Entry level rørforsterker

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • whitenr9

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    09.09.2005
    Innlegg
    55
    Antall liker
    0
    Torget vurderinger
    2
    Hei, driver og vurderer om jeg skal gå i anskaffelse av et lite anlegg nr.2 , og har da litt lyst å prøve ut noe nytt. Tenkte da på et par små stativhøyttalere og kanskje en liten rørforsterker til en billig penge.Har ikke bestemt meg for høyttalere, men lyst og kanskje prøve meg på et DIY prosjekt, og signalkilde får man finne ut av etterhvert. Akkurat nå er det forsterkeren jeg er mest interessert i å få tips på! :)

    Hvor billig kan man få en dugende rørforsterker? og gjerne en som er i litt liten fysisk størrelse også! Ser for meg at jeg ikke vil legge mer enn 5k i forsterkeren, og gjerne billigere. (hvis mulig)
     

    whitenr9

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    09.09.2005
    Innlegg
    55
    Antall liker
    0
    Torget vurderinger
    2
    MAE Set? Den må du forklare nærmere, tok et google søk uten å bli særlig klokere.. :p

    Har tittet litt på denne saken som jeg synes virker interessant, Cayin Spark MT 12A: http://www.ornec.com/product/NO/100369/

    Hvis jeg har regnet rett så vil den ikke koste så mye over 4000,- inkl frakt og toll greier.
     

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.130
    Antall liker
    10.593
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Tror det står endel om MAE SET1 på diy forumet...
    Vent litt så skal jeg sjekke...
    ..
    ..
    ..
    ..
    ..
    ..
    Motron-Audiomix (og visstnok konstruktøren) sitt prosjekt.
    Mer informasjon i lenkene under. MAE SET 1 får du ved henvendelse til Motron.
    http://www.hifisentralen.no/

    Ellers så kan du søke på mae f.eks. her på sentralen. Tror det kommer litt info da.
    Jeg sitter med en gprs linje og mobilkonto løsning her på hytta, så det går liksom ikke så fort. Blir ikke så bra heller ;-)
     

    whitenr9

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    09.09.2005
    Innlegg
    55
    Antall liker
    0
    Torget vurderinger
    2
    Takker for svar. :) DIY forsterker hadde jo selvsagt vært spennende, jeg har lite peiling eller lodde erfaring, men man kan jo alltids lære! Men syntes den var litt dyr da. 6000,- lå den vel på utifra det jeg så i tråden.

    Den fra NYsound var jo rimelig, og virket lovende, men ikke særlig pen å se på.. ja jeg bryr meg nok desverre om sånt også! ;)
     

    Audiomix

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.07.2004
    Innlegg
    13.111
    Antall liker
    4.964
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    28
    Takker for svar. :) DIY forsterker hadde jo selvsagt vært spennende, jeg har lite peiling eller lodde erfaring, men man kan jo alltids lære! Men syntes den var litt dyr da. 6000,- lå den vel på utifra det jeg så i tråden.

    Den fra NYsound var jo rimelig, og virket lovende, men ikke særlig pen å se på.. ja jeg bryr meg nok desverre om sånt også! ;)
    MAE SET1: Er du interessert i lyden, bør du høre den først. Har fått meget god kritikk og det benyttes kun førsteklasses (det aller meste NOS) komponenter. Lite peiling på lodding? Kan du skru da?
     

    Vedlegg

    eiv_karst

    Fersking
    Ble medlem
    07.08.2006
    Innlegg
    2
    Antall liker
    0
    hvis du kan klare å strekke deg til ti lapper finnes det et pennende alternativ fra Australia. Melody SP-3

    den skal koste 9'995kr i norge - maxwell import skal ta den inn - de venter visst på den i disse dager - jeg skal i alle fall ha en.... se sinnsykt super test i fra seriøse hifi + i england - den skal i følge ryktene spille en del bedre enn både Prima Luna og alle de andre kina sakene....
    les testen:

    http://www.melody-europe.com/pdf/hifiplusp3.pdf

    2*40 watt gir den - det skulle holde!

    og så er den sinnsykt fin å se på...

    link:

    http://www.melody-europe.com/fr/amplis.htm
     

    whitenr9

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    09.09.2005
    Innlegg
    55
    Antall liker
    0
    Torget vurderinger
    2
    Blir vel desverre vanskelig og få hørt først når man bor langt oppi nord.. Men den virket veldig spennende ja. Er forholdsvis teknisk anlagt så skulle vel klart å sette sammen noe, men synes 6000,- for en DIY forsterker var litt for mye akkurat nå. Blir jo alltid litt ekstra utgifter med DIY prosjekter med tanke på verktøy osv.

    edit: 10k blir nok litt i drøyeste laget, får heller oppgradere med tiden. ;)
     

    Vedlegg

    Audiomix

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.07.2004
    Innlegg
    13.111
    Antall liker
    4.964
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    28
    Blir jo alltid litt ekstra utgifter med DIY prosjekter med tanke på verktøy osv.
    Godt verktøy kan komme godt med i andre sammenhenger også. Med hensyn til MAE SET1 er det ikke stort du trenger så lenge skruene er 3 og 4mm.
     

    Espen R

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Innlegg
    10.113
    Antall liker
    2.648
    Brynjar Kvanlid fra Motron var innom meg for et par dager siden og lempet av MAE SET1 med ønske om at jeg skulle lytte og gi tilbakemeldinger.
    Stativhøyttalerne jeg spiller på nå har en følsomhet på 89 db, og en nominell impedance på rundt 6 Ohm. Dette er ikke en god match. Denne forsterker krever klart mer lettdrevne høytt. Tipper rundt 92-94 db. er nødvendig.

    Lydmessig tør jeg ikke å gi noe definitive svar. Men indikasjonene er at dette er en forsterker av meget høy klasse. Lydmessig tipper jeg den bortimot er uten konkurrenter, prisen tatt i betraktning. Dette er moderne rørlyd, og det er absolutt positivt ment, sett fra mitt ståsted. Javn frekvensgang, bredbåndet i gjengivelsen, transparent og (antakeligvis) ganske dynamisk i gjengivelsen. Men dette siste fikk ikke jeg realisert med mine høyttalere, men jeg tror dynamikken er i orden.
    Sist men ikke minst, dette er en forsterker som definitivt slipper lytteren inn i musikken! Value-for-money så det holder :)
     

    Espen R

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Innlegg
    10.113
    Antall liker
    2.648
    Blir vel desverre vanskelig og få hørt først når man bor langt oppi nord..
    Det ene eksemplaret av MAE SET1 er i Troms NÅ! Du har fått mail. ;)
     

    Vedlegg

    impulse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Innlegg
    13.199
    Antall liker
    7.674
    Sted
    Hølen
    MAE SET 1 er utvilsomt verd pengene og vel så det, men "eye-candy" er det jo ikke, akkurat...
    Ellers ligger det en Jasmine EL34 PP til salgs på sentralen, og om jeg ikke husker feil, fikk den strålende omtale i Fidelity.
    Kanskje et sted å begynne?
     

    andreas

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.10.2003
    Innlegg
    2.366
    Antall liker
    146
    Brynjar kommer til meg i dag med MAE set, og ettersom jeg skjønner skal den på en liten rundtur. Ikke noe problem for meg å levere den over til andre i Tromsø området.
     

    Audiomix

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.07.2004
    Innlegg
    13.111
    Antall liker
    4.964
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    28
    Så enkelt da! Avstander til tross. Stell pent med SET'en. Ikke overlat den til Posten. De gjorde alt mulig for å ødelegge den på vei til Karmøy. Det skal noen G-krefter til for å slå løs transformatorer. Og for å banke komponentene flatt ned mot chassis.
    Apropos følsomhet: Jeg har spilt en god del på begge demomodellene koblet til mine gamle DM-6. Ukjent følsomhet, men godt under 90dB. Har ikke følt behov for mer effekt. Kommer selvfølgelig an på musikken og egen smak. Nå skal det bli interessant å koble en av de til mine MonoPulse høyttalere med minst "dobbelt" så høy følsomhet.
     

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.130
    Antall liker
    10.593
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Fikk ikke tid til å teste den da den var på rundtur i Karmøy, men jeg ble kontaktet av en entusiast som sa nettopp det at posten ikke hadde vært greie.

    Blir interessant å høre hvordan den låter på høyttalere med opp i mot 160 dB følsomhet ;-)
     

    Audiomix

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.07.2004
    Innlegg
    13.111
    Antall liker
    4.964
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    28
    Synd at den ble ødelagt og måtte returnres før alle som var interessert hadde fått teste den. Den kommer sikkert tilbake utpå høsten en gang. Til tross for mishandlingen, spilte den faktisk. Jeg rettet skadene og fikk balanse mellom kanalene før den dro på tur nordover. Det finnes SET1 i Vestfold også. Den blir trolig i området en stund til. 160dB?
     

    Vedlegg

  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn