Digitale avspillere Er det vits i kjøpe dyr CD-spiller?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Teobald

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    20.02.2002
    Innlegg
    443
    Antall liker
    402
    For 12 år siden hadde jeg for mye penger :p og fikk et godt tilbud på "verdens beste integrerte CD-spiller" (i følge Stereophile).

    DP75V_2.jpg


    Problemet er at understående ganske nye, låter ikke bare bedre, men mye bedre, satt opp slik:

    20120719_145448.jpg


    Den koster ca. 1/20 del veil. dersom man ikke tar hensyn til inflasjon. Den er mye mere fokusert, åpen og luftig. Jeg innbiller meg at den er nærmest jitterfri og vil si den er en match for en virkelig god platespiller.

    Spørsmål: Er det et annerkjent faktum at 10 år gamle CD-spillere ikke er noe særlig å ha, selv de virkelig dyre?
     

    mega1

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    17.10.2008
    Innlegg
    453
    Antall liker
    188
    Sted
    haugesund område
    Torget vurderinger
    1
    hvis du leser min tråd :emc1up vs? så har jeg gått igjennom noen forskjellige produkter, som jeg har testet mot min 6-7 år gamle emc1up. min konklusjon der er at min emc1up holder nivå og vel så det imot dac`er i prisklasse10-40k som er topptestet i lyd og bilde osv. Så lenge cd`spilleren har gode arbeidsforhold så yter den.
    Her hjemme så har jeg også en 2 år gammel pioneer lx91 bluray spiller og en ny yamaha cd2000 cd`spiller. ingen av disse heller er på nivå med emc1up.
    konklusjonen min er da at hvis produktet er en god match med anlegget så skal det litt til før det blir utdatert..
    mvh
     

    Teobald

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    20.02.2002
    Innlegg
    443
    Antall liker
    402
    Hei, jeg prøvde å søke på tråden din men fant den ikke.

    Er emcup1 virkelig så god? Jeg har alltid regnet Accupahse DP-75V for å være i en annen klasse. De er vel omtrent fra samme årstall og begge har samme type upsamling. Det er ikke det at Accuphase'en ikke er god, det er bare det at Pioneer'en synes å representere et generasjonsskifte til tross for lav pris.

    Dette er lillebror Pioneer D6 Mk II. Jeg har sett at den litt dyrere storebror D9 Mk II ble plasser blandt årets 10 beste foran spillere i 100K-klassen i et japansk gurutidsskrift.

    Du har utvilsomt rett i at matching med anlegg er alfa omega. I mitt anlegg så har Pioneer'en en bemerkelsesverdig synergi.
     

    Milenko

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2003
    Innlegg
    5.833
    Antall liker
    1.415
    Sted
    Steinkjer
    Interessant, vil tro at det er spesielt i dac delen at utviklingen har gått mest fremover, men samtidig i mitt hode skulle jeg tro at selve mekanikken/ drivverk osv. i en litt eldre topp klasse spiller vil gi mye mer gunstige avspillingsforhold for platene.
    Hva med å låne en billig og grei dac å hekte på Accuphasen? Accuphase er jo noe av det nydeligste som lages etter min mening.
    Driver selv å vurderer å evt. bytte drivverk, bruker en 10 år gammel Thule spirit for tiden, men er usikker på om jeg bør gå for gammel/brukt fra høy prisklasse eller en rimeligere ny spiller som drivverk?

    Men i denne hobbyen, av og til så sitter sittern for å si det slik, kan hende at den synergi effekten/matchen du har fått med Pioneeren blir vanskelig å slå :)
     

    mr1derful

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    03.05.2012
    Innlegg
    174
    Antall liker
    38
    Det er vel kanskje ingen komponenter innen for HIFI som har hatt en så rivende utvikling over kort tid som digitaldelen. Kan sammenlignes med TV og PC nesten, i så måte. Regnekraft og hastighet etc. har jo nærmest eksplodert dersom en ser dette i forhold til for 10-15 år siden.
     

    mega1

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    17.10.2008
    Innlegg
    453
    Antall liker
    188
    Sted
    haugesund område
    Torget vurderinger
    1
    Hei, jeg prøvde å søke på tråden din men fant den ikke.

