Rørutstyr Er dette røret defekt?

Baard

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.04.2002
Innlegg
2.173
Antall liker
695
Torget vurderinger
1
Kom hjem med 4 nye EL34 rør idag. Stusset veldig på 1 av de 4 røra - se bilde. Er røret defekt? Setter man spenning på noe slikt, noen som vet?
el34.jpg
 

_RoDa_

Ikke så veldig hifi-freak lengre
Ble medlem
06.02.2010
Innlegg
12.883
Antall liker
13.878
Sted
Østfold
Torget vurderinger
8
Har en kjenning som hadde et som var sånn.
Defekt, ikke spenning på, var greia da. Det var hvitt på innsiden, ser ut som ditt også er hvitt.
Det han hadde var et sånn C med vinger EL34.
 

Baard

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.04.2002
Innlegg
2.173
Antall liker
695
Torget vurderinger
1
Takk Rolf. Jeg som hadde sett fram til rødvin og biasjustering :)
 

Balle Clorin

Æresmedlem
Ble medlem
19.06.2012
Innlegg
10.254
Antall liker
9.485
Torget vurderinger
2
Det røret et lekk og har mistet vakuumet , bare å returnere . Må ikke brukes.
Det hvite er en kjemisk reaksjon mellom luftens oksygen og metaller/salter som er dampet av på innsiden av glasset for å opprettholde godt vakuum ved å reager med uønskede molekyler . See tube getter Wikipedia for mer info
 
Sist redigert:

Baard

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.04.2002
Innlegg
2.173
Antall liker
695
Torget vurderinger
1
Det røret et lekk og har mistet vakuumet , bare å returnere . Må ikke brukes.
Det hvite er en kjemisk reaksjon mellom luftens oksygen og metaller/salter som er dampet av på innsiden av glasset for å opprettholde godt vakuum ved å reager med uønskede molekyler . See tube getter Wikipedia for mer info
Takk - nyttig info. Men litt grinete kjenner jeg. 2 timer kjøring T/R for å handle matchede rør over disk for så å oppdage at et rør er defekt før det tas i bruk. Tenker at med litt bedre kvalitetskontroll et eller annet sted i verdikjeden så kunne dette vært oppdaget tidligere. Det er et avvik man plukker vekk på visuell kontroll.
 

Balle Clorin

Æresmedlem
Ble medlem
19.06.2012
Innlegg
10.254
Antall liker
9.485
Torget vurderinger
2
Skikkelig surt ja Butikken burde ha rutine på å åpne eske ved overlevering for visuell sjekk , og du kommer hvertfall til å gjøre det heretter tenker jeg.
 

Baard

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.04.2002
Innlegg
2.173
Antall liker
695
Torget vurderinger
1
Garantert!:). Butikken har i mellemtiden respondert raskt på mail. Alle 4 rør byttes på lørdag, veldig bra. En mindre utsettelse på biasjustering og rødvin!
 
Sist redigert:

_RoDa_

Ikke så veldig hifi-freak lengre
Ble medlem
06.02.2010
Innlegg
12.883
Antall liker
13.878
Sted
Østfold
Torget vurderinger
8
Siden ditt spørmål er besvart så låner jeg tråden @Baard :D


Rør med sånn blålig glød inni som dette, er det et kvalitets-stempel eller ikke?
Var jo veldig populært med blå lysdioder en periode, kanskje rørfabrikkene fulgte etter?

Gammelt bilde med forsterket effekt, men dere skjønner tegninga.

IMG_7613.jpg



mvh
 

Balle Clorin

Æresmedlem
Ble medlem
19.06.2012
Innlegg
10.254
Antall liker
9.485
Torget vurderinger
2
Helt uproblematisk faktisk et positivt tegn om noe siden det tyder på bra vakuum

This type of glow is usually violet in color and most noticeable around the inside surface of the glass bulb. It is most pronounced on power tubes and is the product of electron bombardement of the glass taking place within the tube. It generally has no adverse affect upon receiver performance, and in fact, tubes displaying this phenomenon are particularly good with respect to gas content.

 

_RoDa_

Ikke så veldig hifi-freak lengre
Ble medlem
06.02.2010
Innlegg
12.883
Antall liker
13.878
Sted
Østfold
Torget vurderinger
8
Så da får jeg heller være skeptisk til effektrør uten blåskjær 😁😁😁
Synes å tro og merke at de jeg har hatt får mer blåskjær underveis i levetiden, men det er på basis av veldig lite erfaring. (Tre sett effektrør)

mvh
 
Topp Bunn