Er det lydmessige forskjeller på solidcore og multistrand ledere?

K

Karl T.

Gjest
Inspirert av andre sine erfaringer med solidcore høyttalerledninger her på HFS, erstattet jeg 6 kv.
flertrådig (multistrand) leder med 12 kv. (2x6 kvadrat pr. pol) entrådige (solidcore) ledere i bassen på høyttalerene mine, som har mulighet for biwiring.
Forandring i lyden? Ja, absolutt!! Mindre "lodden" gjengivelse av basstoner. Det ble lettere å skille ut detlajer i de dypeste frekvensene, og basstransienter fremstår klart mer kontante og "raske". Merkelige greier! Er det doblingen i tverrsnitt, eller er det solidcore-prinsippet som fører til forandringen?


mvh

Edit: Mens jeg skrev, dukket det plutselig opp en tråd om samme emnet. Jeg får lese gjennom den og se om jeg blir noe klokere ;)
 

SagenS

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
26.11.2006
Innlegg
236
Antall liker
223
Sted
Oslo
Hei

Det kommer av at du slipper forstyrelser som man gjerne får i multicore, da signalet veksler mellom lederne.

Men prøv med 1 stk 1.5mm uisolert pr kanal isteden, bass blir bedre. Kjører med det nå, skal etter hvert tre på bomullsstrømpe fra Svalanser da det ser litt mildere ut og mindre fare for kortsluttning. Hvis du ikke vil prøve 1.5mm så prøv hvertfall uten isolasjon. Det ga dramatisk forbedring hos meg. Neste for meg blir 1.0mm Mundorf sølv/gull kabel. Lykke til ;D
 
Topp Bunn