    Er emcup1 virkelig så god? Jeg har alltid regnet Accupahse DP-75V for å være i en annen klasse. De er vel omtrent fra samme årstall og begge har samme type upsamling. Det er ikke det at Accuphase'en ikke er god, det er bare det at Pioneer'en synes å representere et generasjonsskifte til tross for lav pris.

    Dette er lillebror Pioneer D6 Mk II. Jeg har sett at den litt dyrere storebror D9 Mk II ble plasser blandt årets 10 beste foran spillere i 100K-klassen i et japansk gurutidsskrift.

    Du har utvilsomt rett i at matching med anlegg er alfa omega. I mitt anlegg så har Pioneer'en en bemerkelsesverdig synergi.
    hvis du trykker inn på meg(mega1) og så ser du bare på siste opprettede tråd, så står den der:)
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.384
    Antall liker
    12.322
    Sted
    Smurfeland
    Er grovt sett enig med Milenko i et par innlegg over her. Må si jeg får litt vann i munnen når jeg ser så velkonstruerte og massive bokser som den Accuphase spilleren, og ville neppe kvittet meg med den selv hvis jeg kunne bruke den sammen med en god, ekstern DAC. Men såklart, hvis du ikke gidder å ha den lenger og vil gi den bort for en meget symbolsk og skammelig lav sum, så ikke nøl med å sende meg en PM. Jeg er vanligvis ikke noe fan av å fylle opp huset med gammel dritt, men i dette tilfellet kan jeg kanskje gjøre et unntak :rolleyes:
     
    T

    tce-teams

    Gjest
    dette er ein god cd spiller
    primare_cd32_cd-spiller.jpg
    synes jeg etter jeg fikk testet den :) det jeg også likte så godt med denne , er at den har balanserte utganger...
     

    roesok

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    04.12.2009
    Innlegg
    1.113
    Antall liker
    74
    Gode CD-spillere (eller kanskje middels gode) er kjempebillig brukt. De aller beste har vel fortsatt en viss verdi og koster litt. Men ser at CD-spillere, og også gode drivverk i DVD-spillere, med nypris opp mot 10.000, går idag brukt for rundt en tusenlapp. Det som kanskje gir mest lyd for pengene er å satse på en slik med godt drivverk koblet opp mot en bra DAC. Det kan gi god lyd for lite penger. Bruker idag en god Denon DVD-spiller mot Abrahamsen V6 DAC. Flott lyd det. Men skulle det dukke opp enn ennå bedre CD-spiller (Primare, Denon, Sony) så kjøper jeg gjerne det. Koster svært lite :)
     

    Powerpoint

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.04.2003
    Innlegg
    7.407
    Antall liker
    12.891
    Tja... om JEG tror det er lønnsomt å kjøpe et "nytt" dyrt drivverk som f.eks. Audiomeca Mephisto mk.II eller en integrert spiller som Audionet ART G2? Svaret må da bli at de absolutt har noe for seg kontra de divverk/spillere som er nevnt så langt i tråden.
     

    Teobald

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    20.02.2002
    Innlegg
    443
    Antall liker
    402
    .............
    Jeg har sett at den litt dyrere storebror D9 Mk II ble plasser blandt årets 10 beste foran spillere i 100K-klassen i et japansk gurutidsskrift.
    .............
    Jeg fant igjen listen:

    This Is from Japs Stereo Sound Magazine:
    The Best CD/SACD Players for 2009:
    1. Denon DSD-SX
    2. Pioneer PD-D9 Mk2
    3. Marantz SA-13S2
    4. Sony SCD-XA5400es
    5. Esoteric SA-10
    6. Esoteric SA-50
    7. Link Majik CD
    8. Accuphase DP-700
    9. Metronome CD1 Signature
    10. Playback MPS-5

    Altså en spiller til 7-10k skulle komme på annen plass etter denne:

    Denon DSD-X_1.jpg
    Denon DSD-X_2.jpg


    Og før denne:

    Marantz SA-13S2.jpg
    Marantz SA-13S2_2.jpg


    Like rart er lydkvaliteten jeg hører fra PD-D6 Mk2 satt på "Sorte Koner" (de gjør forskjell) med en liten granitthelle på toppen.
    Lyden har en seperasjon mellom intrumentene, luftighet og fokus, samt høyde på lydbilde som uklasserer Akkuphase'n fullstendig, i det minste på mitt anlegg. Det negative som man forbinder med digitallyd er liksom mye borte. Pioneer har kanskje ervervet seg unik innsikt :confused:
     

    Teobald

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    20.02.2002
    Innlegg
    443
    Antall liker
    402
    Er grovt sett enig med Milenko i et par innlegg over her. Må si jeg får litt vann i munnen når jeg ser så velkonstruerte og massive bokser som den Accuphase spilleren, og ville neppe kvittet meg med den selv hvis jeg kunne bruke den sammen med en god, ekstern DAC. Men såklart, hvis du ikke gidder å ha den lenger og vil gi den bort for en meget symbolsk og skammelig lav sum, så ikke nøl med å sende meg en PM. Jeg er vanligvis ikke noe fan av å fylle opp huset med gammel dritt, men i dette tilfellet kan jeg kanskje gjøre et unntak :rolleyes:
    Jeg skal tenke på det ;)
     

    Doc.G

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    31.01.2009
    Innlegg
    434
    Antall liker
    16
    Sted
    Steinkjer, Nord Trøndelag
    Jeg tenkte også på å kjøpe et "dyrt" drivverk (har bla. hatt Primare cd31 før), men så leste jeg om denne Emotiva ERC-2 CD player | Stereophile.com, bruker den som drivverk via aes/ebu/xlr. Finner ingen grunn til å oppgradere videre. Et varp til prisen. Har alle utganger som er nødvendige for å bruke den som cd spiller eller drivverk.

    ERC-2 CD Player | Emotiva Audio | High-end audio components for audiophiles and videophiles, spanning 2-channel music systems, as well as 5.1 and 7.1 home theaters. Products include multichannel amplifiers, stereo amplifiers, and monoblock amplifiers

    Can a bona fide high-end CD player sell for $449? | The Audiophiliac - CNET News

    Den gruser flac via squeezebox touch (digitalt) så mye at det ikke er morsomt en gang :)
     
    Sist redigert:

    Teobald

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    20.02.2002
    Innlegg
    443
    Antall liker
    402
    En 8 kilos Cd-spiller med slik innmat til kr 3000,-

    412emotiva.2 (1).jpg


    Hvor går verden :(
     

    Doc.G

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    31.01.2009
    Innlegg
    434
    Antall liker
    16
    Sted
    Steinkjer, Nord Trøndelag
    En 8 kilos Cd-spiller med slik innmat til kr 3000,-


    Hvor går verden :(
    Fremover forhåpentlig vis :)


    btw. 3000,- og levert på døra etter 4 dager. Veldig bra kundeservice også, jeg bestilte før de annonserte med 10% sommertilbud, men de ga meg likevel rabatt (jeg skjønte ikke hvorfor først). Selv om de selger fra USA gis det 5 års garanti :)
     
    Sist redigert:

    gismo

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2007
    Innlegg
    24.465
    Antall liker
    31.810
    Sted
    Væssia i Grue.
    Torget vurderinger
    20
    Tja... om JEG tror det er lønnsomt å kjøpe et "nytt" dyrt drivverk som f.eks. Audiomeca Mephisto mk.II eller en integrert spiller som Audionet ART G2? Svaret må da bli at de absolutt har noe for seg kontra de divverk/spillere som er nevnt så langt i tråden.
    Som denne kloke mannen sier.
    Sjekk denne du:) Dette har noe for seg om du skal ha cdp.


    artg2_01_large.jpg


    gismo
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.843
    Antall liker
    19.662
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Denne

    puccini.jpg


    Eller denne.

    esoteric-x-01-d2-cd-player-small.jpg


    Disse er det ikke mange som når opp til.
     
    • Liker
    Reaksjoner: oct

    mega1

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    17.10.2008
    Innlegg
    453
    Antall liker
    188
    Sted
    haugesund område
    Torget vurderinger
    1

    nma

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2003
    Innlegg
    4.696
    Antall liker
    518
    Torget vurderinger
    1
    Gi dere. Mer masse/volum av innmat er ikke det samme som bedre lyd.
     

    Teobald

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    20.02.2002
    Innlegg
    443
    Antall liker
    402
    Denne

    Vis vedlegget 145730

    Eller denne.

    Vis vedlegget 145731

    Disse er det ikke mange som når opp til.


    Slik jeg forstår det, er hensikten med et kostbart drivverk, kun å eliminere jitter. Bits forsvinner ikke lett, det vet vi fra PC-verden. Dersom man ikke allerede har det, så kommer det til å komme en billig chip som eliminerer jitter-problemet en gang for alle.


    Da blir/er (vanvittig) gedigne Esoteric-transporter uten betydning for lyden, hvor utsøkte de enn er :)

    Esoteric_3.jpeg
     

    mikefish

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.01.2005
    Innlegg
    4.960
    Antall liker
    517
    Jeg har en slik Pioneer P D 6.Visste ikke at den var ranket så høyt.Fikk anbefalt at dette merket har meget gode drivverk.Har brukt den hovedsaklig med en Cambrigde DacMagic,men den innebygde dac'en er vel også god ? Ser på bildet at du bruker spikes under.Har dette en nevneverdig effekt ?

    Kjøpte Pioneeren'en fabrikkny på Elkjøp til 2990,- Gjor et kupp der ! Kan bli interessant å teste den med andre og bedre dac'er.Kunne tenkt meg Hegel,da jeg har en H 70 integrert.

    mvh. s,
     
    V

    vredensgnag

    Gjest
    Pioneer er hold-out på kvalitetsdrivverk og forsyner mange andre med slike. Like greit å kjøpe rett fra produsent.

    Skjønner ikke helt hvordan et drivverk eliminerer jitter, siden dette er et digitalt/elektronisk fenomen, og ikke et mekanisk.

    Store forskjeller i analog output har enkle forklaringer.
     

    JENO

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.07.2003
    Innlegg
    2.599
    Antall liker
    1.377
    Sted
    Saksvik - Trøndelag

    Milenko

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2003
    Innlegg
    5.833
    Antall liker
    1.415
    Sted
    Steinkjer
    Jitter har vel også litt med nøyaktighet på avlesning å gjøre, mindre feil avlesning gir mindre feil/jitter/tidsfase problemer i utgangspunktet som igjen fører til mindre behov for korrigering?
    Er sikkert på bærtur her nå...
    Men synes dette er interessant.
     

    mikefish

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.01.2005
    Innlegg
    4.960
    Antall liker
    517
    Hvis du liker det ritualet med å fiske frem en cd fra hylla og putte inn en plate i spilleren,og er tilfreds med lyden,er det vel bare å kjøpe en god maskin.Som nevnt tidligere i denne tråden får man nå både nye og brukte cd-spillere for fantasipriser.Det er nok fordi mange går over til å høre musikk formidlet av en pc.

    mvh. s,
     

    slowmotion

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2009
    Innlegg
    6.386
    Antall liker
    3.108
    Så vidt jeg vet er det ikke Pioneer som lager Pioneer lenger.

    Selv bruker jeg en eldre Pioneer bluray spiller som CD-spiller,
    fungerer helt greit.
     

    JanR

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.01.2006
    Innlegg
    32.190
    Antall liker
    1.529
    Sted
    Sarpsborg
    Så vidt jeg vet er det ikke Pioneer som lager Pioneer lenger.

    Selv bruker jeg en eldre Pioneer bluray spiller som CD-spiller,
    fungerer helt greit.
    Bruker bla en Pioneer dv-747A som cd spiller/driverk. Fungerer utmerket her.

    /jan
     

    CDWMcInSpots

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2010
    Innlegg
    7.551
    Antall liker
    564
    Sted
    Bergensregionen
    Logitech Squeezebox Touch måler godt og har lite jitter

    ... Den gruser flac via squeezebox touch (digitalt) så mye at det ikke er morsomt en gang :)
    Det er jo interessant. Er det pga bedre elektronikk i CD-spillern?
    Ingen anelse. Kan også ha noe med forskjeller på innganger på Devialet.
    Dette fremstår som lite seriøst. Først dømmer du et produkt nord og ned sammenlignet med et annet. Deretter, sånn i forbifarten, og først i et senere innlegg, nevner du at det er godt mulig at forholdene er ulike.

    ... Den gruser flac via squeezebox touch (digitalt) så mye at det ikke er morsomt en gang :)
    Kan det ha noe å gjøre med at squeezebox har s/pdif-utgang med den jitterproblematikken det fører med seg?
    Logitech Squeezebox Touch måler godt og har lite jitter ifølge Stereophile:

    [...]

    Finally, the Squeezebox Touch's jitter performance remained unchanged, whether it was playing the 16-bit diagnostic Miller-Dunn tone via WiFi or stored on a USB-connected drive. Fig.9 shows a narrowband spectrum analysis of the Touch's output while it decoded WiFi data. What harmonics of the low-frequency squarewave can be seen above the noise floor lie at the residual level, though the central tone is widened at the base due to random low-frequency jitter.

    Logitech Squeezebox Touch, high-resolution jitter spectrum_1010Logfig9.jpg


    Fig.9 Logitech Squeezebox Touch, high-resolution jitter spectrum of analog output signal, 11.025kHz at –6dBFS, sampled at 44.1kHz with LSB toggled at 229Hz, 16-bit data via WiFi. Center frequency of trace, 11.025kHz; frequency range, ±3.5kHz (left channel blue, right red).

    Like the Centrance DACport, which I reviewed in June, Logitech's Squeezebox Touch offers excellent audio engineering with no sign that it has been compromised to reach its low price point. This is especially commendable when you consider that, in addition to its audio circuitry, the Touch includes a Linux-based server complete with touchscreen display. I am amazed that all this can be done for $299.99.—John Atkinson
     
    Sist redigert:

    coolbiz

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.03.2006
    Innlegg
    9.169
    Antall liker
    4.758
    Sted
    Sydvestlandet
    Torget vurderinger
    2

    mikefish

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.01.2005
    Innlegg
    4.960
    Antall liker
    517
    Kjøpte Pioneeren'en fabrikkny på Elkjøp til 2990,- Gjor et kupp der !

    mvh. s,
    Når kjøpte du den til 2990,-? Ser den ligger på 4495,- idag på Elkjøp og Lefdal.

    Men hva med en av disse?
    Onkyo CD-spiller - Lefdal
    Yamaha CD-spiller - Lefdal
    Det hadde seg slik at like før jul i 2010 visste jeg at det sto en demo-modell til halv pris inne i butikken (2495.-).Den hadde sikkert stått der en god stund.Kom innom og sa at jeg gjerne ville kjøpe den.Spurte om de hadde orginalembalasjen til den,men det var forlengst kastet.Okei,tar den alikavel sa jeg.Selgeren begynnte å legge inn kjøpet på data'en osv,så sa han at vi har en ubrukt på lager her (Ålesund),den kan du få for 2995.-.Tenkte meg om et par sekund og slo da til på dette tilbudet.

    mvh. s,
     
    N

    nysjerrigper

    Gjest
    kan iallefall vitne på at drivverk er av betydning. (for noen dacer iallefall) kobler inn og ut 4 ulike stående her av og til for å teste. en pioneer dv-480 eller noe regelrett herper frekvesnene oppover. piano låter som et keyboard i sammenligning med en eldre rimelig cdspiller fra sony. ikke kødd engang!

    dessuten er det forskjell på pc og cdaudio hva angår databehandling, sistnevnte er modulert og leses av i sanntid. modulering kan knapt klassifiseres som digitale data. de blir digitale data lagret på en pc, men ikke på samme måte som når den spilles på stereoen.
    http://en.wikipedia.org/wiki/Compact_disc
     
    Sist redigert:

    marsboer

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2010
    Innlegg
    4.356
    Antall liker
    1.701
    Sted
    Phobos
    hvis du leser min tråd :emc1up vs? så har jeg gått igjennom noen forskjellige produkter, som jeg har testet mot min 6-7 år gamle emc1up. min konklusjon der er at min emc1up holder nivå og vel så det imot dac`er i prisklasse10-40k som er topptestet i lyd og bilde osv. Så lenge cd`spilleren har gode arbeidsforhold så yter den.
    Her hjemme så har jeg også en 2 år gammel pioneer lx91 bluray spiller og en ny yamaha cd2000 cd`spiller. ingen av disse heller er på nivå med emc1up.
    konklusjonen min er da at hvis produktet er en god match med anlegget så skal det litt til før det blir utdatert..
    mvh
    Bare en liten kommentar til denne. Jeg leste en gang en test hvor de målte digitalutgangen på EMC 1UP. Konklusjonen var at denne var eksepsjonelt dårlig, spesielt på jitter siden. Var vel noe av de verste de hadde sett fra en ordentlig CD-spiller. Analogutgangene var imidlertid bra.
    Med andre ord så kan dette faktisk være årsaken til at din EMC 1UP alltid skiller seg ut i sammenligningene dine mot andre CD-transporter. Den er faktisk unikt dårlig på S/PDIF overføringssiden og du vil derfor slite med å finne noen som låter som denne. Siden du foretrekker denne vil du neppe kunne erstatte den så enkelt som transport, gitt at den dårlige S/PDIF overføringen faktisk er av reell betydning for resultatet du opplever.

    EDIT: Jeg ser nå at du faktisk snakket om analogdelen, ikke CD-spilleren som digital transport. Min kommentar kan derfor ses bort fra.
     
    Sist redigert:

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.700
    Antall liker
    7.011
    Er det noen vits i å kjøpe en dyr cdspiller? Ja, hvis den spiller bedre enn de andre.:)
    Jeg lånte for en stund siden en dyr spiller over 100K som spilte bedre enn noe annet jeg har hatt i huset.
    Det var en litt rar opplevelse, men når jeg var på kjøkkenet eller på badet hørtes det ut som jeg hadde levende musikere i stua. Har ikke fått til det siden.

    Dessverre tror jeg denne spilleren tilhører sjeldenhetene, men de finnes.
     

    marsboer

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2010
    Innlegg
    4.356
    Antall liker
    1.701
    Sted
    Phobos
    Til trådstarter:
    Dersom du sammenligner en 12 år gammel spiller med en ny en, er du sikker på at forskjellene du hører i prestasjoner ikke faktisk skylles 12 års degradering av elektronikken i den gamle CD-spilleren, og at det ikke er en reell sammenligning av kvalitet dengang vs nå?

    Svaret kan derfor like gjerne være at dyre 10 år gamle CD-spillere ikke er verdt å ha, rett og slett på grunn av aldersmessig degradering, ikke på grunn av opprinnelig lydkvalitet.
     
    Sist redigert:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn