Epos ES14 - kondensatorbytte?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Bukowski

    Medlem
    Ble medlem
    27.11.2002
    Innlegg
    20
    Antall liker
    7
    Har nylig gått innkjøp av et par ovennevnte ht, og oppdaget at det var veldig svak lyd (nesten ingenting) fra den ene diskanten, samt det jeg vil kalle noe "glassaktig" lyd fra den andre diskanten. Det jeg vet er at det ikke er gjort noe med komponenter i disse, og alt er da originalt. I følge tidligere og eneste eier ble de kjøpt i juni '93, så jeg tenker uttørkerde kondensatorer kan være årsak til det som i utgangspunktet kan oppfattes som en defekt diskant, samt den andre som høres litt rar ut? Noen ideer, evt forslag til hvilke kondensatorer en bør bruke her? Disse høyttalerne har - hvis jeg har forstått det korrekt - ikke delefilter, men kondensator koblet direkte på diskantene. Jeg har også restaurert dem kosmetisk, så det hadde vært surt å ikke fått fikset de til fungerende stand.
    Takk for tips!

    Mvh Kenneth
     

    Hurra_mann

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    12.01.2006
    Innlegg
    427
    Antall liker
    212
    Når jeg googler og finner bildet av baksiden på ES14 så ser det ut som det er lagt opp til biwire. Er du sikker på at du har koblet riktig og har god kontakt bak på hver høyttaler? Mer googling viser at det også finnes ES14 med bare to tilkoblinger. Hvilken versjon har du?

    Tipper du må skru ut basselementene for å komme til delefilterkomponentene. Legg ut bilder av hva du finner!
     

    Bukowski

    Medlem
    Ble medlem
    27.11.2002
    Innlegg
    20
    Antall liker
    7
    Hei.

    Det stemmer visst, at de finnes i to versjoner, og jeg har den med doble terminaler. Vel, jeg testet kabel direkte i øverste terminal, og det samme skjedde som ved singlewire-kobling. Det kommer fullstendig lyd fra basselementet, for øvrig. Jeg har gjerne husket eller lest feil, men forstod det som at disse ikke har delefilter?

    Mvh Kenneth
     

    Hurra_mann

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    12.01.2006
    Innlegg
    427
    Antall liker
    212
    Test i Stereophile her: https://www.stereophile.com/standloudspeakers/566/index.html

    Sitat:
    The drivers in the Epos 14 are custom-manufactured to Robin Marshall's specifications. The bass/mid unit is formed from a polymer said to be highly stable in the face of temperature and humidity variations, and its suspension is designed for linearity in both directions of travel. It incorporates a short voice-coil operating in a long magnetic gap (over three times the length of the coil). The driver is apparently also designed for a minimum required crossover—in fact, there is no crossover in the woofer circuit; it rolls off naturally.

    There is a high-pass filter in the tweeter circuit, consisting of a single capacitor. That's it. It does even the Monitor Audio's minimal dividing network one better. Thus the Epos 14 is clearly of the "crossoverless is more" school. It goes about as far as possible at the present state of the art in eliminating the crossover—no one has yet come up with a way of eliminating the need for a capacitor, at the very least, to protect the tweeter.

    Etter hva jeg leser av dette er hele delefilteret en kondansator i serie med diskantelementet. Denne er sikkert lett å bytte ut hvis du har en loddebolt. Finn verdien så skal vi på 'sentralen hjelpe deg videre.
     

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.133
    Antall liker
    10.599
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Mener det står en bennic kondis der. Tror ikke den er tørket ut men kan nok byttes for sjelefred :) er det brukt ferrofluid i diskantene? (Magnetisk olje) tørker og harskner den kan slikt oppleves
     

    Hurra_mann

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    12.01.2006
    Innlegg
    427
    Antall liker
    212
    Mener det står en bennic kondis der. Tror ikke den er tørket ut men kan nok byttes for sjelefred :) er det brukt ferrofluid i diskantene? (Magnetisk olje) tørker og harskner den kan slikt oppleves
    Tanken om ferrofluid er veldig god. Jeg kan ikke se noe om dette i Stereophile testen. Men jeg har et par B&W DM7SE med permanent parkerte diskanter selv. Usj, ferrofluid er noe dritt!
     

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.133
    Antall liker
    10.599
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Her har BB byttet på es14

     

    Bukowski

    Medlem
    Ble medlem
    27.11.2002
    Innlegg
    20
    Antall liker
    7
    Mange takk for svar, alle sammen :) Ja, det kan jo godt være at selve diskanten er ødelagt, men jeg opplevde sammen fenomen med noen enda eldre Mordaunt Short jeg hadde tidligere; samme lave, svake surrelyden i den ene diskanten. Sjekket aldri opp i det på de, ble bare solgt som et rep-objekt.
    Tenker at det kan være verdt å invistere noen kroner og litt tid på å teste nye kondensatorer, eller hva tenker dere?
     

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.133
    Antall liker
    10.599
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Skru de fra hverandre og finn ut hva problemet er først. Mener det står en 2.2uf bennic i es14 (1.5uf i es11) samt en motstand jeg ikke husker verdien av. Jeg bygget om fra biwire til singlewire også på et par es11 jeg pusset opp for noen år siden.
     

    Bukowski

    Medlem
    Ble medlem
    27.11.2002
    Innlegg
    20
    Antall liker
    7
    Foresten kult at du registrerte deg i 2002 og la inn første innlegg idag :) Velkommen til den aktive delen av HFS :)
    Hehe, jeg la også merke til det, selv om det ikke stemmer. Har ikke brukt kontoen på en del år, men var aktiv før det, så det har sikkert blitt slettet i forbindelse med omprofilering og endring av nettsiden :D
     

    Bukowski

    Medlem
    Ble medlem
    27.11.2002
    Innlegg
    20
    Antall liker
    7
    Skru de fra hverandre og finn ut hva problemet er først. Mener det står en 2.2uf bennic i es14 (1.5uf i es11) samt en motstand jeg ikke husker verdien av. Jeg bygget om fra biwire til singlewire også på et par es11 jeg pusset opp for noen år siden.
    Ja, får gjøre det :) Er det for øvrig åpenbare tegn på en ødelagt kondensator?
     

    Drossel

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    9.900
    Antall liker
    3.227
    Jeg havde Epos 11 og det gjorde ikke meget forskel å skifte til Blå Ero. Sådan en Bennic burde holde en menneskets liv ud.
     

    Bukowski

    Medlem
    Ble medlem
    27.11.2002
    Innlegg
    20
    Antall liker
    7
    Jeg havde Epos 11 og det gjorde ikke meget forskel å skifte til Blå Ero. Sådan en Bennic burde holde en menneskets liv ud.
    Hmm, ok. Vil du tro at mitt problem kan ha en annen grunn heller? Som nevnt tidligere ang ferrofluid, feks?
     

    Drossel

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    9.900
    Antall liker
    3.227
    Desværre har jeg ingen forstand på det. Jeg solgte mine Epos efter et år eller to.
     

    lassemann

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.05.2007
    Innlegg
    2.947
    Antall liker
    4.610
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    1
    Jeg har nye orginale registere til diskanten om du trenger. Dette er høyttalere å dø for når de spiller.. 😉 Mvh lassemann
     

    Lazarus

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    03.02.2018
    Innlegg
    394
    Antall liker
    1.207
    Sted
    Trondheim
    Hei,
    Har et par MCap Supreme liggende som jeg i sin tid brukte i mine ES14. Forbedring i forhold til Bennicene som sto i og sikkert enorm forbedring i forhold til uttørkede Bennic :)
    Send meg en pm om du vil overta de for en rimelig penge.
    mvh

    C72EBA62-2382-4BB3-86C7-1F1F43C74FDE.jpeg
     

    Bukowski

    Medlem
    Ble medlem
    27.11.2002
    Innlegg
    20
    Antall liker
    7
    Fikk endelig anledning til å åpne de opp og ta en titt inni, og umiddelbart ser det ut som kondensatorene er i ok form, dvs ingen tegn til lekkasje, men de kan vel gjerne være tørre og dårlige innvendig allikevel?
    Det jeg dog merker meg er en forskjell visuellt på selve diskantene. Den med lite eller ingen lyd i, har en skjevhet i membranen i den ytterste sølvgrå koppen/hetta, og dermed også muligens luftlekkasje ut ifra det jeg kan se. Legger ved noen halvkjipe mobilbilder i forsøk på å illustrere. Her er det vel gjerne lurt å bytte begge registrerene, som påpekt tidligere i tråden? Ved å gjøre det er de i hvertfall i topp stand og sannsynligvis mange gode leveår igjen.
     

    Vedlegg

    Bukowski

    Medlem
    Ble medlem
    27.11.2002
    Innlegg
    20
    Antall liker
    7
    Som man kan se er det tilsynelatende ingen forskjell på kondensatorene, men diskantene har en viss forskjell i opphenget.
     

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.133
    Antall liker
    10.599
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Kan nesten se ut som om diskanten er "blåst" ut av magnetgapet sitt og bare er sånn halvveis nedi. Da blir det ikke mye bevegelse der...
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.291
    Antall liker
    16.341
    Sted
    Østfold
    Om man ikke klarer å få den nedi gapet igjen må nok den ene byttes. "glassaktig" lyd er ganske typisk om man dytter øret helt inn mot diskanten, så det kan godt tenkes den ene er helt i orden.
     

    Bukowski

    Medlem
    Ble medlem
    27.11.2002
    Innlegg
    20
    Antall liker
    7
    Om man ikke klarer å få den nedi gapet igjen må nok den ene byttes. "glassaktig" lyd er ganske typisk om man dytter øret helt inn mot diskanten, så det kan godt tenkes den ene er helt i orden.
    Den sitter visst fast slik, ja. Ingen mulighet til å bevege på den, og domen er veldig sensitiv på bulkskader ved berøring. Ja, du sier noe der, kanskje det duger å bytte spole/dome på den ene og satse på at det holder.
     

    6bm8

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.01.2005
    Innlegg
    2.020
    Antall liker
    619
    Sted
    Gressvik/Fredrikstad
    Torget vurderinger
    1
    Er det oljekjøling i magnetgapet? Har vært borte i at oljen tørker å blir til en seig guffe. Diskantene vil oppføre seg slik du forklarer.
    På noen Jbl K2 s9800 måtte magnetgapet renses og få tilført ny olje. De ble som nye igjen.
     

    cbarth1

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2012
    Innlegg
    2.197
    Antall liker
    2.444
    Sted
    Arendal
    Torget vurderinger
    2
    Blue Aran UK har ferrofluid av god kvalitet, kjøpte derfra til noen Vifa D19 diskanter for en tid tilbake.
    Bare som en motvekt til Mundorf klanen så er ikke jeg så begeistret for dem. Har prøvd sølv i olje og standard mcap supreme.
    Mitt tips i fornuftig prisklasse er Jantzen Alumen Z og Duelund cast motstander. Mye smoothere og behageligere.
     

    Bukowski

    Medlem
    Ble medlem
    27.11.2002
    Innlegg
    20
    Antall liker
    7
    Er det oljekjøling i magnetgapet? Har vært borte i at oljen tørker å blir til en seig guffe. Diskantene vil oppføre seg slik du forklarer.
    På noen Jbl K2 s9800 måtte magnetgapet renses og få tilført ny olje. De ble som nye igjen.
    Hmm, jeg er faktisk usikker, kunne tenkt meg å vite det selv. Noen som vet?
     

    lassemann

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.05.2007
    Innlegg
    2.947
    Antall liker
    4.610
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    1
    Det er slike jeg har liggende.. Er spolene eller domen skadet er dette eneste redning for disse diskantene.. 😉

    Mvh lassemann
    DSC_1539.JPG
    DSC_1540.JPG
     

    lassemann

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.05.2007
    Innlegg
    2.947
    Antall liker
    4.610
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    1
    Blue Aran UK har ferrofluid av god kvalitet, kjøpte derfra til noen Vifa D19 diskanter for en tid tilbake.
    Bare som en motvekt til Mundorf klanen så er ikke jeg så begeistret for dem. Har prøvd sølv i olje og standard mcap supreme.
    Mitt tips i fornuftig prisklasse er Jantzen Alumen Z og Duelund cast motstander. Mye smoothere og behageligere.
    Jeg er ikke nødvendigvis en del av "Mundorf klanen", men har tidligere benyttet disse når de var betalbare. Jeg er helt enig at Jantzen er suverene kondensatorer.. 😉
     

    cbarth1

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2012
    Innlegg
    2.197
    Antall liker
    2.444
    Sted
    Arendal
    Torget vurderinger
    2
    Jeg er ikke nødvendigvis en del av "Mundorf klanen", men har tidligere benyttet disse når de var betalbare. Jeg er helt enig at Jantzen er suverene kondensatorer.. 😉
    Har prøvd Superior Z, Silver Z, Standard Z og Alumen Z. Liker Alumen Z mye bedre enn de andre....
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn