Diverse Er fokuset på rørlyd til hinder for teknologisk utvikling innen hifi?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • svart-hvitt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Innlegg
    6.377
    Antall liker
    4.024
    Torget vurderinger
    0
    DÉJÀ VU ALL OVER AGAIN

    @Ketil har ødelagt eller velsignet påsken for mange av oss med sin hit-tråd om rør. Virkelig et tema som engasjerer!

    Så tok jeg en titt i AES’ arkiver. Der var nøyaktig samme diskusjon for 48 år siden. Jeg var ikke født da, så kan ikke skylde på hukommelsen for at jeg ikke husket AES-disputten, som ga opphav til flere diskusjonssrtikler i Journal of Audio Engineering Society. For snart 50 år siden.

    Tiden går, men visse tema består 😂

    ABAB6174-17F8-43F6-B5BB-3DECB21CFC4D.jpeg

    30F5D06D-BF0A-456B-A101-9E5EE59EAA4A.jpeg

    B173E085-0243-45F0-A5C8-9CC6263462AE.jpeg

    EC4F69E5-9BA8-45A0-84E1-4C1525842AF2.jpeg
     

    na_X

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Innlegg
    4.282
    Antall liker
    3.624
    Torget vurderinger
    1
    Dersom kl D hadde hatt like god lyd som de måler hadde de vert enerådende på markedet. Tror svært få i dag mener at tidlig kl D er noe av det ypperste som kan oppdrives av Godlyd, selv om konstruktørene den gang mente at dette var det beste som kunne oppdrive av lyd.
    De samme folkene mente at Philips CD spilleren som kom gav perfekt lyd.. sammenlignet med datidens beste analoge kilder. Hvor var gangsynet deres? Og de samme folkene mener i fullt alvor at vi skal stole på deres forståelse av hva god lyd er?
    Jeg har storebroren av høyttalerne du har, jeg har fortsatt til gode å hørt de spille bra på klasse A, A/B. Musical Fidelity M6(?) 500i burde jo takle dette fint, men neida det var slitsomt å høre i et kvarter og den burde også være dyr nok. Yamaha stereo receiver var ok (kostet irundt 7-8K) men lyttetretthet sneik seg innpå etter en time. Videre til Denon X6700h, her var diskanten såpass forvrengt at jeg trodde diskantene var sprengte. En billig klasse D til 8000,- nypris så var det fløyel å høre på helt fra bunn og helt opp i toppen av diskant-området og ingen spesiell forvrengning eller frekvenser som skilte seg ut på noen dårlig måte.
    Bare fortsett med gamle stråmann argumenter eller test en nyere klasse D som ikke er over 20 år gammel selv, så kan det hende noen enkelte får seg noen aha opplevelser..
     

    svart-hvitt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Innlegg
    6.377
    Antall liker
    4.024
    Torget vurderinger
    0
    Men det ser ut som lineære fortsatt holder stand...
    Virker som om alt annet enn rør holder stand på målebenken.

    Men jeg er spent. Debatten er 50 år gammel så rørfolket må jo ha kommet med noe i mellomtiden?

    Rørfolk! Foren dere og kom med bevisene 👍🏻
     

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.579
    Antall liker
    34.253
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    et ville vært veldig interessant å finne ut om noen er i stand til å høre forskjell på f eks MC501 og en Hypex NC500/NC400 eller Purifi 1ET400A uten å se hva som spiller
    Nå er 501 en veldig gammel model 2003-2013, så 601/611 ville nok vært mer relevant. Men om påstandene holder vann, burde det i liten grad være mulig å høre forskjell annet enn når forsterkerne presses til sitt ytterste? 601 lever nok langt i overkant av 1000W før Power Guarden blinker. Disse kan jo ikke vrenge mer en 2% uansett, da slår Power Guarden inn som en turtallssperre.
     

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.579
    Antall liker
    34.253
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Virker som om alt annet enn rør holder stand på målebenken.

    Men jeg er spent. Debatten er 50 år gammel så rørfolket må jo ha kommet med noe i mellomtiden?

    Rørfolk! Foren dere og kom med bevisene 👍🏻
    Det har nok egentlig vært åpenbart fra starten. Rør kommer som nummer 3 i et løp med 2 deltagere. 😁

    Bortsett fra Gryphon Diablo da... Den er dårligere en rør. Men slik går det når en interiørdesigner leker ingeniør
     

    WayAhead

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.12.2017
    Innlegg
    14.625
    Antall liker
    3.439
    Sted
    Sky No Limit....
    Torget vurderinger
    0
    Er vel ingen her som har påstått at rør er (teknisk) bedre men brukerene liker lyden bedre enn på transerpowered systems.
     

    svart-hvitt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Innlegg
    6.377
    Antall liker
    4.024
    Torget vurderinger
    0
    Det har nok egentlig vært åpenbart fra starten. Rør kommer som nummer 3 i et løp med 2 deltagere. 😁
    Jeg holder muligheten åpen for rør. Forsøker å ikke være forutinntatt, men det er vanskelig å legge fordommer til side 🙄
     

    rørsus

    Barbeque entusiast
    Ble medlem
    30.07.2012
    Innlegg
    216
    Antall liker
    277
    Sci-fi er det valg basert på vitenskap/datablader? Hva er my-fi?
    Sorry - skulle selvfølgelig vært linket til @WayAhead sitt innlegg og tag line :)

    Jeg skal summere det jeg synes var interessant fra videoen.

    - bruk ørene, men det er generelt liten sjans for at høyttalere! låter likt hjemme som i butikken.

    - Infinitihøyttaleren som han beskrev som overhypet i lang tid før lansering likte han ikke eller ble ikke særlig imponert. Toole og Harman mfl hadde utviklet den på bred front sammen. Guttenberg hadde en tid etter lansering spurt flere forhandlere hvordan salget gikk og de svarte vel noe som: "så der"...ingen stor suxess.

    - Nye høyttalere er ikke nødvendigvis særlig egnet til å være et ledd i måle/romkalibrering. Guttenberg har spurt flere produsenter om dette og i hvertfall en del av de sa som følger: Tidligere laget vi produkter som kunne brukes med greit resultat til måling men at de mer og mer har gått bort fra det pga at høyttalerene driftsforhold "hjemme" aldri ville matche de forhold produsenten testet de etter. De forsøkte rett og slett å få de til å låte bra til hjemmebruk ut av boksen.

    Omtrent så.

    Det er vel ingen kontrovers i det?
     

    svart-hvitt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Innlegg
    6.377
    Antall liker
    4.024
    Torget vurderinger
    0
    Er vel ingen her som har påstått at rør er (teknisk) bedre men brukerene liker lyden bedre enn på transerpowered systems.
    Trådtittel er «teknologisk utvikling». Fint om vi holder oss til trådtittel.
     

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.453
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Er vel ingen her som har påstått at rør er (teknisk) bedre men brukerene liker lyden bedre enn på transerpowered systems.
    Er dette generelt eller gjelder det for spesifikke typer høyttalere? Jeg har fått med meg at mange med sensitive høyttalere liker rør bedre enn transe av en eller annen grunn.
    Noen som vet om støygulvet fra typiske rørforsterkere er lavere enn snittet for transer? PÅ den linkede listen på forrige side ser vi jo at støynivået på de fleste forsterkere er ubrukelig for kompresjonsdrivere.
     

    WayAhead

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.12.2017
    Innlegg
    14.625
    Antall liker
    3.439
    Sted
    Sky No Limit....
    Torget vurderinger
    0
    ˆ

    Det som ser ut til å beskrives på dette forum er at rør liker lettdrevne høyttalere. Ingen av mine transistorforsterkere, de nyeste fra 1988 har et fnugg av sus eller andre lyder så om utviklingen har gått gal vei på dette området kan jeg ikke uttale meg om det.

    Har kun en Fender Twin Reverb 100W rørforsterker for gitar men den liker nok ikke så tung last virker det som.
     

    svart-hvitt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Innlegg
    6.377
    Antall liker
    4.024
    Torget vurderinger
    0
    Er "teknologisk utvikling" alltid synonymt med "fremskritt"...?? :)
    Ja.

    Prøv å få jobb som «Head of Technological Development» aka R&D - i privat eller offentlig sektor - med det spørsmålet 😂
     
    I

    Ikke33206

    Gjest
    Trådtittel er «teknologisk utvikling». Fint om vi holder oss til trådtittel.
    Det er en tekst under trådtittelen som åpner tråden for andre perspektiver...Hvorfor designe house-sound, bør vel også besvares med erfaringer fra kunder. Noen er veldig opptatt av å styre diskusjonen.
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.217
    Antall liker
    9.443
    Torget vurderinger
    2
    Og bare for litt gøy, tok jeg en måling på mine små høyttalere, som ikke er innspilt en gang.
    2 stk tilfeldig mobilapp, målt via toppmodell mobil, I høreposisjon godt plantet halveis liggende i sofaen.
    Brukte låten de var linket til tidligere her eller den andre tråden.

    Spilte på ca 80db+
    Artig at en basslinje slo 115db med kun 2 stk 7 tommere I hver høyttaler.
    😁👌

    Vis vedlegget 711712

    Vis vedlegget 711713

    Hvilken app bruker du? . Har du justert den i overensstemmelse med er reelt db meter.? Appene kan avvike en god del..
     

    svart-hvitt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Innlegg
    6.377
    Antall liker
    4.024
    Torget vurderinger
    0
    Det er en tekst under trådtittelen som åpner tråden for andre perspektiver...Hvorfor designe house-sound, bør vel også besvares med erfaringer fra kunder. Noen er veldig opptatt av å styre diskusjonen.
    Så kom med bevisene.

    Hvis ikke teknologiske bevis finnes, kom gjerne med beviser på kommersiell suksess for dem som satset på rør og ikke transistorer. Eller tar både målebenken og markedet feil?

    Husk at denne diskusjonen er 50 år gammel. Når vil den ende?
     

    WayAhead

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.12.2017
    Innlegg
    14.625
    Antall liker
    3.439
    Sted
    Sky No Limit....
    Torget vurderinger
    0
    Er "teknologisk utvikling" alltid synonymt med "fremskritt"...?? :)
    Mht Fender forsterkeren så kjøper RCA opp denne divisjonen i 1965 og begynte umiddelbart å rasere kretsene for å spare/tjene mer penger med dårligere lyd som resultat. Imidlertid er det nokså enkelt å modde de til før 1965 spec.
     

    HC

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2002
    Innlegg
    4.117
    Antall liker
    2.609
    Torget vurderinger
    16
    Jeg tror Zu Cable burde holde seg til kabler og ikke prøve seg på noe så komplisert som å bygge høyttalere...
    Vis vedlegget 711729

    Vis vedlegget 711731
    Det er fascinerende å lese konklusjonen til Atkinson: "In many ways, the Zu Essence is an underachiever, measurement-wise". Jeg er helt sikker på at denne vill blitt betegnet som "broken" hos ASR.
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.719
    Antall liker
    32.599
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Ja.

    Prøv å få jobb som «Head of Technological Development» aka R&D - i privat eller offentlig sektor - med det spørsmålet 😂
    Lettvint svar på komplekst spørsmål :). Det er sikkert en perfekt verden vi lever i, takket være utviklingen.. Men skal ikke dra den videre, blir ot her. Og jeg jobber med R&D... ;)
     
    I

    Ikke33206

    Gjest
    Så kom med bevisene.

    Hvis ikke teknologiske bevis finnes, kom gjerne med beviser på kommersiell suksess for dem som satset på rør og ikke transistorer. Eller tar både målebenken og markedet feil?

    Husk at denne diskusjonen er 50 år gammel. Når vil den ende?
    Nå nevner trådstarter annen type lydsignatur enn bare rør. McIntosh er nevnt. De produserer vel både rør og transistor.
    Jeg bruker Marantz cd-spiller. De har hatt stor kommersiell suksess med sin type house-sound.
    Jeg syns det har vært fint med litt varme fra kilden. Er det feil? I følge ditt ideal om det nøytrale burde det kanskje bli bannlyst...
     

    amason

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.11.2017
    Innlegg
    2.416
    Antall liker
    1.968
    Torget vurderinger
    8
    Det er fascinerende å lese konklusjonen til Atkinson: "In many ways, the Zu Essence is an underachiever, measurement-wise". Jeg er helt sikker på at denne vill blitt betegnet som "broken" hos ASR.
    Synes de låter skikkelig tøft! igjen Asbjørn leser målinger på nok en høyttaler og slakter de selv om mange ører der ute digger ZU 😊
     

    4-string

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2011
    Innlegg
    5.405
    Antall liker
    9.640
    Sted
    Interiore Simplicitate
    Toole kommer tungt inn fra sidelinjen, etterhvert, og blir sparket rett ut igjen-.....


    Sound quality? Of a speaker, amp, DAC, or turntable, can you measure how good it sounds?

    Measurements can be useful for engineers, no doubt. But is there any correlation between ever improving measurements and better sound? I think not! Audio products are made first for listening, not measuring, right! They're not scientific test instruments, they're entertainment, or at least I hope so!

    Han slår meg som litt skrullete sånn med det samme, men man venner seg nok til fyren.

    Det jeg sliter litt med er at jeg på mange måter kjenner meg veldig igjen i budskapet hans, og det er befriende å høre noen sette ord på det på den måten. Samtidig kan denne logikken dras enda lenger, til å innbefatte både kabelløftere, audiofile switcher og det som verre er. Og da er jeg ikke med lenger.

    Så hvor selektiv kan jeg egentlig tillate meg å være...om jeg skal følge tankegangen hans må jeg vel følge den all the way? Eller...?

    Tror jeg skal drite i hele diskusjonen og heller spille litt musikk. 😊
     
    M

    MusicBear

    Gjest
    Jeg er heller ikke enig i at vinyl låter bedre enn CD.
    Den setningen der, Snickers-is. Jeg hadde den selv. Inntil jeg var hjemme hos en i Gøteborg. Som spurte om han kunne få sette på et spor vi akkurat hørte, på vinyl. Av ren høflighet sa jeg ja, med viten om at svaret mitt ville bli «hører ikke forskjell...» Anlegget var Response høyttalere, noen fete Audionet monoblokker og en CD-spiller til drøyt 100 laken med volumkontroll. Platespilleren aner jeg ikke hva var, et skikkelig monster av et produkt. Tja, 10 eller 20 sekunder på vinyl, skulle ikke mer til. Jeg innrømmet straks at jeg ikke trodde det var sååå stor forskjell, utrolig at de «gamle småknitrende sorte skivene» kunne låte så himla bra...
     

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.579
    Antall liker
    34.253
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Eller tar både målebenken og markedet feil?
    Nå venter jeg bare på en tilsvarende liste på høyttalere. Lurer på om de aksepterer lab rapport fra Polen?

    google translate:

    ... we are dealing, without exaggeration, with the work of the masters.

     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.217
    Antall liker
    9.443
    Torget vurderinger
    2
    Litt laber tilbakemelding på denne så jeg melder meg selv til tjeneste😉

    Jeg har aktive høyttalere og har ikke et nært forhold til rørteknologi. Har likevel «lyttet» til rør, uten at rørene var så lett å høre.

    Nedenfor er en rangering fra Audiosciencereview, basert på fordreiningsparametret SINAD. Her er det nok mest transistorer på listen. Og enkelte vil ha det til at målingene er av begrenset verdi fordi de er gjort med resistiv og ikke reaktiv last. Men det er kanskje en begynnelse på jakten etter bevis?

    Finnes det rørforsterkere som måler bedre, som strekker strikken litt lengre enn disse forsterkerne?

    Vis vedlegget 711727
    Antagelig vil få om noen rørforsterker matche dette. Det er heller ikke relavant da forskjellen mellom støynivå på disse i tabellen er lite relevant for lyden. Et museprump ved siden av en jetjager som tar av er ikke veldig merkbart. Tabellen sier kanskje noe om hvilken teknisk flid konstruktøren har lagt ned. Men sier fint lite om eventuell lydkarakter. Min sluttforsterker har Sinad på 122dB og preampen på 118db , men jeg syns også det det er uproblematisk å høre på vinyl med SInad på i beste fall 70db og forvregning på 0.1 til 5% . Det er mye man ikke legger merke til...
     
    Sist redigert:
    U

    utgatt60135

    Gjest
    Steike! Opplevde magi i stua i kveld hvor musikkgleden og lydkvalitet smelter sammen. Akkurat den type jazz jeg liker. Jeg vet ikke om strømmen har blitt renset på magisk vis eller om veganosten inneholdt noe annet, men er dette det råeste jeg har hørt av opptakskvalitet? Instrumentene til Henriksen, danske gitarist Jacob Bro og spanske trommeslager Rossy bare henger i lufta med millimeterpresisjon og med en syk fin stofflighet i et beksvart bakteppe. Bare trommeslageren slå litt hardere skvetter jeg nesten.

    Til en sånn lydkvalitet kan krydderfolka bare gå å legge seg alså, for her er jeg ikke i det minste tvil om et så transparent og nøytralt anlegg som mulig låter klart best. Favorittmat til Magico/Devialet. Opptaket fra ECM (tatt opp i Sveits) er nemlig akkurat slik også. Svært transparent og korrekt. Trommene er over hele bredden, men føles bare rett her.

    Håper dette ikke var en sånn bare i kveld opplevelse...

    Plata kom i februar..

    ecm2702.jpg
     
    Sist redigert av en moderator:

    btolli

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    26.11.2005
    Innlegg
    323
    Antall liker
    168
    Torget vurderinger
    2
    Lyngen: Dette er jo en subjektiv opplevelse, og jeg tror den er helt reell for deg! Jeg har aldri sagt at rør og vinyl låter mer korrekt enn D og CD, eller bedre enn andre teknologier. Det er ikke slik at jeg fordømmer objektive fakta som måleinstrumenter dokumenterer. Men vi må respektere hverandres preferanser, og godta at vi opplever lyd forskjellig. Det har ikke noe med mørkemenn, forvirrede sjeler, jantelover osv. som mange her antyder!
    Jeg spør igjen: Hvorfor denne energien som tydeligvis brukes til å "opplyse" oss kjettere? Noen har brukt store deler av på påsken til dette. Hvorfor? Er det av idealisme, eller ligger andre motiver bak? Det må være lov å spørre!
     

    btolli

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    26.11.2005
    Innlegg
    323
    Antall liker
    168
    Torget vurderinger
    2
    Ja, det er et bra ord! Vi har alle det!
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.841
    Antall liker
    8.822
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Har du noen tips på høyttalermerker eller enkelte modeller som er gode på akkurat det samtidig som transparens og nøytralitet er så nogenlunde i nærheten? Akkurat det lille "ekstra" som trengs"?
    Nei, det er vanskelig, min løsning har vært å bytte ut horn med Magnepan. Nå kommer det kanskje en oppdatering i morgen om jeg har lyktes med det.! ;-)
     
    U

    utgatt60135

    Gjest
    Hvorfor denne energien som tydeligvis brukes til å "opplyse" oss kjettere?
    Det får du spørre dem om. Jeg har ingenting i mot rørforsterker (og vinyl). Hørt noen som låter nøytralt, andre farger tydelig. Farging passer mange innspillinger, men ikke fra ECM.
     

    Drossel

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    9.894
    Antall liker
    3.224
    Mer "hel" denne oversikten.


    Sjekk Dartzeel ampene ;)
    Det er noget lousy shit.
     

    btolli

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    26.11.2005
    Innlegg
    323
    Antall liker
    168
    Torget vurderinger
    2
    Lyngen: Det var ikke deg jeg siktet til. Du skrev noe om vinyl/CD tidligere, og du har min fulle respekt. Jeg har i motsetning til deg falt for vinyl, selv om jeg har CD-spiller av høy kvalitet og nok CD-er for et liv til!
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn