Alt til hus og bolig Er Altibox-abonnent. Kan jeg skifte til en annen leverandør for ip-telefoni?

tkr

Æresmedlem
Ble medlem
27.03.2007
Innlegg
20.539
Antall liker
27.477
Sted
Nede i fjæresteinene
Torget vurderinger
2
Madammen er glad i å skravle i telefonen, særlig med slekt og venner i Tyskland. Dette har vært helt sutalaust frem til nå, men i det nye året har regningene fra Altibox blitt temmelig heftige. Vi har forsøkt å finne ut hvorfor, og det kan se ut til at Altibox har skrudd prisene for telefoni til Europa utenfor Norden kraftig opp. Jeg har gått gjennom alle mailer jeg kunne finne fra Altibox, uten å finne noen tegn til at vi er blitt varslet om dette. Merker at jeg blir kraftig irritert.

Nå finnes det jo andre leverandører av ip-telefoni. Er det noen som vet om det er komplisert å bruke en annen telefonileverandør samtidig som bredbånd fremdeles leveres fra Altibox?

Og er det noen som bruker andre leverandører og som er fornøyd?

For sikkerhets skyld: Jeg snakker ikke om mobiltelefoni, men fasttelefon.

mvh
 

AndersR

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.05.2011
Innlegg
5.063
Antall liker
3.738
Sted
Oslo
Torget vurderinger
1
IP-telefoni er i praksis bare en internettjeneste.

Det blir nesten som om du skulle kjøpt den en musikkstreamer. Det skal ikke være noe hinder for å bruke andre leverandører med mindre Altibox aktivt sperrer for dette, noe som vil være -veldig- rart om de gjør.
 
  • Liker
Reaksjoner: tkr

AndersR

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.05.2011
Innlegg
5.063
Antall liker
3.738
Sted
Oslo
Torget vurderinger
1
Jeg kom på nå at jeg for en hel del år siden hadde jeg faktisk både Altibox og Telio ip-telefoni selv. samtidig.
Var null problemer. Kobla til boksen som om det hadde vært en hvilken som helst annen dings som skulle på internett, venta noen minutter på at den skulle synke seg opp, og så var alt klart.
Var ingen behov for åpning av porter ellerno.
Da jeg brukte den samme løsningen på NextGenTel måtte jeg derimot ringe inn til supporten for å få de til å åpne opp en eller flere porter for meg så jeg kunne bruke den tjenesten. Gikk uproblematisk det også, men de hadde stengt den som default, og åpnet på forespørsel.
 
  • Liker
Reaksjoner: tkr

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Innlegg
22.082
Antall liker
10.486
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
Whatsapp, Facebook messenger, zoom etc. for den saks skyld. Disse tjenestene fordrer at de i andre enden også har det.
 

tkr

Æresmedlem
Ble medlem
27.03.2007
Innlegg
20.539
Antall liker
27.477
Sted
Nede i fjæresteinene
Torget vurderinger
2
Madammen har Skype. Og Whatsapp. Det hun ønsker er å kunne skravle i fasttelefon med venner&familie i Tyskland uten at det koster skjorta. Frem til ca. nyttår har det ikke vært noe problem, men kostnaden har økt voldsomt i år.

Ellers, takk for svar. :)

mvh
 
Sist redigert:

weld77

Æresmedlem
Ble medlem
19.09.2014
Innlegg
20.561
Antall liker
13.023
Du kan også be madamen skravle kortere tid og/eller sjeldnere i fasttelefonen. Det blir helt sikkert en høydare.
 

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
Ble medlem
03.11.2008
Innlegg
11.296
Antall liker
2.903
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Telio har et abbonement til 219 kr i måneden med fri bruk til Tyskland.

telip ip.jpg

Du får med telefon på kjøpet ved 12 mnd binding:

Her ser du prisene til mobil i Tyskland:
tyskland.jpg
 
  • Liker
Reaksjoner: tkr

storab

Overivrig entusiast
Ble medlem
23.12.2013
Innlegg
536
Antall liker
771
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
6
Madammen er glad i å skravle i telefonen, særlig med slekt og venner i Tyskland. Dette har vært helt sutalaust frem til nå, men i det nye året har regningene fra Altibox blitt temmelig heftige. Vi har forsøkt å finne ut hvorfor, og det kan se ut til at Altibox har skrudd prisene for telefoni til Europa utenfor Norden kraftig opp. Jeg har gått gjennom alle mailer jeg kunne finne fra Altibox, uten å finne noen tegn til at vi er blitt varslet om dette. Merker at jeg blir kraftig irritert.

Nå finnes det jo andre leverandører av ip-telefoni. Er det noen som vet om det er komplisert å bruke en annen telefonileverandør samtidig som bredbånd fremdeles leveres fra Altibox?

Og er det noen som bruker andre leverandører og som er fornøyd?

For sikkerhets skyld: Jeg snakker ikke om mobiltelefoni, men fasttelefon.

mvh
Altibox har ikke justert prisene på telefoni siden 1/7-2018.
Hun ringer samme nummer som før? (mobil i utlandet er dyrere enn fast)
 
  • Liker
Reaksjoner: tkr

tkr

Æresmedlem
Ble medlem
27.03.2007
Innlegg
20.539
Antall liker
27.477
Sted
Nede i fjæresteinene
Torget vurderinger
2
Altibox har ikke justert prisene på telefoni siden 1/7-2018.
Hun ringer samme nummer som før? (mobil i utlandet er dyrere enn fast)
Hei, det er jo det som er problemet. Det kan godt hende at prisene for fasttelefoni ikke har forandret seg, men Tyskland er tilsynelatende ikke lenger en del av pakken med fri telefoni. Det står seff ingen steder, men i år har alle telefonsamtaler blitt fakturert pr. minutt, og ikke lenger som en del av pakken.

Vi har ikke gjort noen forandringer, og har fremdeles samme pakken som før. Vi har heller ikke fått noen varsler om at det ikke lenger er fri telefoni til Tyskland.

mvh
 

storab

Overivrig entusiast
Ble medlem
23.12.2013
Innlegg
536
Antall liker
771
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
6
Det er 0.79 pr min til fasttelefoner i Tyskland, og 2.39 pr min til mobiltelefoner. Derfor jeg lurte på om den hun ringer har skiftet abonnement.
 
  • Liker
Reaksjoner: tkr

tkr

Æresmedlem
Ble medlem
27.03.2007
Innlegg
20.539
Antall liker
27.477
Sted
Nede i fjæresteinene
Torget vurderinger
2
Det er 0.79 pr min til fasttelefoner i Tyskland, og 2.39 pr min til mobiltelefoner. Derfor jeg lurte på om den hun ringer har skiftet abonnement.
Nei, Madammen har en datter i Berlin, hvor mesteparten av samtalene går. Hun har bare mobil, men til henne bruker Madammen Skype.

Foreløpig har vi ikke gjort noe. Men i morgen blir det en telefonsamtale med Bergen Fiber, hvor jeg kommer til å utbe meg en forklaring på dette her. Det er slett ikke usannsynlig at vi velger å avslutte telefonpakken i Altibox og gå over til en annen telefonleverandør.

mvh
 

skinnyboy

Overivrig entusiast
Ble medlem
20.06.2003
Innlegg
834
Antall liker
413
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Jeg må si at jeg rett og slett ikke skjønner at noen bruker «fasttelefon» i 2021, til land med god internettdekning.
Har en kone fra Brasil, og hun snakker med foreldrene i Brasil, og familie i Italia, via WhatsApp!

Vi har i dag Skype, Messenger, Zoom, WhatsApp, Google Meet, og sikkert mange andre muligheter.
Det er både krystallklar lyd og bilde på disse «plattformene», så det finnes ingen grunner til ikke å bruke dette, i mine øyne.

Min søster brukte også vanlig fasttelefon lenge, men å betale «tellerskritt» er blitt gammeldags.
Det er tross alt en grunn til at også SMS er blitt gratis, konkurranse fra andre meldingsklienter.
 
  • Liker
Reaksjoner: tkr

tkr

Æresmedlem
Ble medlem
27.03.2007
Innlegg
20.539
Antall liker
27.477
Sted
Nede i fjæresteinene
Torget vurderinger
2
Jeg må si at jeg rett og slett ikke skjønner at noen bruker «fasttelefon» i 2021, til land med god internettdekning.
Har en kone fra Brasil, og hun snakker med foreldrene i Brasil, og familie i Italia, via WhatsApp!

Vi har i dag Skype, Messenger, Zoom, WhatsApp, Google Meet, og sikkert mange andre muligheter.
Det er både krystallklar lyd og bilde på disse «plattformene», så det finnes ingen grunner til ikke å bruke dette, i mine øyne.

Min søster brukte også vanlig fasttelefon lenge, men å betale «tellerskritt» er blitt gammeldags.
Det er tross alt en grunn til at også SMS er blitt gratis, konkurranse fra andre meldingsklienter.
Da vi fikk fibernett for noen år siden, var flatrate ip-telefoni den beste løsningen vi fant. Vi har både Whatsapp og Skype. Faktisk sitter Madammen og snakker med en venn i Yukon over Skype ved siden av meg akkurat nå. :)



Mvh
 

noruego

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.06.2003
Innlegg
6.536
Antall liker
7.022
Hehe, kjente også at jeg ble litt fascinert over at noen er i markedet for siste skrik i fasttelefoni i 2021. Spesielt etter ett år med Corona og mer videokonferansing rund baut enn de fleste av oss vel har satt pris på...
 

weld77

Æresmedlem
Ble medlem
19.09.2014
Innlegg
20.561
Antall liker
13.023
Vi snakker om tyskere her, de er sjelden kjent for å endre på innøvde rutiner i en fei...

Samboeren min insisterer også på å ha fasttelefon. Forskjellen er at vi aldri bruker vår. Minner meg på å ta opp dette nok en gang, forresten og se om den kan forsvinne ut.
 
  • Liker
Reaksjoner: tkr

noruego

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.06.2003
Innlegg
6.536
Antall liker
7.022
Ikke bare tyskere. Moderen fikk subsidiert PC gjennom jobben for over ti år siden. Hun mente da som nå, at dette var noe aldeles unødvendig fiksfakseri. Satte opp PCen og kjørte et grunnkurs for henne. Seks måneder senere sjekket jeg, og hun hadde brukt PCen én time daglig. Flott, men til hva? Omtrent det eneste man ikke trenger en PC til å gjøre; - legge kabal.
 
  • Liker
Reaksjoner: tkr

tkr

Æresmedlem
Ble medlem
27.03.2007
Innlegg
20.539
Antall liker
27.477
Sted
Nede i fjæresteinene
Torget vurderinger
2
Ikke bare tyskere. Moderen fikk subsidiert PC gjennom jobben for over ti år siden. Hun mente da som nå, at dette var noe aldeles unødvendig fiksfakseri. Satte opp PCen og kjørte et grunnkurs for henne. Seks måneder senere sjekket jeg, og hun hadde brukt PCen én time daglig. Flott, men til hva? Omtrent det eneste man ikke trenger en PC til å gjøre; - legge kabal.
Du skal prøve ut hvordan det er å ha en snart 96-årig (norsk) mor som konsekvent nekter å ha noe med data å gjøre..... Selvangivelse fylles fortsatt ut på papir, inntil nylig gikk alle banktransaksjoner pr. brevgiro, omregistrering av en bil måtte skje ved personlig oppmøte på trafikkstasjon med medfølgende fullmakt (på papir, selvsagt).......

Masse gøy! 🤪

mvh
 

tkr

Æresmedlem
Ble medlem
27.03.2007
Innlegg
20.539
Antall liker
27.477
Sted
Nede i fjæresteinene
Torget vurderinger
2
Vi snakker om tyskere her, de er sjelden kjent for å endre på innøvde rutiner i en fei...

Samboeren min insisterer også på å ha fasttelefon. Forskjellen er at vi aldri bruker vår. Minner meg på å ta opp dette nok en gang, forresten og se om den kan forsvinne ut.
Noe av problemet ligger nettopp der. Om Madammen har tilgang på bredbånd og alskens kommunikasjonsapper, er det på ingen måte sikkert at det samme er tilfelle på den tyske mottakssiden. Madammens venninne bor midt inne i skauen i Lüneburger Heide. Der er bredbånd bare et løst rykte, og skal du få mobilkontakt, må du opp på loftet....

mvh
 

HasseBasse

OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
Ble medlem
29.10.2016
Innlegg
7.903
Antall liker
19.799
Sted
Hjortshøj, Danmark.
Torget vurderinger
2
@tkr
Samme her.
Mor 95.
Fikk en mobil, som hun kunne ha´ på seg, hvis hun skulle falde eller noe.
Den lå i skuffen til batteriet døde :LOL: :LOL:
 
