Politikk, religion og samfunn Er du preppa?

Er du i stand til å klare deg ein månad utan hjelp?

  • Har du lagra mat (utanfor frysaren)?

    Stemmer: 11 42.3%
  • Har du oppvarming utanom elektrisk?

    Stemmer: 20 76.9%
  • Har du transport og drivstoff til månadsforbruket?

    Stemmer: 10 38.5%
  • Har du tilgang på grønnsakshage, drivhus el.l.?

    Stemmer: 9 34.6%
  • Har du aggregat eller alternativ straumforsyning?

    Stemmer: 6 23.1%
  • Har du annan kommunikasjon enn mobil og DAB-radio?

    Stemmer: 7 26.9%
  • Har du naboar som du er på talefot med?

    Stemmer: 24 92.3%
  • Har du parabol (TV som verkar utan nettverk)

    Stemmer: 4 15.4%
  • Har du tilgong på ferskvatn

    Stemmer: 15 57.7%
  • Har du hifi som kan brukast sjølv om straumen er borte?

    Stemmer: 5 19.2%

  • Totalt antall stemmer
    26

AndersR

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.05.2011
Innlegg
5.065
Antall liker
3.742
Sted
Oslo
Torget vurderinger
1
En hel måned i isolat er lenge....
Siste spørsmål er jo av kritisk betydning. Burde vært et eget punkt om dette i beredskapsplanen til DSB.
 

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
20.691
Antall liker
7.929
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
En hel måned i isolat er lenge....
Siste spørsmål er jo av kritisk betydning. Burde vært et eget punkt om dette i beredskapsplanen til DSB.
Heilt klart. Her burde det lagast ei handbok, ikkje berre eit punkt.
Hornfolket med batteridrevne platespelarar og miniforsterkarar vil nok klare seg godt, men kva med oss som treng rundt ein kiloWatt? Vi burde danne ein interesseorganisasjon - eller gå for klasse D.
Eg trur anlegget mitt kan klare seg via bensinaggregatet, men har aldri tatt sjansen.... dessutan må vel frysaren prioriterast om behovet skulle oppstå.
 

AndersR

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.05.2011
Innlegg
5.065
Antall liker
3.742
Sted
Oslo
Torget vurderinger
1
Head-fi er nok løsningen i krisestunder.
Fordelene er mange:
-Bruker lite strøm og kan drives på et litt stort batteri i ukesvis.
-Tar minimalt med plass (dersom man trenger å sperre av deler av boligen for å ha mindre areal å varme opp kan du bare ta med head-fi'en)
-Signaliserer ikke til omverdenen at du bader i overflod av ressurser, slik lyd vil gjøre når alt annet blir stille (kommer an på hvor man bor selvsagt)

Ellers er en liten bilforsterker og et par hornhøyttalere sannsynligvis løsningen for de som vil ha åpen lyd.

Blir krisa langvarig blir det nok sveivegrammofon.
 

AOC

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2019
Innlegg
1.363
Antall liker
1.251
Torget vurderinger
1
Jeg er preppa.
Jeg har bomberom, pansret bil, hermetikkmat og vann for 12 mnd, nedfryst sperm og fyrstikker i beredskap dersom jorden sprenges i fillebiter og vi slynges ut i verdensrommet.
 

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Innlegg
20.987
Antall liker
6.210
Litt lite øl i kjøleskapet akkurat nå.... :(
 
G

Gjestemedlem

Gjest
Det hjelper litt å kjenne naturen, vite hva man kan spise av planter og sopper og ikke være for sentimental når det kommer til å spise dyr. Pang pang og fiskestang.

Men selvbergingstanken er nok litt for mye Senterpartiet for min smak. Jeg heller mer til å ha et godt forhold til våre naboer og naboland og samarbeide med dem. Det tjener oss alle. Vi må opprettholde alle kontakter som har varig verdi.

La oss handle sammen og riv tollmurene. Da først kan vi se oss som verdensborgere og ikke isolasjonister og nasjonalister.
 

Terje-A

Æresmedlem
Ble medlem
16.05.2013
Innlegg
13.507
Antall liker
9.250
Sted
Østfold
Torget vurderinger
19
Kan øl brukes istedenfor ferskvatn? I så fall har jeg svart feil i undersøkelsen;)
 

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Innlegg
20.987
Antall liker
6.210
Kan øl brukes istedenfor ferskvatn? I så fall har jeg svart feil i undersøkelsen;)
Du kan ikke bruke ferskvatn i stedt for øl, i alle fall. Da går du glipp av mang en karbohydrat.
 

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Innlegg
11.403
Antall liker
1.137
Torget vurderinger
4
Tror jeg ville gitt f... og kjørt til Sverige istedenfor å sitte ukesvis i mørket å spise fisk.
 

AndersR

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.05.2011
Innlegg
5.065
Antall liker
3.742
Sted
Oslo
Torget vurderinger
1
En slik krise vil jo sannsynligvis skje fordi en eller annen svenske har gjort noe dumt, så det er nok ikke så mye hjelp å hente der.
Det pleier ikke være danskens skyld, men de har sannsynligvis ikke lyst til å ta imot oss når vi kommer flagrende på stena line.

(dette lærte vi jo i barnehagen)
 

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Innlegg
23.906
Antall liker
8.200
Torget vurderinger
1
Jeg har ganske mye tørrmat, mulighet til oppvarming uten strøm og kan selvsagt også koke vann, mat osv. i et lengre tidsrom. Godt med klær, og ikke minst utstyr man klarer seg ute i nokså ekstreme temperaturer. Lys uten bruk av batteri både i form av gass og klassisk stearinlys. Telys er smarte, det er kubbelys av god kvalitet også fordi de avgir varme. Ull og fleece er et must, samt at man bør ha en del medisinsk materiell liggende fordi skader lett oppstår, og folk blir syke.
 

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Innlegg
19.511
Antall liker
7.848
Torget vurderinger
0
Herrefolket var ivrige til å bygge og de har vennlig nok etterlatt en bunker i hagen min!;)
 

AndersR

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.05.2011
Innlegg
5.065
Antall liker
3.742
Sted
Oslo
Torget vurderinger
1
Har man nok gull, vann og bensin kan man tuske til seg resten
Har du våpen, kuler og krutt skaffer du deg alt dette!
Problemet er når ingen av naboene i området har gjort klart et fint lite lager med stæsj som man kan loppe dem for, men stiller enda mindre forberedt enn deg selv, så har du jo ingenting å rappe. Uansett hvor mange smelljern man måtte ha til disposisjon.
 
Sist redigert:

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Innlegg
19.511
Antall liker
7.848
Torget vurderinger
0
Har man nok gull, vann og bensin kan man tuske til seg resten
Har du våpen, kuler og krutt skaffer du deg alt dette!
Problemet er når ingen av naboene i området har gjort klart et fint lite lager med stæsj som man kan loppe dem for, men stiller enda mindre forberedt enn deg selv, så har du jo ingenting å rappe. Uansett hvor mange smelljern man måtte ha til disposisjon.
Det er nok ikke lurt å loppe de naboene som bor helt i nærheten. Begynn "på andre siden av byen". ;)
 

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Innlegg
11.403
Antall liker
1.137
Torget vurderinger
4
Kunne vært greit å fått halshogd f....naboen i en sånn setting.
 

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
20.691
Antall liker
7.929
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Dersom de ser resultata så langt, er det tydeleg at Hifisentralfolket er gode vener med grannane sine. Sannsynlegvis vil det å vere konfrontasjonsorientert vere ein dårleg ide. Den størsete utfordringa kan verte å oppretthalde kommunikasjon og nettverk. Personleg treng eg bensin til aggregatet, slik at eg kan få stereoanlegget. Burde eigentleg skifte til lettdrivne hornhøgtalarar som kan drivast av bittesmå, batteridrivne forsterkarar.... men kven kan vel leve med noko sånt? Heldigvis har straumforsyninga til platespelaren kunne leve med alt (innan rimelege grenser) av spenning og nettfrekvens, så VPI SSM skal vel greie seg. Viss ikkje vil ein batteridriven SL 1000 kunne gjere ein bra jobb på passande batteri. Men riaatrinnet er eg redd for, med røra og alt.
 
G

Gjestemedlem

Gjest
Dersom de ser resultata så langt, er det tydeleg at Hifisentralfolket er gode vener med grannane sine. Sannsynlegvis vil det å vere konfrontasjonsorientert vere ein dårleg ide. Den størsete utfordringa kan verte å oppretthalde kommunikasjon og nettverk. Personleg treng eg bensin til aggregatet, slik at eg kan få stereoanlegget. Burde eigentleg skifte til lettdrivne hornhøgtalarar som kan drivast av bittesmå, batteridrivne forsterkarar.... men kven kan vel leve med noko sånt? Heldigvis har straumforsyninga til platespelaren kunne leve med alt (innan rimelege grenser) av spenning og nettfrekvens, så VPI SSM skal vel greie seg. Viss ikkje vil ein batteridriven SL 1000 kunne gjere ein bra jobb på passande batteri. Men riaatrinnet er eg redd for, med røra og alt.
Det kunne vært artig å se hvor langt noen kunne strekke det med et fulltone lavenergianlegg. Ekstrem følsomhet på høyttalerene og optimal energibruk på forsterkersiden noen som kan drives av et lommelyktbatteri. Jeg tror det er fullt mulig. Og jeg tror det kan låte bra. Horn er jo en forutsetning her, og lavenergi forsterkeri og da tenker jeg klasse T eller D. Den mest lavenegikiden er vel analog vil jeg tippe, men jeg er ikke siker fordi fremdriften krever energi den også og vi er forbi sveivestadiet, så kanskje en lydchip med lave nok energifrobruk er bedre tross alt.

Hvis man vil bli helt grønn kan man jo klare seg med å sitte å nynne for seg selv i en krok, og kanskje vifte litt med en plakat eller lime tungen sin til badegulvet i "protest" mot et eller annet, slikt som er på moten i disse dager.. Men selv det krever jo energi i form av mat, som er vårt fremdriftsmidel.
 

AndersR

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.05.2011
Innlegg
5.065
Antall liker
3.742
Sted
Oslo
Torget vurderinger
1
et kurant solcellepanel, et bilbatteri, en liten to kanals bilforsterker og noen svært lettdrevne høyttalere... bør funke greit som en løsning etter apokalypsen.
Blir ikke luksus etter dagens standarder, men tror at i en slik situasjon vil all musikk oppfattes som luksus. Og man kan jo få til ganske akseptable resultater med svært enkle midler, det har jo vært bevist mange ganger tidligere.
 
G

Gjestemedlem

Gjest
Det er jo endel som har som målsetning å leve off-grid og self produsere energien de lever av. Selv om man ikke trenger å gå så langt er det mye å lære av dem. Solceller og batterier i en eller annen form er vel den letteste veien å gå.
 
Topp Bunn