Er en brukt pickup verdt noe?

kvasi

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.09.2007
Innlegg
1.453
Antall liker
1.121
Har en Ortofon MC 30 Super jeg ikke bruker pga for veik RIAA så volumet må omentrent på maks på forsterkeren.
Vet ikke hvor mye den er spilt men har ingen klare indikasjoner på at den er oppbrukt. Syns det er for galt at den ligger i haugen av ting på loftet som ikke blir brukt, så har den noen verdi eller er det bare å pælme den?

 

kvasi

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.09.2007
Innlegg
1.453
Antall liker
1.121
Bare legge den på torget å se det. Start en auksjon feks.
Finfint forslag, men syns på en måte at det er mer tilgivende å rote til forumet med det enn torget.
Jeg syns iallefall det er litt plagsomt å måtte scrolle gjennom annonser fra folk som kanskje skal selge når jeg er på utkikk etter noe.
 

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Innlegg
11.158
Antall liker
4.322
Torget vurderinger
1
Ortofon har vel fortsatt 25 pst vrakpant på gammel PU ved kjøp av ny? Hva folk vil betale ut over det for evt bruksverdi og ukjent gjenværende levetid er ikke godt å vite.

Mvh
KJ
 

kvasi

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.09.2007
Innlegg
1.453
Antall liker
1.121
Bare legge den på torget å se det. Start en auksjon feks.
Du har jo RIAA på plass så det holder og er stor på prøving for tiden, hypp på å teste den?
 

kvasi

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.09.2007
Innlegg
1.453
Antall liker
1.121
Ortofon har vel fortsatt 25 pst vrakpant på gammel PU ved kjøp av ny? Hva folk vil betale ut over det for evt bruksverdi og ukjent gjenværende levetid er ikke godt å vite.

Mvh
KJ
Det er jo fort 12-1500 kr, bra tips selv om jeg syns vraking høres litt gærnt ut for en såå fin pickup :)
 

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
20.701
Antall liker
7.945
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Har akkurat same pickup, berre at nålefana har fått seg ein bøy. Eg vurderer å skifte nålefane, for det var ein utmerka pickup. Ein av mine favorittar når det kjem til Ortofon (dei Ortofonane som er betre, er vesentleg dyrare, etter mitt syn)
Pant på pickupar er heller ikkje dumt. Men dersom din pickup ikkje er særleg slitt, ville eg heller prøvd å få omsett han. Kvifor brukar du han ikkje sjølv, forresten?
 

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Innlegg
11.158
Antall liker
4.322
Torget vurderinger
1
Ortofon har vel fortsatt 25 pst vrakpant på gammel PU ved kjøp av ny? Hva folk vil betale ut over det for evt bruksverdi og ukjent gjenværende levetid er ikke godt å vite.

Mvh
KJ
Det er jo fort 12-1500 kr, bra tips selv om jeg syns vraking høres litt gærnt ut for en såå fin pickup :)
Det var ikke ment som et forslag om vraking, men som en referanse for mulig verdsetting/prising.

For egen regning ville jeg ikke kjøpt brukt PU til så veldig mye mer enn "vrakpanten", litt avhengig av hvor godt selger kan redegjøre for brukshistorien til PU. Ukjent tilstand, ukjent historie og ukjent gjenværende brukstid er ei lottotrekking.

Mvh
KJ
 

Rudi

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.05.2004
Innlegg
7.510
Antall liker
7.540
Sted
Ute i skauen i Østfold.
Torget vurderinger
37
En 30 år gammel pickup vil alltid være et risiko kjøp. Opphenget begynner garantert og bli tørt og man kan fort risikere at hele cantileveret faller ut. Akkurat det har skjedd med 2 Audio Technica AT OC-9 og en Ortofon MC20 fra 90 tallet for meg......... spilte fint hvorpå lyden plutselig ble borte og armen skled frem og tilbake oppå platen........ For meg er en så gammel pickup akkurat som KJ er inne på kun værd vrakpanten...... selv om den skulle være helt ubrukt.
 

kvasi

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.09.2007
Innlegg
1.453
Antall liker
1.121
Men dersom din pickup ikkje er særleg slitt, ville eg heller prøvd å få omsett han. Kvifor brukar du han ikkje sjølv, forresten?
RIAAen min duger ikke på MC og jeg spiller så lite vinyl at det blir ikke oppgradert.
Vet som sagt ikke hvor mange timer den har, men den har slappet av i mange år i et mørkt skap.

Men uansett, de med greie på det mener at det bare er å vrake den så da er den herved erklært søppel.
 

Karl_Erik

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.10.2002
Innlegg
2.192
Antall liker
1.066
Torget vurderinger
1
Men dersom din pickup ikkje er særleg slitt, ville eg heller prøvd å få omsett han. Kvifor brukar du han ikkje sjølv, forresten?
RIAAen min duger ikke på MC og jeg spiller så lite vinyl at det blir ikke oppgradert.
Vet som sagt ikke hvor mange timer den har, men den har slappet av i mange år i et mørkt skap.

Men uansett, de med greie på det mener at det bare er å vrake den så da er den herved erklært søppel.
Ja, det er sikkert det beste.
Jeg skal forresten en tur på gjenbruksstasjonen for å kaste noe annet søppel, så jeg kan godt stikke innom for å ta med din MC 30 Super...
 

grammofon

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.02.2011
Innlegg
5.646
Antall liker
2.853
Sted
Bærum
Skjønner at pu'er er ferskvare, omtrent som bensin er det - selv om bensin utgått på dato faktisk brenner ganske bra det også.

Var jeg kvasi, ville jeg ha revurdert holdningen til å kjøpe en ny og bedre RIAA-enhet. I det minste lån en, slik at du selv kan høre hva pu'en er god for. Når folk sier de ikke hører noe særlig på vinyl, er det gjerne ensbetydende med at de ikke har utstyr til å yte platene rettferdighet. Analoge kilder er rett og slett morsomme å høre på. Alt annet er mer eller mindre kjedelig......
 

Gudmund_Vold

Medlem
Ble medlem
04.03.2011
Innlegg
18
Antall liker
1
Sted
Pepperstad Skog
Selg den da vel, er sikkert noen som vil kjøpe den. Bare oppgi nøyaktig alder og slikt, så er det opptil enhver og vurdere om de vil ta sjansen eller ikke.
 

kvasi

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.09.2007
Innlegg
1.453
Antall liker
1.121
Var jeg kvasi, ville jeg ha revurdert holdningen til å kjøpe en ny og bedre RIAA-enhet. I det minste lån en, slik at du selv kan høre hva pu'en er god for. Når folk sier de ikke hører noe særlig på vinyl, er det gjerne ensbetydende med at de ikke har utstyr til å yte platene rettferdighet. Analoge kilder er rett og slett morsomme å høre på. Alt annet er mer eller mindre kjedelig......
Det er i grunn et meget godt tips, men jeg bor på bøgda og kan velge mellom klubben og spacegarden så det er ikke bare å slenge seg i bilen og få lånt en RIAA av litt kvalitet.
Den jeg har er en Musical Fidelity til en knapp tusenlapp og skal visstnok gjøre en habil jobb pr krone, og jeg spiller så lite vinyl at særlig dyrere RIAA blir det ikke kjøpt uansett.
 

kvasi

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.09.2007
Innlegg
1.453
Antall liker
1.121
Jeg betaler frakta :) Jeg bygger MC-MM RIAA og trenger noe å teste med...
Betaler gladelig frakt sjøl hvis noen gidder/har lyst til å teste den, hvis de har greier for å fastslå om den spiller som den skal.
Om det er sånn at det er vrakpant på den er den verdt 12-1500kr og da gir jeg den selvsagt ikke bort.
 

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Innlegg
20.540
Antall liker
7.230
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
"Vrakpant" er vel ikke helt nøyaktig. Man får en andel av nyprisen i rabatt dersom man bytter den inn i en tilsvarende eller dyrere pickup fra samme produsent. Lettere for produsenten enn å retippe/overhale.
 

nils valla

Overivrig entusiast
Ble medlem
05.07.2012
Innlegg
1.172
Antall liker
294
Og "panten" er altid i forhold til listepris.
Har aldrig oplevet hifi ikke kunne forhandles til 15-20% kontant rabat.
 

BangBang

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.03.2005
Innlegg
7.301
Antall liker
4.909
Sted
Okka by
Torget vurderinger
7
Ortofon opererer med en innbytte rabatt på 25%, men dette er i forhold til listepriser.
Som regel er det vel mulig å oppnå det samme ved litt forhandling, eller ved å følge med på salg og kampanjer hos horhandlere.
Det beste etter min mening, er å sette en antatt pris, og se om man får noen respons, evt om noen kommer med et bud.
Erfaringsmessig er prisene på Ebay som regel kunstig høye, og de ligger ute lenge.
Jeg har et par gamle PUer selv, og de spiller fremdeles meget bra. Men det er selvsagt ingen garanti for at de plutselig ryker.
Tipper en tusenlapp kan være realistisk ved et salg på torget, evt. en byttehandel mot noe annet "gøy" eller "kjekt og ha".
:)
 
Sist redigert:
Topp Bunn