Er det noen regnskapsførere her? Hjelp!

Tuxflux

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
09.08.2008
Innlegg
261
Antall liker
0
Stakkars meg. Jeg prøver å forstå meg på enkle begrep men jeg tror ikke mitt hode er lagt opp for slikt. Jeg trenger hjelp. For de som er kyndige på slikt er nok dette en enkel sak. Jeg trenger forklaring med teskjeer bare så det er sagt.

Jeg er gift og er aleneforsørger for øyeblikket. Er i skatteklasse 2 og skatter cirka 26%. Jeg har ikke hus eller billån, kun studielån med cirka 140k igjen. Kona har ikke hatt noe inntekt, frem til nå.

På nyåret vil hennes firma (enkeltmannsforetak ofc) begynne å tjene penger. Vi vet ikke helt omfanget enda, men det kan godt hende at det ikke blir mer enn 40k i løpet av 2011 (tenker da på frikort grensen). Kort fortalt, hva må vi gjøre for at dette skal bli så enkelt som mulig? Dette er kunstsalg hvor en butikk i byen selger maleri med en egen profitt av utsalgsprisen. Inntjent blir overført til konto annenhver måned når butikken har oppgjør. Snakket litt med Skatteetaten i stad og de forklarte dette med forskuddsskatt osv, men gjelder dette også hvis man tjener relativt lite i løpet av et år? Hvordan beregnes skattesatsen?

Jeg ber på mine knær om en forklaring på hvordan vi går frem så kona kan tjene noen kroner, og jeg fortsetter i skatteklasse 2. Hvis jeg skal gå ned i skatteklasse 1 må omfanget av konas inntekt være en del større da jeg betaler fint 10% mer i skatt dersom dette skjer. Jeg er åpen for å la regnskapsfører ordne alt så vi slipper å tenke på noe som helst, men det er en utgift jeg gjerne slipper dersom overnevnte er enkelt. Det er snakk om noen få transaksjoner hvert kvartal.

På forhånd takk for all hjelp!
 

tkr

Æresmedlem
Ble medlem
27.03.2007
Innlegg
20.575
Antall liker
27.681
Sted
Nede i fjæresteinene
Torget vurderinger
2
I sånne innfløkte skattespørsmål har jeg ett eneste råd å gi:
Ta det opp med en revisor!

mvh
 

Tuxflux

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
09.08.2008
Innlegg
261
Antall liker
0
Ehh vel, det var en slik person jeg håpet ville besvare spørsmålet? Fullstendig klar over at det hadde vært det enkleste, men da det er noen måneder frem i tid, tenkte jeg at det kanskje var gratis hjelp å få av en hyggelig person her på forumet.
 

Tuxflux

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
09.08.2008
Innlegg
261
Antall liker
0
OK, beklager feilen. Som sagt, trenger råd.
 

topline

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2005
Innlegg
2.103
Antall liker
0
Tuxflux skrev:
Snakket litt med Skatteetaten i stad og de forklarte dette med forskuddsskatt osv, men gjelder dette også hvis man tjener relativt lite i løpet av et år? Hvordan beregnes skattesatsen?
Hvis det ikke er snakk om så mye kan hun jo heller betale på etterskudd når dere ser hva det faktisk blir. Det blir ikke mas om forskuddskatt så lenge hun ikke har hatt inntekt tidligere. Bare ha litt kontroll så dere har pengene når skatten skal betales.
 

Tuxflux

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
09.08.2008
Innlegg
261
Antall liker
0
topline skrev:
Tuxflux skrev:
Snakket litt med Skatteetaten i stad og de forklarte dette med forskuddsskatt osv, men gjelder dette også hvis man tjener relativt lite i løpet av et år? Hvordan beregnes skattesatsen?
Hvis det ikke er snakk om så mye kan hun jo heller betale på etterskudd når dere ser hva det faktisk blir. Det blir ikke mas om forskuddskatt så lenge hun ikke har hatt inntekt tidligere. Bare ha litt kontroll så dere har pengene når skatten skal betales.
Takk for svaret. Men er det da ved det vanlige skatteoppgjøret dette betales eller er det hvert kvartal? Har en kollega som driver egen bedrift så har tenkt til å grille hjernen hennes også. :)
 

Brasse

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.05.2008
Innlegg
5.095
Antall liker
9
Ganske mykje hjelp å få hjå ditt skattekontor, faktisk.
 

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Innlegg
16.745
Antall liker
272
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Såvidt jeg vet (både kona og jeg er dels selvstendige næringsdrivende, har drevet med dette i 10 år eller så, men er jo ikke regnskapsførere eller fagfolk overhodet); hun får ikke krav om forskuddsskatt før etter det første inntektsårets skatteoppgjør (høsten etter inntektsåret).

Det vil si at dersom hun starter næring med inntekt i 2011, så vil hun få krav om restskatt for 2011 sent i 2012 (tror det deles i to, med innbetaling 15/11 og 15/12), og deretter krav om forskuddsskatt fra 2013. Merk at høsten 2013 vil det også komme restskatt for inntektsåret 2012.

Forskuddsskatten 2013 beregnes i utgangspunktet automatisk ut ifra inntekten 2011 (siden det er det eneste skatteoppgjøret som er klart på det tidspunktet i 2013, skatteoppgjøret 2012 er jo høsten 2013).
Datoene for innbetaling av forskuddsskatt er fire i tallet, 15/3 - 15/5 - 15/9 - 15/11.

Det hun kan gjøre dersom hun ikke vet helt hva hun vil tjene er å sette av en egnet del av inntekten 2011 (f.eks det man stipulerer til å bli skatteandelen sånn ca) og betale det inn før rentefristen i 2012 (er det ikke i april/mai engang da tro). Og så gjøre det samme for inntektsåret 2012. Så går det automatikk i det hele fra 2013, dersom inntekten er nogenlunde den samme disse årene da. Dersom ikke så er det greit å si ifra til skattekontoret om forventede endringer i 2013.
 

Ulf-B

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.05.2008
Innlegg
7.905
Antall liker
2.086
Sted
Oslo
Torget vurderinger
20
Tuxflux skrev:
Stakkars meg. Jeg prøver å forstå meg på enkle begrep men jeg tror ikke mitt hode er lagt opp for slikt. Jeg trenger hjelp. For de som er kyndige på slikt er nok dette en enkel sak. Jeg trenger forklaring med teskjeer bare så det er sagt.

Jeg er gift og er aleneforsørger for øyeblikket. Er i skatteklasse 2 og skatter cirka 26%. Jeg har ikke hus eller billån, kun studielån med cirka 140k igjen. Kona har ikke hatt noe inntekt, frem til nå.

På nyåret vil hennes firma (enkeltmannsforetak ofc) begynne å tjene penger. Vi vet ikke helt omfanget enda, men det kan godt hende at det ikke blir mer enn 40k i løpet av 2011 (tenker da på frikort grensen). Kort fortalt, hva må vi gjøre for at dette skal bli så enkelt som mulig? Dette er kunstsalg hvor en butikk i byen selger maleri med en egen profitt av utsalgsprisen. Inntjent blir overført til konto annenhver måned når butikken har oppgjør. Snakket litt med Skatteetaten i stad og de forklarte dette med forskuddsskatt osv, men gjelder dette også hvis man tjener relativt lite i løpet av et år? Hvordan beregnes skattesatsen?

Jeg ber på mine knær om en forklaring på hvordan vi går frem så kona kan tjene noen kroner, og jeg fortsetter i skatteklasse 2. Hvis jeg skal gå ned i skatteklasse 1 må omfanget av konas inntekt være en del større da jeg betaler fint 10% mer i skatt dersom dette skjer. Jeg er åpen for å la regnskapsfører ordne alt så vi slipper å tenke på noe som helst, men det er en utgift jeg gjerne slipper dersom overnevnte er enkelt. Det er snakk om noen få transaksjoner hvert kvartal.

