Er forsterkeren min stor nok til drømmehøytalerne mine?

Schumacher

Overivrig entusiast
Ble medlem
05.10.2005
Antall liker
96
Sted
Sør-Trøndelag
Takker for grundige refleksjoner Asbjørn...

Det er flere ting som gjør at jeg trekkes mot Dynaudio generelt og C4 som drømmen.
For det første så liker jeg den generelle lydsignaturen de har,også på min musikk.S3.4 jeg har nå er utrolig gode synes jeg.
En annen ting er den fantastiske finishen og designen generelt som passer i min stue-høy WAF og besøks faktor :).De er tynne og høye og tar ikke mye gulvplass,ettersom anlegget står i bruksstua i huset vårt så passer de dønn inn der og HT som er bredere i noen retninger blir for voldsomt,eks BW 800 serie er uaktuelt.
Huset har takhøyde på 240 cm og stua er 45m2,men fra vegg bak HT til motsatt vegg og rommet mellom er vel rett i overkant av 30m2.

Når det gjelder slam og trykk så er det kanskje ikke viktigst for meg.Jeg har bestandig likt nøytrale HT best.Jeg vil at de skal spille i mine ører det som er innspillingen og ikke "Equalize"lyden i særlig grad.Når jeg spiller Zeppelin,Sabbath,Floyd eller Rage against the Machine for den del med S3.4 som jeg har nå så synes jeg det trykker i rytmeområdet mer enn bra nok,men det jeg etterlyser er jo selfølgelig mer av alt-først og fremst enda større lydbilde med enda mer luft og dynamikk og trykk i bunn selfølgelig.
Jeg skulle tro C4 vil gi meg det :)

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Antall liker
15.131
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
Schumacher skrev:
Drit i db-her er ikke poenget å spille høyest mulig,men med mest mulig kontroll,dynamikk,oppløsning blablabla...

Jeg er klar over at med C4 i anlegget så vil CDP4 kanskje være flaskehalsen....-men som jeg skriver,hva er galt med å oppgradere HT først for så å oppgradere kilde med enten en Hi End nettverkspiller eller en dedikert DAC og bruke CDP4 som transport? Nettverkspillere kommer for fullt og de blir billigere og det er flust med gode brukt DAC å få kjøpt.
Det er ingenting galt i det. At du velger å starte i den enden får være din sak, og det er nok mest fornuftig hvis du sliter med kontroll i dagens oppsett. Slikt kan drepe gleden med lyttingen mer enn en god kilde som ikke holder samme standard som enda bedre høyttalere. Og dine betraktninger om DAC, nettverkavspilling og din gamle cdp som drivverk er en selvfølgelig tanke. Selv de som insisterer på at optisk drev er bedre enn HDD må jo innrømme at det er bedre å legge pengene i en DAC til det drevet du allerede har. Det er ikke noe poeng i å selge et fungerende cd-drev i dag for å kjøpe et nytt. Hvis man ikke av en eller annen merkelig grunn mener at integrerte cdp låter bedre enn to-delte.

X3

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
28.02.2004
Antall liker
169
Torget vurderinger
1
Jeg hadde også tenkt litt på kabel oppgradering :)
Forsterkeren klarer nok jobben greit nok.
C4 krever riktig nok litt tumle plass.

Schumacher

Overivrig entusiast
Ble medlem
05.10.2005
Antall liker
96
Sted
Sør-Trøndelag
Dette er en annen diskusjon,men for å ha det sagt-i dette huset kommer det ikke inn kabel-voodoo til flere tusen.

motoren

Æresmedlem
Ble medlem
13.01.2007
Antall liker
12.317
Sted
Flekkefjord
Torget vurderinger
22
Schumacher skrev:
Dette er en annen diskusjon,men for å ha det sagt-i dette huset kommer det ikke inn kabel-voodoo til flere tusen.
fornuftig kar med andre ord ;)

mvh

VilhelmW

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.03.2009
Antall liker
213
Sted
Alltid lofotværing
Schumacher skrev:
Heilt O.T., men hva er prisen på sølvkablene? Er du ikke nysgjerrig på hva f.eks. Black Magic-kabler eller NordOst Heimdall / Frey kan gjøre for lydbildet ditt? Hva om du hørte stoore forskjeller i positiv retning??? :D

Cyber

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.07.2005
Antall liker
2.851
Torget vurderinger
5
VilhelmW skrev:
Schumacher skrev:
Heilt O.T., men hva er prisen på sølvkablene? Er du ikke nysgjerrig på hva f.eks. Black Magic-kabler eller NordOst Heimdall / Frey kan gjøre for lydbildet ditt? Hva om du hørte stoore forskjeller i positiv retning??? :D
Ja, da er vel de han har nå feilkonstruerte... ;D

xerxes

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.01.2005
Antall liker
1.195
Sted
Holmestrand
Asbjørn skrev:
OK, nå ble jeg nysgjerrig. :) Jeg kikket på impedanskurven til C4:

http://www.stereophile.com/content/dynaudio-confidence-c4-loudspeaker-measurements

Det ømme punktet er rett under 100 Hz hvor det først er -45-50 grader fasevinkel, og så impedans under 4 ohm. På det verste vil denne dra like mye strøm fra forsterkeren som en 2 ohms motstand, sånn omtrent.....[/url]
Det er lenge siden jeg har holdt på med slikt så jeg er sikkert på litt tynn is her:
Fasevinkel eller ikke, så er minimumsimpedansen rundt 3,5 ohm eller noe slikt. Etter min bok skulle dette bety at strømmen blir etter impedansen, ikke etter den ohmske komponenten? (I=U/Z )
Litt teknisk her, men prøver å skjønne dette selv...
:)

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
Ble medlem
03.11.2008
Antall liker
2.550
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Asbjørn skrev:
Når jeg leser anmeldelsen av C4 i Stereophile, funderer jeg litt på om dette er riktige høyttalere for deg. Det de fremhever som den store fordelen med C4 er klarheten i mellomtonen. Det er viktig for all slags musikk, men kanskje mest for vokal og klassisk. Anmeldelsen sier derimot ingen ting om rytmisk driv og dynamisk "slam", som jo er et ganske viktig poeng for rytmisk musikk. Dessuten har denne førsteordens delefiltre, noe som vil gi ganske mye lobing off-axis, noe som igjen gjør denne uvanlig følsom for plassering og romakustikk. Du skal nok ha et seriøst stort rom med høyt under taket for å få det beste ut av C4. Jeg ser for meg at disse kanskje er perfekte høyttalere for noen som hører på opera og symfoniorkester i et lite slott med store saler og 3-4 meter under taket.
Jeg er enig ditt spørsmålstegn om dette er høyttaleren for Schumacher. Har lyttet til C2 og opplevde den som en "pent og pyntelig" høyttaler. Nå har høyttaleren en form for kontrollert spredning, men bassene ville jeg tro kan bli en utfordring.
Asbjørn skrev:
Hvis du først vurderer høyttalere i denne prisklassen, ville jeg også sjekket ut en del andre alternativer før jeg bestemte meg. Et eksempel er KEF Reference 205/2 og 207/2, som både har en "snillere" impedanskurve, er enklere å plassere i rommet, har høyere følsomhet og sannsynligvis bedre dynamikk. Det kan tenkes at det er lettere å "få til" disse, selv om de også trenger en forsterker med litt muskler. Du kan sjekke ut Vidar P's tråd for erfaringer med 207/2: http://www.hifisentralen.no/forum/index.php/topic,23353.0.html
Jeg er ikke så sikker på om Kef Reference heller er spesielt passende til Schumacker sin musikksmak. Det jeg har hørt av Reference serien, har vært preget av en litt slank karakter. Eller mer korrekt for den slags skyld.

Jeg har nok mer tro på f.eks noen av de store høyttalerne fra JBL. Herlig dynamikk, hurtighet og driv. JBL har vel desverre ingen høyttalere mellom Jbl K2 S9900 og Jbl Array 1400.

Geddes høyttalere med en innlagt liten forhøyning i bassen fra de separate basskassene aner jeg også hadde vært supert, men slikt er vel for særs interesserte.

Edit:
Ok, leste nå hva Schumacker skrev under. Da stiller det seg kanskje noe annerledes, men ville uansett vurdert noe med trykket og dynamikken til JBL. Litt store aktive høyttalere er heller ikke dumt.

Når det gjelder slam og trykk så er det kanskje ikke viktigst for meg. Jeg har bestandig likt nøytrale HT best.Jeg vil at de skal spille i mine ører det som er innspillingen og ikke "Equalize"lyden i særlig grad. Når jeg spiller Zeppelin,Sabbath,Floyd eller Rage against the Machine for den del med S3.4 som jeg har nå så synes jeg det trykker i rytmeområdet mer enn bra nok, men det jeg etterlyser er jo selfølgelig mer av alt-først og fremst enda større lydbilde med enda mer luft og dynamikk og trykk i bunn selfølgelig.
Jeg skulle tro C4 vil gi meg det

olav_larsen

Overivrig entusiast
Ble medlem
26.01.2004
Antall liker
84
tkr skrev:
For å komme tilbake til temaet: Gitt at den har 2 x 250 W i 8Ohm og nesten dobler det hele veien ned, ville det nesten vært naturstridig hvis ikke den skulle kunne trekke de høyttalerne!
Personlig hadde jeg ikke mistet et sekunds nattesøvn over den bekymringen.

mvh
Helt enig! :)
Mvh,
Olav

Schumacher

Overivrig entusiast
Ble medlem
05.10.2005
Antall liker
96
Sted
Sør-Trøndelag
Vel-Kef Reference er utelukket.Uansett hvor godt de spiller.De er noen mastodonter i størrelse og bygger altfor mye bakover til at plassering gjør det mulig.Plassen mellom der HT skal stå og en passasje mellom ett bord i nærheten gjør det nesten umulig.

Dessuten er de stygge som nøkken og WAF og trivselsfaktor er tilnærmet fraværende.

Jeg kan med sikkerhet si at det BLIR C4 hvis alt faller på plass og økonomien tillater det.
Jeg lurte i utgangspunktet om Diablo var sterk nok til å ha total kontroll på de.

Asbjørn

Æresmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Antall liker
13.101
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
xerxes skrev:
Fasevinkel eller ikke, så er minimumsimpedansen rundt 3,5 ohm eller noe slikt. Etter min bok skulle dette bety at strømmen blir etter impedansen, ikke etter den ohmske komponenten? (I=U/Z )
[geek mode]

Jo, det gjør den, hvis vi snakker om steady state og bare ser på strømmen gjennom høyttaleren. Her er basics: http://www.allaboutcircuits.com/vol_2/chpt_11/1.html

Hvis du derimot er en klasse-B eller klasse-AB-forsterker som prøver å dra en rebelsk høyttaler, vil det også gå tapt en del effekt i selve utgangstrinnet i tillegg til den effekten som leveres til høyttaleren. Det tapet øker med reaktiv last. Dessuten vil forskjellen mellom peak og average effekttap øke, med størst forskjell omkring 45 grader fasevinkel. Den totale belastningen er summen av effekten som går tapt i utgangstrinnet og den som kommer frem til høyttaleren. Derfor denne størrelsen Equivalent Peak Dissipation Resistance (EPDR), altså størrelsen på en resistor som ville gi samme totale belastning på forsterkeren som den faktiske høyttaleren. Den er lik impedansen hvis denne er resistiv (0 grader fasevinkel), men blir mindre enn impedansen når fasevinkelen er forskjellig fra null. Forsterkeren vil utvikle mest varme (dvs være minst effektiv) ved noe sånt som 45 grader fasevinkel og 2/3 av max effekt. Eric Benjamin hadde en interessant artikkel om dette i AES i 1994, fortsatt tilgjengelig fra AES.

Dessuten er det mulig å konstruere en bølgeform som drar mye mer strøm gjennom høyttaleren enn hva impedansen tyder på. Det dreier seg om asymmetriske transienter som er timet slik at de treffer resonansfrekvenser i lasten. I verste fall kan dette være opptil 6-7 ganger så mye strøm (i korte øyeblikk) som impedansen og spenningen skulle tyde på. Doug Self skriver om dette i "Audio Power Design Handbook". Trøsten er at den typen "firkantpulser" ikke forekommer i noe du vil kalle musikk.

Når jeg skrev, litt upresist, at disse vil "dra like mye strøm fra forsterkeren som en 2 ohms motstand" ved en bestemt frekvens, var det det første av disse fenomenene jeg tenkte på, og det tallet var et anslag på en omtrentlig EPDR. Det ville vært mer presist å si at de vil "belaste forsterkeren like mye som en 2 ohms motstand". Og dette er med kontinuerlig sinus som signal, uten hensyn til musikalsk dynamikk.

Klasse A og D-forsterkere oppfører seg forresten annerledes med en reaktiv last, så dette kan ikke overføres direkte til sånne skapninger.

[/geek mode]

yasman

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.10.2006
Antall liker
85
Sted
Grenland
Torget vurderinger
12
Hei,

Jeg tror forsterkeren din har nok krefter til å dra de fleste høyttalere.
Opplever den som meget kraftig og dynamisk!
Jeg er heller ikke en som nødvendigvis deler synspunktet på at dac/cd med innebygget pre er det beste; har tvertimot opplevd det motsatte, at integrerte og delte løsninger med skikkelig pre leverer et mye mer storslått og uanstrengt lydbilde.
Morten NAT forhandler vel begge produktene og kan gi råd?

Yasman

Schumacher

Overivrig entusiast
Ble medlem
05.10.2005
Antall liker
96
Sted
Sør-Trøndelag
CD-spiller,DAC,Mediaspiller etc med innebygget pre er utelukket-hvertfall å bruke pre funksjonen.Gryphon Diablo er en integrert forsterker og skal ha reint linjesignal inn.

TrompetN

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.03.2004
Antall liker
6.999
Asbjørn skrev:
men jeg legger merke til at den oppgir å doble effekten fra 8 til 4 ohm, før den begynner å slippe opp for damp i 2 ohm. Jeg ville tippe at denne kombinasjonen av musikk, høyttalere og forsterker kanskje blir litt "pyntelig" uten det helt store http://www.hifisentralen.no/forum/index.php/topic,23353.0.html
Hei, hva mener du med å slippe opp for damp?
Er ikke 300w 8ohm, 500 4 ohm og 800w 2 ohm (900 en kanal) ganske optimalt i 2 ohm uten å fikse på 8 og 4 ohms tallene?

Schumacher

Overivrig entusiast
Ble medlem
05.10.2005
Antall liker
96
Sted
Sør-Trøndelag
Vel karer..... Jeg og dere også etterhvert vil få svarene.
De skal avhentes i Oslo Onsdag og da står en fulladet og varm Bladelius Embla+ en ekstern HD full av musikk i par med en driftsvarm Gryphon Diablo og venter. ;)

Jeg har stor tro på at dette blir enormt bra hvertfall uansett hva impedanskurver,ohm og annet blabla sier i forkant.

Asbjørn

Æresmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Antall liker
13.101
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
Trompetnerd skrev:
Asbjørn skrev:
men jeg legger merke til at den oppgir å doble effekten fra 8 til 4 ohm, før den begynner å slippe opp for damp i 2 ohm. Jeg ville tippe at denne kombinasjonen av musikk, høyttalere og forsterker kanskje blir litt "pyntelig" uten det helt store http://www.hifisentralen.no/forum/index.php/topic,23353.0.html
Er ikke 300w 8ohm, 500 4 ohm og 800w 2 ohm (900 en kanal) ganske optimalt i 2 ohm uten å fikse på 8 og 4 ohms tallene?
Brosjyren sier 250 W i 8 ohm og 500 W i 4 ohm, altså eksakt en dobling når impedansen halveres. I 2 ohm lover den 800 W, en god del mindre enn det dobbelte av de 500 W i 4 ohm. Altså får den litt problemer med å levere nok strøm i så lave impedanser. Om tallene 250 og 500 er helt riktige er selvsagt en annen skål. Jeg har ikke funnet noen uavhengige målinger.
http://www.gryphon-audio.dk/files/downloads/diablo_brochure.pdf

TrompetN

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.03.2004
Antall liker
6.999
Hei, flere meget tekniske kyndige har sagt til meg at det ikke er teoretisk mulig for en forsterker å doble wattstyrken når impedansen halveres.
De watt- data jeg opererer med er fra målinger funnet på siden du linker til og viser at forsterkeren er tett på den optimale strømforsyning når det gjelder dette. Også i 2'ohm.

TommyL

Hi-Fi interessert
Ble medlem
12.01.2005
Antall liker
0
Asbjørn skrev:
Trompetnerd skrev:
Asbjørn skrev:
Brosjyren sier 250 W i 8 ohm og 500 W i 4 ohm, altså eksakt en dobling når impedansen halveres. I 2 ohm lover den 800 W, en god del mindre enn det dobbelte av de 500 W i 4 ohm. Altså får den litt problemer med å levere nok strøm i så lave impedanser. Om tallene 250 og 500 er helt riktige er selvsagt en annen skål. Jeg har ikke funnet noen uavhengige målinger.
http://www.gryphon-audio.dk/files/downloads/diablo_brochure.pdf

På side 6 og 7 i i denne testen så finner du målinger på hva Diablo yter:
http://www.gryphon-audio.dk/files/reviews/109/review.pdf

Tommy

Asbjørn

Æresmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Antall liker
13.101
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
Nei, jeg kan være enig i at eksakt dobling av effekten fra 8 til 4 ohm er i "for godt til å være sant"-kategorien. Det er nok teoretisk mulig, og kan gjøres på minst to forskjellige måter. Den ene er en overdimensjonert og ekstremt godt regulert strømforsyning kombinert med et utgangstrinn med veldig små tap. Da kan du komme såpass nær at det kan være "riktig" å avrunde til 250 og 500 (selv om tallene kanskje er 253 og 497). Den andre måten å gjøre det på er å sette en liten signalnivåkrets etter inngangstrinnet i forsterkeren som går til klipping på nøyaktig riktig signalnivå. Denne effektspesifikasjonen er utgangseffekt ved en viss % forvrengning, og det kan man jo løse på flere måter. Da kan du måle eksakte 250 W i 8 ohm og 500 i 4 ohm - men det er like mye juks som å fuske med tallene direkte. (Se Doug Self: "A Devious Alternative to Regulated Power Supplies")

Sannsynligvis har de bare vært litt beskjedne på egne vegne med de 250 W i 8 ohm. Men det er nå engang dette de har oppgitt i brosjyren. Testen Tommy linker til viser noe annet, eksempelvis ved 1 kHz, begge kanaler i drift: 289 W @ 8 ohm, 603 (!) W @ 4 ohm, 816 W @ 2 ohm. Et monster, uansett...

Schumacher

Overivrig entusiast
Ble medlem
05.10.2005
Antall liker
96
Sted
Sør-Trøndelag
Den testen der har jeg lest grundig og nøye før,og ifølge den og hva den konkluderer med så er Diablo grei nok :)

TommyL

Hi-Fi interessert
Ble medlem
12.01.2005
Antall liker
0
Schumacher skrev:
Den testen der har jeg lest grundig og nøye før,og ifølge den og hva den konkluderer med så er Diablo grei nok :)
Tror overhodet ikke det er noen grunn til å tvile på at Diablo holder mål. :)

Music4all

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.04.2009
Antall liker
7
Vidar P skrev:
timc skrev:
Vidar P skrev:
Schumacher skrev:
For et par gir det 118dB på 1 meter, la oss si 115 på 3 meter pluss romforsterkning.
Hvor får du dette fra?

på 3 meter skulle det være mer i området 110dB. -6dB pr. dobbling av avstand.
Ut av løse lufta egentlig. 110dB + romforsterkning da. Nominelt! Hørselssentralen neste uansett. Sykt høyt.
Eller HIFIsentralen ? ? ? ;D

Håkon_Rognlien

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
5.674
Torget vurderinger
2
Har hatt Diablo i hus noen herlige uker. Du skal kaste mye rart på den før den lar seg tvinge i kne. Nå er det dog sånn i vår hobby at det i grunn alltid finnes noe som er "bedre", det finnes greier som har enda større strømforsyninger og peak-effekter, men låter de bedre? Jeg tror ikke nødvendigvis det.
Gryphon Diablo representerer noe helt spesielt, og synes du kombinasjonen av Dynaudio og Gryphon er din lyd, så skal du ikke bekymre deg. Den er stor nok i massevis.
Det du derimot skal fundere over er: Savner jeg noe? Hvis ja, hva da? Og når du har funnet svaret på det spørsmålet, bør du vurdere hva du kan gjøre for å mest mulig effektivt finne det du savner. Om du bare ønsker "litt mer av alt det du allerede har", så kan høyttaler være rett sted å oppgradere. Om det derimot er spesifikke områder du ønsker rettet på, er det ikke sikkert det er høyttaleren som er rett sted. Hi-fi er en spennende hobby, men alt for mange bommerter begås fordi folk glemmer å spørre seg selv om hvor de egentlig vil.

Mvh
Håkon Rognlien

tweakMan

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Antall liker
114
Enig!! Iallefall var det korrekt som skogen har trær og vel så det!
Gryphons integrerte har alltid vært bra.

mvh

Kule-Trygve

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.02.2008
Antall liker
261
Gryphon Diablo er sikkert en kjempebra forsterker men hallo man får mer dersom man går for dyre separate greier...har selv hatt en av "verdens beste" integrerte, Accuphase E-550, og den var helt grei, men både pre- delen og effekt-delen av denne har jeg overgått i nåværende oppsett. Husk å ikke spare på kabelen imellom da..

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Antall liker
6.815
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Kule-Trygve skrev:
Gryphon Diablo er sikkert en kjempebra forsterker men hallo man får mer dersom man går for dyre separate greier...har selv hatt en av "verdens beste" integrerte, Accuphase E-550, og den var helt grei, men både pre- delen og effekt-delen av denne har jeg overgått i nåværende oppsett. Husk å ikke spare på kabelen imellom da..
Sikker? Husl, den er ganske dyr denne Diabloen også. ::)

Topp Bunn