  • Liker
Reaksjoner: tkr

tkr

Æresmedlem
Ble medlem
27.03.2007
Innlegg
20.539
Antall liker
27.477
Sted
Nede i fjæresteinene
Torget vurderinger
2
@tkr
Samme her.
Mor 95.
Fikk en mobil, som hun kunne ha´ på seg, hvis hun skulle falde eller noe.
Den lå i skuffen til batteriet døde :LOL: :LOL:
Mobil???? Hahaha, tell me all about it! 🤣

Mor min har mobil, jada! Rutinen for å ringe henne består i å la telefonen ringe minst 10x. Etter ring # 10 har hun vanligvis greid å finne riktig knapp til å ta imot samtalen. Jeg må alltid være forberedt på å ringe henne opp igjen to eller tre ganger i løpet av en samtale. "Jeg vet ikke hva jeg trykte på, men plutselig var du borte".

mvh
 

noruego

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.06.2003
Innlegg
6.536
Antall liker
7.022
Du skal prøve ut hvordan det er å ha en snart 96-årig (norsk) mor som konsekvent nekter å ha noe med data å gjøre..... Selvangivelse fylles fortsatt ut på papir, inntil nylig gikk alle banktransaksjoner pr. brevgiro, omregistrering av en bil måtte skje ved personlig oppmøte på trafikkstasjon med medfølgende fullmakt (på papir, selvsagt).......

Masse gøy! 🤪

mvh
Er der allerede. Moderen er blant dem som fortsatt er opprørt over at Sparebanken Vest ikke bare skulle være «kul» og endre navn til «1» (hvilket jeg deler), men slutte med sjekkhefte og fysisk sparebok med stempling.

Så lenge hennes antikverte Nokia fortsatt vil virke for analoge oppringninger vil det nok være oppoverbakke for smartere telefoni.
 
  • Liker
Reaksjoner: tkr

Multikanal

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.02.2004
Innlegg
1.465
Antall liker
885
Sted
Nordfjordeid
Torget vurderinger
1
Er der allerede. Moderen er blant dem som fortsatt er opprørt over at Sparebanken Vest ikke bare skulle være «kul» og endre navn til «1» (hvilket jeg deler), men slutte med sjekkhefte og fysisk sparebok med stempling.

Så lenge hennes antikverte Nokia fortsatt vil virke for analoge oppringninger vil det nok være oppoverbakke for smartere telefoni.
Sparebanken Vest finnes fortsatt her på Vestlandet. :cool:
 

Fenalaar

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.05.2002
Innlegg
8.474
Antall liker
6.793
Sted
Narvik
Torget vurderinger
3
Hvis det er noen av dere IP-telefon-folk som er interessert, så har jeg en Siemens Gigaset IP-telefon med trådløs-base liggende og slenge... Kan erhverves mot porto (eller om noen vil komme innom og hente i Narvik, så er den helt gratis)
E6EB7D27-FC32-4D0C-A245-8ECFC6184E55.jpeg

Johan-Kr
 
  • Liker
Reaksjoner: tkr

tkr

Æresmedlem
Ble medlem
27.03.2007
Innlegg
20.539
Antall liker
27.477
Sted
Nede i fjæresteinene
Torget vurderinger
2
Dette sklir litt ut nå, men ålreit....Jeg føler meg litt gammel. Bø i Telemark anno 1969:

sveivetelefon.jpg

En tilsvarende modell hang på veggen utenfor matsalen til Bø Gymnas og Statsrealskule. Eneste kommunikasjon med utenverden.

På Foldsæ Landbruksskule i Fyresdal anno 1974 sto det en slik:

sveivetelefon2.jpg

Hos mor min på Moldhaugen står det fremdeles en slik i gangen:

ericofon.jpg

Jaja....Er det noe rart at jeg klamrer meg til fasttelefonen?

mvh
 
Sist redigert:

E. Largo

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2007
Innlegg
8.784
Antall liker
15.783
Sted
Disco Volante
Torget vurderinger
2
Fasttelefonen min ble sagt opp etter at en ivrig selger fra Telenor ringte meg opp og kunne tilby meg VIP status. Det vil si at mot at jeg betalte ett ekstra beløp per måned så skulle jeg slippe å stå lenge i kø ved eventuelle klager jeg måtte ha :rolleyes:
Det nærmer seg vel 20 år siden det skjedde og jeg kan ikke si at jeg har savnet den en eneste dag siden.
 
Topp Bunn