Enkleste vei til å komme i gang med HD basert avspilling?

ole

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.01.2004
Innlegg
767
Antall liker
109
Sted
Bærum
Har lyst til å teste ut HD basert avspilling, men er nokså grønn på dette. Dette er utstyret jeg har og skal bruke:

- Synology DS 411j NAS server. Den er koblet til trådløst rutermodem med kabel.
- Rørbasert stereo-anlegg i en annen del av huset, men innenfor trådløs sone.
- Foreløpig DAC: Hegel HD2.
- Wimp abonnement via Canal Digital


1. Hva er enkleste måte å få streamet WIMP over til Hegel HD2? HD2 må jo kobles til Preampen så dermed trenges en trådløs mottager inn i HD2 vil jeg tro.

2. Tips om enkleste måte å sende rippet musikk som ligger på NAS serveren over nettet til HD2?

Om jeg kunne bruke samme løsning for både WIMP streaming og for avspilling fra NAS server er det jo elegant, men hvordan?


Mvh Ole
 

Just4Fun

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.11.2005
Innlegg
1.469
Antall liker
29
Sted
Sauda
Torget vurderinger
1
Det enkleste og mest elegante vil vel være en Squeezebox Touch. Problemet er vel DAC som kun har USB inn. Du må ha HD10 for å få digital inn.
Fordel med Squeezebox er at du får alt integrert, lokal musikk,Wimp og radio alt integrert i et interface. Med et nettbrett som fjernkontroll har du en kjempe løsning.


Edit: Kom akkurat på, det finnes en mulighet for å konvertere USB inngangen på touch til utgang for lyd http://forums.slimdevices.com/showthread.php?t=82110 Så da kan du bruke HD2
 

ole

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.01.2004
Innlegg
767
Antall liker
109
Sted
Bærum
stejorge skrev:
Det enkleste og mest elegante vil vel være en Squeezebox Touch. Problemet er vel DAC som kun har USB inn. Du må ha HD10 for å få digital inn.
Fordel med Squeezebox er at du får alt integrert, lokal musikk,Wimp og radio alt integrert i et interface. Med et nettbrett som fjernkontroll har du en kjempe løsning.
Takker.

Ja, min Hegel HD2 har kun USB inn, og tenkte ikke bytte ut denne i første omgang. Noen måte å få denne koblet på det trådløse nettet på?

Og; hvordan få de rippede filene fra NAS serveren inn i USB inngangen på DAC'en uten å strekke kabel gjennom halve huset?

edit: så din link, men dette virket som en ekspert-oppskrift ...er nok ikke på det nivået er jeg redd....
 

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Innlegg
20.540
Antall liker
7.230
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Ole skrev:
stejorge skrev:
Det enkleste og mest elegante vil vel være en Squeezebox Touch. Problemet er vel DAC som kun har USB inn. Du må ha HD10 for å få digital inn.
Fordel med Squeezebox er at du får alt integrert, lokal musikk,Wimp og radio alt integrert i et interface. Med et nettbrett som fjernkontroll har du en kjempe løsning.
Takker.

Ja, min Hegel HD2 har kun USB inn, og tenkte ikke bytte ut denne i første omgang. Noen måte å få denne koblet på det trådløse nettet på?

Og; hvordan få de rippede filene fra NAS serveren inn i USB inngangen på DAC'en uten å strekke kabel gjennom halve huset?

edit: så din link, men dette virket som en oppskrift for nerder og hackere....er nok ikke på det nivået er jeg redd....
En Squeezebox Touch har støtte for trådløst nett, så den kan bare koble seg til nettet ditt.

Hvis du ikke vil "hacke" squeezebox-en (Det hadde ikke jeg giddet styre med heller), og ikke vil skaffe en DAC med spdif-innganger (en slik kan være kjekk å ha på mange andre måter også), er vel den eneste måten å bruke en mini-PC med trådløst nett og usb-utgang. Mac Mini eller en Acer Revo, f.eks. ...Men da er det vanskelig å klare seg uten en skjerm. Hvis TV-en henger ved anlegget er jo det en løsning, men jeg synes at en Squeezebox Touch er en vesentlig mer elegant løsning.

...Men det kan jo også hende at du har lyst på en PC i stua, så...
 

ole

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.01.2004
Innlegg
767
Antall liker
109
Sted
Bærum
stejorge skrev:
Ser ut som om det er kommet en plugin for USB nå, så du slipper å "hacke" selv http://forums.slimdevices.com/showthread.php?t=93310 så da er det jo bare å kjøre på ;)
Takker, men ser ikke veldig enkelt ut det der, så tror nok rådet om en liten mini-pc (som jeg også kan bruke som "overvåker" til min lille Reva el-bil) er den enkleste veien for min del :)

Mvh Ole
 

Just4Fun

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.11.2005
Innlegg
1.469
Antall liker
29
Sted
Sauda
Torget vurderinger
1
Vet ikke om det er "enklere", det er mye mer kronglete å få satt det opp slik at en kan bruke fjern kontroll for Wimp og avspilling av lokal lagret musikk. Å installere plug-in er ganske enkelt i Logitech Media Server. Tror uansett du ville blitt mer fornøyd med denne løsningen en en PC m.t.p kontrollering og bruker vennlighet.
 

nma

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.12.2003
Innlegg
4.702
Antall liker
522
Torget vurderinger
1
stejorge skrev:
Ser ut som om det er kommet en plugin for USB nå, så du slipper å "hacke" selv http://forums.slimdevices.com/showthread.php?t=93310 så da er det jo bare å kjøre på ;)
USB-hacken har egentlig aldri fungert? Muligens i en eller annen tidlig firmware, og da kun mot 16bits adaptive DACer. Ihvertfall ikke asynkrone 24/96 Dacer. (Asynkrone 24/192 DACer vil ikke fungere under noen omstendigheter, hvis ikke DACen har mulighet for å switche mellom USB Class 1 og 2, iogmed det krever en nyere ALSA-versjon) Mener å huske at dette var en begrensning av hardware/operativsystem/ eldgammel ALSA. Sånn sett ser det ingen overraskelse at det måtte til en rekompilert kernel for å få dette til. Poenget mitt er likevel at dette er såpass på betastadiet at det blir å skyte seg selv i foten å anbefale dette til en novise.
(I tilleg er det også usikkert hva som skjer når man spiller av 24/16bits filer med 88.2khz iogmed Hegel HD2 ikke støtter dette)
 

ole

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.01.2004
Innlegg
767
Antall liker
109
Sted
Bærum
Man skrev:
stejorge skrev:
Ser ut som om det er kommet en plugin for USB nå, så du slipper å "hacke" selv http://forums.slimdevices.com/showthread.php?t=93310 så da er det jo bare å kjøre på ;)
USB-hacken har egentlig aldri fungert? Muligens i firmware, og 16 bits adaptive DACer. synkrone 24/96 Dacer. (Asynkrone 24/192 DACer USB Class 1 og 2, en nyere ALSA-versjon) elddgammel ALSA. Å skyte seg selv i foten å anbefale dette til en novise.
Akkurat. Takker. Det var det jeg trodde. Har tatt vekk de ordene jeg forstod, og det er omtrent like mange igjen.....er nok ikke den fødte hacker jeg nei :)

Ole
 

nightowl

Medlem
Ble medlem
16.01.2009
Innlegg
38
Antall liker
25
Hvis man har "gratis"-Wimp (basic) fra Canal Digital, så kan det uansett ikke kjøres på Squeezebox


mvh
 

nma

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.12.2003
Innlegg
4.702
Antall liker
522
Torget vurderinger
1
Man kan oppgradere slik at det koster 49,- mnd
 

CDWMcInSpots

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.09.2010
Innlegg
7.551
Antall liker
564
Sted
Bergensregionen
Trådstarter har signalisert eksplisitt og implisitt at han ikke kan så mye om IT, datamaskinbasert lyd o.l. og at han ikke ønsker å bruke mange penger (i hvert fall i starten). Det ser det ut som om noen av bidragsyterne ikke har fått med seg.

Hvis trådstarter har en bærbar datamaskin og ønsker å forsøke og teste litt først er det enkleste å koble:
Bærbar datamaskin -> USB -> Hegel HD2 -> Analog kabel -> Stereoanlegg

Bærbar datamaskin kan få musikk via trådløst nettverk. Den kan både spille fra trådstarters NAS og Canal Digital-WiMP uten ekstra kostnader. Han kan også benytte det samme til f.eks. YouTube.

M.a.o. hvis trådstarter har en bærbar datamaskin, har han alt han trenger for å prøve.

Etter å ha fått litt erfaring, kan han forsøke andre foreslåtte løsninger.

Audio Pro WF100 er et praktisk alternativ til f.eks. Hegel HD2 for slike formål.
 

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Innlegg
20.540
Antall liker
7.230
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
nightowl skrev:
Hvis man har "gratis"-Wimp (basic) fra Canal Digital, så kan det uansett ikke kjøres på Squeezebox


mvh
Jeg har og gjør i alle fall det.
 

CDWMcInSpots

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.09.2010
Innlegg
7.551
Antall liker
564
Sted
Bergensregionen
Dazed skrev:
nightowl skrev:
Hvis man har "gratis"-Wimp (basic) fra Canal Digital, så kan det uansett ikke kjøres på Squeezebox
Jeg har og gjør i alle fall det.
Det var nytt og i strid med tidligere informasjon på HFS.

Hvordan gjør du det?
Hvordan er avspillingskjeden inkl. programvare, maskinvare, nettverk, IT og audio?

På forhånd takk.
 

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Innlegg
20.540
Antall liker
7.230
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
CDWMcInSpots skrev:
Dazed skrev:
nightowl skrev:
Hvis man har "gratis"-Wimp (basic) fra Canal Digital, så kan det uansett ikke kjøres på Squeezebox
Jeg har og gjør i alle fall det.
Det var nytt og i strid med tidligere informasjon på HFS.

Hvordan gjør du det?
Hvordan er avspillingskjeden inkl. programvare, maskinvare, nettverk, IT og audio?

På forhånd takk.
Jeg registrerte meg som wimpbruker på www.canaldigital.no, aktiverte plugin-en i LMS og trykket inn wimp-brukernavn og passord på www.mysqueezebox.com. Så virket wimp på touch-en. Såvidt jeg forsto må man oppgradere til premium for å få det på mobile enheter, men det funket i alle fall på squeezeboxen min. Har forresten ikke brukt det siden, men...
 

CDWMcInSpots

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.09.2010
Innlegg
7.551
Antall liker
564
Sted
Bergensregionen
Det var rart, men positivt.

Etter litt søk fant jeg følgende innlegg:
mags skrev:
Gratis-WIMP fra Canal Digital virker IKKE med SqueezeBox. Prøvde forgjeves å sette opp, kontaktet WIMP for hjelp, og ble fortalt at man må ha premium-abonnement. Så elendig var altså det tilbudet.
Kanskje det er forskjell i støtten på Squeezebox Touch/Radio og de eldre produktene?
 

Just4Fun

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.11.2005
Innlegg
1.469
Antall liker
29
Sted
Sauda
Torget vurderinger
1
Han spurte jo forsåvidt etter enkleste, ikke billigste. Det er ikke slik at billigst alltid er det enkleste. ;D

I.M.O er Squeezebox enklest hvis en skal spille av både lokal media og Wimp, ihvertfall med tanke på kontrollering og bruker vennlighet. Eneste problemet her er at han har USB dac og derfor ikke kan bruke SB sånn uten videre.
Han kunne forsåvidt kjørt analog ut på SB rett i pre, og til Wimp skulle det sikkert være godt nok.

Men det er som kjent flere veier til Roma.
 

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Innlegg
20.540
Antall liker
7.230
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
CDWMcInSpots skrev:
Det var rart, men positivt.

Etter litt søk fant jeg følgende innlegg:
mags skrev:
Gratis-WIMP fra Canal Digital virker IKKE med SqueezeBox. Prøvde forgjeves å sette opp, kontaktet WIMP for hjelp, og ble fortalt at man må ha premium-abonnement. Så elendig var altså det tilbudet.
Kanskje det er forskjell i støtten på Squeezebox Touch/Radio og de eldre produktene?
Nå sjekket jeg om det fremdeles virket, og det gjør det ikke. mysqueezebox vil ikke godta brukernavnet og passordet mitt, selv om det virker på wimp.no

Rart det virket til å begynne med, da.
 

CDWMcInSpots

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.09.2010
Innlegg
7.551
Antall liker
564
Sted
Bergensregionen
Ole skrev:
Ja, min Hegel HD2 har kun USB inn, og tenkte ikke bytte ut denne i første omgang. Noen måte å få denne koblet på det trådløse nettet på?
Hegel HD2: 1995,-

CDWMcInSpots skrev:
Trådstarter har signalisert eksplisitt og implisitt at han ikke kan så mye om IT, datamaskinbasert lyd o.l. og at han ikke ønsker å bruke mange penger (i hvert fall i starten). Det ser det ut som om noen av bidragsyterne ikke har fått med seg.
stejorge skrev:
Han spurte jo forsåvidt etter enkleste, ikke billigste. Det er ikke slik at billigst alltid er det enkleste. ;D
Jeg synes at mine ord står ved lag.

stejorge skrev:
I.M.O er Squeezebox enklest hvis en skal spille av både lokal media og Wimp, ihvertfall med tanke på kontrollering og bruker vennlighet. Eneste problemet her er at han har USB dac og derfor ikke kan bruke SB sånn uten videre.
Han kunne forsåvidt kjørt analog ut på SB rett i pre, og til Wimp skulle det sikkert være godt nok.

Men det er som kjent flere veier til Roma.
Som sagt: Hvis han har en bærbar PC eller Macintosh har han alt han trenger allerede.

Canal Digitals WiMP virker kun via/på datamaskin uten ekstraabonnement (ref. svar #18). Installasjon av WiMP-programmet er enkelt og dessuten greit beskrevet hos WiMP og muligens Canal Digital.

Det finnes brukervennlige datamaskinprogrammer for musikkspilling. Det finnes greie guider om hvordan man installerer og konfigurerer.

Til å begynne med er kanskje ikke optimal avspillingskjede noe stort poeng uansett? Det viktigste er at det låter bra, og at man erfarer mulighetene/potensialet og gjerne brukervennligheten.

Eksempel på enkel løsning:
WiMP på bærbar PC med Audio Pro WF100 som sender til stereoanlegg er faktisk en enkel løsning både å ta i bruk og bruke. Hegel HD2 istedenfor Audio Pro WF100 gir en USB-kabel å forholde seg til, men er forøvrig like enkelt. Mye musikk og musikkglede med liten innsats og små eller ingen økonomiske utlegg.

Hvis trådstarter så etter en stund finner ut at dette gir mersmak, kan han gå videre og investere både mere tid/innsats og penger i utstyr inkl. fjernstyring via smarttelefon og mye annet.
 

ole

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.01.2004
Innlegg
767
Antall liker
109
Sted
Bærum
Takker! Dette er både enkelt og det bruker det utstyr jeg har. Har nå testet med Winp med Hegel boksen koblet med Phono kabler rett i min CJ pre og med bærbar PC (USB til Hegel) og trådløs musikk fra ruter.

Men; det er er noe skurr og støy, spesielt når sønnen min bruker dette oppsettet til å kjøre Battlefield PC spill-lyd inn i Hegel konverteren. Er det slik at jeg må disable noe i windows eller går lyden fra USB i alle fall utenom windows og lydkort slik at det ikke er noe å gjøre med?

Mvh Ole


CDWMcInSpots skrev:
Trådstarter har signalisert eksplisitt og implisitt at han ikke kan så mye om IT, datamaskinbasert lyd o.l. og at han ikke ønsker å bruke mange penger (i hvert fall i starten). Det ser det ut som om noen av bidragsyterne ikke har fått med seg.

Hvis trådstarter har en bærbar datamaskin og ønsker å forsøke og teste litt først er det enkleste å koble:
Bærbar datamaskin -> USB -> Hegel HD2 -> Analog kabel -> Stereoanlegg

Bærbar datamaskin kan få musikk via trådløst nettverk. Den kan både spille fra trådstarters NAS og Canal Digital-WiMP uten ekstra kostnader. Han kan også benytte det samme til f.eks. YouTube.

M.a.o. hvis trådstarter har en bærbar datamaskin, har han alt han trenger for å prøve.

Etter å ha fått litt erfaring, kan han forsøke andre foreslåtte løsninger.

Audio Pro WF100 er et praktisk alternativ til f.eks. Hegel HD2 for slike formål.
 

CDWMcInSpots

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.09.2010
Innlegg
7.551
Antall liker
564
Sted
Bergensregionen
Ole skrev:
[...]
Men; det er er noe skurr og støy, spesielt når sønnen min bruker dette oppsettet til å kjøre Battlefield PC spill-lyd inn i Hegel konverteren. Er det slik at jeg må disable noe i windows eller går lyden fra USB i alle fall utenom windows og lydkort slik at det ikke er noe å gjøre med?
[...]
Jeg har ikke spilt "Battlefield PC spill".

Kan du beskrive "skurr og støy". Jeg formoder at det ikke er noe som er en (naturlig) del av spillets lyd (det kan vel være ganske bråkete?). Blir det bare "skurr og støy", eller "skurr og støy" + (forventet) spillyd?

Hvis man sender digital flerkanalslyd til en stereo-DAK, vil det som regel/alltid gå galt. Min Logitech Transporter avgir da det jeg kaller teknisk ulyd som minner meg om signaleringslydene radiostasjoner benytter. Det er mulig at spillet sender digital flerkanalslyd til Hegel HD2 hvis man ikke forteller PCen/Windows eller spillet at Hegel HD2 er en stereo-DAK/et tokanals-/stereolydkort.

Ole skrev:
[...]
Er det slik at jeg må disable noe i windows eller går lyden fra USB i alle fall utenom windows og lydkort slik at det ikke er noe å gjøre med?
Lyden går da (vel) aldri utenom Windows(?) Det er mer et spørsmål om hvor mye eller lite Windows gjør med lyden mens den passerer gjennom/håndteres av Windows.

Du kan i noen tilfeller rute ulik lyd til forskjellige lydkort (datamaskinen oppfatter Hegel HD2 som et lydkort). Det kan f.eks. være fint å rute alle Windows' systemlyder til den bærbare PCens innebygde høyttaler og kun rute musikk til Hegel HD2 og stereoanlegget. Dette virker i hvert fall med en del musikkavspillingsprogrammer, f.eks. foobar2000 og WinAmp. Jeg tror dog ikke du får til dette skillet med WiMP (hvis ikke WiMP automatisk undertrykker systemlyder (jeg har ikke undersøkt dette)).

Se Ayre Acustics':
http://www.ayre.com/usb.htm
http://www.ayre.com/usb-windows.htm
http://www.ayre.com/usb-xp_setup.htm
http://www.ayre.com/usb-vista_setup.htm

Se "Foobar innstallasjon - guide (Windows)"
 

Rockefoten

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.09.2003
Innlegg
721
Antall liker
31
Torget vurderinger
2
Hvis trådløst er et poeng kan kanskje den nye boksen fra teac være noe ? Den støtter airplay, som gjør at du kan bruke Airfoil til å sende lyd fra wimp til boksen.
Det skal være veldig greit og enkelt. Som bonus kan du jo også bruke en ipad eller iphone som avspiller til wimp..
Har bestilt selv rett fra england. Norsk importør er maxwell, men han har ikke klart å komme opp med leveringsdato..
http://www.google.no/url?sa=t&rct=j...9-21BA&usg=AFQjCNF1w5YoKIQduGti8alcQatSL0WOpQ
 

CDWMcInSpots

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.09.2010
Innlegg
7.551
Antall liker
564
Sted
Bergensregionen
Rockefoten skrev:
[...]
Har bestilt selv rett fra england. Norsk importør er maxwell, men han har ikke klart å komme opp med leveringsdato..
[...]
Jeg har blitt fortalt at Maxwell Import er dårlig til å svare, følge opp forhandlere, følge opp reklamasjoner osv.

Inntrykket jeg fikk var såpass dårlig at, jeg valgte å ikke gå videre med min konkrete interesse for et TEAC-produkt. Jeg valgte isteden et produkt fra en annen seriøs produsent med en seriøs norsk importør.

NB: Jeg mener ikke at TEAC er en useriøs produsent, men de bør sannsynligvis finne seg en annen norsk importør.
 

Rockefoten

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.09.2003
Innlegg
721
Antall liker
31
Torget vurderinger
2
Akkurat, jeg endte jo selv opp med å bestille direkte som sagt. Streit det..
 

nma

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.12.2003
Innlegg
4.702
Antall liker
522
Torget vurderinger
1
i Windows (eller andre operativsystem) kan man ikke sende flerkanalslyd til en 2-kanals DAC som ikke støtter bitstream output, så det er ikke problemet.
 
Topp Bunn