Diverse Er fokuset på rørlyd til hinder for teknologisk utvikling innen hifi?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • M

    MusicBear

    Gjest
    Skulle likt å teste denne dingsen. Det er slik eg likar meg best - rør på inngangen, og klasse D ut.
    Jo, enig, men trengerman "rein" kl D kraft ut dersom man bevisst" vrenger" lyden via rør på vei inn i apparaturet? Filosoferer jeg på 🤔
     
    Sist redigert av en moderator:

    Armand

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    13.08.2005
    Innlegg
    2.936
    Antall liker
    6.904
    Sted
    Kongsberg
    Jo, enig, men trengerman "rein" kl D kraft ut dersom man bevisst" vrenger" lyden via rør på vei inn i apparaturet? Filosoferer jeg på 🤔
    THD+N begrepet er alt for unøyaktig til å brukes for å sammenligne to forsterkere. Det er tross alt summen av ALL forvrengning PLUSS støy.

    THD+N på den øverste vil være i samme størrelsesorden som på den på det nederste bildet, men det er ingen tvil om at den nederste vil låte bedre enn den øverste.
    Grunnen er er at det er kun 2 ordens og 3 ordens forvrengning av betydning på den nederste (typisk rør). På den øverste er det masse høyere ordens forvrengning som låter bæsj. (typisk for litt dårlige klasse A/B forsterkere.) Moderne klasse D har i praksis null THD+N og låter derfor renest, men i følge mange ikke *penest*.
    1621512783189.png

    1621513204662.png

    (PS bildene er random bilder fra nettet som kun viser prinsippet)
     
    M

    MusicBear

    Gjest
    THD+N begrepet er alt for unøyaktig til å brukes for å sammenligne to forsterkere. Det er tross alt summen av ALL forvrengning PLUSS støy.
    THD+N på den øverste vil være i samme størrelsesorden som på den på det nederste bildet, men det er ingen tvil om at den nederste vil låte bedre enn den øverste.
    Grunnen er er at det er kun 2 ordens og 3 ordens forvrengning av betydning på den nederste (typisk rør). På den øverste er det masse høyere ordens forvrengning som låter bæsj. (typisk for litt dårlige klasse A/B forsterkere.) Moderne klasse D har i praksis null THD+N og låter derfor renest, men i følge mange ikke *penest*.
    (PS bildene er random bilder fra nettet som kun viser prinsippet)
    Du kan for mye om faget til at jeg kan forstå deg - for å si det som det er :ROFLMAO:
    Det jeg mener - dersom man ønsker "varme/forvrengning" som rør medfører - får man da utnyttet klasse D forsterkernes utrolige bra spesifkasjoner? Mulig jeg spør dumt - men er ikke lav forvengning det man søker seg - og det rør i praksis gir det motsatte av?
    Eller er ikke "forvrengning" "forvrengning" ???
     

    na_X

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Innlegg
    4.204
    Antall liker
    3.549
    Torget vurderinger
    1
    Du kan for mye om faget til at jeg kan forstå deg - for å si det som det er :ROFLMAO:
    Det jeg mener - dersom man ønsker "varme/forvrengning" som rør medfører - får man da utnyttet klasse D forsterkernes utrolige bra spesifkasjoner? Mulig jeg spør dumt - men er ikke lav forvengning det man søker seg - og det rør i praksis gir det motsatte av?
    Eller er ikke "forvrengning" "forvrengning" ???
    Lav forvrenging er nok det de fleste ønsker seg, men tydeligvis ikke alle her inne..
    Det er litt forskjell på hvordan forskjellige klassene og merker etc. gir forvrengning, alt ettersom hvordan de er oppbyggd og designet. Enkelte harmoniske (det er avarter fra det opprinnelige signalet) "harmonerer" bedre i øret enn andre harmoniske gjør, det er forskjell på oddetalls og partalls harmoniske f.eks. og hvordan dette da høres ut.
    Rør-forsterkere gir ikke nødvendigvis høy forvrengning, selv om enkelte kan gi høy forvrengning (dette gjelder egentlig alle typer forsterkere og klasser). Om man ser på effektivitet koblet opp imot forvrengning, så skal det mer til for at transistorer i klasse AB lager forvrengning enn rør, og enda mer til igjen på klasse D, ihvertfall på tilført effekt og derfor trenger man heller ikke like stort power på en klasse D som i en klasse A. Når man får nok forvrengning så får man ikke nødvendigvis mer lyd om man skrur opp høyere på volumet men det drar mer effekt og de harmoniske dras opp like høyt som hovedsignalet og det kommer firkant-signal og egentlig bare støy til slutt om man drar det høyt nok opp.
    Jeg synes det er enklere å sammenligne på gitarforsterkere, her er det merkbart mer hørbart og setter ting litt mer på spissen og forskjellige bruksområder (unntak finnes jo selvsagt). Transistor forsterkere må tynes hardt for å lage forvrengning og med en høyttaler på følsomhet på over 100dB/w og en forsterker på 50W så blir det høyt før man får den gode gitarlyden og før det så blir det bare helt clean gitar og på mange transistor forsterkere så blir det også en veldig stygg vreng som kanskje hører hjemme i garasje thrash band i beste fall. På rør-forsterker så holder det å lage litt forvrengning på pre som gir en god forvrengning allerede før man når 1W og da blir det ikke fullt så høyt selv om det er høyt nok og her kan man spille på alt fra blues til metal uten å bruke pedal alt ettersom hvordan man justerer pre-delen. Kombinert med en høyttaler med høy følsomhet så trenger man ikke mange watt.
    Rør har en tendens til å gi en god krunsj på lyden som mikser godt med hovedsignalet, i motsetning til mange transistorer som forvrenger med andre typer harmoniske og gir en rett og slett hard og stygg lyd. Til clean jazz så er transistor-forsterkere blitt mye brukt siden 70-80 tallet pga. at det skal mye mer til for å få forvrengning og man har clean og god lyd og kan spille høyt nok med en liten enkel forsterker selv til stort publikum. Dagens transistor-forsterkere med emulatorer er blitt såpass gode, så man får emulert den varme krunsjen man bare har funnet på rør fra før. Men med enkelte rør så skal det også mye til for å få den varme rør-krunsjen, KT-88 f.eks. har mye headroom og her må man virkelig trykke til på konsert-nivå for å få frem vrengen, og den har også en annen karakteristikk enn EL34 og 6L6 og "knekker" på en annen måte. EL34 er gjerne den klassiske britiske gitar-sounden og 6L6 er mer amerikanske gitar-sounden. At forsterkeren "knekker" er akkurat der den går ifra clean til vreng og ligger i grenseland og gir litt varme og fine harmoniske toner, og er gjerne der man vil ha volumet for å så provosere frem resten av vrengen med en overdrive pedal for å pushe det siste ekstra inn på pre-ampen. Litt forskjellig karakteristikk på rør "knekk" også enkelte "knekker" på 60%, og man har en flatere kurve med forvrenging og andre knekker hardt og brutalt på 80% med ekstrem forvrenging allerede da men kan være veldig clean frem til røret "knekker" og andre rør kan ha litt forvrengning tidlig også frem til det "knekker".
    Jeg sier ikke at rør er ubrukelig, men at det har sine funksjoner og bruksområder selv for meg, men i mitt tilfelle så er ikke rør sitt bruksområde i hifi eller hjemmekino.
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.506
    Antall liker
    14.207
    Sted
    Langesund
    THD+N begrepet er alt for unøyaktig til å brukes for å sammenligne to forsterkere. Det er tross alt summen av ALL forvrengning PLUSS støy.

    THD+N på den øverste vil være i samme størrelsesorden som på den på det nederste bildet, men det er ingen tvil om at den nederste vil låte bedre enn den øverste.
    Grunnen er er at det er kun 2 ordens og 3 ordens forvrengning av betydning på den nederste (typisk rør). På den øverste er det masse høyere ordens forvrengning som låter bæsj. (typisk for litt dårlige klasse A/B forsterkere.) Moderne klasse D har i praksis null THD+N og låter derfor renest, men i følge mange ikke *penest*.
    Vis vedlegget 723409
    Vis vedlegget 723411
    (PS bildene er random bilder fra nettet som kun viser prinsippet)
    Et fint eksempel på en forsterker med lite høyere ordens.
    25 år siden denne tok pusten fra måleguruene i Danske High Fidelity.

    forvrengning dp.PNG
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.249
    Antall liker
    16.223
    Sted
    Østfold
    Du kan for mye om faget til at jeg kan forstå deg - for å si det som det er :ROFLMAO:
    Det jeg mener - dersom man ønsker "varme/forvrengning" som rør medfører - får man da utnyttet klasse D forsterkernes utrolige bra spesifkasjoner? Mulig jeg spør dumt - men er ikke lav forvengning det man søker seg - og det rør i praksis gir det motsatte av?
    Eller er ikke "forvrengning" "forvrengning" ???
    Se for deg at forvrengning er noe som påvirker trivselen, som en bolle frukt på bordet. Men tallet for THD beskriver bare antallet frukt i bollen. Men enkelte typer frukt er som et friskt nyplukket eple, mens noen er som et råttent, sort eple med et tykt lag mugg utenpå.

    Skal man vurdere hvordan en slik fruktbolle påvirker trivselen kan det være greit å vite om frukten er frisk eller råtten. Men THD forteller oss bare antallet frukt i bollen.
     

    Drossel

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    9.890
    Antall liker
    3.221
    Vil det sige at du vil have svært ved at imødekomme den udfordring Lassencad? Men det vil være svært at imødekomme udfordringerne ved sammenligningen. Mener dog at det burde være muligt hvis der gåes meget seriøst til værks. Som jeg læser det, ville du ikke have lyst til en sådan fremgangsmåde? Lyt på enkelt instrumenter i din stue. Optag dem og gengiv dem over anlægget. Det var Steen Duelunds sammenlignings grundlag for korrekt lyd. Han holdt meget af at gå rundt i forretninger med musik instrumenter og spille på dem.
     

    amason

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.11.2017
    Innlegg
    2.396
    Antall liker
    1.867
    Torget vurderinger
    8
    Lyd burde ikke være spørgsmål om smag, men hvad der er korrekt i forhold til den aktuelle indspilning.
    Er du seriøs nå ? er det ikke litt for mange dårlige innspillinger der ute og musikken er vel tatt opp i et studio på helt annet utstyr enn folk sitter med hjemme. Noen vil sitte på 1 rad mens en annen vil sitte på rad 10 i salen. Det må da være smaken til hver enkelt og det finnes da ingen fasit!
    Jeg personlig oppfatter SET som mer naturlig og ekte enn det meste annet og det må da være lov
     
    • Liker
    Reaksjoner: KMR
    L

    Lassencad

    Gjest
    Vil det sige at du vil have svært ved at imødekomme den udfordring Lassencad? Med det vil være svært at imødekomme udfordringerne ved sammenligningen. Mener dog at det burde være muligt hvis der gåes meget seriøst til værks.
    Prøv dog at gennemgå de foto tråde der er her på sentralen . Ingen har samme lyd. Alle har deres syn på gengivelse af deres musik. Det er lyd efter smag og behag. Det er endnu ikke lykkes mig at komme på besøg og kunne sige den lyd der er her har jeg hørt før.
    Ang indspilning:
    Hvad er det for en indspilning du hentyder til. For stort set alt hvad jeg har af indspilninger har intet med virkeligheden at gøre. Næsten alle optagelser er manipuleret.
    At imødekomme en udfordring gør jeg gerne. Men den er som regel tabt på forhånd netop fordi du kommer med dine forventninger af hvordan du vil have lyden på mit anlæg som lyder meget anderledes end det du søger.
    :)
    Vi er så forskellige i vores mening om hvordan lyden skal være i netop den stue ens anlæg står i.
     
    M

    MusicBear

    Gjest
    Ta deg ein tur hit, så skal eg demonstrere skilnaden på uvrengt og rør.
    Jeg er ikke i tvil om den hørbare forskjellen på rør eller ikke rø.
    Jeg forsøker imidlertid å stille spørsmål til folket om rør inn i forsterkeren, medfører at det man da forsterker opp, kanskje ikke nødvendigvis må ha lavest mulig forvrengning ut av effektforsterkeren?
    Men Snickers-Is har vel forsøkt sette ord på dette med "fruktbollen" i innlegg 5.369
     

    amason

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.11.2017
    Innlegg
    2.396
    Antall liker
    1.867
    Torget vurderinger
    8
    Jeg er ikke i tvil om den hørbare forskjellen på rør eller ikke rø.
    Jeg forsøker imidlertid å stille spørsmål til folket om rør inn i forsterkeren, medfører at det man da forsterker opp, kanskje ikke nødvendigvis må ha lavest mulig forvrengning ut av effektforsterkeren?
    Men Snickers-Is har vel forsøkt sette ord på dette med "fruktbollen" i innlegg 5.369
    Spiser nye frukt og grønt! liker det friskt akkurat som lyden av SET
     

    Armand

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    13.08.2005
    Innlegg
    2.936
    Antall liker
    6.904
    Sted
    Kongsberg
    Jeg er ikke i tvil om den hørbare forskjellen på rør eller ikke rø.
    Jeg forsøker imidlertid å stille spørsmål til folket om rør inn i forsterkeren, medfører at det man da forsterker opp, kanskje ikke nødvendigvis må ha lavest mulig forvrengning ut av effektforsterkeren?
    Men Snickers-Is har vel forsøkt sette ord på dette med "fruktbollen" i innlegg 5.369
    Om du har et musikkstykke som er mikset av en som kanskje har vært litt hard på effektboksen på en CD-spiller med rør, bruker en forforsterker med rør og til slutt en effektforsterker som også har rør. Ja, da kan det nok bli for mye av det gode til slutt. :)
    Men hvis jeg forstår deg rett, så gjør det ikke så mye om effekttrinnet ligger til litt andre og tredje harmonisk hvis du allerede legger dette til fra før. Det er de høyere harmoniske man uansett må unngå. Du vil ikke at det skal pipe i diskanten når du spiller bass.
     

    JMM

    Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Innlegg
    7.407
    Antall liker
    7.903
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Helt greit med lange setninger, men et avsnitt i ny og ne er en veldig godt ting.
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.249
    Antall liker
    16.223
    Sted
    Østfold
    Jeg er ikke i tvil om den hørbare forskjellen på rør eller ikke rø.
    Jeg forsøker imidlertid å stille spørsmål til folket om rør inn i forsterkeren, medfører at det man da forsterker opp, kanskje ikke nødvendigvis må ha lavest mulig forvrengning ut av effektforsterkeren?
    Men Snickers-Is har vel forsøkt sette ord på dette med "fruktbollen" i innlegg 5.369
    En solid overvekt av forvrengningen oppstår i effektleddet. Det betyr at avviket for en pre er i prinsippet mye mindre i en rørpre enn i en typisk rør effekt. Men det er ikke et spørsmål om rør eller ikke rør, men heller om bra rør vs dårlig rør. Det finnes rørkonstruksjoner som er store og kostbare, og som gjør en helt utmerket jobb som effektforsterkere også.

    Ift det du spurte om i et tidligere innlegg. Klasse D har en enorm fordel når det kommer til toleranse for laster. De andre teknologiene kan bare oppnå det samme med enorm overdimensjonering.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.277
    Antall liker
    34.813
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    THD+N begrepet er alt for unøyaktig til å brukes for å sammenligne to forsterkere. Det er tross alt summen av ALL forvrengning PLUSS støy.
    Mye av forklaringen på hvorfor det blir slik ligger i ørets maskering av svarere toner nær en sterkere:
    1621538257599.png


    1621538353583.png


    Små mengder andre- og tredjeordens (ved hhv 2x og 3x signalfrekvensen) kan i praksis være ikke-hørbare. Det er ikke at enkelte liker lyden av små mengder lavereordens forvrengning, men den er for alle praktiske formål ikke der. Små mengder ellevteordens er en helt annen historie.

    I tillegg kommer ørets frekvensfølsomhet (Fletcher Munson, stiplede kurver i bildene) og det faktum at musikksignal som regel har størst amplitude ved 50-200 Hz. Forvrengning ved 2x eller 3x det treffer ikke frekvenser hvor øret er veldig følsomt, men 11x 200 Hz er 2200 Hz og en hel ‘nother story mht ørets evne til å fange opp veldig lave lydnivåer.

    THD(+N) gjør ikke noe forsøk på psykoakustisk vekting. Så høyttalere som spiller klokkerent med 1 % THD og forsterkere som klipper ved 1 % THD er to helt forskjellige ting.
     
    Sist redigert:
    M

    MusicBear

    Gjest
    Om du har et musikkstykke som er mikset av en som kanskje har vært litt hard på effektboksen på en CD-spiller med rør, bruker en forforsterker med rør og til slutt en effektforsterker som også har rør. Ja, da kan det nok bli for mye av det gode til slutt. :)
    Men hvis jeg forstår deg rett, så gjør det ikke så mye om effekttrinnet ligger til litt andre og tredje harmonisk hvis du allerede legger dette til fra før. Det er de høyere harmoniske man uansett må unngå. Du vil ikke at det skal pipe i diskanten når du spiller bass.
    Er ikke du lærer?
    Jeg avslutter med spørsmålstegn, fatter ikke du (og også lærer Audophile-Arve) at jeg ikke påstår noe som helst - men spør?
    Det er det dette tegnet ? er ment som :cool:
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.249
    Antall liker
    16.223
    Sted
    Østfold
    Feedback har vært et tema i deler av denne tråden. Jeg har derfor startet en tråd der jeg forsøker å kaste litt lys over hvordan det faktisk virker, og hva som fungerer og hva som ikke fungerer:

     

    Armand

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    13.08.2005
    Innlegg
    2.936
    Antall liker
    6.904
    Sted
    Kongsberg
    Er ikke du lærer?
    Jeg avslutter med spørsmålstegn, fatter ikke du (og også lærer Audophile-Arve) at jeg ikke påstår noe som helst - men spør?
    Det er det dette tegnet ? er ment som :cool:
    Jeg har da ikke sagt at du påstår noe.
    Dessuten gjorde jeg et forsøk på å svare på det du spurte om, men jeg synes spørsmålet ditt var vanskelig å forstå, derfor startet jeg også svaret mitt mitt med: "Om jeg forstår deg rett".
     
    M

    MusicBear

    Gjest
    Jeg har da ikke sagt at du påstår noe.
    Dessuten gjorde jeg et forsøk på å svare på det du spurte om, men jeg synes spørsmålet ditt var vanskelig å forstå, derfor startet jeg også svaret mitt mitt med: "Om jeg forstår deg rett".
    :cool: Vi er nok på samme planet - god lyd er uforvrengt lyd :cool:
     
    I

    Ikke33206

    Gjest
    Likte denne setninga på hjemmesiden til Lamm industries:

    A NEW GENERATION OF SINGLE-ENDED POWER AMPLIFIERS

    Så det foregår utvikling selv om det er rørforsterkere.
    Nå skal man kanskje ikke legge for mye vekt på subjektive meninger når det kommer til utvikling av forsterkere, men syns uansett det var litt kult det Robert Harley skrev etter å ha testet rørforsterkeren til Lamm:

    …This essay is neither a renunciation of all amplifiers other than SETs nor an evangelical campaign for the world to embrace the single-ended triode amplifier. They are limited in the loudspeakers they can drive, exhibit other practical drawbacks, and are certainly not for every listener. Moreover, only a very few of them are uncolored enough to be used as a reference. But when I listen to music through a pair of Lamm ML2.2s, I can’t help but question whether nearly a century of conventional wisdom about what makes an amplifier “good” has led us down the wrong path.

    De som sverger til rør har kanskje lignende opplevelser, der man kanskje opplever noe spesielt og vakkert🌻🎺🎯

     

    na_X

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Innlegg
    4.204
    Antall liker
    3.549
    Torget vurderinger
    1
    Ok, så du mener det ikke kan være god lyd med rørforsterkere?
    Det er vel din påstand? Ingen som har nevnt noe om rørforsterkere spesifikt.. Man kan som nevnt sikkert for hundrede gang her i denne tråden; få rør-forsterkere med lav forvrengning. Men det ene kriteriet er at den da ikke blir pushet veldig mye på effekt og at den har godt med headroom, og høy følsomhet på høyttalere anbefales om man skal ha noenlunde lyttevolum.
     
    M

    MusicBear

    Gjest
    Ok, så du mener det ikke kan være god lyd med rørforsterkere?
    Jovisst - lyden av rørforsterkere er magisk til månen og tilbake igjen :love:
    Men, jeg mener det riktige er minst mulig forvrengning ;)
    Så må en sloss med seg selv om fornuft eller følelser skal vinne frem :rolleyes:
    Andre ganger higer jeg etter noe helt annet - råskapen man finner i rå PA høyttalere - helst ute på terrassen da stua fort blir for trang 🤪
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.506
    Antall liker
    14.207
    Sted
    Langesund
    Jovisst - lyden av rørforsterkere er magisk til månen og tilbake igjen :love:
    Men, jeg mener det riktige er minst mulig forvrengning ;)
    Så må en sloss med seg selv om fornuft eller følelser skal vinne frem :rolleyes:
    Andre ganger higer jeg etter noe helt annet - råskapen man finner i rå PA høyttalere - helst ute på terrassen da stua fort blir for trang 🤪
    Har jo invitert deg til en opplevelse av en blanding av finesse klang og råskap. Kanskje det hadde blitt færre spørsmålstegn fra deg....eller tusen nye :)
     

    steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    11.240
    Antall liker
    8.199
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Jovisst - lyden av rørforsterkere er magisk til månen og tilbake igjen :love:
    Men, jeg mener det riktige er minst mulig forvrengning ;)
    Så må en sloss med seg selv om fornuft eller følelser skal vinne frem :rolleyes:
    Andre ganger higer jeg etter noe helt annet - råskapen man finner i rå PA høyttalere - helst ute på terrassen da stua fort blir for trang 🤪
    Du får se å dra kroppen din ned til Shy for å høre:=)
    De er også velkommen hjem til meg.
    Store høyttalere må ikke ha store rom.
     
    M

    MusicBear

    Gjest
    Har jo invitert deg til en opplevelse av en blanding av finesse klang og råskap. Kanskje det hadde blitt færre spørsmålstegn fra deg....eller tusen nye :)
    Jeg spurte i utgangspunktet ikke om hvordan selve lyden av rør eller transistor høres ut.

    Spurte derimot om det med rør inn egentlig er like stort behov for rør ut (i selve forsterkningen)?
    Med utgangspunkt i at rørlyd angis som forvrengning - med det tenker jeg det burde holde med rør kun ett sted i kjeden for å skape denne type lyd?

    Fra min side et spørsmål om prinsipper/virkemåte. Vet noen DAC’er kan veksle mellom rør/ikke rør, skulle tro rør ett sted i kjeden er nok. Men kan være rør hele veien må til dersom man ønsker seg rørlyd?

    Jo mange takk, ramler innom en dag, hadde min andre date i Langesund, antar det vil kile i ørene hos deg som det gjorde i magen da jeg møtte henne den gang. Skal også innom Steinost og få ristet litt opp i ribbeina av bassene hans. Bare corona-dritten legger seg litt bakpå.
     

    W.Sand

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    2.977
    Antall liker
    4.257
    Sted
    moelv
    Torget vurderinger
    2
    Her er en liten snutt om hvordan pris, myter og farge påvirker hørsel og kvalitetsopplevelse:
     

    Audiophile-Arve

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    20.682
    Antall liker
    7.922
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    Jeg er ikke i tvil om den hørbare forskjellen på rør eller ikke rø.
    Jeg forsøker imidlertid å stille spørsmål til folket om rør inn i forsterkeren, medfører at det man da forsterker opp, kanskje ikke nødvendigvis må ha lavest mulig forvrengning ut av effektforsterkeren?
    Men Snickers-Is har vel forsøkt sette ord på dette med "fruktbollen" i innlegg 5.369
    Snickers sin allegori var veldig grei. I mitt tilfelle treng eg vanvittige mengder effekt, og då er den enklaste måten klasse D. Men 500 Watt levert av KT90-rør er også spennande, særleg under triodedrift. Tre gonger så mykje effekt frå Musical Fidelity M8 sine monotrinn er utruleg imponerande. Køyrer du nøytralt inn i dette, er det flott. Men det vert endå betre med SP 10, akkurat slik eg vil ha det. Uansett er det frykteleg vanskeleg å høyre skilnad på Vera stereo/monobrukopla og M8. Eg greidde det iallfall ikkje med mine høgtalarar. Forforsterkar SP10 er veldig tydeleg, medan forforsterkarane frå MF og Topping lett forvekslast. Det er ganske mange prosessar rundt det å subjektiv like noko betre enn noko anna, og eg har filosofert mykje om kvifor SP 10 er "best" i mitt univers. Det har kanskje med mi fortid som bassist med rørforsterkar? Eller min høyrsel?
     

    steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    11.240
    Antall liker
    8.199
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Jeg spurte i utgangspunktet ikke om hvordan selve lyden av rør eller transistor høres ut.

    Spurte derimot om det med rør inn egentlig er like stort behov for rør ut (i selve forsterkningen)?
    Med utgangspunkt i at rørlyd angis som forvrengning - med det tenker jeg det burde holde med rør kun ett sted i kjeden for å skape denne type lyd?

    Fra min side et spørsmål om prinsipper/virkemåte. Vet noen DAC’er kan veksle mellom rør/ikke rør, skulle tro rør ett sted i kjeden er nok. Men kan være rør hele veien må til dersom man ønsker seg rørlyd?

    Jo mange takk, ramler innom en dag, hadde min andre date i Langesund, antar det vil kile i ørene hos deg som det gjorde i magen da jeg møtte henne den gang. Skal også innom Steinost og få ristet litt opp i ribbeina av bassene hans. Bare corona-dritten legger seg litt bakpå.
    Handler ikke så mye om ristebass, tror du egentlig blir litt skuffet der. Men kontant ren bass er det:=)
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn