.no/forum/index.php/topic,23353.0.html
 

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Innlegg
20.540
Antall liker
7.230
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Wow! Imponert over innsikten her, Asbjørn!

Hvis du en gang har litt tid å slå ihjel uten noe annet å ta deg til, ;) ...hadde det vært morsomt å høre dine synspunkter på hva jeg burde se etter i en høyttaler med mine kravspesifikasjoner.

Beklager til trådstarter for trådkuppingen.
 

Schumacher

Overivrig entusiast
Ble medlem
05.10.2005
Innlegg
870
Antall liker
97
Sted
Sør-Trøndelag
Takker for grundige refleksjoner Asbjørn...

Det er flere ting som gjør at jeg trekkes mot Dynaudio generelt og C4 som drømmen.
For det første så liker jeg den generelle lydsignaturen de har,også på min musikk.S3.4 jeg har nå er utrolig gode synes jeg.
En annen ting er den fantastiske finishen og designen generelt som passer i min stue-høy WAF og besøks faktor :).De er tynne og høye og tar ikke mye gulvplass,ettersom anlegget står i bruksstua i huset vårt så passer de dønn inn der og HT som er bredere i noen retninger blir for voldsomt,eks BW 800 serie er uaktuelt.
Huset har takhøyde på 240 cm og stua er 45m2,men fra vegg bak HT til motsatt vegg og rommet mellom er vel rett i overkant av 30m2.

Når det gjelder slam og trykk så er det kanskje ikke viktigst for meg.Jeg har bestandig likt nøytrale HT best.Jeg vil at de skal spille i mine ører det som er innspillingen og ikke "Equalize"lyden i særlig grad.Når jeg spiller Zeppelin,Sabbath,Floyd eller Rage against the Machine for den del med S3.4 som jeg har nå så synes jeg det trykker i rytmeområdet mer enn bra nok,men det jeg etterlyser er jo selfølgelig mer av alt-først og fremst enda større lydbilde med enda mer luft og dynamikk og trykk i bunn selfølgelig.
Jeg skulle tro C4 vil gi meg det :)
 

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Innlegg
24.590
Antall liker
15.154
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
Schumacher skrev:
Drit i db-her er ikke poenget å spille høyest mulig,men med mest mulig kontroll,dynamikk,oppløsning blablabla...

Jeg er klar over at med C4 i anlegget så vil CDP4 kanskje være flaskehalsen....-men som jeg skriver,hva er galt med å oppgradere HT først for så å oppgradere kilde med enten en Hi End nettverkspiller eller en dedikert DAC og bruke CDP4 som transport? Nettverkspillere kommer for fullt og de blir billigere og det er flust med gode brukt DAC å få kjøpt.
Det er ingenting galt i det. At du velger å starte i den enden får være din sak, og det er nok mest fornuftig hvis du sliter med kontroll i dagens oppsett. Slikt kan drepe gleden med lyttingen mer enn en god kilde som ikke holder samme standard som enda bedre høyttalere. Og dine betraktninger om DAC, nettverkavspilling og din gamle cdp som drivverk er en selvfølgelig tanke. Selv de som insisterer på at optisk drev er bedre enn HDD må jo innrømme at det er bedre å legge pengene i en DAC til det drevet du allerede har. Det er ikke noe poeng i å selge et fungerende cd-drev i dag for å kjøpe et nytt. Hvis man ikke av en eller annen merkelig grunn mener at integrerte cdp låter bedre enn to-delte.
 

X3

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.02.2004
Innlegg
553
Antall liker
255
Torget vurderinger
2
Jeg hadde også tenkt litt på kabel oppgradering :)
Forsterkeren klarer nok jobben greit nok.
C4 krever riktig nok litt tumle plass.
 

Schumacher

Overivrig entusiast
Ble medlem
05.10.2005
Innlegg
870
Antall liker
97
Sted
Sør-Trøndelag
Dette er en annen diskusjon,men for å ha det sagt-i dette huset kommer det ikke inn kabel-voodoo til flere tusen.
 

motoren

Æresmedlem
Ble medlem
13.01.2007
Innlegg
23.694
Antall liker
37.929
Sted
Flekkefjord
Torget vurderinger
30
Schumacher skrev:
Dette er en annen diskusjon,men for å ha det sagt-i dette huset kommer det ikke inn kabel-voodoo til flere tusen.
fornuftig kar med andre ord ;)

mvh
 

VilhelmW

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.03.2009
Innlegg
3.960
Antall liker
216
Sted
Alltid lofotværing
Schumacher skrev:
Dette er en annen diskusjon,men for å ha det sagt-i dette huset kommer det ikke inn kabel-voodoo til flere tusen.
Heilt O.T., men hva er prisen på sølvkablene? Er du ikke nysgjerrig på hva f.eks. Black Magic-kabler eller NordOst Heimdall / Frey kan gjøre for lydbildet ditt? Hva om du hørte stoore forskjeller i positiv retning??? :D
 
C

Cyber

Gjest
VilhelmW skrev:
Schumacher skrev:
Dette er en annen diskusjon,men for å ha det sagt-i dette huset kommer det ikke inn kabel-voodoo til flere tusen.
Heilt O.T., men hva er prisen på sølvkablene? Er du ikke nysgjerrig på hva f.eks. Black Magic-kabler eller NordOst Heimdall / Frey kan gjøre for lydbildet ditt? Hva om du hørte stoore forskjeller i positiv retning??? :D
Ja, da er vel de han har nå feilkonstruerte... ;D
 

xerxes

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.01.2005
Innlegg
9.630
Antall liker
5.276
Sted
Holmestrand
Asbjørn skrev:
OK, nå ble jeg nysgjerrig. :) Jeg kikket på impedanskurven til C4:

http://www.stereophile.com/content/dynaudio-confidence-c4-loudspeaker-measurements

Det ømme punktet er rett under 100 Hz hvor det først er -45-50 grader fasevinkel, og så impedans under 4 ohm. På det verste vil denne dra like mye strøm fra forsterkeren som en 2 ohms motstand, sånn omtrent.....[/url]
Det er lenge siden jeg har holdt på med slikt så jeg er sikkert på litt tynn is her:
Fasevinkel eller ikke, så er minimumsimpedansen rundt 3,5 ohm eller noe slikt. Etter min bok skulle dette bety at strømmen blir etter impedansen, ikke etter den ohmske komponenten? (I=U/Z )
Litt teknisk her, men prøver å skjønne dette selv...
:)
 

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
Ble medlem
03.11.2008
Innlegg
11.296
Antall liker
2.903
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Asbjørn skrev:
Når jeg leser anmeldelsen av C4 i Stereophile, funderer jeg litt på om dette er riktige høyttalere for deg. Det de fremhever som den store fordelen med C4 er klarheten i mellomtonen. Det er viktig for all slags musikk, men kanskje mest for vokal og klassisk. Anmeldelsen sier derimot ingen ting om rytmisk driv og dynamisk "slam", som jo er et ganske viktig poeng for rytmisk musikk. Dessuten har denne førsteordens delefiltre, noe som vil gi ganske mye lobing off-axis, noe som igjen gjør denne uvanlig følsom for plassering og romakustikk. Du skal nok ha et seriøst stort rom med høyt under taket for å få det beste ut av C4. Jeg ser for meg at disse kanskje er perfekte høyttalere for noen som hører på opera og symfoniorkester i et lite slott med store saler og 3-4 meter under taket.
Jeg er enig ditt spørsmålstegn om dette er høyttaleren for Schumacher. Har lyttet til C2 og opplevde den som en "pent og pyntelig" høyttaler. Nå har høyttaleren en form for kontrollert spredning, men bassene ville jeg tro kan bli en utfordring.
Asbjørn skrev:
Hvis du først vurderer høyttalere i denne prisklassen, ville jeg også sjekket ut en del andre alternativer før jeg bestemte meg. Et eksempel er KEF Reference 205/2 og 207/2, som både har en "snillere" impedanskurve, er enklere å plassere i rommet, har høyere følsomhet og sannsynligvis bedre dynamikk. Det kan tenkes at det er lettere å "få til" disse, selv om de også trenger en forsterker med litt muskler. Du kan sjekke ut Vidar P's tråd for erfaringer med 207/2: http://www.hifisentralen.no/forum/index.php/topic,23353.0.html
Jeg er ikke så sikker på om Kef Reference heller er spesielt passende til Schumacker sin musikksmak. Det jeg har hørt av Reference serien, har vært preget av en litt slank karakter. Eller mer korrekt for den slags skyld.

Jeg har nok mer tro på f.eks noen av de store høyttalerne fra JBL. Herlig dynamikk, hurtighet og driv. JBL har vel desverre ingen høyttalere mellom Jbl K2 S9900 og Jbl Array 1400.

Geddes høyttalere med en innlagt liten forhøyning i bassen fra de separate basskassene aner jeg også hadde vært supert, men slikt er vel for særs interesserte.

Edit:
Ok, leste nå hva Schumacker skrev under. Da stiller det seg kanskje noe annerledes, men ville uansett vurdert noe med trykket og dynamikken til JBL. Litt store aktive høyttalere er heller ikke dumt.

Når det gjelder slam og trykk så er det kanskje ikke viktigst for meg. Jeg har bestandig likt nøytrale HT best.Jeg vil at de skal spille i mine ører det som er innspillingen og ikke "Equalize"lyden i særlig grad. Når jeg spiller Zeppelin,Sabbath,Floyd eller Rage against the Machine for den del med S3.4 som jeg har nå så synes jeg det trykker i rytmeområdet mer enn bra nok, men det jeg etterlyser er jo selfølgelig mer av alt-først og fremst enda større lydbilde med enda mer luft og dynamikk og trykk i bunn selfølgelig.
Jeg skulle tro C4 vil gi meg det
 
Topp Bunn