På forhånd takk for all hjelp!
Først det med skatteklasse 2: Ligningsmyndighetene bestemmer skatteklassen ut fra hva som er gunstigst for din kone og deg - samlet sett. Det er hva din kone faktisk viser seg å ha tjent i løpet av 2011, som avgjør hvilken skatteklasse både hun og du kommer i når skatten for 2011 skal beregnes. Forskuddstrekket og forhåndsskatten er bare en à konto innbetaling av det som skattemyndighetene TROR at skatten vil bli - basert på de opplysningene dere gir i f.m. søknad om skattekort, eventuelt basert på tidligere års selvangivelser. Betaler dere forskuddstrekk basert på f.eks. at du er i skatteklasse 2, og det skulle vise seg at din kone tjener nok til at det totalt sett er gunstigst for dere å bli lignet i skatteklasse 1 - vel, da blir det slik. Når året er slutt, beregnes den korrekte skatten, og da blir det å betale inn det dere eventuelt har betalt for lite - restskatt - eller å få tilbake det dere har betalt for mye. Sånn sett er dette med frikort ganske uinteressant - tjener man under frikortbeløpet med et vanlig skattekort, får man uansett tilbake de pengene man har betalt for mye i skatt. Men hvis din kone er å anse som selvstendig næringsdrivende, får hun verken skattekort eller frikort for lønnstagere - da får hun et skattekort for selvstendig næringsdrivende som innebærer at hun får krav om å betale forhåndsskatt - som hun selv må sørge for å innbetale. Altså ikke noe som hun kan overlate til en arbeidsgiver (hun har jo ingen arbeidsgiver).

M.h.t. å starte og drive bedrift - som din kone nå står overfor, i og med at hun åpenbart blir selvstendig næringsdrivende - anbefaler jeg å studere veiledningen for dette i altinn. Link:

https://www.altinn.no/no/hjelp-til-regelverk/

Her finner hun sikkert veldig mye som kan være nyttig.
 

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Innlegg
19.525
Antall liker
7.854
Torget vurderinger
0
Nå er jeg på noe tynn is rent juridisk og ganske sikkert hva gjelder moral, men la gå ! :p

Opprett et AS eller helst et NUF ( Utenlandskregistrert Norsk Foretak ) da det er billigere. Dette NUF'et kjøper rettighetene til din kones produksjon for 39K ( Hvis nå 40K er en grense ). Et overskudd fra NUF'et kan man sikkert med litt kløktig hjelp kunne utsette beskatningen av.

I gamle dager kunne man sikkert ha opprettet et komandittselskap der NUF'et var involvert på en måte så skatten ble utsatt langt inn i evigheten, men her vet jeg positivt at reglene er endret siden den gangen jeg var inne i komandittselskap. Uten at jeg tør foredra noe om hvordan reglene er i dag.

Uansett vil en revisor kunne hjelpe deg med hva som er lovlig og mest fornuftig i din/deres situasjon. Understrek dog for rådgiveren din at det må være 100% lovlig! Det finnes mange kreative sjeler der ute. ( Som yours truly ;D ) Uten dem ville mange adbvokater hatt lite å gjøre når det skal ryddes opp i etterkant, men det er en annen sak. ;D
 

Tuxflux

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
09.08.2008
Innlegg
261
Antall liker
0
Tusen takk for mange gode og informative svar! :D Har litt dårlig tid nå men her er det mye å lese og ta nytte fra. Takker og bukker alle sammen!
 

S.E.

Medlem
Ble medlem
12.11.2006
Innlegg
22
Antall liker
1
Sted
Nordmøre
Vedr organisasjonsform, nevnes både ENK, AS og NUF i tråden. I forhold til skatteplanlegging og sikkerhet kan det være fordelaktig å drive virksomheten fra et aksjeselskap (AS og NUF). Siden det her skal drives "i det små" kan NUF være det mest hensiktsmessige av disse. Her kreves hverken revisor eller innskudd av 100000 i aksjekapital, som kreves i et AS. Samtidig blir din kone ansatt i selskapet som lønnsmottaker og bestemmer selv hvor mye hun skal ta ut i lønn og må skatte for (personlig). Overskuddet i NUF-et beskattes med flat skatt på 28%. Det er dessuten selskapet og ikke kona di som står ansvarlig for alle forpliktelser som medfølger driften. I et enkeltpersonforetak hefter hun privat for alle forpliktelser.
 

LydMekk

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.08.2003
Innlegg
2.307
Antall liker
2
Ingen leverandører gir kreditt til NUF selskap lengre gr. dårlig rykte etterhvert fra en del lykkejegere.

ANS eller AS. Under 50K omsetning gjør at man ikke blir momspliktig.
 
Topp Bunn